Gå til innhold

Ønsker å starte egen cafe

Gjest Syffe

Anbefalte innlegg

Gjest Syffe

Ikke for å sprekke boblen din, men det virker som dette er noe du kan lite om. Å drive cafe, bar, restaurant er rimelig vanskelige greier å få til å gå rund økonomisk.

Hvis du tror at det er bare å ta inn noe fair trade kaffe og bake noen kaker, så har du grovt undervurdert bransjen og ikke satt deg inn i grunnleggende IK mat eller HACCP.

Spill og bøker er en fin ide på papiret, men det er nå engang slik at det du trenger for å tjene penger er turnover eller sagt på godt Norsk: du trenger at det kommer nye kunder innom hele tiden som bestiller noe fra deg.

Har du tenkt på at bare noe så enkelt som musikken du spiller er regulert ned til minste detalj og Tono og Grammo er ikke nådige om du glemmer å betaler avgiften din, du kan heller ikke brenne cder med hva slags musikk du vil eller ha det på MP3, sålenge du ikke kan bevise at du eier all musikken du spiller, dvs du må ha orginal cden.

En kaffemaskin koster fort 50.000 eller mer, en grinder 10.000, så trenger du vannfilter, service, melk, kjøleskap, kaffetrakter, rensemiddler osv.

Kaffe er ferskvare, så du er avhengig av en viss turnover for at kvaliteten skal være bra, du bør jo også kanskje kunne litt om kaffen og teen du serverer?

Har du lyst på skjenkebevilling: velkommen til skjemavelde!

Husk at selv en cafe trenger serveringsbevilling, har du etablererprøven?

Enkle kassesystemer starter på ca. 15.000, så trenger du server, backup osv.

Omsetter du for under fem mill, så kan du gjøre ditt eget regnskap, men da er du også 100% ansvarlig for alle feil du eventuelt gjør.

Husk at alle bilag må oppbevares i 10 år.

Ikke for å legge en demper på entusiasmen din, men folk tror at det å være i bar, cafe,restaurant bransjen er en lek og at alle kan gjøre det, men faktum er at det er kanskje den vanskligste bransjen å etablere seg i.

Vel, ikke for å undergrave kunnskapen din, men når har jeg påstått at jeg kan noe? Det var jo hele poenget med å starte tråden, at jeg ønsket informasjon og erfaringsdeling.

Alt du har ramset opp var ting jeg ikke visste, men det er også en ting du ikke vet om meg: Jeg var for det første fullstendig klar over at dette ville innebære MYE arbeid. Og jeg er GANSKE arbeidsom!

Takk for informasjon forresten! Dette er alle ting jeg skal sjekke nøyere opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syffe

Ikke for å legge en demper på entusiasmen din, men folk tror at det å være i bar, cafe,restaurant bransjen er en lek og at alle kan gjøre det, men faktum er at det er kanskje den vanskligste bransjen å etablere seg i.

Mulig dette høres sarkastisk ut med tanke på det forrige svaret mitt, men det er det absolutt ikke. Jeg spør av nysgjerrighet. Sett bort fra alle de tingene du ramset opp (som sikkert er tidskrevende og arbeidskrevende) og flere lignende ting, hva av det mener du gjør denne bransjen så vanskelig å etablere seg i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette høres sarkastisk ut med tanke på det forrige svaret mitt, men det er det absolutt ikke. Jeg spør av nysgjerrighet. Sett bort fra alle de tingene du ramset opp (som sikkert er tidskrevende og arbeidskrevende) og flere lignende ting, hva av det mener du gjør denne bransjen så vanskelig å etablere seg i?

Dårlig fortjeneste, høyt svinn, mye gjennomtrekk, høye leiepriser, høye førstegangs investeringskostnader, et komplisert regelverk som gjør at det å drive en bedrift som følger alle regler og sammtidig oppfyller alle krav til regnskap, IK mat, skjenkebevilling osv. ikke er lett.

Halvparten av bedriftene i denne bransjen overlever ikke første året - det sier noe om hvor hardt det er.

Folk ser ikke ut til å forstå at i tillegg til det å være en serviceminded person som kan multitaske 12 timer i strekk, så trenger du faktisk endel kunnskap for å lykkes:

Det er en klar fordel å kunne endel om mat, altså grunnleggende matlaging og hvordan matvarer behandles/oppbevares. Når jeg sier grunnleggende matlaging, så ønsker jeg å presisere at det å lage god middag hjemme ikke har noe med saken å gjøre - det å lage mat for andre på bestilling er noe ganske annerledes.

