Gå til innhold

Antidepressiva hjelp!

Fremhevede innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Hei! Jeg begynte å merke litt angst og depresjon for ca fem uker siden. Har nå vært sykemeldt i en mnd. Jeg knakk sammen for to uker siden og krøp til korset og fikk utskrevet wellbutrin og remeron og har gått på det i bare ti dager. Men nå har jeg konstant angst og jeg kan jo ikke gjøre noenting. Når jeg begynte fikk jeg litt sammenbrudd innimellom men ellers gikk det sånn tålig. Føler kanskje depresjonen er bedre men angsten verre så da er jeg jo like langt. Jeg orker ikke dette her. Er på en måte tredje runden min så har bestemt meg for å finne noen medisiner jeg kan gå på for å forhindre ny episode. Så har noen erfaringer med å kombinere wellbutrin med for eksempel cipralex eller noe annet? Og har noen kommet i mål med medisiner? Trenger vell bare litt håp til å holde ut. Er det noen som har hatt verre angst som har gitt seg etter ei stund? Alle svar mottas med STOR takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg tok det et par uker før medisinene slo skikkelig inn og angsten avtok og GUD jeg har det bedre nå! :) Dersom du ikke føler noen effekt etter en 2-3 uker, hadde jeg vurdert å gå over på noe annet, hør med legen. Men hos meg tok det godt over to uker før jeg var "der", var tidvis helt handikappet fordi jeg hadde så sterk angst, men jeg lover deg at det blir bedre. :)

Gjest kvinne33
Skrevet

Jeg har brukt Cipralex/ Escitalopram i vel 7 år og er aller mest fornøyd med effekten av disse. Jeg har også brukt Wellbutrim og Fontex. Jeg overlappet Cipralex med Wellbutrin en kort periode. Min erfaring med Wellbutrin ble kortvarig da jeg ble fysisk syk; fikk hjertebank og besvimelse og måtte slutte. Dette var nå meg, man reagerer jo forskjellig.

Jeg kan ikke si annet at du må ha tolmodighet og holde ut. Det tar ofte 2-3 mndr før antidepressive virker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt både remeron, cipralex og wellbutrin, og alle gav meg mer angst. Som regel skal det gå over etter et par-tre uker, hvis ikke ville jeg prøvd å bytte medisin.

Jeg tror neppe du får kombinert cipralex og wellbutrin uten å ha prøvd en SNRI først.

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

jeg har brukt lamictal/fotex, fotexen gjorde meg frisk fra depresjonen så de gikk jeg bare på i litt over et år.

Lamictalen har jeg gått på i fem år. Tar 200mg lamictal om dagen nå men skal øke dosen fordi de ikke hjelper.

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar alle sammen! Jeg er ikke ute etter noen vidunderkur i det hele tatt. Men kun et håp om et liv som gjør at jeg ikke er sykemeldt halve året. Jeg har jobbet så hardt med meg selv i terapi og klarte meg uten medisiner etter første tur i kjelleren men gikk på zoloft i 8 mnd i fjor før jeg sluttet. Så skjønner jeg kanskje må gå noen år på medisiner eller kanskje alltid. Er bare 24 år og har ellers en flott utdannelse og jobb og alt i orden. Ja vil bare klare meg uten å ha det jævlig. Og tenkte å høre med dere der ute siden har jo hørt om folk som har diagnoser osv som klarer seg fordiom! Takk igjen for svar. Og hvis du der ute som leser dette kjenner deg igjen så kom gjerne med et svar eller alternativ som jeg kanskje kan nevne til behandler eller lignende. Hilsen TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at du skal bruke både wellbutrin og remeron samtidig?

Jeg har brukt lamictal i mange år og gikk i tillegg på venlafaxin (effexor) i ca tre år. Da jeg begynte på venlafaxin hadde jeg intens angst, men den forsvant så fort venlafaxinen begynte å sirkulere i blodet. Ble nemlig helt slått ut og bare sov og sov (noe jeg ikke hadde gjort på noen uker da). Etter noen uker kom noe av angsten tilbake, men det var visst vanlig, og etter atter noen uker så forsvant den igjen. Og kom ikke tilbake :)

Har bare positive erfaringer med venlafaksin, til tross for enkelte bivirkninger (fikk endel i starten).

Nå har jeg sluttet med de og angsten har ikke kommet tilbake. Men blir veldig fort stressa og humøret svinger endel, men jeg klarer meg. Av og til savner jeg venlafaksinen. Var deilig å være helt stabil, men er utrolig deilig å klare seg uten også! Hvilken mestringsfølelse :D

Har brukt cipralex også, men fikk for mange bivirkninger, og dessuten forværret den bipolar lidelsen min. Kan jo hende at den virker bra for deg :)

Gjest O___o
Skrevet

Jeg stusser veldig på at du har hatt en såpass kort depressiv periode - og allerede fått utskrevet resept på antidepressiva.

Jeg synes du skal be om en henvisning til psykolog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stusser veldig på at du har hatt en såpass kort depressiv periode - og allerede fått utskrevet resept på antidepressiva.

Jeg synes du skal be om en henvisning til psykolog.

Ja, det stusset jeg også over. Ville heller ikke latt fastlegen min skrive ut antidepressiva til meg. Var jeg som skrev over her at min bipolare lidelse ble værre av cipralex. Fikk disse utskrevet av fastlegen som mente at disse pillene hadde hjulpet veldig mange til å få et bedre liv. Men hun stilte helt feil diagnose og jeg ble altså værre...

AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at du skal bruke både wellbutrin og remeron samtidig?

Remeron blir ofte gitt i ikke-terapeutisk dose for å hjelpe på søvn.

(Jeg er ikke TS.)

Skrevet

Takk for svar. Jeg fikk utskrevet wellbutrin mot depresjon og Remeron for søvnen. Den får meg til å sove på kvelden. Jeg har gått til behandling i ett helt år men alikavell ble jeg psyk igjen! Så grunnen til jeg fikk det utskrevet er siden for ett år siden nektet jeg ta i mot medisiner i en hel mnd og gikk med angst som var forferdelig osv, selvmordstanker som kom og gikk. Jeg var hysterisk disse ukene og prøvde å trene, spise riktig og akupunktur og masse alternativt men endte til slutt med at jeg orket ikke kjempe mer og la meg inn på psykriatisk. Noe som jeg opplevde som nesten litt traumatisk siden der var det ikke mye hjelp å få gitt. Ble hivt ut etter ti dager med kun dps en to ganger i uka og zoloft som krykke. Det var noen veldig tøffe tre mnd og også litt tøffe de to etter der. Så disse episodene varer ei god stund og ødelegger så mye for meg, ja hele livet mitt. Stoltheten min og alt. Jeg blir som ett desperat barn og det er veldig ulikt meg liksom! Men effexor høres jo ut som ett bra medikament. Hvor lenge har dere holdt dere friske da? Har noen av dere også slitt med tilbakevendene episoder med syk angst og alvorlig depresjon? Og funnet noe som virker? Legen som skrev ut det jeg går på nå snakket om lamictal for min del etterhvert som forebyggende.. Takk.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg bruker også lamictal som forebyggende, men hjelper også på konsentrasjonen min og rastløsheten som jeg har slitt med helt siden jeg var liten! Har ingen bivirkninger overhodet :)

Jeg hadde alvorlig depresjon for noen år siden. Og en helt ubeskrivelse og altoppslukende angst. Livet var bek mørkt for å si det sånn. Hadde også mange tvangstanker og var paranoid og hadde vrangforestillinger. Var helt jævli!!!!!!!!! Kom etter en lengre periode med høy aktivitet og lite søvn (i ettertid har jeg skjønt at det var en hypoman periode). Trodde aldri jeg skulle bli frisk, og til tider trodde jeg heller ikke at jeg var syk. Levde helt i min egen verden.

Har vært frisk i tre år nå, og sluttet altså med venlafakin for en stund siden. Bruker fremdeles lamictal, og antar at den holder det hele i sjakk.

