Muscae Skrevet 2. mars 2012 #21 Skrevet 2. mars 2012 Litt off topic kanskje, men Petter Northug Jr? Faren heter da vitterlig ikke Petter, så hvorfor jr? Nå måtte jeg google her, og faren heter John Petter Northug, og bestefaren heter Petter Northug (senior). 1
kaprifolen Skrevet 2. mars 2012 #22 Skrevet 2. mars 2012 Om et barn døde så var det vanlig at neste barn fikk samme navnet. jeg har faktisk hørt det motsatte, at det betydde ulykke å oppkalle etter et barn som døde ungt. Også har jeg også stusset på Northug Jr... I forhold til kvinnenavn er det nok vanligere med del-oppkalling. Har faktIsk minst 5-6 venninner som bærer arvenavn som har gått i mange generasjoner. Men da som regel som mellomnamn.
Gjest Sobril Skrevet 3. mars 2012 #23 Skrevet 3. mars 2012 Jeg har to fornavn. Min datter har fått mitt navn nummer to med et annet foran. Hun bruker, stort sett, begge sine mens jeg kun bruker det ene fornavnet. Hos oss var det ikke en bevisst oppkalling, men synes begge navnene kombinert ble så fint at hvorfor ikke liksom.
Mamma1 Skrevet 3. mars 2012 #24 Skrevet 3. mars 2012 jeg har faktisk hørt det motsatte, at det betydde ulykke å oppkalle etter et barn som døde ungt. Også har jeg også stusset på Northug Jr... I forhold til kvinnenavn er det nok vanligere med del-oppkalling. Har faktIsk minst 5-6 venninner som bærer arvenavn som har gått i mange generasjoner. Men da som regel som mellomnamn. Nei, det var helt vanlig. Driver med slektsgransking og der ser man det gang på gang at det neste barnet får samme navnet som det som døde. Det er mer regel enn unntak. 2
Anna Svingtrapp Skrevet 3. mars 2012 #25 Skrevet 3. mars 2012 Dette syntes jeg også er koselig:) men var ikke helt dette jeg mente sa lenge man hopper over en generasjon. Da blir det jo oppkalling etter besteforeldre og man får ikke junior på slutten. Dette er jo ganske så normalt enda enten på grunn av tradisjon som du beskriver eller at man liker navnet til besteforeldrene eller bekjente og bruker det. Jeg mener når man oppkaller direkte fra barnets mamma eller pappa. Som jeg skrev i første innlegg så virker det som det helst er far som vil at sønnen skal hete jens jr for eksempel. Noen som har opplevd at mammaen vil at babyen skal hete lise jr? Det kan godt bli jr. på slutten selv om barnet kalles opp etter bestefar, f.eks. hvis de bor på samme sted. Akkurat som i eksempelet med Nordthug. Jeg kjenner et par med to barn hvor den eldste har fars navn pluss en bokstav, som gjør det til et jentenavn, og den yngste har mors navn minus en bokstav som også er et helt vanlig jentenavn. Vet ikke om dette er bevisst oppkalling, men det var litt uvant i starten. Jeg synes oppkalling er en fin ting, enten etter besteforeldre eller andre i familien som betyr noe spesielt for foreldrene (og barnet).