Du trenger å vite endel om alkohol; grunnleggende kunnskap om vin, øl, sprit, cocktails kan man sikkert lære seg ganske fort hvis man har interessen for det, men å bli flink er ikke lett eller billig.

Det samme gjelder kaffe og te - ihvertfall hvis du har planer om å servere noe med et snev av kvalitet.

Så kommer det å være handyman, kunne programere på data, lage spillelister med riktig musikk til riktig tidspunkt og ikke minst spille variert nok musikk til at gjestene ikke føler at de hører den samme sangen hver gang de kommer innom, men du må sammtidig iokke være for sær eller spille for komærs musikk...

Hvis du ikke har vert borte i noen av disse feltene i en proffesjonell situasjon før, så tror jeg du får det tøfft. Det er ikke rent få som har gått inn i denne bransjen med din holdning, brukt et lass med penger, vert super stolt av stedet sitt og invitert det som finnes av venner og bekjente og fått høre hvor god mat osv de har. Etter noen uker mister folk interessen - spesielt når du skal ha betalt for middagen/lunsjen/kaffen. Det å lage en god kake til kaffen på søndag, en god festmiddag osv. er desverre ikke kvalifikasjoner som nødvendigvis gjør deg til en vellykket restaurantør.

Før jeg hadde brukt fem øre, så tror jeg nesten at jeg hadde tatt meg en deltidsjobb på en cafe, bar eller restaurant for å se ting litt innenfra først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde det samme på noe litt mer avansert og det trenger ikke være noe hokus selv om jeg ikke klarte det den gangen. Det viktigste er å få økonomien til å gå opp. Se på proff.no og søk opp noen enkeltkafeer for å se på regnskapene deres.

eks dromedar. (i tusen kr)

Inntekter 5270

Vareforbruk 1 565

Lønnskostnader 1747

Årsresultat -73

Andre driftskostnader 1 785

Dette er en stor cafee som tydeligvis omsetter for en del, men som taper penger. Uansett så ser man at kostnader til kaffe/kaker utgjør 30% av inntektene, mens en stor bolk går til lønn og en annen til å drive lokalet (vasking leie strøm etc).

Det du må gjøre er å finne en smart måte å få en unik fordel over de andre kaffebarene på ved å endre på en av disse fire summene. Enten må du få flere kunder til å kjøpe kaffe/selge noe annet, redusere kostnadene ved å lage kaffe, finne billigere arbeidskraft, eller gjøre noe med de andre driftskostnadene.

Det mange grundere ofte gjør feil er å bruke egeninnsats uten å kalkulere inn verdien av den. Din innsats er verdt 700*1.4=980.000kr i året. (lønn må ganges med 1.4 pga div avgifter og krav fra staten). Klarer du å få regnestykket til å gå opp?

Du må dermed finne et konsept som går opp økonomisk ved å optimalisere disse faktorene, og da lønner sjelden den hyggelige bokkafeen seg. Det er nemlig en grunn til at barer spiller høy musikk, det fremmer nemlig ølsalget pga folk ikke klarer å snakke sammen og dermed heller drikker mer (forskning). Så når du endelig har konseptet klart så ville jeg tatt en tur for å snakket med grunnleggerene av stockfleeths, dromedar, og kaffebrenneriet for å høre hva de tror om saken.

Så er du fortsatt gira? Jeg har trua til det motsatte er bevist, selv om det kan lønne seg å ha drevet noen andres kaffebar en periode først :)

(Et alternativt kult konsept kan være å åpne en nespressobutikk der du har "kaffebar" med nespressomaskiner ved siden av utsalget av kapsler. Etter det jeg har sett i karl johan burde kapselsalget tjene nok alene, og cafeen kan dermed bli mer en hyggelig greie der du har barbert bort alle kostnader. For til syvende og sist drar mange folk på cafe for å møte andre, og ikke for å drikke kaffen. Dette kan dermed bli en ny opplevelse. Dog vet jeg ikke om nespresso liker kosekonseptet ditt. Tror de liker businessimaget bedre pga følelsen av eksklusivitet.)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i det Kim sier. Og kanskje det viktigste i innleggene hans: Ta deg jobb i noen annens kaffebar for å lære bransjen å kjenne, samt ta kurs i drinkmiksing og som barista. Man bør også, om man skal basere seg på salg av mat og bakst som er selvprodusert, ha utdannelse innen matfag. Husk også at det er svært strenge hygieneregler straks du skal begynne med matlaging på stedet, noe som krever store og dyre inveseringer. Å kjøpe inn fra andre blir fort like dyrt.

Jeg mener å huske at Hellstrøm var hos et slikt sted og ryddet. Du kan finne episoden på TV3 sin nett-TV.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også jobbet i en eller helst flere cafeer for å se hva det innebærer, hva som fungerer og ikke (ikke minst, om du trives med det).

gjør research! besøk cafeer som allerede har lignende konsept som det du ønsker, og se hvordan de gjør det. Har de arrangement der? Hvordan gjør de det med matservering? Hva gjør de unike? Går det bra for dem, eller ikke? Hva trekker folk? Snakk med daglig leder og de som jobber der for å få nyttig informasjon.

Bøker og Børst i Stavanger er fantastisk. Absolutt verdt et besøk!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en drøm. Den har jeg hatt lenge. Men nå, det siste halvåret, har jeg tenkt mer og mer på den og lurer på om det faktisk er noe jeg en dag kan realisere.

Jeg kunne tenkt meg å drive en liten cafe. En slags bok-cafe! Jeg ser for meg et pent, litt mørkere, lokale. Litt bohem-inspirert. Meny med deilige kaker som jeg selv bestemmer, ulike varme og kalde drikker (kanskje ta inn fair-trade merker?), og litt lunsjretter. Og den ene veggen skal bestå av bokhyller, fulle av bøker og blad. Gamle og nye, bildebøker, romaner, novellebøker, magasiner, barnebøker, musikkbøker... Spill skal også være i hyllen. Sjakk, kinasjakk, kort. Det skal være en plass man kan ta et lite avbrekk med noe godt å spise eller drikke, kanskje lese litt i en bok eller et blad, ta et slag sjakk sammen med en god venn. Kanskje det er mulig å etterhvert få forfattere dit til bok-kvelder?

Selv ønsker jeg både å drive stedet og å jobbe der. Jeg må selvsagt ha ansatte, folk som kan lage mat og jobbe der sammen med meg.

Jeg er fullstendig klar over at slikt krever MYE arbeid. Men hva tror dere? Er dette noe som kunne vært gjennomførbart? Er det noen her som selv har startet opp noe eget og som kan fortelle litt om det? Eventuelt gi meg litt råd om hva som er viktig å tenke på når man ønsker å starte opp eget, hvor jeg kan søke om penger, etc.?

Hei.

Jeg driver selv en frisørsalong så kan komme med noen tips,men kan selvsagt ikke bransjen du vil inn i.

Først det viktigste er å sette opp en forretningsplan.

Finn ut hvor mye et lokale vil koste deg,hvor mye penger til interiør og oppussing.

Hvor mye utstyr og hva koster det.

Rett å slett hvor mye penger trenger du får å starte opp?

Så må du sette deg inn i selskapsform. Jeg vil anbefale ett AS siden du må legge en del penger i dette og siden du antagelig må låne penger for å komme i gang.

Jeg sjekket nøye opp når jeg startet om det finnes støtteordninger og div til å starte.

Her er det lite å hente! Innovasjon norge gir bare støtte til de som tenker nytt og som ikke er "konkurrerende". Så på en kafe er dette bare å glemme.

Jeg ville i første omgang jobbet alene. Å starte med lønnskostnader til andre blir nok veldig vanskelig. Det er hardt å starte en bedrift. Men jobb masse,belag deg på lite eller ingen lønn i begynnelsen til du kommer deg overpå så kan man vurdere å ansette ettervert.

Mitt råd er derfor: Sett opp en god forretningsplan(mange tipd om det på internett nå du søker på det? Finn ut nøyaktig hvor mye dette vil koste.

Gå i banken å hør om mulighet for lån.. Kjenner du noen som vil investere?

Gå til regnskapsfører og etabler ditt AS.

Finn lokale(Helst i et område hvor det ikke er for dyrt og hvor du kan sette egne åpningstider.

Belag deg på å jobbe mye!

Jeg syntes det er kjempe deilig å drive eget firma,men mye jobb.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt koster. Har du ett godt konsept er imidlertid sjangsen større.

Skal du selge kaffe, ha en OK pris på dette og heller vær grådigere på tilbehøret. På cafè sjekker man prisen på kaffen først, så tar man kanskje en bitteliten sjokolade til 20 kr uten å tenke seg om..

Hold deg til tilbehør som ikke krever altfor mye jobb. Waynes Coffee i Norge er veldig greit å stikke innom, de har delvis kopier Starbucks og viser veldig godt hvordan en cafè kan drives.

Folk er også glad i å ta med seg kaffe, dette er penger "rett i kassa". Så finn heller en god lokasjon med mye gåtrafikk utenfor, i steden for et stort lokale.

Dette er jo gitt at det er mer kaffe som er i fokus enn middag/lunsj.

Jeg har selv startet mitt eget firma innenfor en annen bransje, og kan sterkt anbefalte smbinfo - starte bedrift ved spørsmål rundt momsbehandling, selskapsform etc.

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra en by ikke langt fra Bergen, men her er det nok snakk om å eventuelt ha noe i Ålesund :)

Jeg er fra Ålesund selv, og jeg vil tro at byen er for liten, ettersom vi både har Lyspunktet og Lille Løvenvold som fine avslapningssteder:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å drive egen butikk eller kafe krever mange kunder og god cashflow. En sånn kosekafe hvor folk kommer å handler for en 50-lapp og blir sittende i en time er ikke liv laga. Da må du i det minste ha mye plass og en stor kafe.

Husk at du skal betale husleie, strøm, fellesutgifter, lønn, arbeidsgiveravgift, moms + svinn osv osv.

Godt innspill. Har du jobbet i cafe/restaurantbransjen tidligere? Jeg il på det sterkeste råde deg til å ta deg minst et halvt år hvor du jobber på en cafe der du har noe kontakt med daglig leder (så du kan stille uskyldige spørsmål til han/henne når du lurer på noe).

Jeg har selv drevet cafè, og selv med nesten ti års restauranterfaring og økonomiutdannelse slet jeg økonomisk og måtte legge ned.

Faste kostnader er horrible, regler fra mattilsynet er temmelig strikse og arbeidskrevende, ansatte som blir syke gjør at du får dobbel kostnad på lønn, etc.

Begynn med å sjekke husleiepriser rundt omkring der du ønsker å drive. Sett deg så ned og tenk; hvor mange kaker/kaffe/brus etc kommer jeg realistisk sett til å selge time for time, dag for dag.

Deretter må du se på hva en kake/kaffe/brus koster i innkjøp og hva du kan selge den for. Husk moms.

Sett opp dette regnestykket mot husleia, og se hva du sitter igjen med.

Deretter kan du begynne å trekke fra lønn til ansatte (husk arbeidsgiveravgift, OTP og påslag for forventet sykefravær).

Du vil trolig ha leasingkostnader på kaffemaskin og annet kjøkkenutstyr, i tillegg til strøm. Har du sjekket disse kostnadene?

For å være helt ærlig: Det er en grunn til at vi i Norge ikke har særlig mange bokkafeer. Tipper at hvis du finner et meget billig lokale, der du kun jobber selv og ikke har ansatte, så kan du kanskje kanskje få det til å gå rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ikke noen nyttige råd å komme med, men synes det høres ut som en koselig café iallefall!:) Men det har nok mye å si hvilken by man starter i. Jeg synes bare det er litt rart at hvis en café er så vanskelig å drive, at vi da har så mange caféer her i Stavanger, og det ofte er vanskelig å finne noen som det er ledige sitteplasser på! Men det varierer vel sikkert fra by til by..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg i allefall å lage skikkelig kaffe! Her jeg bor har det startet opp en ny kafé, men det virker virkelig ikke som om de som driver den aner hva de driver med (mangler konsept bl.a.) og de kan IKKE å lage kaffe! Går forbi der 2-6 ganger i uka, og ser aldri kunder der inne, til tross for at det er relativt billig og har "perfekt" plassering.

Har forresten samme drøm som deg, men tror nok aldri den bli realisert. Selv om jeg har erfaring fra kafé, IK, hygienekrav og matlaging så tror jeg det er hardt å få det til å gå rundt. Men om man vil noe NOK, så tror jeg man får det til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

Den 8.3.2012 at 9.56, Kladd skrev:

Lær deg i allefall å lage skikkelig kaffe! Her jeg bor har det startet opp en ny kafé, men det virker virkelig ikke som om de som driver den aner hva de driver med (mangler konsept bl.a.) og de kan IKKE å lage kaffe! Går forbi der 2-6 ganger i uka, og ser aldri kunder der inne, til tross for at det er relativt billig og har "perfekt" plassering.

