florette Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal starte, men det skal bli godt å få skrevet det ned.. Det siste året har jeg vært veldig sliten, og det har blitt værre nå etter jul. Jeg orker veldig sjeldent å bli med på ting på fritiden, og hviler mye på sofaen. Ofte sover jeg gjerne ett par timer på ettermiddagen også, før jeg legger meg for kvelden og sover ca 10 timer om natta. Jeg jobber turnus, og om jeg jobber dagvakt, så orker jeg ikke noe da jeg kommer hjem. Jobber jeg kvelden må jeg ta det rolig hele formiddagen for å klare å komme meg igjennom vakta. Jeg har også fått større konsentrasjonsproblemer, jeg som kunne lese i timesvis før, må nå gi meg ganske raskt, da jeg ikke får med meg hva jeg leser. Jeg prøver å få trent 2-3 ganger i uka, i et forsøk på å få mer overskudd og energi, men hjelper lite.. Jeg prøver å spise variert. Jeg har cøliaki, og føler dette slavisk, så "bommer" veldig sjeldent. For tre uker siden var jeg også hos legen og tok masse blodprøver (bl.a. jern, stoffskifte, b12,osv..), men har ikke hørt noe på disse prøvene, og legen sa at om jeg ikke hørte noe innen to uker, så ville disse være fine og normale. Jeg er litt bekymret over at jeg har fått ME - men vet veldig lite om dette.. Noen tips eller erfaringer ang. dette her?
Catgirl Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Kanskje du kan ringe inn og spørre etter blodprøvene for sikkerhets skyld? For å sjekke status av cøliakien så bør man ta disse anti-stoff blodprøver til cøliaki igjen, for å sjekke om kosten er bra nok. Har hørt at dette blir gjort hos barn ihvertfall. Allergier kan gi tretthet. Tatt allergiprøver? Evt. annen matvareallergi? Graviditet kan også gjøre en trøtt, bør også utelukkes. 1
Gjest NozMonster Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 du beskriver akkuatt hvordan min mamma hadde det i en lang periode, hun var så sliten at hun ikke visste sine arme råd- og det høres for enkelt ut, men etter mange blodprøver og undersøkelser på diverse sykehus og klinikker, så fant de ut at hun hadde for lave verdier på saltene! vet du om legen din skjekket det da du tok blodprøve? nå tar hun salttabletter og er kvikk igjen!
florette Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 29. februar 2012 Jeg lurte faktisk på om jeg var blitt gravid, siden jeg også var litt uggen forrige uke. Tok to tester, men begge negative, så det er utelukket..
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg var også mye trøtt før. Nå spiser jeg lavkarbo uten mye fett, og det hjelper hvertfall meg. Karbohydrater gjør deg trøtt..
florette Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #6 Skrevet 29. februar 2012 Jeg har også prøvd meg på lavkarbo, men syntes ikke at det hjalp noe spesielt på meg. Eneste var at jeg gikk ned noen kilo i starten..
Catgirl Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Og blodsukkeret er normalt? Du kan også ta en glukose belastningsprøve for å sjekke for insulin resistens eller hva det heter. At man har dårligere glukose metabolisme. Isåfall bør man være ekstra forsiktig med kosten for ikke å utvikle diabetes 2, svangerskapsdiabetes osv.