Håper du får den hjelpen du trenger og at du blir bra igjen. Føler med deg. :klemmer:

Skrevet

Tusen takk for svaret. Ja det er helt jævlig å ha det sånn. Vi gikk gjennom alt av diagnoser i høst men når jeg er frisk så er jeg frisk og derfor har jeg kun diagnosen tilbakevendene depressiv lidelse av alvorlig grad eller noe sånn.. Men har mistent bipolar 2 selv veldig ofte pga kjenner meg veldig igjen i rigmor galtung si bok. Men vet ikke for jeg blir aldri sengeliggende og bare vil dø. Blir mer sånn at jeg holder det ikke ut med alle de tankene og angsten. Og da kommer tankene. Men starter alltid med litt små angst også får jeg panikk og tenker nei ikke nå igjen. Føler ikke jeg har noe å stille opp med. Føler nesten det blir sånn pts lidelse. Siden jeg frykter tilbakefall når jeg er frisk for jeg har ingenting å stille opp med liksom. Også er episodene så utrolig tøffe så det gjør jo ikke ting enklere. Cipralex gjorde du ble sånn ja. Uff godt du har fått hjelp av medisiner etterpå :) Har bare så lyst å klare å begynne på jobb igjen en dag eller noe for vet det hadde hjulpet men må vente til det har blitt stabilt! Og klem tilbake :-)

Skrevet

Men ms foster hvilken medisin gikk du på egentlig? Jeg vil egentlig ikke slutte på wellbutrin så lenge den har allerede hjulpet godt på depresjonen. Vil kombinere den med ett ssri for det er vell de som fungerer best på angst?

Gjest gjest
Skrevet

Antideppressiva løser ingenting, det bare utsetter problemene, jeg anbefaler deg å lese om nyvinninger innenfor forskningen på Psilocybin og MDMA behandling i utlandet.

Skrevet

For min del så er nok medisiner livsnødvendig for et verdig liv! Jeg har hatt tre tilfeller som har vært så jeg nesten har tatt livet av meg på fire år. Jeg er også i mot medisiner men jeg har det så tøft nå at jeg har bestemt meg for å finne en kombinasjon som kan hjelpe for min del så jeg kan leve et mest mulig godt liv og ikke i helvete halve året. Men takk for svar..Hva går den behandlingen ut på da?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tar Wellbutrin og Cipralex. Det er en kombinasjon som funker for meg, men det krevdes prøving og feiling for å komme dit. Tror det varierer fra person til person hva som fungerer best.

Vil anbefale å snakke med noen om årsakene til depresjonen og angsten, for meg har det vært en viktig del av behandlingen. Medisinene har gjort det levlig når jeg har jobbet meg igjennom traumer osv.

Lykke til, ha litt tålmodighet, så går det nok bra :klemmer:

Skrevet

Tusen takk for svar. Ja årsaken første gang var samlivsbrudd. Men ting hadde ballet på seg over tid med at jeg nesten mistet moren min osv. Så når jeg fikk panikkangst osv første gangen skjønte jeg årsaken. Så da hjalp det veldig med samtalebehandling for følte ting hadde samlet seg opp over flere år. Så var jeg frisk i halvannen år uten medisiner. Men så begynte jeg å bli litt depremert pga mamma fikk kreft og jeg var usikker på han jeg da var sammen med. Så plutselig kom panikken igjen og etter en mnd ble jeg innlagt og begynte på zoloft. Men sluttet på de etter 6 mnd siden følte ikke de hjalp og når jeg trappet ned følte jeg meg friskere og friskere. Så har høsten gått sånn tålig i full jobb. Men nå for fem seks uker siden kjente jeg symptomer igjen. Denne gangen også muligens pga jeg avsluttet et forhold med en. Men det var siden jeg ikke hadde de rette følelsene. Livet er jo en berg og dal bane med opp og nedturer og jeg kan aldri inngå noen forhold og aldri få barn når jeg får disse episodene.. Hvordan var du før du begynte på de medisinene og hvor lang tid før ting stabiliserer seg slik at du kunne jobbe igjen osv? Tusen takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...