Har forresten samme drøm som deg, men tror nok aldri den bli realisert. Selv om jeg har erfaring fra kafé, IK, hygienekrav og matlaging så tror jeg det er hardt å få det til å gå rundt. Men om man vil noe NOK, så tror jeg man får det til :)

Fint å ha kunnskap om kaffe, men det er som du selv sier: "men det virker virkelig ikke som om de som driver den aner hva de driver med (mangler konsept bl.a.)"

Det er som oftest en helhet som mangler. Det hjelper dessverre ikke å være veldig god på å lage kaffe, drinker, mat eller ha god musikksmak osv. Det hele må komme sammen i en god synergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kim skrev:

Fint å ha kunnskap om kaffe, men det er som du selv sier: "men det virker virkelig ikke som om de som driver den aner hva de driver med (mangler konsept bl.a.)"

Det er som oftest en helhet som mangler. Det hjelper dessverre ikke å være veldig god på å lage kaffe, drinker, mat eller ha god musikksmak osv. Det hele må komme sammen i en god synergi.

Tråden er 4 år gammel så det ble sikkert ikke noe av det :)

Anonymkode: 3496c...318

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.3.2012 at 17.42, AnonymBruker skrev:

Innovasjon-Norge, Br.reg. Start et AS.

Det er jo ingenting i denne "ideen" som er innovativt. Hvorfor skal innovasjon Norge støtte noe slikt? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
15 timer siden, Kim skrev:

Kan legge til at kafeen jeg skrev om gikk konk før året var omme.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Den Sunday, March 04, 2012 at 17.30, Syffe skrev:

Jeg har en drøm. Den har jeg hatt lenge. Men nå, det siste halvåret, har jeg tenkt mer og mer på den og lurer på om det faktisk er noe jeg en dag kan realisere.

Jeg kunne tenkt meg å drive en liten cafe. En slags bok-cafe! Jeg ser for meg et pent, litt mørkere, lokale. Litt bohem-inspirert. Meny med deilige kaker som jeg selv bestemmer, ulike varme og kalde drikker (kanskje ta inn fair-trade merker?), og litt lunsjretter. Og den ene veggen skal bestå av bokhyller, fulle av bøker og blad. Gamle og nye, bildebøker, romaner, novellebøker, magasiner, barnebøker, musikkbøker... Spill skal også være i hyllen. Sjakk, kinasjakk, kort. Det skal være en plass man kan ta et lite avbrekk med noe godt å spise eller drikke, kanskje lese litt i en bok eller et blad, ta et slag sjakk sammen med en god venn. Kanskje det er mulig å etterhvert få forfattere dit til bok-kvelder?

Selv ønsker jeg både å drive stedet og å jobbe der. Jeg må selvsagt ha ansatte, folk som kan lage mat og jobbe der sammen med meg.

Jeg er fullstendig klar over at slikt krever MYE arbeid. Men hva tror dere? Er dette noe som kunne vært gjennomførbart? Er det noen her som selv har startet opp noe eget og som kan fortelle litt om det? Eventuelt gi meg litt råd om hva som er viktig å tenke på når man ønsker å starte opp eget, hvor jeg kan søke om penger, etc.?

Det må være en plass hvor det bor mye folk. Du skal selge mye, for at det skal gå rundt.

Å ha ansatte er veldig dyrt. Du skal også ha lønn. Du skal betale husleie,regnskapsfører, strøm, forsikringer.Og sikkert mye mer.Det er et flott tiltak du tenker på,men det kreves mye. I min by var det mange kafeer. Alltid folk der, men det var ikke nok å tjene. Så nå er det stort sett kinamat i lokalene

Anonymkode: 72d77...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må være en plass hvor det bor mye folk. Du skal selge mye, for at det skal gå rundt.

Å ha ansatte er veldig dyrt. Du skal også ha lønn. Du skal betale husleie,regnskapsfører, strøm, forsikringer.Og sikkert mye mer.Det er et flott tiltak du tenker på,men det kreves mye. I min by var det mange kafeer. Alltid folk der, men det var ikke nok å tjene. Så nå er det stort sett kinamat i lokalene

Anonymkode: 72d77...214

Dude, denne tråden er allerede ett par år gammel!

Anonymkode: 434f8...237

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Gaaaammel tråd, men fremdeles interessant for meg. Hvordan gikk det? Innspill fra andre om oppstart av et lite serveringssted? 

Jepp, flere drømmere her 😊

Anonymkode: 23e1f...c27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...