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #26 Skrevet 3. mars 2012 Faren til sønnen min kom fra Skotland - og der er det veldig vanlig å kalle førstefødte barn opp etter foreldrene. Men ikke bare det, gjerne også besteforeldrene osv. Hvilket betød , at feks onkelen til sønnen min fikk navn etter sin far,James. Onkelen fikk kallenavnet Jim (for ikke å bli blandet med sin far). Jim fikk en sønn (som også fikk navnet James, etter sin far og bestefar), men ble alltid kalt Jimmy. Stønn. Tanten til sønnen min ble oppkalt etter sin mor - og som giftet seg med en Gavin. De fikk en sønn,som ble kalt for Gavin Junior. Han fikk en sønn som også fikk navnet Gavin - men i tillegg måtte de legge til Wee (lille) - altså ble det stadig hørt på familiefester Gavin,Wee Gavin og Gavin Junior - iblanda James (eller gjerne Jock),Jim og Jimmy. Fy faen - blei ganske lei. Og da jeg fikk sønnen min, ønsket de veldig at han skulle hete det samme som den sønnen de mista. Da sa jeg stopp. Jeg har navnetradisjoner opp i halsen - evig vaksinert - men mener også at barnet bør få det navnet det passer til. Og derfor er jeg heller ikke tilhenger av å finne navn FØR barnet kommer til verden. Jeg prøvde det selv, men da sønnen min kom - passet han overhodet ikke til det navnet vi hadde tenkt ut. Det ble noe heelt annet. 1
Ciara Skrevet 3. mars 2012 #27 Skrevet 3. mars 2012 Om et barn døde så var det vanlig at neste barn fikk samme navnet. Den skikken var merkelig, og fjern fra de flestes tankegang i dag, tror jeg. Jeg bor rett ved en kirkegård, og der er det en grav jeg alltid stopper opp ved når jeg går forbi. Der ligger nemlig to små jenter under samme sten som foreldrene sine, begge het Odny, og de døde da de var hhv ett og to år. Synes det blir ekstra trist av at de heter det samme, pussig nok, jeg tenker på disse foreldrene som aldri skulle få oppleve en Odny som levde opp. 1
Gjest imli Skrevet 3. mars 2012 #28 Skrevet 3. mars 2012 Den skikken var merkelig, og fjern fra de flestes tankegang i dag, tror jeg. Jeg bor rett ved en kirkegård, og der er det en grav jeg alltid stopper opp ved når jeg går forbi. Der ligger nemlig to små jenter under samme sten som foreldrene sine, begge het Odny, og de døde da de var hhv ett og to år. Synes det blir ekstra trist av at de heter det samme, pussig nok, jeg tenker på disse foreldrene som aldri skulle få oppleve en Odny som levde opp. Ja, det var nok ganske vanleg før. På kirkegården her har eg sett fleire gamle støtter med opptil tre små "Anna" og "Ole" Huff.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2014 #29 Skrevet 5. april 2014 Nå måtte jeg google her, og faren heter John Petter Northug, og bestefaren heter Petter Northug (senior). http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/Nikke.gif Faren til Petter Northug heter ikke John Petter Northug. Han heter kun John Northug. Anonymous poster hash: ac6ce...9ab 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2014 #30 Skrevet 6. april 2014 Synes det er kult med oppkalling etter en foreldrer. Min mannen heter Rolf Børre og vi vurderer å kalle sønnen vår for Rolf Børge. Anonymous poster hash: ba7d7...b39
Vill Skrevet 6. april 2014 #31 Skrevet 6. april 2014 Eg vil gi mine barn eit eget navn. Ikkje mitt eller kjæresten sitt. Dei skal å sin egen identitet med eget navn. Kan kanskje oppkalle etter besteforeldre, oldeforeldre e.l., men ikkje etter meg sjølv
melona Skrevet 8. april 2014 #32 Skrevet 8. april 2014 Sånn for å komme med et kvinnelig eksempel, så har avdøde prinsesse Ragnhilds yngste datter samme navn som moren. Begge heter Ragnhild Alexandra. Datteren ble kalt lille-Ragnhild. Se feks faktaboksen her: http://www.aftenbladet.no/nyheter/innenriks/Prinsesse-Ragnhild-er-dod-3031056.html#.U0RZBRBhiSM
Jokke89 Skrevet 8. mai 2023 #33 Skrevet 8. mai 2023 (endret) Farfar hadde tre brødre som het Henrik. Alle døde ja.. Bestefaren deres på morsiden, min tippoldefar, som var fanejunker i militæret av alle ting, het Henrik.Eller det var faktisk Hendrich. Mer tysk med andre ord. De ble kalt opp med fornorsket navn, med andre ord.To av dem hadde et annet navn i mellom, henholdsvis Henrik Ragnar og Henrik Aune (oldemor var født Aune). Farfar ville at ene onkelen min skulle hete Henrik, men da nekta farmor og sa at det hadde vært nok Henrik. Hadde vel tre brødre som het Oddmund farmor og, der en levde opp og ble over 90. Han har jeg møtt flere ganger. Var vel flere som het Ivar og, med en som levde opp og ble voksen. Han og har jeg truffet. Endret 18. februar 2024 av Jokke89 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #34 Skrevet 8. mai 2023 Syns det er litt fantasiløst. Tenker med en gang at de ikke kom på noe bedre😅 Anonymkode: 8b00b...b95
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2023 #35 Skrevet 8. mai 2023 Jeg syns det er koselig. Min sønn er oppkalt etter far, bestefar, oldefar og tippoldefar. Alle er den yngste gutten i familien, en artig tilfeldighet. Verken min sønn eller mann heter jr. De har fått familienavnet + et navn i tillegg. Begge navnene er i bruk. Min sønn har også et søskenbarn som heter det samme familienavnet. Anonymkode: 8c353...052 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå