AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #1 Skrevet 5. mars 2012 Har bakt i mange år,men boller får jeg ikke til. De blir så "tette" og litt gor tunge. Jeg vil ha luftige boller. Jeg bruker oppskrift, kjører ikke deigen for lenge,passe konsistens,men ikke søren altså. noen tips? Det samme med rundstykker, de er bedre men har villet hatt de enda lettere.........
Gjest gurimalla Skrevet 5. mars 2012 #2 Skrevet 5. mars 2012 Jeg oppdaget at det var enklere å lykkes da jeg ble supernøye med temperaturen og jeg bruker bare fersk gjær. I tillegg starter jeg med væsken og har i mel, deigen skal være skikkelig klissete når den settes til heving. Hvis jeg må ha mer mel for å bake ut er det uproblematisk.
Kladd Skrevet 5. mars 2012 #3 Skrevet 5. mars 2012 Hva gjør du med smøret? For meg blir bollene luftige om jeg ikke smelter smøret/margarinen, men knar det inn romtemperert.
123sport Skrevet 5. mars 2012 #4 Skrevet 5. mars 2012 de blir med en gang luftigere om du har litt bakepulver i 1
Kirby Skrevet 5. mars 2012 #5 Skrevet 5. mars 2012 Heve, heve, heve! Først en time før du triller dem ut, deretter 30-45 min. Du kan f.eks. Skru på ovnen din og la den varme seg opp til 50 grader, så skrur du den av og setter deigen til heving i ovnen.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #6 Skrevet 5. mars 2012 Signerer samtlige over, men har du egg i deigen?
meca Skrevet 5. mars 2012 #7 Skrevet 5. mars 2012 Gjærbakstfeil nr. 1: Mange har i alt for mye mel. Dette er lettere å unngå når man bruker kjøkkenmaskin, fordi man slipper å bli klissete på hendene i prosessen, men en deig som først virker litt klissete kan godt finne på å bli litt "tørrere" når man knar den en stund. Det er rett og slett ikke alltid "mer mel" som er løsningen. Gjærbakstfeil nr. 2: Undervurdere nytten av heving. Jeg pleier, som Kirby sa, å varme ovnen til femti grader, for så å skru den av. Så setter jeg inn bakebollen med deigen oppi, og har et fuktig kjøkkenhåndkle over. Når den har hevet, og jeg har bakt ut bollene, gjør jeg samme prosedyre - setter bollene inn i lunken ovn med fuktig kjøkkenhåndkle oppå for å la dem etterheve..
Athene Skrevet 5. mars 2012 #8 Skrevet 5. mars 2012 1. Fersk gjær 2. Riktig temperatur på vann (bruker termomter) 3. Litt fuktig deig. 4. Kjøkkenmaskin, elter inn smørklumper på slutten av eltetiden. 5. Hever på varmt, lunt sted i en time. 6. Etterhever over en vask med kokende vann i ca 20 minutter. Grovbakst - bruker litt honning eller brunt sukker i, for å gi gjæren litt næring.
dobbeltisolert Skrevet 6. mars 2012 #9 Skrevet 6. mars 2012 Mykje gode tips her! Heving er viktig! Henger meg og på det med bakepulveret, ei lita ts eller to gjer at deigen straks vert luftigare!
Pingting Skrevet 6. mars 2012 #10 Skrevet 6. mars 2012 Slå deg sammen med hun her, jeg mistenker at dere bør bytte oppskrifter. :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #11 Skrevet 6. mars 2012 Slå deg sammen med hun her, jeg mistenker at dere bør bytte oppskrifter. :gjeiper: Hahaha, det har jeg tenkt siden jeg så tittelen på denne tråden!
Gjest navnelapp Skrevet 7. mars 2012 #12 Skrevet 7. mars 2012 Ei matbloggvenninne av meg meiner at når du kokar opp mjølka først, og så let den kolne til 37 grader får du eit mykje betre resultat enn om du berre varmar opp mjølka. Eg har ikkje prøvd det, men ho har prøvebakt to deigar, ein med varma mjølk og ein med kokt og nedkjølt, og meiner det er ein markant skilnad. Verd å prøve, iallfall.
