Gå til innhold

Tele2 vil ha 15 000 kroner av mor!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor, jeg og mine søsken er knyttet sammen i Telenors FriFamilie-opplegg, hvor mor står som juridisk ansvarlig for alle fire telefonnumrene (for de av dere som vet hvordan det fungerer). For en liten stund siden ringte Tele2 med lovnad om at mor kunne spare 1000-1500 kroner i måneden på å bytte til dem (noe som senere viser seg vanskelig uansett, da hun betaler cirka 4000 i kvartalet). Mor har organisasjonssnummer, og Tele2 var ivrige på at hun skulle tegne bedriftsavtale med dem, for da ville det bli gustigere for henne. Hun sa at bedriften ikke er aktiv lenger, men det spilte visst ingen rolle.

Mor takket ja til tilbudet, men angret seg senere, og trodde det ville gå smertefritt. Dessverre har Tele2 nå krevd henne for 3000 kroner per telefon, pluss muligens 3000 til for fasttelefonen, altså mellom 12 og 15 tusen kroner. Grunnen er at man ikke kan angre på avtaler som er inngått mellom bedrifter.

Jeg ser at Tele2 sannsynligvis har sitt på det tørre, men samtidig stusser jeg litt på at hennes voksne barn som er spredt omkring i landet innlemmes i "bedriften" hennes på denne måten. Er det noen av dere som har noen anelse om hun kan slippe unna med å betale for bare sine egne telefonnumre?

Hun inngikk jo avtalen på vegne av oss alle, men samtidig synes jeg dette virker rimelig tynt til å være en bedriftsavtale. Vi er virkelig fortvilte, og håper så inderlig at noe kan gjøres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:hakeslepp: SHIT!

Dette er virkelig drøyt! Men det er vel noe vilkår/betingelser moren din har sagt ja til i forbindelse med kjøpet? Sjekk der om det står noe. Ringe forbrukerrådet? Jeg er ikke helt sikker.

Uansett håper jeg virkelig at det løser seg for det hørtes bare veldig VELDIG feil ut.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Blir ikke samtalene tatt opp når de ringer? Og i såfall om de lovte din mor å spare så mye penger så er det jo avtale brudd. Det er jo klart det kan være vanskelig å bevise men, det er jo ulovlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Æsj... Syns sånne saker er så urettferdige uansett om kunden skulle sjekket det først eller ikke. Spesielt når selger har sagt noe helt annet. Som at det ble billigere, ikke hadde noe å si om bedriften ikke var oppe å gikk osv. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale er en avtale. På hvilket grunnlag mener du denne avtalen ikke skal opprettholdes?

Avtl. § 36 eller læren om bristende forutsetninger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Swipper

En avtale er en avtale. På hvilket grunnlag mener du denne avtalen ikke skal opprettholdes?

Avtl. § 36 eller læren om bristende forutsetninger?

Er det meg eller TS du spør?

Jeg mener avtalen skal opprettholdes ja dersom det er riktig. Syns bare det er synd at selgere skal lure folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør TS. Jeg regner med beløpet som kreves er beløp det er ringt for?

Det er selvfølgelig uheldig at man føler seg lurt, men man er nødt til å vurdere selv om avtalen er hensiktsmessig for en selv eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avtale er en avtale. På hvilket grunnlag mener du denne avtalen ikke skal opprettholdes?

Avtl. § 36 eller læren om bristende forutsetninger?

Som du ser av det første innlegget mitt, prøvde jeg å holde meg ydmyk, og lurte kun på om det finnes noen sjanse... Ingen grunn til å være frekk, synes jeg...

Men når det er sagt, synes jeg Swipper er inne på noe når hun sier at det kan foreligge et avtalebrudd her. De forespeilet mor å spare 12-15 tusen kroner i året, men når vi ser på abonnementene nå, så er faktisk samtlige dyrere enn de Telenor-abonnementene hun byttet fra.

Hvis du takker ja til å kjøpe en bil til 10 tusen, så er det å anse som et nytt tilbud fra selgeren om han ved overlevering plutselig krever 15... Så det eneste jeg vil med denne tråden, er å forhøre meg litt om mulighetene, samt å lufte litt frustrasjon. Jeg synes synd på mor, ikke minst, som er en eldre dame som nå plutselig sitter med en stor regning i fanget. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke frekk, jeg stilte et spørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden har jo en selvstendig undersøkelsesplikt. I tillegg så har hun ikke hatt oversikt over familiabonnementet siden flere av brukerene har kjøpt subsidiert mobil mot bindingstid og ev. nedbetaling av telefon over tid.

Her bør jo ungene hennes betale det som gjelder de og deres mobiler. Moralskt sett. Juridisk sett så står hun ansvarlig.

Dersom man ikke evner å sette seg inn i vilkårene så bør hun jo heller ikke stå ansvarlig for sine barn. Jeg kan ikke se at hun er blitt lurt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke frekk, jeg stilte et spørsmål.

Huff, ja, jeg beklager, jeg svarte altfor fort, er emosjonell, og trodde du var sarkastisk... :sjenert:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunden har jo en selvstendig undersøkelsesplikt. I tillegg så har hun ikke hatt oversikt over familiabonnementet siden flere av brukerene har kjøpt subsidiert mobil mot bindingstid og ev. nedbetaling av telefon over tid.

Snakker du om saken til min mor her? Hun hadde oversikt nok; det var ingen av oss som hadde noen bindingstid som ikke var innfridd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er det et eller annet som skurrer her. Høres ikke ut som noe seriøs bedrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

TS her. Ikke at det er noen som bryr seg, men jeg bringer likevel det glade budskap: Mor sendte en skriftlig klage, og Tele2 var kjempehyggelige og slettet hele kravet! :D

God påske!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Ikke at det er noen som bryr seg, men jeg bringer likevel det glade budskap: Mor sendte en skriftlig klage, og Tele2 var kjempehyggelige og slettet hele kravet! :D

God påske!

Jeg bryr meg, for jeg misliker at bedrifter tar seg til rette.

Glad det ordnet seg for deg og din mor.

God påske!

Et lite NB på slutten: moralen er: aldri gi opp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Det var kjempefint at det ordnet seg - forøvrig er Tele2 sine selgere noen av de frekkeste som finnes og direkte plagsomme overfor små bedriftskunder. Jeg har vært utsatt for dem selv og det er ikke ofte jeg mister besinnelsen men i dette tilfelle bad jeg selgeren dra til et visst varmt sted da han ringte for tredje gang samme uken på tross av blankt avslag de to første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det ordnet seg. En muntlig avtale er like gyldig som skriftlig. Hvis Tele2 har lovet at hun får spare en vis sum per måned ved å bytte til dem, for å vise seg at det er langt fra tilfellet, så er det avtalebrudd. Siden din mor har fått forventninger som ikke stemmer med virkeligheten og grunnen forventningene hun ble med på avtalen.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...