Ripsy Skrevet 25. juli 2012 Forfatter #41 Del Skrevet 25. juli 2012 Hei! Hatt et par netter nå med flere oppvåkninger for lillemor og resultatet er en noe trøtt mamma. Tror nok det antagelig skyldes tenner, for de siste ukene nå har det brutt frem 4 stykk og synes den ene tanna opp virkelig har skutt frem det siste døgnet. Så håper nesten det er det som er grunnen... Neste uke er planen å nattavvenne og da er det jo best at ho ikke har smerter... Selvom hun har våknet flere ganger så har vi klart å holde oss til én amming + amming på tidligmorgenen. Den siste ammingen er for at vi skal kunne sove bittelitt til på morgenen... Burde trene i dag.... men er så trøtt :sleeping: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 25. juli 2012 #42 Del Skrevet 25. juli 2012 Hei Ripsy, du har visst falt av mine innlegg.. Livet er vel travelt med en snart 10 mnd gammel baby i hus.. fullt kjør hele dagen, og natta også av og til? Du får sikkert ganske god trening med babyen, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Delphina Skrevet 27. juli 2012 #43 Del Skrevet 27. juli 2012 Deg er det lenge siden jeg har lest hos! Skal få somlet mg til å lese gjennom hele dagboka, er litt hektisk nå når C er så fryktelig snørrete og hoster. Andre skikkelige forkjølelsen, men hun er overraskende oppegående! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 27. juli 2012 #44 Del Skrevet 27. juli 2012 Hei! Hatt et par netter nå med flere oppvåkninger for lillemor og resultatet er en noe trøtt mamma. Tror nok det antagelig skyldes tenner, for de siste ukene nå har det brutt frem 4 stykk og synes den ene tanna opp virkelig har skutt frem det siste døgnet. Så håper nesten det er det som er grunnen... Neste uke er planen å nattavvenne og da er det jo best at ho ikke har smerter... Selvom hun har våknet flere ganger så har vi klart å holde oss til én amming + amming på tidligmorgenen. Den siste ammingen er for at vi skal kunne sove bittelitt til på morgenen... Burde trene i dag.... men er så trøtt :sleeping: Huff, det høres ikke noe særlig ut å slite med tenner. O har ikke plagdes med tennene sine en eneste gang han, holder på å få nummer fem nå, men han er nå sitt gamle jeg. Vi driver nattavvenning nå, og det går kjempebra! Men måtte som deg, utsette da han hadde vondt i ørene, for da er puppen god å ha. Lykke til i alle fall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 28. juli 2012 #45 Del Skrevet 28. juli 2012 Så gøy at jenta går på do! Fikk lyst på en doring selv når jeg leser om hvor lett det var. Må jo være mye bedre å starte tidlig enn sent Kjedelig med babycall-episoden du hadde. Det er skrekken Men antagelig hadde hun nok ikke skreket så lenge, du vet - vi mammaer har jo en innebygget radar På den annen side, jeg har måttet skru opp lyden litt på callen etter at jeg mistenker at han har "ropt" på meg liitt lenge innimellom før jeg har kommet :gjeiper: Høres ut som du har stort sett fine netter da i alle fall, heldige du Håper du koser deg med siste rest av sommeren ( ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 8. august 2012 Forfatter #46 Del Skrevet 8. august 2012 Hei Ripsy, du har visst falt av mine innlegg.. Livet er vel travelt med en snart 10 mnd gammel baby i hus.. fullt kjør hele dagen, og natta også av og til? Du får sikkert ganske god trening med babyen, eller? Hei Pasjonsblomsten! Ikke så ofte innom her nå på sommertid - vi koser oss og er stadig på farta! Og ja, med en på 10 mnd er det fullt kjør. Skjønner at vi hadde en rolig og snill baby som nyfødt, for mens mange synes den tiden er slitsom så synes jeg det er mye mer å gjøre nå. Men kost da! Hun har så mye personlighet og er full av liv! Har vært flink til å trene i det siste også . Det går bedre med løpinga og jeg er nå oppe i 7km! Veldig fornøyd. Håper å komme opp i 10 km innen slutten av august. Jeg har løpt lite med vogna (mannen som har gjort det), men på torsdag skal jeg prøve meg sammen med en venninne - spent på hvor mye tyngre det blir. Deg er det lenge siden jeg har lest hos! Skal få somlet mg til å lese gjennom hele dagboka, er litt hektisk nå når C er så fryktelig snørrete og hoster. Andre skikkelige forkjølelsen, men hun er overraskende oppegående! Hei Delphina! Lenge siden jeg har vært hos deg også, må få tatt meg en tur ja! Du er vel straks i gang med studier du (hvis jeg husker riktig..)? Håper forkjølelsen gikk greit over og at dere nyter sommertiden! Huff, det høres ikke noe særlig ut å slite med tenner. O har ikke plagdes med tennene sine en eneste gang han, holder på å få nummer fem nå, men han er nå sitt gamle jeg. Vi driver nattavvenning nå, og det går kjempebra! Men måtte som deg, utsette da han hadde vondt i ørene, for da er puppen god å ha. Lykke til i alle fall Hei Teriyaki! Her ser de værste tannsmertene ut til å ha gitt seg nå. Hadde noen tøffe netter og kvelder. Dersom noen sliter med det samme, prøv å legge noen smukker i fryseren. Det har gjort underverker her!! Med en gang hun har våknet på kveldene har vi byttet smukken med en iskald smukk og hun har roet seg med en gang. Nå har vi en rolig periode hjemme og svigermor har reist etter å ha vært her en uke. Så i dag ble første natt uten pupp! Og det gikk overraskende bra . Slik omtrent var natta: - La seg etter pupp ved senga kl 19 - sovnet kl 19.30 ca, etter litt styring i senga. - inn med smukk kl 21, men sovnet igjen med en gang. - våknet kl 01.30 og ville ha pupp, men serveringa var stengt og hun ble litt iriitert. Roet seg derimot fort med litt vann, smukk og rolig byssing. Hadde henne i armene i ca 30 min, la henne ned og hun sovnet. - våknet kl 6.20 gav henne da litt pupp i håp om at hun kunne sovet bittelitt til, men det ble med litt kosing og kl 6.50 stod vi opp. Så denne natta gikk over all forventning :D Men tør ikke hoppe i taket før det har gått noen netter til. Så gøy at jenta går på do! Fikk lyst på en doring selv når jeg leser om hvor lett det var. Må jo være mye bedre å starte tidlig enn sent Kjedelig med babycall-episoden du hadde. Det er skrekken Men antagelig hadde hun nok ikke skreket så lenge, du vet - vi mammaer har jo en innebygget radar På den annen side, jeg har måttet skru opp lyden litt på callen etter at jeg mistenker at han har "ropt" på meg liitt lenge innimellom før jeg har kommet :gjeiper: Høres ut som du har stort sett fine netter da i alle fall, heldige du Håper du koser deg med siste rest av sommeren ( ) Ja, prøv! Det er helt utrolig hvor bra det går, og jeg kan ikke se at man har noe å tape på å starte tidlig. Hun klapper i hendene når hun tisser og det er sjelden jeg må bytte bæsjebleie når vi er hjemme på morgenen/formiddagen. Håper alle andre koser seg med sommer, selvom det kanskje ikke har vært det perfekte sommerværet i norge... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 8. august 2012 #47 Del Skrevet 8. august 2012 Min erfaring er at det går opp og ned med nattavvenningen. Her gikk første uken bedre enn andre. Tror rett og slett han savner den. Men nå går det bra igjen. Han våkner fortsatt på natten, men han sutrer ikke etter pupp. Skal hun forresten i barnehage snart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 8. august 2012 Forfatter #48 Del Skrevet 8. august 2012 Min erfaring er at det går opp og ned med nattavvenningen. Her gikk første uken bedre enn andre. Tror rett og slett han savner den. Men nå går det bra igjen. Han våkner fortsatt på natten, men han sutrer ikke etter pupp. Skal hun forresten i barnehage snart? Ja, jeg er forberedt på at det kan gå opp og ned, men jeg har et håp om at ting skal gå seg til. Blir fortsatt en stund til barnehage her, jeg blir hjemme med henne en liten stund til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 9. august 2012 #49 Del Skrevet 9. august 2012 Ja, jeg er forberedt på at det kan gå opp og ned, men jeg har et håp om at ting skal gå seg til. Blir fortsatt en stund til barnehage her, jeg blir hjemme med henne en liten stund til Det er jo fint, da. Her skal O i bhg i november, noen dager før han fyller ett år. Kjenner jeg gruer meg litt, menmen..Går vel bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 9. august 2012 Forfatter #50 Del Skrevet 9. august 2012 2. natt uten pupp er over. Hun våknet flere ganger i natt og klokka 5.30 måtte jeg til slutt kapitulere og hun fikk forsyne seg... Jaja, det var jo nesten hele natta da Dagens trening: 5,5km løping med vogna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 9. august 2012 #51 Del Skrevet 9. august 2012 (endret) Halv seks er det morgen her i hus, så etter mitt syn klarte du deg hele natten! Er jo stor sannsynlighet for at hun kommer til å våkne tidligere nå når hun ikke får pupp lenger, for det er klart de blir jo sultne. Når O er i seng halv åtte, så har han jo vært uten mat i ti timer når klokken er halv seks. Det er jo ganske lenge for en liten bylt. Så flink du er å trene! Hvor lang tid bruker du på å jogge syv km? Er det i terreng eller på rett vei? Jeg har en herlig joggeløype på traktorsti/lysløype hvor jeg prøver å forlenge med en lyktestolpelengde ca annen hver løpetur. Men jeg aner ikke hvor langt jeg jogger, har ikke noe utstyr eller apper på tlf som kan fortelle meg hvor langt det er. Men jeg bruker mellom 30-40 min på joggeturen. Ser ikke ut til å bruke særlig mye lenger tid etter hvert som jeg jogger lengre, for jeg jogger også fortere da. Så når folk sier de jogger fem, eller ti km, så aner jeg ikke hvordag min form er i forhold, for jeg aner ikke hvor langt jeg selv jogger/hvor bra min egen form er jeg. Jogget også i dag, og da presset jeg meg så hardt at jeg stod bøyd over en mosetue før jeg gikk videre og ned til bilen Men det er en deilig følelse! Endret 9. august 2012 av Teriyaki Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 9. august 2012 Forfatter #52 Del Skrevet 9. august 2012 Det er sant, de blir nok sultne. Ho var i seng kl 19 i går, så det er jo mange timer uten mat. Litt usikker på hvor lang tid jeg brukte i dag, for vi stoppa og jeg glemte å stoppe klokka mi. Men jeg løper som regel på mellom 5min45sek og 6min40 sek per kilometer. Jeg har et mål om å klare ti km på en time, altså 6 min per km. Du kjenner ikke noen som har en gps klokke eller en app som kan måle som du kan låne én gang da? Er litt morsomt å vite synes jeg. Men det er jo ikke viktig. Det viktigste er at du kan måle din egen fremgang! Og da er ikke tallene så viktig. En ting er sikkert, selv for en som ikke er så glad i å løpe, det er ingenting som slår den gode følelsen etter en god løpeøkt!! Man føler seg bare så freeeesh! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 9. august 2012 #53 Del Skrevet 9. august 2012 Nei gjør i grunn ikke det. Jeg er den i hele kretsen min som trener, mi smm elsker å trene, når jeg tenker etter, hehe. Men du har rett i det altså, det er en deilig følelse..vel..i alle fall så fort man klarer å stå oppreist igjen jeg pleier å spurte siste oppoverbakken for å få en real pulstopp, derfor faller jeg nesten om når lfi stopper opp :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BareBea Skrevet 10. august 2012 #54 Del Skrevet 10. august 2012 Så flink jenta di er blitt til å gå på do! Blir ikke så masse grønnsaker utenom middag her heller, men hun spiser gjerne banan men helst sammen med biola. Så utenom det blir det bare noen små biter nektarin, vannmelon ol. Hun vil jo smake det meste. Vi har brukt de 4 pakningene med moss også, veldig populært Håper dere har hatt en fin sommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 14. august 2012 Forfatter #55 Del Skrevet 14. august 2012 Så flink jenta di er blitt til å gå på do! Blir ikke så masse grønnsaker utenom middag her heller, men hun spiser gjerne banan men helst sammen med biola. Så utenom det blir det bare noen små biter nektarin, vannmelon ol. Hun vil jo smake det meste. Vi har brukt de 4 pakningene med moss også, veldig populært Håper dere har hatt en fin sommer Ja, hatt en kjempefin sommer! Håpet, før jeg lillemor kom til verden, at vi skulle klare å ha et aktivt liv selv med en liten en i hus. Og det har vi så absolutt. Vi har vært på sykkelturer, joggeturer, toppturer osv. Deilig og håper å overføre positive erfaringer videre i fht frilutftsliv og trening Angående grønnsaker, prøvde meg på en smoothie og det var en suksess. Hadde i blåbær, bringebær, gulrot og brokkoli og litt av kokevannet fra brokkolien og gulroten. Ble faktisk godt! Men nå kan jeg jo gi mer og mer grønnsaker i større biter også, så hun får gnage på gulrotbiter f.eks. (som er kuttet i stenger og kokt i noen få minutter for å gjøre de litt mykere). Nattavvenningen går sånn passe. Det vil si, jeg må være ærlig å si at jeg hadde et stort håp om at det skulle bli færre oppvåkninger...Men hun våkner 2-3 ganger...gjerne rundt 01, så noen ganger rundt 03 og så igjen 5.30. Og jeg har da ammet henne kl 5.30, av tre grunner; 1) jeg er utrolig trøtt selv og det er den letteste løsningen, 2) hun er kanskje litt sulten, siden hun legger seg