Gå til innhold

Livet som mamma


Ripsy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Plutselig går det litt tid mellom innleggene, men vi har det bra :)

Nå har lillemor begynt å krabbe :) Hun ålte seg jo aldri fremover, så det er gøy å se at hun nå kommer frem dit hun vil. Men det innebærer jo også at jeg må passe litt bedre på. Det er utrolig hvor fort hun kan krabbe når hun får øye på en ledning :gjeiper:

Tror ikke det er lenge til hun kommer til å reise seg opp heller, ser liksom tegn på at hun begynner å prøve. Og hun har reist seg opp i senga én gang allerede.

*Note to self: Nå MÅ vi se å få senket bunnen i sprinkelsenga!!!

Og så har hun blitt så flink til å spise brødskive :) Nå får hun ofte brødskive til frokost, og da går det som regel ned en halv skive med leverpostei eller makrell i tomat. Hun har også fått banan, men jeg synes det er fint at hun blir vant med annet enn søtt, hun får jo gjerne noe frukt ved lunsjtider.

Vi har nå vært ute og reist, så nå har vi hatt en periode hvor hun har ligget mye i senga med meg... :sjenert: Satser på at vi fort kommer inn i rutinene med å sove alene i egen seng og på eget rom. Og så fort det er i orden skal jeg vurdere nattavvenning.

Har også sittet og tenkt litt på å forsiktig innføre potte eller doring. Det er ikke snakk om å slutte med bleie, men gjøre henne kjent med og vant med å tisse i do eller på potte. Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe potte eller doring. Kjenner jeg heller litt mot doring, så slipper jeg styret med å gjøre rent... :sjenert: Noen andre som er innom her som har efraing eller noen tanker om når starte med dette og valg av doring vs. potte?

MonThe: Hyggelig at du stikker innom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg ville droppet potta og heller kjøpt doring hvis jeg skulle valgt på nytt. Vi kjøpte potte, men synes det er mye lettere å holde henne over doen faktisk. Ikke for det, selv synes hun det er ganske så stas å sitte på potta. :) Vi har forøvrig bare gjort dette for å hjelpe henne å bæsje da... Var en periode hun var så hard i magen, og eneste måten for henne å få ut litt var hvis vi holdt henne over do. Og siden har vi bare fortsatt med det. Hver morgen og kveld etter grøt. Veldig renslig og greit. Men burde vel satt henne på potta etter hvert måltid for denne tissingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok jeg ville droppet potta og heller kjøpt doring hvis jeg skulle valgt på nytt. Vi kjøpte potte, men synes det er mye lettere å holde henne over doen faktisk. Ikke for det, selv synes hun det er ganske så stas å sitte på potta. :) Vi har forøvrig bare gjort dette for å hjelpe henne å bæsje da... Var en periode hun var så hard i magen, og eneste måten for henne å få ut litt var hvis vi holdt henne over do. Og siden har vi bare fortsatt med det. Hver morgen og kveld etter grøt. Veldig renslig og greit. Men burde vel satt henne på potta etter hvert måltid for denne tissingen...

Ja, heller mot å droppe potta. Takk for at du deler din erfaring :) Hvor gammel var hun da dere begynte å holde henne over do?

Uff, føler meg som en elendig mor.... I natt ble babycallen avslått og jeg våknet ikke av gråting før rett før kl 6... vanligvis våkner hun flere ganger om natta.... Hun kan jo ha ligget og grått lenge :omg:

Virket lettet og så et lite smil da jeg kom inn - stakkars liten, håper ikke hun følte seg forlatt. Hun fikk melk og har vært i godt humør etterpå. Har et håp om at hun nettopp hadde våknet... I går kveld var jeg ute og tok et par drinker, og når jeg kom hjem klokka 23 våknet hun - gav henne da mme, noe hun vanligvis ikke får. Så det kan jo også hende at det gjorde at hun sov lenger og bedre.... Mamma'n håper at det var tilfelle....

Hun sover forøvrig i samme etasje som oss, men døra på soverommet vårt var lukket (har den vanligvis åpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ripsymor ;)

Man blir ikke elendig mor av å gjøre tusen gode ting og et par mindre vellykkede ting.. ;)

Gøy å høre om hverdagen med ei litt større tullemor.. Hvor fort føler du tida går? ;) Her føler jeg at tida flyr sånt at jeg nesten vurderer å planlegge konfirmasjonen..

Hvordan er det med trening om dagen, får du tid til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ripsymor ;)

Man blir ikke elendig mor av å gjøre tusen gode ting og et par mindre vellykkede ting.. ;)

Gøy å høre om hverdagen med ei litt større tullemor.. Hvor fort føler du tida går? ;) Her føler jeg at tida flyr sånt at jeg nesten vurderer å planlegge konfirmasjonen..

Hvordan er det med trening om dagen, får du tid til det?

:goodbye: Heei!

Tida går veldig fort ja! Babyen har forsvunnet føler jeg, hun er nå en liten jente :) Men vi nyter øyeblikkene - det er viktig!

Treningen går det litt dårlig med... Var ute og reiste i et par uker og etter det har jeg ikke kommet i gang igjen...

Natten etter jeg hadde slått av baycallen var kjempebra - la seg 1830 - ammet kl 24 og sov etter det helt til klokka 6!! Herlig! Og mamman fikk et håp om at kanskje ikke hun lå og skrek så lenge den nattan babycallen ikke var på likevel...

MEN - i natt sov vi LITE! Må ha vært noe som plaget henne... Vi stod opp til slutt 5.30. Og før klokka 7 på en søndagsmorgen hadde jeg spist frokost, drukket kaffe, moppet gulvet og lekt med snuppa!!!De tidlige morningene plager meg faktisk ikke lenger - man blir vant med det og det er jo så kost med en baby som er i strålende humør :rodmer: MEN, igjen, kan godt sove om natta!! :sovne:

Åhh, må fortelle om det nye hun har lært seg; å gi mamma en suss :rodmer: - spør jeg om en suss, lener hun seg fremover med åpen munn og jeg får et forsiktig, meget bløtt suss på kinnet, eller aller helst en "bit" av nesa :fnise:

Det er virkelig moro å følge utviklingen av personligheten nå. Og bablingen blir også mer og mer nyansert.

Ha en fin søndagskveld!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg til å få suss fra jenta mi.. hun lærer iallfall masse om sussing da hun får mange av meg ;)Spennende å høre om hverdagen på ei jente som er litt større.. Og hverdagen din også ;)

Du kommer nok igang med treningen igjen, det er jo sommer og alt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heller mot å droppe potta. Takk for at du deler din erfaring :) Hvor gammel var hun da dere begynte å holde henne over do?

Vi begynte nok da hun var rundt 4 måneder. Var i den tida hun begynte med ny mat, og dermed slet med å komme seg på do selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukas treningsplan:

Mandag: Ingen trening

Tirsdag: Kickboxing V :tommelsmil:

Onsdag: Ingen trening (gå en lang tur med litt tempo)

Torsdag: Ingen trening

Fredag: Trening (ikke bestemt meg for hva enda)

Lørdag: Trening, (ikke bestemt meg for hva enda)

Søndag: Sykkeltur? (prøve skaffe barnevakt)

Har hatt noen slitsomme netter med lillemor med mange oppvåkninnger... Håper det snur. Lurer litt på om det er den 3. tanna som er på vei, for hun sikler noe helt forferdelig om dagen.

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra - hatt to gode netter :)

Er nå overbevist om at det var ny tann som førte til de urolige nettene. Natt til i går la hun seg 18.30, våknet 21.30 og bysset henne tilbake i søvn (ca 10 min), våknet deretter 23.00 og da ammet jeg henne. Etter dette hørte jeg ikke et pip før 06.30! :nigo: Og det beste; da våknet jeg til babling - ikke gråt - og et stort smil da jeg kom inn til henne! :rodmer:

Natt til i dag la hun seg kl 19, våknet for smokk to ganger før midnatt, men roet seg med en gang uten å måtte ta henne opp. Våknet til pupp kl 02.30, sovnet med en gang etter det og våknet for dagen kl 6.

