Gå til innhold

Er dritt lei nå

Fremhevede innlegg

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Som overskriften sier. Det er så slitsomt å lage mat.

Har lett etter melkefrie oppskrifter på uten melk.no også, men der er det flere som legger ut oppskrifter som tror at det bare er å lage laktosefritt.

Det å ikke tåle melk og det å ikke tåle laktose er ikke det samme. Laktose er sukkerstoffet. Det er selve proteinet i melken jeg ikke tåler. Kasein heter dritten. Tror det skrives caseine på engelsk.

Kjenner jeg er så lei av at det hele tiden går i det samme, fordi jeg ikke er spesielt flink til å få nye ideer på kjøkkenet. Hadde satt veldig pris på noen tips her.

Må passe meg på utesteder også. For et par uker siden var jeg og typen på en plass der det ble solgt pizza. Jeg sa at jeg ikke tålte melk. Da sa de at det var melk i bunnen på alle pizzaene, og at de bare hadde glutenfritt. Det skurret for meg at de da hadde vegetar pizza, men at ikke heller den var melkefri. I tillegg stod det at det var ost på den. Når det er melk i maten, kan det ikke kalles vegetar. Det synes i hvert fall ikke jeg.

Uanset er det irriterende å aldri kunne være spontan og gå ut med venner og spise, fordi jeg må passe på hva som er oppi :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

skjønner deg ,har selv irritabel tarm og reagerer på bl.a gluten.Har barn som har laktose og gluten allergi

Noen steder jeg kikker innom :

http://matutenmelk.wordpress.com/ (denne har linket til flere steder ; http://utenmelk.no/wiki2/index.php?pagename=NyttigeLenker)

http://glutenogmelkefri.blogspot.com/2010/10/skolebrd-og-skillingsboller.html

http://www.laktosefritt.no/

http://www.allergikokken.no/

Endret av Kårky
Gjest Grønnblomst
Skrevet
:) takk, skal se på dem
Skrevet

At noe er vegetar betyr at det kan inneholde melk. Er det vegansk, så kan det derimot ikke inneholde melk.

Jeg har en bror med melkeproteinallergi og ettersom mamma ikke gadd å lage flere middager, så ble det til at all maten som ble servert var melkefri. I de aller fleste tilfeller så kan du bytte ut den vanlige melken i oppskrifter med havremelk. Den smaker lite (omtrent ingenting) og den skiller seg ikke. Da slipper du også å lete etter oppskrifter som er melkefri i utgangspunktet. :)

• Liker 3
Gjest Grønnblomst
Skrevet (endret)

At noe er vegetar betyr at det kan inneholde melk. Er det vegansk, så kan det derimot ikke inneholde melk.

Jeg har en bror med melkeproteinallergi og ettersom mamma ikke gadd å lage flere middager, så ble det til at all maten som ble servert var melkefri. I de aller fleste tilfeller så kan du bytte ut den vanlige melken i oppskrifter med havremelk. Den smaker lite (omtrent ingenting) og den skiller seg ikke. Da slipper du også å lete etter oppskrifter som er melkefri i utgangspunktet. :)

Ja, den er veldig god også, men kan ikke erstatte i all mat.

Endret av Grønnblomst
Skrevet

Hei,

jeg har også fått påvist melkeintolarense (laktose og kasien) og er for tiden i en utprøvingsfase med tanke på dette med mer.

Både ris,- havre- og soyamelk er alle produkter helt uten melk, så såfremt du tåler ris, havre og soya kan du bruke disse erstatningene for melk.

De er noe ulike på smak og sødme, men min erfaring er at ris passer godt til å bruke i bakst, grøt o.l. da denne er søtere enn soya. Havremelk har jeg dessverre ingen erfaring med.

Det finnes også soyayoghurt, risis/soyais etc. som passer for de som ikke tåler melk.

:)

Skrevet

En bra blogg som jeg følger og har prøvd flere oppskrifter fra er denne, både gluten- og melkefrie oppskrifter :)

Kan forresten være en ide å sjekke ut denne tråden også, da den handler om akkurat det samme :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg bare spørre dere om symptomer og testprosessen ved melkeallergi? Protein og laktose? Har en venn som driver og skal sjekke ut litt sånt (skal i første omgang testes for gluten- og laktoseintoleranse). Han er mye dårlig i magen, med diare og smerter. I tillegg er han ofte trøtt og uten energi.

Jeg bruker lite melk i kostholdet selv, da jeg får utslett av for mye melk. Men jeg tåler litt ost, rømme o.l., så får variert en del mer enn om man må kutte alt. "Hemmeligheten" for meg er uansett å lage det meste fra bunnen, i hvert fall å KUNNE det. Det er veldig mange retter fra alle verdens hjørner som er uten melk, kan tilberedes uten melk eller en kan bruke erstatningsprodukter.

Skrevet

Kan jeg bare spørre dere om symptomer og testprosessen ved melkeallergi? Protein og laktose? Har en venn som driver og skal sjekke ut litt sånt (skal i første omgang testes for gluten- og laktoseintoleranse). Han er mye dårlig i magen, med diare og smerter. I tillegg er han ofte trøtt og uten energi.

Jeg bruker lite melk i kostholdet selv, da jeg får utslett av for mye melk. Men jeg tåler litt ost, rømme o.l., så får variert en del mer enn om man må kutte alt. "Hemmeligheten" for meg er uansett å lage det meste fra bunnen, i hvert fall å KUNNE det. Det er veldig mange retter fra alle verdens hjørner som er uten melk, kan tilberedes uten melk eller en kan bruke erstatningsprodukter.

Hei. (håper det er ok at jeg svarer selv om jeg ikke er ts.)

Laktoseintoleranse fikk jeg påvist for flere år siden ved en gastroskopi (en slange du svelger som de undersøker magen med. Med den har de mulighet til å se gjennom kamera i magen og ta vevsprøver).

Siden jeg har visst at jeg har laktoseintolarense har jeg holdt meg unna ren melk, og brukt soya- og risprodukter til mye, men har kunne spise harde oster etc. Jeg gjør også som deg, AB, lager mye mat fra bunnen av.

Da jeg de siste årene har vært mye plaget av eksem, lite energi etc. oppsøkte jeg for noen måneder siden en privat klinikk hvor de bl.a. utfører tester for matvarerintoleranse. Denne testen er kun en blodprøve. Jeg fikk høye utslag på blant annet kasien og gluten.

Jeg er dermed i en kostholdsomlegging nå hvor jeg prøver å ha et kosthold helt uten melk og gluten. Frem til jeg virkelig "sprakk" i helgen, hvor jeg spiste mye av det jeg ikke skal, er jeg blitt så utrolig mye bedre. Følte meg mye lettere i kroppen, eksemet begynte å bli bedre, mer jevn energi etc. Men etter at jeg sprakk ble det mye verre igjen med en gang. Egentlig veldig fascinerende!

Dette ble et langt svar, men jeg vil virkelig anbefale dere som tror dere har en eller annen matintoleranse å sjekke det opp. Kroppen min har vist stor takknemlighet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...