Gå til innhold

Spise mindre trene mer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! har som mål å gå ned 20-25kilo, og har kommet opp med en plan.

Det eneste jeg er usikker på er om jeg får i meg for lite mat.

Frokost: frokostblanding ( fullkorn )( 200kcal)

På skolen: Banan ( ca 90 Kcal )

Når jeg kommer hjem: Salat med skinke med dressing ( ca 2-300kcal )

Middag: Kyllingfilet, grønnsaker og cottage cheese. ( ca 400kcal )

Ca 1000kalorier om dagen

Dette skal jeg prøve å spise ca hver dag, samtidig som jeg trener

styrke/cardio 3 ganger i uken. Har også regnet ut at jeg vil trenge rundt 3400

kalorier om dagen om jeg skal trene, så da vil jeg ligge på et kalori underskudd

på rundt 2400... Men om man legger til fett som forhåpentligvis forsvinner i samme slengen,

så vil jo underskuddet være litt mindre.

Så mitt spørsmål er følgende: Vil dette være skadelig? Får jo i meg en god del proteiner... Mulig jeg legger til en protein shake om jeg føler jeg trenger det.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres alt for lite ut, og jeg kan ikke forestille meg en skoledag på kun en banan og frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Når kroppen går på et så stort underskudd vil kroppen starte å tære på muskelmassen i tillegg til fettet. Muskler brenner fett 24/7, så jo mer muskler du brenner dess mindre fett vil du brenne. Ikke bare vil fettforbrenningen gå ned, men du risiskerer beinskjørhet, underernæring og skader på indre organer, da kroppen ikke får nok næring til å holde seg frisk.

I lengden vil du bli slappere, miste energi og konsentrasjon og mest sannsynelig enten være i fare for å utvikle spiseforrstyrrelse eller at du sprekker med stort kalorioverskudd så ofte at du ender opp med å bli en jojoslanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde bare gå vekk fra denne planen med en gang uten å tenke mer på det, fordi dette kommer ikke til å funke. Og det er ikke sunt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det ikke går utover musklene om man trener og får i seg nok proteiner. Mulig jeg prøver å få i meg rundt 1300 kalorier istedenfor 1000. Glemte også å si at jeg tar tran, og at det er veldig mye variert i den salaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja, jeg ser at du stadig vekk kommer med den samme påstanden "dersom du spiser så lite kommer kroppen til å tære masse på muskler i tillegg til fett" til de som spør om råd her inne, og du er nok også lett å høre på siden du har det bildet som avatar og skiver så bastant.

Men kan du vennligst dokumentere dette grundig for meg, at det er så enkelt som det du gir uttrykk for og, vennligst også fortell meg nøyaktig hvor grensen går for når kroppen går fra fettforbrenning til muskelforbrenning?

Du er så bastant og svart hvitt, at en får inntrykk av at dersom en spiser 1300kcal daglig vil en brenne fett og dersom en spiser 1000kcal daglig vil en bli tynnfeit. Det er jo det du sier?

Jeg tror du er godt ut på jordet. :)

Så, linker, takk. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maja, jeg ser at du stadig vekk kommer med den samme påstanden "dersom du spiser så lite kommer kroppen til å tære masse på muskler i tillegg til fett" til de som spør om råd her inne, og du er nok også lett å høre på siden du har det bildet som avatar og skiver så bastant.

Men kan du vennligst dokumentere dette grundig for meg, at det er så enkelt som det du gir uttrykk for og, vennligst også fortell meg nøyaktig hvor grensen går for når kroppen går fra fettforbrenning til muskelforbrenning?

Du er så bastant og svart hvitt, at en får inntrykk av at dersom en spiser 1300kcal daglig vil en brenne fett og dersom en spiser 1000kcal daglig vil en bli tynnfeit. Det er jo det du sier?

Jeg tror du er godt ut på jordet. :)

Så, linker, takk. :)

Virker som du tar 2 personer for EN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørt at det ikke går utover musklene om man trener og får i seg nok proteiner. Mulig jeg prøver å få i meg rundt 1300 kalorier istedenfor 1000. Glemte også å si at jeg tar tran, og at det er veldig mye variert i den salaten

Jeg tenker mer på at du faktisk skal holde energien oppe i flere måneder, og ikke sprekke. Tviler på du klarer det med planen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du tar 2 personer for EN

Hæ? Nei? Jeg tenker på Maja. Eller *Maja*, om du vil.

Hva mente du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et sunt kaloriunderskuff skal ligge på -500kcal, om du trener med 1000kcal innabords vil du ikke holde hele økten, du vil bli svimmel, kvalm, du kan få hodepine og du kan svime av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! har som mål å gå ned 20-25kilo, og har kommet opp med en plan.

Det eneste jeg er usikker på er om jeg får i meg for lite mat.

Ca 1000kalorier om dagen

Dette skal jeg prøve å spise ca hver dag, samtidig som jeg trener

styrke/cardio 3 ganger i uken. Har også regnet ut at jeg vil trenge rundt 3400

kalorier om dagen om jeg skal trene, så da vil jeg ligge på et kalori underskudd

på rundt 2400... Men om man legger til fett som forhåpentligvis forsvinner i samme slengen,

så vil jo underskuddet være litt mindre.

Dette er et skikkelig idiotopplegg. Det mange som har tenkt som deg, laget ambisiøse planer for stor og ikke minst rask vektnedgang. All erfaring viser imidlertid at de aller fleste som begynner med et slikt opplegg ikke klarer å holde det over tid, sprekker, og går opp igjen minst like mye som de mista.

Med et så stort energiunderskudd vil kroppen din miste mye muskelmasse i tillegg til fettmasse, dermed blir forbrenningen din redusert. En annen ting er at jeg er sterkt i tvilende til om du vil orke å trene med så lavt energiinntak. 1000 kcal om dagen er mindre enn kroppen trenger til kun basale kroppsfunksjoner, dvs. at du ligger stille i senga en hel dag.

Opplegget du har tenkt deg er en kur, noe midlertidig. Hva har du tenkt å gjøre når kuren er avsluttet, enten fordi du sprekker eller om du nå klarer å nå målet ditt?

Hvorfor ikke heller satse på noe som har mye større sjanse for å lykkes, nemlig permanent livsstilsforandring? Sunn mat i passelige mengder (minst 2000 kcal om dagen) og rikelig med mosjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Maja, jeg ser at du stadig vekk kommer med den samme påstanden "dersom du spiser så lite kommer kroppen til å tære masse på muskler i tillegg til fett" til de som spør om råd her inne, og du er nok også lett å høre på siden du har det bildet som avatar og skiver så bastant.

Men kan du vennligst dokumentere dette grundig for meg, at det er så enkelt som det du gir uttrykk for og, vennligst også fortell meg nøyaktig hvor grensen går for når kroppen går fra fettforbrenning til muskelforbrenning?

Du er så bastant og svart hvitt, at en får inntrykk av at dersom en spiser 1300kcal daglig vil en brenne fett og dersom en spiser 1000kcal daglig vil en bli tynnfeit. Det er jo det du sier?

Jeg tror du er godt ut på jordet. :)

Så, linker, takk. :)

Skal du ikke angripe Lance også?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ikke angripe Lance også?

Du legger det frem som om 1500kcal gjør at du mister fett og blir fit, og 1000kcal gjør at du mister muskler og blir tynnfeit.

Du legger det igjen og igjen frem så unyansert. Så nå ønsker jeg meg kilder.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Maja*

Du legger det frem som om 1500kcal gjør at du mister fett og blir fit, og 1000kcal gjør at du mister muskler og blir tynnfeit.

Du legger det igjen og igjen frem så unyansert. Så nå ønsker jeg meg kilder.

Det er allmenn kunnskap. Google it! Gi meg heller kilder på der noen anbefaler 1000 kalorier om dagen du.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les og lær

Bør ikke fokuset ditt være livsstilsendring i stedet for en kjapp kur som mest sannsynlig tar knekken på deg etter to uker?!

Du skal tross alt leve med kroppen din resten av livet og den "kuren" du vil gjennomføre er rett og slett rovdrift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er allmenn kunnskap. Google it! Gi meg heller kilder på der noen anbefaler 1000 kalorier om dagen du.

Var det virkelig det du fikk ut av det jeg skrev?

Selvsagt er det ikke bra med 1000 kalorier om dagen.

Men det er ikke sånn at det går en magisk grense der hvis en holder seg over blir en fit og under blir en dvask.

Jeg reagerer på at du svarer så bastant til folk.'

Men kom med linker nå, da. Jeg tror nemlig det er noe du sjøl har hørt og forteller videre, uten å ha reflektert over det, og uten å ha peiling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det virkelig det du fikk ut av det jeg skrev?

Selvsagt er det ikke bra med 1000 kalorier om dagen.

Men det er ikke sånn at det går en magisk grense der hvis en holder seg over blir en fit og under blir en dvask.

Jeg reagerer på at du svarer så bastant til folk.'

Men kom med linker nå, da. Jeg tror nemlig det er noe du sjøl har hørt og forteller videre, uten å ha reflektert over det, og uten å ha peiling.

Er dette en lynsje-maja-tråd eller vil du ha gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med *Maja*, det er allmenn kunnskap, foreslår heller at du leser deg litt opp på kosthold og trening selv, i stedet for å angripe andre. Alt i alt bunner det i at du har for lite kunnskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Var det virkelig det du fikk ut av det jeg skrev?

Selvsagt er det ikke bra med 1000 kalorier om dagen.

Men det er ikke sånn at det går en magisk grense der hvis en holder seg over blir en fit og under blir en dvask.

Jeg reagerer på at du svarer så bastant til folk.'

Men kom med linker nå, da. Jeg tror nemlig det er noe du sjøl har hørt og forteller videre, uten å ha reflektert over det, og uten å ha peiling.

Hei!

Her var det mange spørsmål! Så flott at du interesserer deg for det. Kroppen bruker 60-65 % av det totale dagsbehovet på basale funksjoner som at hjerte skal slå, opprettholde kroppsvarme, fordøyelse, produsere hormoner etc. Resten blir brukt til bevegelse og aktivitet og et eventuelt overskudd blir lagret. Hvis man får mindre enn man forbruker må kroppen tære på muskler og ta av egne lagre (fett og glykogenlagre i muskler, lever) for å få nok energi. Et eksempel kan være at kroppen ikke får produsert nok av hormonet østrogen, som gjør at jenter/kvinner kan ha menstruasjon, og denne uteblir. Når menstruasjonen uteblir fordi østrogennivået blir så lavt, går dette utover beinmineraltettheten og det kan føre til tidlig utvikling av benskjørhet.

For at man skal utvikle seg normalt trenger man blant annet nok protein. Protein er kroppens byggesten og vi trenger den for å vedlikeholde og for å få sterkere muskler, i tillegg inngår protein i mange stoffer i kroppen. Protein er bygd opp av aminosyrer. De essensielle aminosyrene er de kroppen ikke kan danne selv, men trenger å få tilført gjennom kostholdet. Vi finner mest essensielle aminosyrer i kjøtt, fisk, egg, kylling (fra dyreriket).

Fett er viktig blant annet fordi det gir energi. Følgende vitaminer trenger fett for å fraktes i kroppen A-, D-, E-, og K-vitamin. Hjernen er trenger fett, spesielt fett fra fet fisk (omega 3). På www.matportalen.no kan du lese mer om kosthold.

Her kan du lese mer om kilder til de ulike vitaminene.

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen

Klara Klok svarer 13 åring....

Ps: Pluss det Fjellreven linket til.

Endret av *Maja*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at kroppen ikke forbrenner muskler, jeg spør hvorfor du svarer så bastant at hvis du gjør -sånn- så fobrenner du fett og hvis du gjør -sånn- forbrenner du muskler.

Kroppen vil ta det den har, og den vil jo først i hovedsak da fettet. Så det er ikke sånn at hvis en spiser veldig lite vil en miste alt en har av muskler men ikke mistye så mye fett og dermed bli tynnfeit, sånn som du git uttrykk for.

Skulle ønske du forklarte deg bedre for disse menneskene du svarer, enn å bare slenge ut med "spiser du så mye vil kroppen brnne fett og spiser du så mye vil den brenne muskler i tillegg". Det er unyansert, og det eneste du gjør er å skremme folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...