kl 19, 3) Hun sover lenger på morgenen hvis hun legger seg inntil meg og jeg ammer henne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andemor Skrevet 15. august 2012 #56 Del Skrevet 15. august 2012 Vi er oppe noen ganger om natta ennå, og vi har gått uten nattmat så lenge nå at jeg ikke klarer å huske helt når det var. Jeg har egentlig tenkt at det er på grunn av søvnsyklusen hennes, og at hun da omtrent hver tredje time har en liten oppvåkning, og da merker hun at smokken er borte. Synes det høres ut som om du gjør det bra med nattavvenning, jeg. Kos dere lenger i senga, så går det seg nok til etterhvert. Vet i hvertfall at jeg selv hadde gjort det akkurat som deg hvis jeg fortsatt hadde fått til å amme. Hvordan gjør dere det med toppturer med tanke på søvn og mat til jenta deres? Synes liksom de her lurene kommer i veien for en del aktivitet, jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 15. august 2012 Forfatter #57 Del Skrevet 15. august 2012 Og plutselig slo lillemor til med en fantastisk natt :D Ammet i søvn kl 18.40. "Våknet" og fikk smokken kl 21, men sovnet med en gang ho fikk smokken. Våknet 06.40!!! Hørte ikke en lyd i hele natt!! Jeg derimot våknet kl 4.30 og måtte inn til henne for å se om ho pustet Ripsy håper igjen på at dette skal gjentas En grunn kan være at ho bare hadde en lur i går, så jeg prøver på det samme igjen i dag! Kryss fingrene for at en endring på dagtid kan føre til gode netter! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 15. august 2012 #58 Del Skrevet 15. august 2012 Og plutselig slo lillemor til med en fantastisk natt :D Ammet i søvn kl 18.40. "Våknet" og fikk smokken kl 21, men sovnet med en gang ho fikk smokken. Våknet 06.40!!! Hørte ikke en lyd i hele natt!! Jeg derimot våknet kl 4.30 og måtte inn til henne for å se om ho pustet Ripsy håper igjen på at dette skal gjentas En grunn kan være at ho bare hadde en lur i går, så jeg prøver på det samme igjen i dag! Kryss fingrene for at en endring på dagtid kan føre til gode netter! Grattis med fantastisk natt! I min bok har jeg nettopp forbannet barnehagen som gir A kun 1 lur - kanskje de er nettopp det som skal til for gode netter Det gjenstår å se her da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 15. august 2012 Forfatter #59 Del Skrevet 15. august 2012 Vi er oppe noen ganger om natta ennå, og vi har gått uten nattmat så lenge nå at jeg ikke klarer å huske helt når det var. Jeg har egentlig tenkt at det er på grunn av søvnsyklusen hennes, og at hun da omtrent hver tredje time har en liten oppvåkning, og da merker hun at smokken er borte. Synes det høres ut som om du gjør det bra med nattavvenning, jeg. Kos dere lenger i senga, så går det seg nok til etterhvert. Vet i hvertfall at jeg selv hadde gjort det akkurat som deg hvis jeg fortsatt hadde fått til å amme. Hvordan gjør dere det med toppturer med tanke på søvn og mat til jenta deres? Synes liksom de her lurene kommer i veien for en del aktivitet, jeg.. Jeg anbefaler ergo bæresele, der kan ho sitte på ryggen din og hun klarte å sovne i denne. Luren ble ikke like lang som den pleier, men hun sov videre i bilen på vei hjem. Dette var første gang ho sovnet på ryggen min, men det gikk fint! Ergoen har en hette du kan brette over så ho ligger lunt og fint inni og blir skjermet for ting rundt seg! Vi har med enkel mat til henne, hadde to måltider (brødskive med leverpostei og et middagsmåltid (som ikke trengte å varmes opp)) i tillegg litt snacks som blåbær, riskake osv. Du kan jo prøve på en kort tur første gang, og med litt erfaring og planlegging så lærer man seg til hva man bør ta med. Og viktig og være fleksible og åpne for å snu dersom det ikke funker, eller ta ekstra pauser så de får beveget litt på seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 15. august 2012 Forfatter #60 Del Skrevet 15. august 2012 Grattis med fantastisk natt! I min bok har jeg nettopp forbannet barnehagen som gir A kun 1 lur - kanskje de er nettopp det som skal til for gode netter Det gjenstår å se her da... Ja, jeg hadde ikke trodd at ho var klar for en lur, men det ble slik i går uten at jeg planla det - og jammen ble det ikke flott natt! Så verdt å prøve! MEN - det har jo bare skjedd en natt - så det kan jo være det var et engangstilfelle.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå