O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #41 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har, som du vet, ingen råd ut fra egne erfaringer. Men jeg syns flickan kommer med flere gode råd, spesielt det med at du bør legge en detaljert plan og gjennomføre den. Det vil kanskje fort kunne gjøre situasjonen verre om du prøver litt forskjellig. Sikkert lurt å gi seg selv en frist for hvor lenge man skal prøve før man evaluerer og evt. bytter metode. Jeg må si hun høres veldig sjarmerende ut da, om det er lov å si det. Enig med deg. Flickan er god å ha, hun kommer ofte med innspill jeg setter stor pris på Og ja, hun er sjarmerende også, og jeg må jo le litt og. Må bare snu meg litt først... Hun er ikke noen vanskelig unge, det meste går som en lek, vi har vært heldig der. Men vilje, ja jøss!!
onyx Skrevet 7. mars 2012 #42 Skrevet 7. mars 2012 Det er mer at hun regelrett lyser opp når ordet blir nevnt! Da får du bare slutte å si ordet... Hvordan sluttet hun på dagtid? Mistet hun interessen selv eller måtte du aktivt avvenne?
flickan Skrevet 7. mars 2012 #43 Skrevet 7. mars 2012 Og, hun der "puppelina" som jeg har, ser ikke ut til å på noen måte ville synes at pupp er uinteressant.. Det er mer at hun regelrett lyser opp når ordet blir nevnt! Du, det gjør 2 åringen min også hvis jeg sier "kjeks" til ham. Men jeg gir ham ikke det hele tiden likevel. Og du verden for et ramaskrik han kan sette i gang for det. Nå sammenlikner jeg på ingen kjeks og morsmelk, men siden du selv sier at du ønsker å slutte, og det ikke er noen ernæringsmessige grunner til at du bør fortsette, og tatt alderen til barnet ditt i betraktning, så er det altså ingen forbrytelse å nekte henne pupp selv om hun er veldig glad i puppen.
O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #44 Skrevet 7. mars 2012 Jeg tror det går bra om du gjør det på natten, etter at hun har sover flere timer i egen seng først. Da prøver jeg det! Haha, jeg skal holde dere oppdatert! Unger er jo ulike, og denne tøtta her har vilje, og hjelpe meg så hun gauler når hun ikke får pupp. Men, hun er litt morsom og.. Griner av full styrke, peker på pupp og ber pent, og når jeg sier hun ikke får, så hyyyyyyyler hun til igjen.. Så, jeg takler litt altså, men det er litt verre når det er gubben som styrer.. Da har jeg ikke "kontroll" liksom.. Må kanskje gå til innkjøp av hørselvern jeg kan bruke når han legger henne
Honesty Skrevet 7. mars 2012 #45 Skrevet 7. mars 2012 Det kan til og med hende at dersom du får henne til å sovne i egen seng, så opplever dere plutselig at hun sover veldig godt, nesten hele natten. Vips, så er nattpuppen bortimot eliminert, og det uten særlig kamp. Vi flyttet snuppa på eget rom da hun var ca. 9 måneder gammel. Hun samsov også mye med oss, og hang i puppen halve natten, noe som gjorde meg frynsete i kantene. Vi var forberedt på kaos den første tiden på eget rom, men den første natten sov hun gjennom, og våknet ikke før 08.30, da jeg sprang inn til henne med hjertet i halsen. Moralen: Det er ikke sikkert det blir så ille som du tror. 1
O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #46 Skrevet 7. mars 2012 Da får du bare slutte å si ordet... Hvordan sluttet hun på dagtid? Mistet hun interessen selv eller måtte du aktivt avvenne? Du, det gjør 2 åringen min også hvis jeg sier "kjeks" til ham. Men jeg gir ham ikke det hele tiden likevel. Og du verden for et ramaskrik han kan sette i gang for det. Nå sammenlikner jeg på ingen kjeks og morsmelk, men siden du selv sier at du ønsker å slutte, og det ikke er noen ernæringsmessige grunner til at du bør fortsette, og tatt alderen til barnet ditt i betraktning, så er det altså ingen forbrytelse å nekte henne pupp selv om hun er veldig glad i puppen. Det er helt riktig. Og jeg sier det bare om kvelden, for hun får kveldspupp. Men, så hender det at mannen noen ganger spør om hun har fått noe i løpet av dagen.. Og det er da hun lyser opp. Ellers er jeg forsiktig med å bruke ordet. Jeg måtte aktivt avvenne på dagtid ved å nekte henne. Det gikk faktisk veldig greit. Men nettene har vært et større problem. Tidligere har hun også nektet flaske, og smokk? Hva i huleste er det vi prøver å gi henne??? Nei, den fyker gjennom rommet som en prosjektil... Så, planen min nå er å legge henne på eget rom fra mandag av, i egen seng. Hun skal få kveldspupp, men jeg håper at hun etterhvert vil sove lengre og lengre på kvelden/natten og da avvenne seg selv.. Det er lov å håpe, ikke sant?? Og, jeg blir jo litt usikker. Jeg har lært henne å lage sirkel på magen når hun er sulten, så hun sitter i sengen på natten og lager sirkel. Blir jo da litt usikker på om hun er sulten eller ei.. Men jeg vil vel tro at det for det meste er vane/uvane, smertestillende og trøst.
O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #47 Skrevet 7. mars 2012 Det er helt riktig H. Ofte "lager" man problemer som aldri oppstår, og jeg prøver så godt jeg kan å ikke bekymre meg for om-at-enn-hvis. Tenker jeg prøver meg på det jeg nå har skissert. Og den følelsen med å våkne panisk, har vært der. I perioder våkner tøtta hver time (hun har vært mye plaget med uvi), og når hun da slår til og sover 3-4 timer i en smell, så blir jeg urolig.. Og spesielt når jeg da sjekker henne og hun sover så tungt at hun nesten ikke puster... Hjelpe meg. Har hatt hjertet i halsen ett par ganger... Men, sjansen for at de dør i krybbedød etter fylte 1 er vel heller liten?
flickan Skrevet 7. mars 2012 #48 Skrevet 7. mars 2012 Og, jeg blir jo litt usikker. Jeg har lært henne å lage sirkel på magen når hun er sulten, så hun sitter i sengen på natten og lager sirkel. Blir jo da litt usikker på om hun er sulten eller ei.. Men jeg vil vel tro at det for det meste er vane/uvane, smertestillende og trøst. Jeg vil tro at hvis hun lager sirkel på magen om natten, er det fordi hun håper å få pupp. Det kan jo tenkes at hun er litt sulten, men i den alderen fungerer morsmelk mer som drikke enn som mat, så det bør være tilstrekkelig å få vann.
O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #49 Skrevet 7. mars 2012 Takk for tilbakemeldingene. Synes du har så mye fornuftig å si flickan, setter pris på det Jeg er bare en uviten førstegangsmamma, gammel og hysterisk! Dere skjønner tegninga?? Neida, det meste går seg vel til etterhvert, men jeg har vært så utrolig usikker på om 1) om hun faktisk er sulten og 2) om de fleste faktisk hylgriner såpass mye ved avvenning og legging i egen seng.
Honesty Skrevet 7. mars 2012 #50 Skrevet 7. mars 2012 Jeg har ikke grundiglest tråden (), men ammer du henne i søvn fortsatt?
O'hara Skrevet 7. mars 2012 Forfatter #51 Skrevet 7. mars 2012 Nei, det sluttet jeg med da hun var 9-10 måneder, tror jeg. Er hvertfall lenge siden.
helenaa Skrevet 7. mars 2012 #52 Skrevet 7. mars 2012 Ørepropper! Tenk at jeg ikke har kommet på det selv. Det er jo kjempelurt. Jeg blir nemlig nesten gal av hylinga, og får et sterkt behov for å bli voldelig... Og da må jeg gå ut av rommet for å samle meg litt, noe som fører til enda mer hyl. Men med ørepropper kan jeg sikkert takle det bedre. Tenker på all aggresjon jeg kunne ha sluppet unna... O'Hara, dette tror jeg du fikser på under ei uke! Selv ammet jeg ikke i senga da vi begynte å begrense tilgangen, men jeg vet ærlig talt ikke om det hadde betydning.
flickan Skrevet 7. mars 2012 #53 Skrevet 7. mars 2012 Takk for tilbakemeldingene. Synes du har så mye fornuftig å si flickan, setter pris på det Dette setter jeg stor pris på å høre. Takk
Soul Skrevet 7. mars 2012 #54 Skrevet 7. mars 2012 Samsov med eldstemann hele natten frem til 16 mnd. Han hatet sprinkelsenga. Kjøpte da juniorseng som ble plassert inntil vår. Det funket bra. Jeg la meg heller ned igjen hans seng om nødvendig i starten, men etter hvert kunne han ligge hos oss inni mellom uten at det forvirret ham. Jeg vil ikke ha hylskriking i timevis så jeg nattammet frem til han sluttet av seg selv da han var 2år. Men skjønner at du kanskje ikke orker å nattamme mer. Håper det ordner seg for dere. Nå sover forresten gutten min hele natten på eget rom, helt av eget ønske. Så for meg var det verdt å vente litt på. Men klart man kan bli sliten.
O'hara Skrevet 12. mars 2012 Forfatter #55 Skrevet 12. mars 2012 Nå ligger frøkna, på eget rom, i egen seng og sover søtt Det tok under en halvtime før hun sovnet, og ville nok ha tatt kortere tid om det ikke var for at jeg trodde hun sov og skulle til å bre på henne.. Litt småklaging, men ingen gråt, ingen hyling, ingenting. Utrolig deilig at det gikk så bra, og vi har nok igjen for at hun faktisk sov i egen seng i en periode før hun ble syk. Krysser fingrene for at det går såpass bra fremover også, og at hun sover litt lengre økter, for jeg er utrolig sliten og trøtt for tiden. Hun våkner 21, 22, 22.30, 23, 02, 03 og fra 05 ligger hun så godt som på meg konstant...
flickan Skrevet 12. mars 2012 #56 Skrevet 12. mars 2012 Åh, så godt å lese Tenkte faktisk på deg i dag, og var spent på hvordan det skulle gå
O'hara Skrevet 13. mars 2012 Forfatter #57 Skrevet 13. mars 2012 Natten er nå over.. Frøkna ble lagt ca 18.30 i egen seng, og sovnet der ca 19. Hun våknet derimot rundt 20, men da var jeg inne hos henne, sa til henne at det var natt og hun måtte legge seg, og det var helt greit. Hun la seg, og jeg var inne hos henne til hun sovnet. Så våknet hun rundt 22.30, 02.00 og 05.00, hvor jeg de første gangene ga henne litt pupp før jeg la henne tilbake i egen seng, mens siste gangen roet hun seg ikke så vi la oss inn i dobbeltsenga. Der sov vi til 7. Deilig!! Det står i stor kontrast til de siste nettene hvor hun har vært våken 6-7 ganger mellom 19.00-06.30, hvorav at hun har ligget på puppen i timesvis fra i 2-3-tiden. Jeg øyner et håp! Og håper at det er fordi hun er klar for det. Brukte dagene i forkant til å gå inn på rommet hennes, fortelle henne flere ganger at hun var så stor at hun skulle få lov å ligge i egen seng, hadde henne oppi sengen sin flere ganger, og skiftet på den. Hun sovnet sammen med hunden sin, som forøvrig er det eneste kosedyret hun har nektet å gi fra seg, ingen andre har hun vist interesse for, holdt rundt han og sov søtt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå