AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Kjenner dere noen som har spesielle navnetradisjoner i sin familie? Eks annenhver gutt skal hete Jon eller Even? Og ville dere fulgt en sånn tradisjon om dere ikke likte navnene? Har dere brutt tradisjoner eller kjenner noen som har gjort det, og hvordan ble reaksjonene? Jeg leste her om noen som hadde en greie med at alle skulle ha navn på Ing. Der hadde i hvert fall grensen gått for meg, da jeg ikke kan komme på et eneste Ing-navn jeg liker...
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Jeg kjenner flere familier som har "Jon- og Even-tradisjonen" (men med andre navn). Jeg kommer fra et område med mye landbruk, og det er kanskje vanligere i bondefamilier enn mange andre steder. Jeg hadde strukket meg ganske langt for å opprettholde en slik tradisjon, dersom det hadde vært aktuelt for meg. Synes nesten det er respektløst ikke å skulle gå med på det. Unntaket er om jeg hadde hatt en utenlandsk mann med navnetradisjoner som kan være belastende her i Norge. Hadde familien hatt en tradisjon for navn som enten starter eller ender på en bestemt stavelse, ville jeg valgt det navnet jeg liker best innen sjangeren. Er helt sikker på at det går an å finne noe om man leter godt nok og er innstilt på det, istedenfor å være innstilt på at "alle navn med dette er stygge".
kaprifolen Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 Hadde gjort en innsats for å opprettholde tradisjonen, men klart, om navnet hadde vært Bjartmar eller verre, hadde jeg nok hoppet over....
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hadde også gjort en innsats for å opprettholde tradisjonen, også hvis det ikke nødvendigvis var favorittnavnene mine som gikk i arv (kunne jo ha brukt enten favorittnavnet eller arvenavnet som andre fornavn). Ting som ville fått meg til å bryte tradisjonen, hadde vært om jeg hadde meget dårlige assosiasjoner til navnet, at det kunne vært belastende for barnet å hete det, at jeg bare virkelig og inderlig mislikte navnet og ikke minst at partneren ikke ønsket navnet.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 Hadde familien hatt en tradisjon for navn som enten starter eller ender på en bestemt stavelse, ville jeg valgt det navnet jeg liker best innen sjangeren. Er helt sikker på at det går an å finne noe om man leter godt nok og er innstilt på det, istedenfor å være innstilt på at "alle navn med dette er stygge". Ville du virkelig latt familiens syn gå foran ditt eget? Jeg liker virkelig ingen navn på ing, og da ville jeg aldri valgt det. Det har ikke noe med å være "innstilt" på at de er stygge. Sånt er subjektivt, noen elsker et navn, andre hater det. Men jeg ville ikke kalt mitt eget barn noe jeg hater.
TheHairyToothfairy Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Jeg er jo fra nordland, og da har vi denne nordnorske greien med at alle skal ha dobbeltnavn. Stereotypt, sikkert - men jeg liker det litt allikevel.
Binta Ba Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 Jeg er også fra nord, og vår familie har som tradisjon og enten ha dobbelt navn, eller fornavn og mellomnavn. Det er også tradisjon å la navn gå i arv, og det gjelder både min side, og min utenlandske manns side. Vi har valgt å bruke begge deler
Gjest imli Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Eg ville gjort mitt beste for å vidareføre tradisjonen, men var det snakk om namn eg ikkje likte i det heile tatt, hadde eg satt ned foten...
Gjest Cosette Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Ja, min mors familie er gårdsfolk, og der er det to navn som brukes annenhver gang på ættlinjens førstefødte sønner. Altså, min oldefar het x, min bestefar heter y, min onkel heter x og min fetter heter y. Slik har det vært i hundrevis av år. Heldigvis er begge navnene sterke, klassiske mannsnavn som de aller fleste synes er pene og ordentlige navn, det er slike tidløse navn man "aldri" hører et vondt ord eller negative stereotypier om. Så jeg vil anta tradisjonen holdes i hevd en stund til.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 Ja, min mors familie er gårdsfolk, og der er det to navn som brukes annenhver gang på ættlinjens førstefødte sønner. Altså, min oldefar het x, min bestefar heter y, min onkel heter x og min fetter heter y. Slik har det vært i hundrevis av år. Heldigvis er begge navnene sterke, klassiske mannsnavn som de aller fleste synes er pene og ordentlige navn, det er slike tidløse navn man "aldri" hører et vondt ord eller negative stereotypier om. Så jeg vil anta tradisjonen holdes i hevd en stund til. Finnes det navn alle synes er pene? Det virker absolutt ikke slik ut fra de navnedebattene jeg har lest her i hvert fall. Og det er jo forskjell på å synes at et navn er helt greit, og på å ville gi det til barnet sitt.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 Ja, min mors familie er gårdsfolk, og der er det to navn som brukes annenhver gang på ættlinjens førstefødte sønner. Altså, min oldefar het x, min bestefar heter y, min onkel heter x og min fetter heter y. Slik har det vært i hundrevis av år. Heldigvis er begge navnene sterke, klassiske mannsnavn som de aller fleste synes er pene og ordentlige navn, det er slike tidløse navn man "aldri" hører et vondt ord eller negative stereotypier om. Så jeg vil anta tradisjonen holdes i hevd en stund til. Jeg ble nysgjerrig på disse navnene, kan du tenke deg å røpe ett eller begge?
Gjest Cosette Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Finnes det navn alle synes er pene? Det virker absolutt ikke slik ut fra de navnedebattene jeg har lest her i hvert fall. Og det er jo forskjell på å synes at et navn er helt greit, og på å ville gi det til barnet sitt. Jeg har da ikke sagt at alle synes de er pene. Men jevnt over virker det som de fleste liker disse navnene, de nevnes svært sjelden i negative ordelag, og har vært mye brukt i landet i flere århundrer. Jeg har heller ikke sagt at man synes disse navnene er de peneste, men om man først synes det er litt kult å videreføre en så sterk og lang tradisjon, så er det få som ville hatt problemer med å kalle barnet et av disse navnene. Jeg har inntrykk av at det er få som misliker navnet Ingrid, for å ta et eksempel. Eller Anna. Det finnes sikkert, men de er i mindretall. Om en slekt hadde tradisjon for å kalle pikebarna vekselvis Ingrid og Anna, ser jeg for meg at dette er en tradisjon som kunne vart lenge. Om navnene var Gudrun og Gjertrud kunne det derimot spøkt litt mer for tradisjonens fortsettelse.
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Jeg ble nysgjerrig på disse navnene, kan du tenke deg å røpe ett eller begge? Jeg vet ikke hvilke navn som går igjen i Cosettes familie, men det blir sjelden opphetede navnediskusjoner i familier der f.eks Johannes og Kristian eller Per og Even går igjen i annenhver generasjon.
Gjest Cosette Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Jeg ble nysgjerrig på disse navnene, kan du tenke deg å røpe ett eller begge? Ok, du skal få ett (begge blir så fryktelig gjenkjennelig om bekjente av familien skulle slumpe til å lese tråden). Det ene er Jon.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #15 Skrevet 3. mars 2012 Jeg vet ikke hvilke navn som går igjen i Cosettes familie, men det blir sjelden opphetede navnediskusjoner i familier der f.eks Johannes og Kristian eller Per og Even går igjen i annenhver generasjon. Jeg kunne ikke tenkt meg å bruke Per eller Even i hvert fall, kanskje til nød Johannes eller Kristian. Men jeg ville nok heller valgt navn jeg likte bedre. Og hva om begge sider av familien har en sånn tradisjon, hvilken side skal man da følge?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har inntrykk av at det er få som misliker navnet Ingrid, for å ta et eksempel. Jeg liker absolutt ikke det navnet, og ville aldri brukt det selv. Og hvor mange som liker navn går i bølger. Da jeg vokste opp var det stort sett bare gamle som het Ingrid, nå er det populært igjen. Så jeg tror uansett sånne tradisjoner dør ut etter hvert som folk føler seg mindre forpliktet til å følge dem.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 Ok, du skal få ett (begge blir så fryktelig gjenkjennelig om bekjente av familien skulle slumpe til å lese tråden). Det ene er Jon. OK da ville tradisjonen definitivt blitt brutt av meg. Jeg kjenner en slekt som har Jon og Håvard annenhver gang. Jeg ville ikke valgt noen av de to navnene. Liker ikke korte navn, eller navn som ikke funker internasjonalt. Selv om jeg har lurt litt på hva de ville sagt om man døpte barnet Howard
Gjest Cosette Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 Jeg kunne ikke tenkt meg å bruke Per eller Even i hvert fall, kanskje til nød Johannes eller Kristian. Men jeg ville nok heller valgt navn jeg likte bedre. Og hva om begge sider av familien har en sånn tradisjon, hvilken side skal man da følge? Disse vekselnavnstradisjonene er nok vanligst i gamle gårdsfamilier, og gjelder helst odelsbarna, de som skal føre den direkte ættlinjen videre. Så slike konflikter som du skisserer er uvanlige, tror jeg, sjelden man er odelsbarn i mer enn én familie.
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Jeg kunne ikke tenkt meg å bruke Per eller Even i hvert fall, kanskje til nød Johannes eller Kristian. Men jeg ville nok heller valgt navn jeg likte bedre. Og hva om begge sider av familien har en sånn tradisjon, hvilken side skal man da følge? Som Cosette, så sier heller ikke jeg at dette er navn som absolutt alle liker. For meg er ikke "liker andre navn bedre" et godt nok argument der navn har gått i arv i svært mange generasjoner. Hvis man skulle treffe på samme tradisjon på begge sider kan man løse det på flere måter: 1. trekke lodd 2. velge det man liker best 3. hvis man kommer fra odelsgårder; velge navnetradisjonen på den gården man kommer til å bo på
Gjest Spinell Skrevet 3. mars 2012 #20 Skrevet 3. mars 2012 Hvis AB #15, 16 og 17 er samme person, så er jeg nysgjerrig på hvilke navn denne personen egentlig kan leve med. De navnene som forkastes og som AB (-ene) i disse innleggene absolutt ikke kan leve med er jo temmelig nøytrale navn som de aller fleste ikke har noe imot.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå