Gå til innhold

Vernepleier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes vernepleien høres veldig spennende ut! :)

Er du vernepleier? Hvor jobber du, og hvilke oppgaver?

Hva er ca. snittet for vernepleien? Noe annet jeg bør tenke over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vernepleier. Jobber i bolig for psykisk utviklingshemmede. Mange spennende arbeidsoppgaver som går ut på å tilrettelegge hverdangen til beboerne slik at de mestrer hverdagen så selvstednig som mulig. Fantastisk givende jobb.

Jeg jobber turnus 50% dag 50% kveld (ikke natt) og har nesten 400.000 i lønn :)

Jeg anbefaler deg å søke! En spennende utdannelse med masse ulike muligheter i arbeidslivet! :D Jeg hadde ett snitt på under 4 når jeg søkte, men jeg tror det har steget litt siden da.

Endret av EtraM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen psykiatrien. Spennende, men hardt. Som vernepleier har du mange muligheter. Eneste negative for min del er turnusjobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! :D

Har litt erfaring med psykisk utviklingshemmede pga. praksisperioder med skolen (går H&S) Det synes jeg er veldig morsomt og spennede!

Men er veldig interessert å jobbe innenfor psykiatrien også, men skolen tillater ikke at vi har praksisperiodene våre der, så vet så og si ingenting om hvordan det er. Noen som orker å fortelle litt hva slags brukere en møter på, og hvordan det er generelt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er vernepleier, og jobber på skole (slipper turnus og har ferier :-) ). Her jobber jeg med barn med spesielle behov, og trives godt. Spennende arbeidsoppgaver og en hektisk hverdag.

Jeg har vært innom psykiatrien både via studiene og tidligere jobb. Det er veldig interessant, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kan begynne å jobbe der igjen. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :)

Jeg er ikke vernepleier, men går 1.året på vernepleiestudiet. Jeg er så glad jeg valgte den veien. Jeg trives utrolig godt! En av tingene jeg synes er veldig spennende med studiet er at det både er en helse- og sosialfaglig utdannelse. Kombinasjonen av helsefag, sosialfag og pedagogikk tror jeg er en veldig nyttig kunnskap i arbeid med mennesker. Jeg er veldig interessert i helsefag, samtidig som jeg ønsket mer pedagogikk, adferdsanalyse, miljøarbeid enn det en får som sykepleiestudent. Jeg ønsket en annen tilnærming i min jobb enn den rent helsefaglige, da ble vernepleien det rette for meg :) (Det skal også sies at en som sykepleier har veldig mange muligheter som ikke er rent helsefaglige! Men det er mye mer fokus på pedagogikk, psykologi og miljøarbeid i vernepleien)

I tillegg er det en veldig kjekt at det er så mange ulike veier å gå etter en er ferdi på studiet. Som vernepleier har du utrolig mange muligheter! Skole, barnehage, sykehjem, sykehus (habilitering eller psykiatri), avrusningsklinikker, aldersdemens, personer med fysisk funksjonshemming, dagsenter, psykisk utviklingshemmede, fengsel, tilrettelagte arbeidssteder, osv osv er alle relevante arbeidsplasser/brukergrupper for en vernepleier. En kan arbeide med hele spennet: barn, ungdom, voksen, eldre. :-)

I tillegg er det veldig mange videreutdanninger og master en kan ta, foreksempel spesialpedagogikk, familiterapi, psykiatri, rus, målrettet miljøarbeid osv.

Som vernepleier kan en arbeide med personer som trenger hjelp psykisk, fysisk og/eller sosialt. Det favner om veldig mye :)

Ønsker deg masse lykke til! Håper du velger det som er rett for deg :)

Hilsen vernepleierstudent Eleah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Hei! :)

Jeg er ikke vernepleier, men går 1.året på vernepleiestudiet. Jeg er så glad jeg valgte den veien. Jeg trives utrolig godt! En av tingene jeg synes er veldig spennende med studiet er at det både er en helse- og sosialfaglig utdannelse. Kombinasjonen av helsefag, sosialfag og pedagogikk tror jeg er en veldig nyttig kunnskap i arbeid med mennesker. Jeg er veldig interessert i helsefag, samtidig som jeg ønsket mer pedagogikk, adferdsanalyse, miljøarbeid enn det en får som sykepleiestudent. Jeg ønsket en annen tilnærming i min jobb enn den rent helsefaglige, da ble vernepleien det rette for meg :) (Det skal også sies at en som sykepleier har veldig mange muligheter som ikke er rent helsefaglige! Men det er mye mer fokus på pedagogikk, psykologi og miljøarbeid i vernepleien)

I tillegg er det en veldig kjekt at det er så mange ulike veier å gå etter en er ferdi på studiet. Som vernepleier har du utrolig mange muligheter! Skole, barnehage, sykehjem, sykehus (habilitering eller psykiatri), avrusningsklinikker, aldersdemens, personer med fysisk funksjonshemming, dagsenter, psykisk utviklingshemmede, fengsel, tilrettelagte arbeidssteder, osv osv er alle relevante arbeidsplasser/brukergrupper for en vernepleier. En kan arbeide med hele spennet: barn, ungdom, voksen, eldre. :-)

I tillegg er det veldig mange videreutdanninger og master en kan ta, foreksempel spesialpedagogikk, familiterapi, psykiatri, rus, målrettet miljøarbeid osv.

Som vernepleier kan en arbeide med personer som trenger hjelp psykisk, fysisk og/eller sosialt. Det favner om veldig mye :)

Ønsker deg masse lykke til! Håper du velger det som er rett for deg :)

Hilsen vernepleierstudent Eleah

Hei, vurderer dette og jeg lurer på hva mer dere kan si?

Ser det er 2 år siden du skrev innlegget og du er ferdig nå. Hvordan går det? Hva jobber du med, og hva mer kan du si?

Tusen takk for svar =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er vernepleier og jobber på ungdomsspsykiatrisk. Trives veldig med unntak av turnus. Har tidligere jobbet på rehabilitering for narkomane og =OSLO.



Anonymous poster hash: 93cbf...977
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Jeg er vernepleier, og jobber på skole (slipper turnus og har ferier :-) ). Her jobber jeg med barn med spesielle behov, og trives godt. Spennende arbeidsoppgaver og en hektisk hverdag.

Jeg har vært innom psykiatrien både via studiene og tidligere jobb. Det er veldig interessant, og jeg ser ikke bort i fra at jeg kan begynne å jobbe der igjen. :-)

Har du noe videreutdanning siden du har fått en slik stilling ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe videreutdanning siden du har fått en slik stilling ? :)

Nå jobber jeg ikke i skole lengre (gammel tråd), men nei. Tok en assistentjobb i barnehage etter endt utdanning for å få erfaring med barn, og fikk vikariat på skole etter noen måneder. En halvt år senere fikk jeg fast stilling.

Må gjerne være i vikariat dersom man er vernepleier på skole, men min erfaring er at man etterhvert får fast stilling. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg ikke i skole lengre (gammel tråd), men nei. Tok en assistentjobb i barnehage etter endt utdanning for å få erfaring med barn, og fikk vikariat på skole etter noen måneder. En halvt år senere fikk jeg fast stilling.

Må gjerne være i vikariat dersom man er vernepleier på skole, men min erfaring er at man etterhvert får fast stilling. 😊

Så hyggelig du tok deg tid til å svare! Den er grei :))

Anonymous poster hash: 1b8bc...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Noen andre som har tanker rundt denne utdanningen? Er mye rettet mot klinisk behandling/ samtaleterapi? Jobber barnevernspedagoger eller vernepleier likest en psykolog?

Anonymous poster hash: 1b8bc...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...