Mooria Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 (endret) Det første som slår meg er at du sover ALTFOR mye! For mye søvn kan forårsake at man blir ekstremt trøtt, sløv og uopplagt. Et voksent menneske trenger absolutt ikke å sove i så mange timer. Prøv å kutte ned til 8 timer om natten, og la være å sove om ettermiddagen. Blir du trøtt, så reis deg fra sofaen og gjør noe. Ja, du kommer selvsagt til å bli ekstremt trøtt de første dagene, men kroppen venner seg raskt til den nye rutinen. Det gjelder bare å ha litt viljestyrke. Jeg kan garantere at dette kommer til å hjelpe, og etter en liten stund vil du faktisk til å bli mer opplagt og få litt mer overskudd. Endret 29. februar 2012 av Mooria
solch Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i 1 og et halvt år nå. Men ja, for min del kom det etter kyssesyken, men dette halvåret har det vært ekstra hardt. Jeg har også kronisk hodepine og har migreneanfall i blant. De siste 3 ukene har jeg konstant vært ekkel forran øynene, og klarer ikke å fokusere. Må sove på ettermiddagene, og dagene mine er lange. Går på vgs, og jobber deltid. Prøver også å få trent 2-3 ganger i uken for å få overskudd, men har ikke merket noe overskuddet. Har aldri overskudd til å gjøre noe som helst. Kan ikke huske sist jeg var med venner f.eks. Har selv tatt mye blodprøver, men alt er bra. Synstest har jeg vært på, har pluss 1 på det ene øynet, og ellers er synet mitt fint. Bruker lesebriller. Jeg har også sluttet på p-pillene, for det var også noe jeg begynte på i den perioden jeg hadde kyssesyken. Var så mye som skjedde i livet mitt på den tiden. Var det ikke denne svineinfluensa vaksinen også? P-pillene har jeg sluttet på etter oppfordring fra legen. Men hodepinen har ikke blitt bedre, og jeg har fortsatt en konstant hodepine. Vil bare få litt livsenergi tilbake. Har ikke følt på denne på lenge. Og skoleprestasjonene mine... grøss. Så mye fravær for at jeg rett og slett ikke klarer å gå på skolen inn i mellom. Jeg som er så flink til å lære, har aldri energi til å øve til evt. prøver eller gjøre lekser.
florette Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 29. februar 2012 Det første som slår meg er at du sover ALTFOR mye! For mye søvn kan forårsake at man blir ekstremt trøtt, sløv og uopplagt. Et voksent menneske trenger absolutt ikke å sove i så mange timer. Ja, jeg vet at det er veldig mye søvn, men jeg sover ikke akkurat for å sove. Tvinger meg ofte til å være våken hele dagen, og til å stå opp til fast tid om morgenen. Prøver også å få lagt meg til normal tid om kvelden. Har jeg feks jobbet dagvakt, og jeg ikke sover litt da jeg kommer hjem, så sitter jeg i koma resten av kvelden til jeg legger meg. Og da orker jeg i alle fall ikke å være noe sosial utenom jobben min.. Føler at jeg snart har prøvd alt..!
florette Skrevet 29. februar 2012 Forfatter #11 Skrevet 29. februar 2012 Kjenner meg igjen. Har hatt det slik i 1 og et halvt år nå. Men ja, for min del kom det etter kyssesyken, men dette halvåret har det vært ekstra hardt. Jeg har også kronisk hodepine og har migreneanfall i blant. De siste 3 ukene har jeg konstant vært ekkel forran øynene, og klarer ikke å fokusere. Må sove på ettermiddagene, og dagene mine er lange. Går på vgs, og jobber deltid. Prøver også å få trent 2-3 ganger i uken for å få overskudd, men har ikke merket noe overskuddet. Har aldri overskudd til å gjøre noe som helst. Kan ikke huske sist jeg var med venner f.eks. Har selv tatt mye blodprøver, men alt er bra. Synstest har jeg vært på, har pluss 1 på det ene øynet, og ellers er synet mitt fint. Bruker lesebriller. Jeg har også sluttet på p-pillene, for det var også noe jeg begynte på i den perioden jeg hadde kyssesyken. Var så mye som skjedde i livet mitt på den tiden. Var det ikke denne svineinfluensa vaksinen også? P-pillene har jeg sluttet på etter oppfordring fra legen. Men hodepinen har ikke blitt bedre, og jeg har fortsatt en konstant hodepine. Vil bare få litt livsenergi tilbake. Har ikke følt på denne på lenge. Og skoleprestasjonene mine... grøss. Så mye fravær for at jeg rett og slett ikke klarer å gå på skolen inn i mellom. Jeg som er så flink til å lære, har aldri energi til å øve til evt. prøver eller gjøre lekser. til deg! Ikke noe gøy å ha det slik i det hele tatt.. Er også ganske slitsomt når andre ikke skjønner hvordan man har det.. Jeg har også tatt synstest, og fått lesebriller. Hjelper litt på konsentrasjonen og hodepine (har omtrent ikke hodepine etter dette, heldigvis!), men det er det eneste. Høres ikke gøy ut med konstant hodepine.. Tok du svineinfluensavaksinen? Det gjorde ikke jeg..
Rainbow Skrevet 29. februar 2012 #12 Skrevet 29. februar 2012 ME gir deg langt flere fysiske reaksjoner, som feks feber og muskelverk (og MASSE annet). Kanskje du er utbrent? Da hjelper det ikke å hvile, og du presser deg selv hele tiden gjennom ting du egentlig ikke orker. Evt lavt stoffskifte?
Mooria Skrevet 29. februar 2012 #13 Skrevet 29. februar 2012 Ja, jeg vet at det er veldig mye søvn, men jeg sover ikke akkurat for å sove. Tvinger meg ofte til å være våken hele dagen, og til å stå opp til fast tid om morgenen. Prøver også å få lagt meg til normal tid om kvelden. Har jeg feks jobbet dagvakt, og jeg ikke sover litt da jeg kommer hjem, så sitter jeg i koma resten av kvelden til jeg legger meg. Og da orker jeg i alle fall ikke å være noe sosial utenom jobben min.. Føler at jeg snart har prøvd alt..! Det er jo ikke rart at du må sove hver ettermiddag når kroppen din er vant til det. Jeg har hatt det sånn selv, og når jeg holder meg våken frem til sengetid så endrer kroppen den rutinen etter bare et par dager. Dette er faktisk ganske enkelt å gjøre noe med, og det fungerer virkelig. Men når du ikke engang gidder å prøve fordi du "MÅ sove", så blir det jo ikke akkurat bedre av seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Synes du skal få tatt nye stoffskifteprøver og det bør være en utvidet test, ikke bare TSH. 1
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 Det er jo ikke rart at du må sove hver ettermiddag når kroppen din er vant til det. Jeg har hatt det sånn selv, og når jeg holder meg våken frem til sengetid så endrer kroppen den rutinen etter bare et par dager. Dette er faktisk ganske enkelt å gjøre noe med, og det fungerer virkelig. Men når du ikke engang gidder å prøve fordi du "MÅ sove", så blir det jo ikke akkurat bedre av seg selv. Og om det ikke "bare er vanen" som gjør det, så kan det å presse seg ende med en full kollaps. 2
Ego Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Det er jo ikke rart at du må sove hver ettermiddag når kroppen din er vant til det. Jeg har hatt det sånn selv, og når jeg holder meg våken frem til sengetid så endrer kroppen den rutinen etter bare et par dager. Dette er faktisk ganske enkelt å gjøre noe med, og det fungerer virkelig. Men når du ikke engang gidder å prøve fordi du "MÅ sove", så blir det jo ikke akkurat bedre av seg selv. Det er faktisk ikke alltid så enkelt å endre på!!! Om man må sove fordi man frivillig har lagt opp til å skulle sove mye, så er det noe helt annet. Om man har vært 'normal' og det tilsynelatende uten grunn endrer seg til at man går rundt i halvsvime hele dagen så er det noe helt annet. Ulike søvnforstyrrelser kan også gjøre det nærmest umulig å skulle klare et normalt døgn. 1
florette Skrevet 1. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 1. mars 2012 Det er faktisk ikke alltid så enkelt å endre på!!! Om man må sove fordi man frivillig har lagt opp til å skulle sove mye, så er det noe helt annet. Om man har vært 'normal' og det tilsynelatende uten grunn endrer seg til at man går rundt i halvsvime hele dagen så er det noe helt annet. Ulike søvnforstyrrelser kan også gjøre det nærmest umulig å skulle klare et normalt døgn. Jeg har ikke frivillig lagt opp til å sove så mye, spesielt ikke på ettermiddagen. Jeg prøver å gjøre mitt ytterste for å være våken hele dagen, ved å pusle med småting, som å rydde og være i aktivitet, og ikke bare ligge å "sløve" på sofaen. Men noen ganger må man bare gi etter, og det har blitt litt mye av at jeg må slappe av litt på sofaen etter feks jobb, og da ender det opp med at jeg sovner. Hvis ikke er jeg i min egen boble og i halvsvime frem til jeg legger meg. Og det går utover mitt sosiale liv! Det er ikke slik jeg vil ha det i det hele tatt!! Så nei, det er ikke alltid like lett å endre på..
Mooria Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Jeg har ikke frivillig lagt opp til å sove så mye, spesielt ikke på ettermiddagen. Jeg prøver å gjøre mitt ytterste for å være våken hele dagen, ved å pusle med småting, som å rydde og være i aktivitet, og ikke bare ligge å "sløve" på sofaen. Men noen ganger må man bare gi etter, og det har blitt litt mye av at jeg må slappe av litt på sofaen etter feks jobb, og da ender det opp med at jeg sovner. Hvis ikke er jeg i min egen boble og i halvsvime frem til jeg legger meg. Og det går utover mitt sosiale liv! Det er ikke slik jeg vil ha det i det hele tatt!! Så nei, det er ikke alltid like lett å endre på.. Skjønner jo at du er sliten etter jobb, men hvis du ikke klarer å la være å sove på sofaen, så burde du i hvert fall kutte ned på antall timer søvn om natten! 10 timer hver natt i tillegg til en time eller to på ettermiddagen er nesten dobbelt så mye som en voksen person trenger å sove i løpet av et døgn.
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Skjønner jo at du er sliten etter jobb, men hvis du ikke klarer å la være å sove på sofaen, så burde du i hvert fall kutte ned på antall timer søvn om natten! 10 timer hver natt i tillegg til en time eller to på ettermiddagen er nesten dobbelt så mye som en voksen person trenger å sove i løpet av et døgn. Hvordan kan du vite at TS er fysisk frisk? TS: Be om å få utlevert prøvesvarene. Jeg hadde jernmangel, men siden jeg lå rett innenfor "standardverdiene" så var det ingen som sa noe til meg. Jeg skal ligge i øvre normalområde, og når jeg var nederst i det var jeg halvdød. 2
Måndagsbarn Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Skjønner jo at du er sliten etter jobb, men hvis du ikke klarer å la være å sove på sofaen, så burde du i hvert fall kutte ned på antall timer søvn om natten! 10 timer hver natt i tillegg til en time eller to på ettermiddagen er nesten dobbelt så mye som en voksen person trenger å sove i løpet av et døgn. Hvor har du disse faktaene fra? Er det bevist at hvert eneste menneske i verden fungerer slik? Du utelukker altså, uten å ha undersøkt TS, at det kan være noe galt med henne fysisk eller psykisk som gjør at hun er så utslitt? Hun må "bare ta seg sammen"? Djises! Everyone's a doctor. Jeg har hatt det som deg, TS, i perioder der jeg jobbet nattskift og i perioder der jeg hadde en jobb som stresset meg voldsomt. I første omgang ble jeg veldig deprimert (man blir jo lei og psykisk ustabil av å aldri orke å omgås venner og alltid er trøtt og nede og sliten.. jeg gråt mye) og til slutt såpass syk at jeg ble lagt inn på sykehus flere helger på rad.. jeg burde tatt tegnene der og kanskje sykemeldt meg/tatt det innover meg, men jeg fortsatte å pine meg gjennom uka og havne på sykehuset dehydrert og med smerter i mage o.l. i helgene. Jeg var rett og slett kjempeutslitt og hadde en jobb jeg ikke taklet i det hele tatt. Dette behøver ikke være tilfellet for deg, jeg er ikke en av dem som har bestemt på forhånd hva som feiler deg, men du er ikke alene! Jeg er i perioder ennå veldig sliten, spesielt når det er stress rundt meg, og må ta noen "time outs" og bare være hjemme alene iblant for å ikke bli skikkelig syk. Fremdeles er jeg desverre en del borte fra jobb, noen uker sover jeg normalt og andre uker sover jeg ikke i det hele tatt, mens atter andre kan jeg sove 12-14 timer bare fordi jeg er så utslitt etter å ha kjørt meg selv i ukesvis... Det er vondt å tenke på at jeg kan ha det slik resten av livet. Jeg har sjekket alt mulig hos lege, og har ikke kommet frem til noe jeg heller. EDIT: (Annet enn at jeg altså er periodevis deprimert og har en del angst, noe som kanskje ikke hjelper på ting som søvn..) Sender deg en god klem og ønsker lykke til! Endret 1. mars 2012 av frøkenfryd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå