Gå til innhold

Lærerens sommerferie

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest student

Hei!

Jeg holder på med lærerutdannelsen nå, og lurer på: hvor mange av de åtte ukene som elevene har ferie har læreren ferie? :briller:

Har forstått det slik at lærerne begynner å jobbe igjen (planlegging osv.) noen uker før elevene begynner etter sommerferien. Det jeg lurer på er; hvor lenge har man egentlig sommerferie når man er lærer?

(jeg blir ikke lærer kun for ferienes skyld altså.. :oops: Men det er litt greit å vite!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerene har ikke mer ferie enn andre arbeidstakere - er det 4 uker/år, eller noe, tro.

Resten av tiden er avspasseringstimer du har opparbeidet deg i løpet av året

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærerene har ikke mer ferie enn andre arbeidstakere - er det 4 uker/år, eller noe, tro.

Resten av tiden er avspasseringstimer du har opparbeidet deg i løpet av året

Joda, det er det de sier. En god del er avspasering. Men mine lærervenner jobber da ikke SÅ mye mer enn meg at de må avspasere ca 7 uker i året.. (høstferie, vinterferie, 4 uker sommerferie, juleferie, påskeferie)

De jobber ofte noen timer på kvelden i løpet av uka, eller noen timer i helgen. Så at dette veier opp for en del av ferien er på det rene. Men resten er jo et frynsegode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er det de sier. En god del er avspasering. Men mine lærervenner jobber da ikke SÅ mye mer enn meg at de må avspasere ca 7 uker i året.. (høstferie, vinterferie, 4 uker sommerferie, juleferie, påskeferie)

De jobber ofte noen timer på kvelden i løpet av uka, eller noen timer i helgen. Så at dette veier opp for en del av ferien er på det rene. Men resten er jo et frynsegode.

Noen er kanskje litt mer slappe enn andre, og i steden for å planlegge timene bruker noe de har gjort før... altså snu permen år etter år.

Med planlegging, og det vil si at jeg ofte sitter på søndagen og planlegger uka, + diverse møter på ettermiddagen og kvelden, synes jeg at jeg har rett på de ekstra feriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen er kanskje litt mer slappe enn andre, og i steden for å planlegge timene bruker noe de har gjort før... altså snu permen år etter år.

Med planlegging, og det vil si at jeg ofte sitter på søndagen og planlegger uka, + diverse møter på ettermiddagen og kvelden, synes jeg at jeg har rett på de ekstra feriene.

Hvor mange timer anslår du at du sitter ekstra i løpet av en uke/måned? Jeg skjønner godt at menge benytter det samme stoffet, jeg - forutsatt at læreplanen er den samme. Trenger ikke finne opp kruttet på nytt hvert år, om det er visse klasser man har igjen og igjen.

Jeg ser ikke noe alternativ til lærerenes ferier, elevene har jo fri, så det begrenser seg jo hva en lærer da kan gjøre. Men jeg mener man må kalle en spade for en spade og ikke si at ALT er avspasering.

Forøvrig er jeg for å avholde konferansetimer, prøveretting osv i skoletiden, så får foreldrene rette seg etter lærerens arbeidstid, ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til: (håper det er ok, du som starta tråden...)

Er det sånn at en lærer i full stilling har 37,5 timer pr uke? Er selv utdanna lærer og har jobba som vikar nå. De jeg jobber sammen med som har full stilling har 26 timer i uka...Det er jo begrensa hvor mange timer elevene er på skolen i uka, så 37,5 timer høres veldig mye ut i mine ører.

Noen som vet?

Ang. ferien så vet jeg egentlig ikke jeg. Men uka etter skoleslutt og uka før skolestart er vel etter det jeg har hørt egentlig ikke ferie for lærerne. De skal gå med til "avslutning" av skoleåret, og planlegging av det nye...

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lærer i 100% stilling på barneskolen har 26 undervisningstimer. Er du klassestyrer, skal du ha 25 undervisningstimer.

