Gå til innhold

Ønsker å starte egen cafe


Gjest Syffe

Anbefalte innlegg

Gjest Syffe

Jeg har en drøm. Den har jeg hatt lenge. Men nå, det siste halvåret, har jeg tenkt mer og mer på den og lurer på om det faktisk er noe jeg en dag kan realisere.

Jeg kunne tenkt meg å drive en liten cafe. En slags bok-cafe! Jeg ser for meg et pent, litt mørkere, lokale. Litt bohem-inspirert. Meny med deilige kaker som jeg selv bestemmer, ulike varme og kalde drikker (kanskje ta inn fair-trade merker?), og litt lunsjretter. Og den ene veggen skal bestå av bokhyller, fulle av bøker og blad. Gamle og nye, bildebøker, romaner, novellebøker, magasiner, barnebøker, musikkbøker... Spill skal også være i hyllen. Sjakk, kinasjakk, kort. Det skal være en plass man kan ta et lite avbrekk med noe godt å spise eller drikke, kanskje lese litt i en bok eller et blad, ta et slag sjakk sammen med en god venn. Kanskje det er mulig å etterhvert få forfattere dit til bok-kvelder?

Selv ønsker jeg både å drive stedet og å jobbe der. Jeg må selvsagt ha ansatte, folk som kan lage mat og jobbe der sammen med meg.

Jeg er fullstendig klar over at slikt krever MYE arbeid. Men hva tror dere? Er dette noe som kunne vært gjennomførbart? Er det noen her som selv har startet opp noe eget og som kan fortelle litt om det? Eventuelt gi meg litt råd om hva som er viktig å tenke på når man ønsker å starte opp eget, hvor jeg kan søke om penger, etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huskatta

En slik cafe hadde jeg likt å ha i nærheten.

Om det lar seg gjøre kommer vel an på hvor du bor.

Man må også regne med mye egeninnsats, jobbing "døgnet rundt", og du kan ikke regne med noe særlig overskudd det første, kanskje andre året også. Men dette har du nok tenkt på selv iom at du virker seriøs med dine planer. :)

Det er ikke dumt med en markedsundersøkelse heller.

Kanskje bank eller kommune kan være behjelpelig med et etableringslån?

Det kan du isåfall sjekke på nett.

Må stikke, bussen går snart fra meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Bøker & Børst i Stavanger. Der er det alltid stappfullt av folk, så det er tydeligvis et bra konsept :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med slike steder er gjerne at folk kommer for å lese boka si, og alt de kjøper er stort sett EN kaffekopp (som de vil ha gratis påfyll på). En sjelden gang kjøper de kanskje et kakestykke. Og så okkuperer de et 4-mannsbord i timesvis som man kunne hatt gode inntekter på ved å selge øl og middag på.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en drøm. Den har jeg hatt lenge. Men nå, det siste halvåret, har jeg tenkt mer og mer på den og lurer på om det faktisk er noe jeg en dag kan realisere.

Jeg kunne tenkt meg å drive en liten cafe. En slags bok-cafe! Jeg ser for meg et pent, litt mørkere, lokale. Litt bohem-inspirert. Meny med deilige kaker som jeg selv bestemmer, ulike varme og kalde drikker (kanskje ta inn fair-trade merker?), og litt lunsjretter. Og den ene veggen skal bestå av bokhyller, fulle av bøker og blad. Gamle og nye, bildebøker, romaner, novellebøker, magasiner, barnebøker, musikkbøker... Spill skal også være i hyllen. Sjakk, kinasjakk, kort. Det skal være en plass man kan ta et lite avbrekk med noe godt å spise eller drikke, kanskje lese litt i en bok eller et blad, ta et slag sjakk sammen med en god venn. Kanskje det er mulig å etterhvert få forfattere dit til bok-kvelder?

Selv ønsker jeg både å drive stedet og å jobbe der. Jeg må selvsagt ha ansatte, folk som kan lage mat og jobbe der sammen med meg.

Jeg er fullstendig klar over at slikt krever MYE arbeid. Men hva tror dere? Er dette noe som kunne vært gjennomførbart? Er det noen her som selv har startet opp noe eget og som kan fortelle litt om det? Eventuelt gi meg litt råd om hva som er viktig å tenke på når man ønsker å starte opp eget, hvor jeg kan søke om penger, etc.?

Ta en undersøkelse først i ditt nærområde. uansett støtte(noe jeg tviler på)så må du stå på egne ben. det krever mye inntekt. Du skal ha lønn, de ansatte skal ha lønn. Sosiale utgifter,strøm,moms,skatt osv....det krever mye gjester, stor omsetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en perfekt(i mine øyne) meny, i hodet mitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tror ingrediensene kanksje blir litt dyre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syffe

Når jeg leste innlegget ditt tok jeg meg selv i å håpe at du kommer fra Bergen.

Jeg er fra en by ikke langt fra Bergen, men her er det nok snakk om å eventuelt ha noe i Ålesund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syffe

Ta en undersøkelse først i ditt nærområde. uansett støtte(noe jeg tviler på)så må du stå på egne ben. det krever mye inntekt. Du skal ha lønn, de ansatte skal ha lønn. Sosiale utgifter,strøm,moms,skatt osv....det krever mye gjester, stor omsetning.

Det med det økonomiske er vel i grunn det jeg lurer mest på, ja. Finnes det egne støtteordninger/lånsmuligheter for de osm vil starte opp noe selv? Ser at på AS så er det krav om egenkapital på 30 000. Det er jo greit nok, men jeg har liksom ikke for vane å kunne hoste opp flere hundre tusen. Det tviler jeg i grunn litt på at alle de andre som har startet eget har kunnet gjort heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg er fra en by ikke langt fra Bergen, men her er det nok snakk om å eventuelt ha noe i Ålesund :)

Og så utvide til Bergen når det går bra! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Syffe

Hehe, du beskrev en av mine drømmer også, se her : http://lykketrolletvilleveier.blogg.no/1326041943_en_drm_eg_har_bokkaff.html

Alle cafeer/kaffebarer her eg bor er alltif fulle så vet her ha vært marked, hvor i landet er du ifra?

Hadde definitivt kommet hadde det vore et slikt tilbud her allerede!

Jeg er fra Førde, bor for øyeblikket i Kristiansand, men skal mest sannsynligvis slå meg til ro i Ålesund :)

Veldig bra innlegg forresten! Nyttig å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Alt er mulig, men det krever grundige og realistiske forstudier. Pluss du må gjøre hele greie til en livsstil der knallhardt arbeide er den viktigste ingrediensen.

Se om du kan finne andre gründere sine erfaringer og jobb langsiktig og målbevisst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å drive egen butikk eller kafe krever mange kunder og god cashflow. En sånn kosekafe hvor folk kommer å handler for en 50-lapp og blir sittende i en time er ikke liv laga. Da må du i det minste ha mye plass og en stor kafe.

Husk at du skal betale husleie, strøm, fellesutgifter, lønn, arbeidsgiveravgift, moms + svinn osv osv.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er fra Førde, bor for øyeblikket i Kristiansand, men skal mest sannsynligvis slå meg til ro i Ålesund :)

Veldig bra innlegg forresten! Nyttig å lese.

takk, er fra Ålesund ej :jepp:

He du bakgrunn fra lignende arbeid? kontakter ? leieprisene i sentrum er voldsomme for større lokaler, men man kan gjøre kupp.

Så da ser eg cafen din om et par år her :skravle:

Ønsker deg uansett lykke til om du finner ut du vil satse på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stedet i Stavanger som er prikklikt har ofte småkonserter på kvelden, og folk kommer for å møtes og drikke øl og føle seg smarte blant alle bøkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syffe

takk, er fra Ålesund ej :jepp:

He du bakgrunn fra lignende arbeid? kontakter ? leieprisene i sentrum er voldsomme for større lokaler, men man kan gjøre kupp.

Så da ser eg cafen din om et par år her :skravle:

Ønsker deg uansett lykke til om du finner ut du vil satse på dette!

Jeg har stor omgangskrets, men må vri hjernen litt etter noen som driver med noe lignende. Har ikke erfaring fra å drive med noe eget, men har en del erfaring med organisering og økonomi (riktignok organisasjonsøkonomi, men man er godt på vei med det!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å sprekke boblen din, men det virker som dette er noe du kan lite om. Å drive cafe, bar, restaurant er rimelig vanskelige greier å få til å gå rund økonomisk.

Hvis du tror at det er bare å ta inn noe fair trade kaffe og bake noen kaker, så har du grovt undervurdert bransjen og ikke satt deg inn i grunnleggende IK mat eller HACCP.

Spill og bøker er en fin ide på papiret, men det er nå engang slik at det du trenger for å tjene penger er turnover eller sagt på godt Norsk: du trenger at det kommer nye kunder innom hele tiden som bestiller noe fra deg.

Har du tenkt på at bare noe så enkelt som musikken du spiller er regulert ned til minste detalj og Tono og Grammo er ikke nådige om du glemmer å betaler avgiften din, du kan heller ikke brenne cder med hva slags musikk du vil eller ha det på MP3, sålenge du ikke kan bevise at du eier all musikken du spiller, dvs du må ha orginal cden.

En kaffemaskin koster fort 50.000 eller mer, en grinder 10.000, så trenger du vannfilter, service, melk, kjøleskap, kaffetrakter, rensemiddler osv.

Kaffe er ferskvare, så du er avhengig av en viss turnover for at kvaliteten skal være bra, du bør jo også kanskje kunne litt om kaffen og teen du serverer?

Har du lyst på skjenkebevilling: velkommen til skjemavelde!

Husk at selv en cafe trenger serveringsbevilling, har du etablererprøven?

Enkle kassesystemer starter på ca. 15.000, så trenger du server, backup osv.

Omsetter du for under fem mill, så kan du gjøre ditt eget regnskap, men da er du også 100% ansvarlig for alle feil du eventuelt gjør.

Husk at alle bilag må oppbevares i 10 år.

Ikke for å legge en demper på entusiasmen din, men folk tror at det å være i bar, cafe,restaurant bransjen er en lek og at alle kan gjøre det, men faktum er at det er kanskje den vanskligste bransjen å etablere seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...