Hvis nettene fortsetter slik med maks 1 oppvåkning kommer jeg til å vente med nattavvenning - for dette kan jeg leve med :)

I dag blir styrketrening, time på treningssenteret! :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink du er til å trene! :jepp: Jeg har også vært flink denne uka :nigo:

Hrlig med bedre netter. Får håpe det fortsetter. :) Er jo genialt hvis de kan avvenne seg selv! :)

Babybabling må jo være noe av de fineste lydee som finnes.. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Hei! Sommertid og mindre ti d foran pc :)

Men en liten oppdatering fra en stolt mamma får jeg komme med.

Kjøpte doring i går og i dag tidlig etter lillemor stod opp satt jeg henne på ringen - og etter noen få minutter begynte hun jammen å trykke :hoppendeglad: - og resultatet var en liten bæsj! Flinke jenta mi! Ikke tisset på do enda, men tenk om vi kan få til en rutine med bæsjing på do hver dag :) .

Og for et par dager siden kjøpte vi ikea sin gåvogn - og nå har hun tatt sine første skritt med den :danse: .

Med det samme jeg er her, treningen går opp og ned. Har hatt noen gode økter, men denne uka har jeg ikke gjort noe! Men skal få til noe i kveld!!

Håper alle har en finfin sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flnk jenta di er da! :jepp: Mon tro om O hadde fått til det samme.. :)

Ja er vel bare å henge i med denne treningen! Ikke alltid man får tid, men deilg når man får det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flnk jenta di er da! :jepp: Mon tro om O hadde fått til det samme.. :)

Ja er vel bare å henge i med denne treningen! Ikke alltid man får tid, men deilg når man får det!

Skader jo ikke å prøve etter hvert :) Potte og/eller doring kommer du sikkert å kjøpe en eller annen gang uansett. Jeg har lest litt om å la de gjøre sitt fornødne i do fra tidlig alder (nå kommer jeg ikke på hva det heter) og har hatt lyst til å prøve dette i en mild form.

I går bæsjet ho to ganger på do :nigo: og i dag 1 gang.

Hun er altså så morsom om dagen - lager de værste grimasene, ser jo helt gal ut :fnise: men ho prøver tydeligvis å være morsom :) Søta mi! :hjerte:

Fikk en veldig god treningsøkt på søndag forresten! Løp 3km og trente styrke overkropp etterpå! Kjent det godt i dag ja! Kanskje jeg får til en økt i kveld igjen. Som du sier Teriyaki - det er såå deilig etter en god treningsøkt!

Hvor langt/lenge pleier du å løpe? Jeg håper på å gradvis øke distansen, frem til nå har jeg hatt litt problemer med bekkenbunnsmuskulatur etter fødselen/svangerskapet, så etter et par km har det gjerne vært veldig ubehagelig og løpestilen blir litt rar :fnise: . I går bestemte jeg meg for å stoppe før det ble ubehagelig for å ikke miste motet helt - og det var godt å kjenne at det var en god løpeøkt fra start til slutt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink hun er da! Har også hørt om det der med å lære de å gå på to fra tidlig alder av, og tenkte det samme som deg, å prøve det selv i en mild form, men kom altså ikke så langt.. :sjenert:

Jeg vet egentlig ikke hvor langt det er, skulle sånn sett hatt skritteller eller en sånn app på tlf :jepp: Men jeg pleier å jogge ca 30 min. Er ulendt terreng da, så går tregere første halvdel enn siste halvdel. Men jeg prøver også å jogge litt lenger for hver gang. Jogger i lysløype jeg, så jeg prøver å øke med en lyktestolpe annen hver gang :fnise: Dvs. at jeg pleier å bruke lyktestolpene som snupunkt, også jogger jeg til neste lyktestolpe annen hver gang for gradvis å forbedre meg.

Kan ikke ha vært så behagelig med ubehag under løping pga det da, men får håpe det går seg mer og mer til! Kan det hjelpe å knipe? Jeg er kjempedårlig på det da. Var flink første seks ukene, men så var det stopp.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink hun er da! Har også hørt om det der med å lære de å gå på to fra tidlig alder av, og tenkte det samme som deg, å prøve det selv i en mild form, men kom altså ikke så langt.. :sjenert:

Jeg vet egentlig ikke hvor langt det er, skulle sånn sett hatt skritteller eller en sånn app på tlf :jepp: Men jeg pleier å jogge ca 30 min. Er ulendt terreng da, så går tregere første halvdel enn siste halvdel. Men jeg prøver også å jogge litt lenger for hver gang. Jogger i lysløype jeg, så jeg prøver å øke med en lyktestolpe annen hver gang :fnise: Dvs. at jeg pleier å bruke lyktestolpene som snupunkt, også jogger jeg til neste lyktestolpe annen hver gang for gradvis å forbedre meg.

Kan ikke ha vært så behagelig med ubehag under løping pga det da, men får håpe det går seg mer og mer til! Kan det hjelpe å knipe? Jeg er kjempedårlig på det da. Var flink første seks ukene, men så var det stopp.. :sjenert:

Ja, det er nok kniping som må til. Håper iallfall det holder og at det ikke er mer alvorlig enn det. Jeg har nok ikke vært så flink som jeg burde... :sjenert: Men har blitt bedre og jeg kan jo nå løpe lenger og raskere enn jeg kunne i begynnelsen!

Nå kom jeg på hva potte/dotreningen kalles; ellimination communication (EC). Det er vel ikke for sent å starte? Vi har ikke gjort noe før nå, og enn så lenge har det jo vært stor suksess :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da blir det sikkert enda bedre etter hvert :jepp:

Nei det er sikkert ikke for sent, det var nå bare å huske det da :fnise: Vi har badet nede, så med mindre det er bæsjebleier, så skifter vi alltid oppe..Vil tro det naturlige ville ha vært å sette han på do rett etter han har spist, når man skal skfite bleie? Han her bæsjer veldig hipp som happ, kan være alt fra før han lager lyd fra seg på morgnen, til når han krabber rundt på gulvet, så vet ikke hvordan jeg skal klare å sette han der til riktig tid?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg visste jo heller ikke, man må bare prøve. Jeg setter ho der på morgenen og etter ho har sovet + etter måltider.

Jeg kjøpte en god doring, som ikke er hard plast og som har støtte bak og foran. Kan tenke meg det er viktig at de sitter litt godt og stødig ( så det ikke blir så skummelt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mistet deg av innleggene - kommer tilbake snart for å lese skikkelig og komme med en ordentlig kommentar!

Ha en fin helg! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å "se" deg LineG :)

Har ikke vært så aktiv hos dere andre i det siste jeg heller, skal prøve å ta meg en tur. Men tiden går jammen fort når lillemor sover, og når hun er våken er det mindre jeg får gjort...

Helgens (og faktisk hele forrige ukes... :sjenert:) trening:

- Lørdag: syklet 4 mil (mannen hadde lillmor i sykkelvogn), 2x2mil med lunsj i mellom da... - men en koselig tur!

- Søndag: Syklet i en time, der jeg dro lillemor i sykkelvogna, ikke sikker på ant km, men hadde god fart og et par bratte bakker.

I dag blir det nok ikke noe trening, får se hvordan resten av uka blir :)

Ellers lite nytt å meddele. Vi koser oss om dagen!

Noen som forresten har noen tips til hvordan jeg skal få lurt inn litt grønnsaker til andre måltider enn middag? Har liksom blitt for stor til å bare spise grønnsakspurreer nå, og ho får i seg veldig lite hvis jeg gir ho f.eks. en stang med lettkokt gulerot. Men det er jo sikkert bedre enn ingenting... Har lurt litt på om jeg skal prøve å lage smoothie en dag til lunsj... Noen som har prøvd det til de små? Kan ikke være melkebasert for vår del, for hun er allergisk, så kan ikke tilsette yoghurt f.eks.

hmmm... får google litt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...