På ungdomsskolen tror jeg det er noe mindre, i hvert fall på videregående har de færre undervisningstimer.

I tillegg kommer 5 timer som skolen har til disposisjon (felles planlegging gjerne..) så er det 13 timer "grønn" tid som er regnet til egen planlegging til undervisning mener jeg. I tillegg kommer ekstra møter med foreldre etc..

Sommerferien til lærerne blir gjerne 6 uker. Mange tar ferie med en gang sommerferien starter, men en del er på skolen en eller to dager for å rydde ferdig ol. Så har man planleggingsdager før første skoledag. Det varierer fra to dager til en uke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til: (håper det er ok, du som starta tråden...)

Er det sånn at en lærer i full stilling har 37,5 timer pr uke? Er selv utdanna lærer og har jobba som vikar nå. De jeg jobber sammen med som har full stilling har 26 timer i uka...Det er jo begrensa hvor mange timer elevene er på skolen i uka, så 37,5 timer høres veldig mye ut i mine ører.

Noen som vet?

I tillegg til ren undervisning har lærere leseplikt. Altså de er nødt til å bruke tid på å forberede neste time, lage prøver, rette prøver/stiler/innleveringsoppgaver og lignende.

I tillegg kommer møter.

Men Poirot; avholde konferansetimer og foreldremøter i arbeidstiden? :o

Det er ikke alle som har en jobb hvor det er mulig å dra på konferansetime midt i arbeidsdagen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Poirot; avholde konferansetimer og foreldremøter i arbeidstiden?

Det er ikke alle som har en jobb hvor det er mulig å dra på konferansetime midt i arbeidsdagen......

Da får man ta seg en feriedag. Slik fungerer det i mange andre land, uten problemer.

For meg er det helt OK at dette holdes på kveldstid, men i all den grad lærerne klager over alt arbeidet de gjør på kvelden, kan man jo endre slik på det. De fleste kommer seg jo i banken, til tannlegen osv, da skulle de fleste klare å gå på konferansetime også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at mange har så mye synsing om læreres arbeidstid? (Og egentlig er helt i tåkeheimen når de uttaler seg.)

Arbeidstiden er helt klar, og ligger på nettet.

Et lærerårsverk, uansett skoleslag er på 1687,5 timer, hvilket er helt normalt.

Det "unormale" er at det er delt opp på en annen måte enn ellers i arbeidslivet. Det kommer selvsagt av arbeidets egenart.

Jeg kan bruke en lærer i barneskolen (2. til 7. klasse) som eksempel:

Hans undervisningsplikt (også kalt leseplikt) er 988 timer (26 timer for uken) I tillegg kommer 150 timer tilstedeværelsesplikt som rektor har råderett over (ca 4 timer pr. uke), samt 37,5 timer (5 ukedager) som skal gå til kurs, kompetanseheving, felles planlegging mm (de såkalte planleggingsdagene)

Da gjenstår en rest på 502 timer som læreren selv har råderett over (også kalt "grønne timer"). Innenfor de timene skal han planlegge, lage opplegg og prøver, rette, svare på telefoner, drøfte med andre og gud vet alt som en lærer må gjøre utenom selve undervisningen.

Regnestykket blir da slik:

988 + 150 + 37, 5 + 502 = 1687,5

(I ungdomsskolen og videregående går leseplikten ned og den individuelle planleggingstiden tilsvarende opp, avhengig av fag. 150-timene og 37,5 timene er likt med barneskolen)

Elevene er på skolen i 38 uker.

Læreren i 39 uker (de fem planleggingsdagene)

Den individuelle planleggingstiden (den "grønne" tiden) på 502 timer må derfor deles på 38 uker. Det blir ca 13 timer i uken, altså ca 2.5 timer pr. dag.

Hvis du fremdeles klarer å henge med i regnestykket, så finner du ut at den ukentlige arbeidstiden da faktisk blir over 43 timer. (Minner om at normal- arbeidstiden for de som følger tariff er 37,5 timer)

Derfor kan lærerne med god samvittighet avspasere sist i juni og begynnelsen av august mens juli er fire ukers ferie. Lærerne har selvsagt en femte ferieuke også, som alle med tariffavtale har, men i motsetning til ellers i arbeidslivet, er ikke den tidfestet, med mindre man konkret avtaler på skolen at f.eks. vinterferien er den femte uken. De øvrige ferier for elevene (høst, jul, påske) er da rein avspasering. Eller sagt med andre ord: Den femte ferieuken må avlegges når elevene ikke er på skolen.

Så til det opprinnelige spørsmålet: Det kommer an på om den kommunen du skal jobbe i, har f.eks. en ukes høstferie. Da begynner du nemlig en uke tidligere på skolen enn i andre kommuner, eller man holder på en uke lenger. (Det første er mest vanlig) Så kommer det an på om skolen du skal jobbe på bestemmer seg for å ta noen av planleggingsdagene FØR elevene kommer om høsten. Mange skoler bruker iallfall to dager, men kan fritt bruke alle fem, hvis de vil! (Men kjenner ikke til det!)

Det er derfor ikke noe fasitsvar på det du spør om. Men du er uansett bare 39 uker på skolen og har 5 uker ferie. Resten er de vanlige fridagene som alle har, samt avspasering.

Hvis du tar jobb i Nordsjøen så får to uker jobb etterfulgt av fire uker avspasering. Det er derfor ikke uvanlig at man har avspasering for å kompensere for ugunstig arbeidstid /overtid. Bare for å ha det sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange er litt slappe på er f.eks. det at man skal komme en stund før undervisningen begynner, og dra en stund etter den er ferdig. Dette er likt for alle på skolen, uavhengig av om man har planlegging, møter o.l. Jeg vet om mange av mine kollegaer som "lurer" seg unna. Det blir noen timer i uka.... Men det er vanskelig å kontrollere for ledelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er skolebibliotekar i vgs, og har de samme betingelsene og feriene som lærerne...

Jobber 38 timer i uka + 220 timer ekstra i året, og har fri alle skolens ferier (untatt noen dager først og sist i sommerferien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot: Greit nok at man ikke trenger å finne opp kruttet på nytt hvert år, men man må huske på at alle klasser er forskjellige, derfor må undervisningsmetoder og planlegging ofte endres likevel.

Samboern min, som er lærer på videregående, er på jobb hele dagen. Har han ikke timer, sitter han på kontoret sitt og retter prøver/oppgaver/prosjekter. Så han drar alltid på jobb tidlig og kommer hjem om ettermiddagen, som andre arbeidere. Men; Mange av lærerne bruker ikke tiden sin effektivt i "fritimene" (ikke har undervisningstimer), veldig mange sitter på ræva og drikker kaffe på pauserommet og preiker om alt annet, og samtidig klager over at de aldri rekker og gjøre det de skal...

Så; om man virkelig gjør jobben sin, så fortjener man virkelig avspaseringen som gjør at de får lengere ferie, syns nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så; om man virkelig gjør jobben sin, så fortjener man virkelig avspaseringen som gjør at de får lengere ferie, syns nå jeg da.

Hvorfor "forjener man avspasering" fordi man klarer å gjøre jobben på den tiden som er avsatt? Selv er jeg på jobben hver dag fra 8-15.45. Avspasering forutsetter at jeg jobber mer enn dette, at jeg jobber ekstra. Man skal jobbe ganske mye ekstra for å kunne avspasere i ukesvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi en lærer som gjør jobben sin faktisk jobber like mange timer i året som en annen yrkesutøver i full stilling. Se Lillebas innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg kjenner en del lærere og lektorer, og de har absolutt fortjent avspaseringen! Spesielt de som underviser i norsk, sitter til sent på natt og hele helger og retter uendelige stilbunker.

I tillegg til rettearbeid, skal undervisningen planlegges, prøver og undervisningsopplegg skal utformes. Lærere har varierende mengde "fritimer" i løpet av en dag. Forbausende mye av denne tiden går med til ulike møter. Det er interne møter på skolen (trinnmøter, fagmøter, skolemøter) og det er møter med andre instanser om enkeltelever.

Lærerne forventes å ha oversikt over den enkelte elev. Ofte blir de bedt om å observere, skrive pedagogiske rapporter, ha samtale med foreldre, PPT, etc. For de elevene som har spesialundervisning må læreren skrive halvtårsrapporter der det dokumenteres hva som er blitt gjort, og læreren må skrive IOP.

Er man klassestyrer skal man inkalle til konferansetimer og foreldremøter. Dette skal selvsagt foregå på kveldstid (vi kan ta oss fri for å dra til tannlege i arb. tiden, men ikke for å dra på konferansetimer eller foreldremøter....). Hvis du har en klasse på 30 elever som alle skal ha to konferansetimer på 20 minutter i semesteret kan man jo selv regne ut hvor mange kvelder som går med...

Også forventes det at lærere skal delta på ulike arrangemang som 17. mai, elevnes julebord, etc.

I tillegg er det slik at alle som har en jobb som innebærer bruk av pc utstyres med dette. Untatt lærere. De sitter som regel sammen i overfylte arbeidsrom med en pc på deling...

Hadde det ikke vært for lærernes avspasering hadde vel ingen orket å være lærer, det får være måte på å jobe gratis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en lærer som gjør jobben sin faktisk jobber like mange timer i året som en annen yrkesutøver i full stilling. Se Lillebas innlegg.

Joda, leste det. Det er bare det at ingen av de lærerne jeg kjenner jobber så mye som hun beskriver, de fleste jobber 8-16, og 2-3 timer ekstra i uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av den tiden lærerne jobber - den synes ikke.

En lærer har i gjennomsnitt ca. 20 elever i klassen (opp til 30 på ungdomsskolen). Opplæringslover krever at læreren skal tilpasse undervisningen til disse 20 elevene. Derfor brukes tid til forberedelse av timene slik at stoffet i størst mulig grad skal "treffe" elevene. Og siden elevene er ulike, og ulike fra år til år, er det ikke god pedagogikk "å snu bunken" eller la være å finne opp kruttet hvert år.

Læreren skal veilede elevene, og det betyr at læreren skal gjennomgå elevenes arbeider (retting) og gi tilbakemeldinger.

I tillegg skal lærerne på grunnskolenivå (opp til 10-klasse) ha tilsyn med elevene den tiden de er på skolen, hvilket gjør at de færreste lærere har 1/2 time spisepause sammenhengende hver dag i uka.

Så selv om lærere bar fra 18 - 26 timer undervisning (avhengig av fag og alder på elevene) består jobben av mye mer. Det er 20 foreldrepar man skal ha samtale med minst to ganger i året, det er foreldremøter for alle foreldrene, og det er møter med enkeltforeldre. Det er løsing av konflikter, det er samarbeid med helsevesen, med psykologer, med andre instanser - og det kan ikke ligge i undervisningstiden. og det er et krav om faglig oppdatering - utenom undervisning.

Jeg kjenner gode lærere og dårlige lærere, og jeg kjenner gode saksbehandlere og dårlige - sånne som oftere sitter og prater med kollegaer enn jobber med sakene. Jeg vet at utenom læreryrket er det ganske store muligheter til å jobbe inn ferier (Avspassere overtid) , og mulighet til å ta ferie når sydenturene er som billigst.

Så ut fra det jeg vet, har lærere 5 uker ferie, en arbeidstid på rundt 8,5 time pr. dag (gjennomsnitt), ofte uten sammenhengende spisepause når elevene er på skole, og 7,5 t/u på planleggingsdager (5 dager pr.år). Derfor er altså "flere" fridager.

Kan ikke si at jeg misunner lærere som skal undervise dagens ungdom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...