Gjest Tekola Skrevet 8. mars 2012 #13 Skrevet 8. mars 2012 Vi har hatt god erfaring med å "dampheve" bollene. Satte en langpanne med vann nederst i ovnen, satte den på rundt 40 grader og lot dem ta den siste hevingen der.
Pinkee Skrevet 8. mars 2012 #14 Skrevet 8. mars 2012 Jeg baker aldri boller uten meieri-smør, gjær for søt-bakst(gjerne tørr) og en ts el to med bakepulver, å mine boller blir alltid luftige og myke. Ellers er jo å kna deigen godt for å utvikle glutenet, og nok heving veldig viktig.
Unemi+julibaby Skrevet 9. mars 2012 #15 Skrevet 9. mars 2012 Dette er min oppskrift, de blir veldig luftige. Mange spør etter hemmeligheten, men det er ingen... 1l hvetemel 1dl sukker 1ts kardemomme Rosiner om ønskelig 100g smelta smør 3,5 dl melk 1pk fersk gjær Bland sammen hvetemel, sukker, kardemomme og rosiner. S melt smør og ha så i melken. La dette bli ca 37 grader. Løs gjæren opp i dette. Elt godt sammen. Dekk bollen til med plast eller kjøkkenhåndkle. La det hvile i 1,5 time på et lunt sted. Trill så ut bollene og hev deretter under plastikk/håndkle i 30 min. Stekes midt i ovnen på 225 grader i ca 10-15 minutter
DysterPytten Skrevet 9. mars 2012 #16 Skrevet 9. mars 2012 Heving er alfa omega. Jo lengre de hever, jo bedre blir de. Først og fremst må de stå varmt (jeg fyller varmt vann i vasken, setter bollen oppå et matbokslokk eller lignende og legger over plast). Ikke trampe mens de hever og når de har heva en del, klapp dem flate og hev på nytt.
minienthe Skrevet 9. mars 2012 #17 Skrevet 9. mars 2012 bruker stort sett alltid den ferdigposen hvor du kun tilsetter vann og tørrgjær jeg. tempererer vannet litt på "gefülen" på undersiden av håndleddet og blander inn gjæren i vannet før jeg tilsetter dette til det tørre. deretter er det frem med all aggresjon og slå ihjel deigen (gubben skjønner når jeg er sint... da baker jeg gjærdeig) en ti minutters tid for hånd, heve i bolle på varmekabelgulv en times tid. triller ut til boller, ny time med heving på varmekabler, pensling med egg og evnt litt perlesukker før steking. har bank i bordet hittil ikke mislykkes med gjærbaksten fra disse ferdigposene... sjokoladekakene derimot
Gjest Silvermist Skrevet 9. mars 2012 #18 Skrevet 9. mars 2012 Nå får jeg sikkert kjeft her, men jeg har alltid brukt to poser tørrgjær. Bollene mine blir store, luftige og gode. Forheving og heving er også en viktig del av prosessen, samt lunkent vann.
Brunhilde Skrevet 9. mars 2012 #19 Skrevet 9. mars 2012 Nå får jeg sikkert kjeft her, men jeg har alltid brukt to poser tørrgjær. Bollene mine blir store, luftige og gode. Forheving og heving er også en viktig del av prosessen, samt lunkent vann. Neida, kjeft får du ikke, men hvis du allikevel har tid til å heve lenge så er det altså ganske unødvendig med så mye gjær.
Athene Skrevet 9. mars 2012 #20 Skrevet 9. mars 2012 Nå får jeg sikkert kjeft her, men jeg har alltid brukt to poser tørrgjær. Bollene mine blir store, luftige og gode. Forheving og heving er også en viktig del av prosessen, samt lunkent vann. Jeg synes gjærsmaken blir for gjennomtrengende, og får lett vondt i magen om det er for mye gjær i maten. Og som Brunhilde sier - så lenge man hever lenge og varmt behøver man ikke så mye gjær. Jeg baker en del eltefritt, da bruker jeg 1/4 teskje tørrgjær til et stort grovbrød, og lar det kaldheve i 14-16 timer. Da blir brødet kjempeluftig, uten elting og nesten uten gjær.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå