yoga Skrevet 2. mars 2012 #1 Skrevet 2. mars 2012 Jeg har nettopp fått påvist gluten- og melkeintoleranse og driver i den forbindelse og legger om kostholdet mitt. I tillegg er jeg allergisk mot alt av nøtter og mandler. Jeg har lest gjennom en del blogger og ulike forum for inspirasjon, men det er veldig mange av rådene som er inkuldert en eller flere ingredianser jeg ikke kan spise. I tillegg til disse intoleransene er jeg veldig var for raske blodsukker-svingninger, så jeg prøver derfor å unngå raffinerte karbohydrater og sukker. Er det noen her inne som har noen oppskrifter på brød/knekkebrød e.l. som er fri for melk og gluten? Er også nysgjerrig på oppskrifter på ulike sauser, både varme og kalde. Og; noen som har noen tanker om hva jeg feks kan erstatte kruskalkli med? Kruskalkli er noe som går igjen i mange oppskrifter. På forhånd takk!
håpefullprøver Skrevet 2. mars 2012 #2 Skrevet 2. mars 2012 Hei! Så leit å høre at du har fått dette påvist, men det finnes mange gode oppskrifter, så ikke fortvil! Først vil jeg egentlig råde deg til å investere i en skikkelig kjøkkenmaskin hvis du ikke allerede har det, for det gjør baking av brød, boller og knekkebrød mye lettere! I veldig mange brødoppskrifter går det også ann å bytte melken ut med vann! Kruskaklien går det ann å erstatte med hirseflak i noen tilfeller. Legger med noen oppskrifter til deg! Store knekkebrød (ca 16.stk) 25 gram gjær 2 1/2 dl vann 1/2 dl olje 2 dl hirseflak 1/2 ss fiberhusk 1/2 ts hornsalt 1/2 ts salt 5-6 dl grov glutenfri melblanding Smuldre gjær i bollen Varm vann og olje til det er fingervarmt(37 grader). Hell deigvæsken over gjæren og rør til gjæren er oppløst Tilsett hirseflak og fiberhusk. Rør om og la blandingen svelle i 10 minutter. Tilsett hornsalt, salt og mesteparten av melblandingen. Spar litt til utbakingen. Elt deigen godt i maskin. La den heve tildekket i bollen i ca 30.minutter Utbaking: Strø resten av melblandingen på benken og kna deigen godt. Del deigen i to. Skjær hver del i ca 8 biter. Kjevle ut tynne kaker med rutekjevle eller vanlig kjevle. Legg dem direkte på platen og prikk dem. Steking: Midt i ovnen på 250 grader, ca 8-10 minutter. La knekkebrødene avkjøles på rist. Pølsebrød: 50 g gjær 5 dl vann 1/2 dl olje 1 ss fiberhusk 1 ts salt 1/2 ts hornsalt 1-1,1 l fin glutenfri melblanding Smuldre gjæren i bollen Varm vann og olje til det er fingervarmt. Hell deigvæsken over gjæren og rør til gjæren er oppløst. Bland inn fiberhusk og la det svelle i 10 minutter. Tilsett salt, hornsalt og mesteparten av melblandingen. Spar litt til utbakingen. Elt deigen godt i maskin eller for hånd. Legg et kjøkkenhåndkle over deigen og la den heve i bollen i ca.30 minutter. Utbaking: Strø resten av melblandingen på benken og kna deigen godt. Del deigen i to. Form hver del til en pølse. Trykk den flat slik at den blir 10-12 cm bred. Skjær den i biter med en skarp kniv. Legg deigbitene med snittflaten opp på en bakepapirkledd stekeplate. Legg et kjøkkenhåndkle over pølsebrødene og la dem heve i ca. 30 minutter Steking: Midt i ovnen, 250 grader, 6-8 minutter. La pølsebrødene avkjøles under et kjøkkenhåndkle.
yoga Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2012 Tusen takk for oppskrifter. De kommer godt med! Jeg føler meg veldig som en nybegynner i dette, det er veldig vanskelig å få oversikt over hvilke matvarer jeg bør unngå, hva jeg kan spise og hva som kan erstattes med hva. Men har veldig troa på at det kommer seg etterhvert. Lærer jo så mye spennende om mat, frø og ikke minst nytten og viktigheten av et balansert og sunt kosthold. I går prøvde jeg å erstatte kruskalkli med litt sesamfrø, fiberhusk og soyamel. Det fungerte ikke helt etter planen..
håpefullprøver Skrevet 2. mars 2012 #4 Skrevet 2. mars 2012 Du lærer etterhvert som du prøver deg frem! Jeg har ikke cøliaki selv, men min samboer har, så jeg spiser stort sett bare glutenfritt selv! Var vanskelig for meg å få til ting i begynnelsen, men etterhvert som man prøver seg frem og blir vant til ingrediensene så går det ganske fint! Nå syns jeg faktisk at veldig mye glutenfritt smaker bedre enn vanlig brødmat! Og når jeg skal bake "vanlig" bakst går det alltid dårlig, fordi jeg er så vant med å gjøre det på den glutenfrie måten! Og så et lite tips: på Rema er alle gluten- og laktosefrie produkter kjempe billige!
Sessipn Skrevet 2. mars 2012 #5 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Føler med deg, har selv akkurat fått vite at jeg har mat allergi og det er ikke lett og finne ut av hva en kan og ikke kan spise Så slenger med noen flere oppskrifter jeg fant Gluten og melkefritt Edit: Er det melkeprotein eller laktosen du ikke tåler? Endret 2. mars 2012 av Sessipn
yoga Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2012 Takk for super link! Den siden skal jeg studere nøye.. Jeg reagerer både på laktose og kasien (melkeprotein). Hva har du fått påvist allergier mot?
Sessipn Skrevet 2. mars 2012 #7 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Bra den var til hjelp Jeg reagerer på mel(alle typer), melk(laktose og kasein), egg, ris, mais, poteter, sitron, jordbær, tomat, gulrot og gjær. Så prøver å finne ut hva jeg KAN spise :gjeiper: Edit: Fant link til en blogg som ser ut som kan være nyttig for deg Link Endret 2. mars 2012 av Sessipn
yoga Skrevet 2. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2012 (endret) Takk for link. Lykke til med kostomleggingen. Endret 2. mars 2012 av yoga
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå