Gå til innhold

Bilkjøp: Kjøper vil heve kjøpet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg solgte for over 2 måneder siden en bruktbil for 18 000 kr til privatperson. Gammel 96-modell. Alle feil og mangler ble oppgitt. Bilen ble i tillegg sjekket på bilverksted, og rapport ble levert for understellet.

Alt utvendig og generelt oppga jeg selv info om. Bilen ble solgt som den er i følge kontrakten.

I dag kom kjøper å ville ta i bruk kjøpsloven: Heve eller erstatte, fordi kjøper påstår at begge dørene lekker vann. Dette er noe jeg, eller andre som har kjørt bilen aldri har merket.

Hvem har rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hele kjøpsloven: http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

§ 19. Ting solgt « som den er ». Auksjonssalg.

(1) Selv om tingen er solgt « som den er » eller med liknende alminnelig forbehold, foreligger mangel når

(a) tingen ikke svarer til opplysninger som selgeren har gitt om tingen, dens egenskaper eller bruk og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b) selgeren ved kjøpet har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold ved tingen eller dens bruk som han måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å rekne med å få, såframt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

© tingen er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å rekne med etter kjøpesummens størrelse og forholdene ellers.

(2) Selges brukte ting på auksjon gjelder reglene i første ledd tilsvarende så langt de passer.

Spørsmålet her blir om bilen er i vesentlig dårligere stand enn det han hadde grunn til å regne med. Mangelen blir for uvesentlig sett hen tl kjøpesummen, så kjøper har en svært dårlig sak her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele kjøpsloven: http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html

Spørsmålet her blir om bilen er i vesentlig dårligere stand enn det han hadde grunn til å regne med. Mangelen blir for uvesentlig sett hen tl kjøpesummen, så kjøper har en svært dårlig sak her.

Er enig med deg. Bilen var ikke i vesentlig dårligere stand enn det kjøper hadde grunn til å regne med.

Kjøper ble opplyst at dette er en gammel bil som krever reperasjoner jevnlig, nettopp fordi den er gammel. Den ble også prøvekjørt; i pissregn. Så noe lekkasje burde vell blitt merket da.

Kan dette bevises på noe måte, annet enn utallige vitner som har kjørt bilen før den ble solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 16-17 år gammel bil skulle begynne å lekke litt i dørkanten bør en ikke bli altfor forbauset. Hvis det er sant, da.

Han har ingen sak, tipper han har funnet en annen bil han heller vil kjøpe. Stå på ditt!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt vanskelig å få hevet et bruktbilkjøp med bakgrunn i kjøpsloven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Hva skal han gjøre mot deg verdien av de 18.000? Dra deg til forliksrådet eller noe?

Her står du på ditt, helt og holdent.

"Som den er" kjøp medfører faktisk en særdeles årvåken kjøper, og salgsprisen er også et kraftig hint om hva man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR lekker dørene vann? Hva er skaden som forårsaker dette? Er det manglende pakninger, så har han en dårlig sak. Er det skader på selve døren, så er saken en helt annen.

Det finnes flere saker fra forliksrådet hvor kjøp har blitt hevet med bakgrunn at bilen er i dårligere stand enn antatt.

Jeg har kjøpt mye gamle biler, men forventer ikke at det skal være lekkasje av større karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal han gjøre mot deg verdien av de 18.000? Dra deg til forliksrådet eller noe?

Her står du på ditt, helt og holdent.

"Som den er" kjøp medfører faktisk en særdeles årvåken kjøper, og salgsprisen er også et kraftig hint om hva man kjøper.

Om kjøper enda står på sitt, vil jeg be han om å kjøre bilen til meg, for så å vise meg at det lekker.

Hva om det lekker da? Ingen bevis finnes for om dette var før eller etter. Sansynligvis har også bilen stått ute i disse 2 månedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kjøper enda står på sitt, vil jeg be han om å kjøre bilen til meg, for så å vise meg at det lekker.

Hva om det lekker da? Ingen bevis finnes for om dette var før eller etter. Sansynligvis har også bilen stått ute i disse 2 månedene.

Det kommer helt an på hva som forårsaker lekkasjen. Det er ingen problem å påvise ca-alder på en vannlekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVORFOR lekker dørene vann? Hva er skaden som forårsaker dette? Er det manglende pakninger, så har han en dårlig sak. Er det skader på selve døren, så er saken en helt annen.

Det finnes flere saker fra forliksrådet hvor kjøp har blitt hevet med bakgrunn at bilen er i dårligere stand enn antatt.

Jeg har kjøpt mye gamle biler, men forventer ikke at det skal være lekkasje av større karakter.

Hvorfor dørene lekker vann må gudene vite. Dette har jeg ikke hatt kjennskap til mens bilen var min, eller ved salg.

Det er ikke manglende pakninger. Dørene er hele. Kjøper ble tipset godt om at begge dørene var litt hengslete, men ingen lekkasje er merket her. Streker under at det ble gitt info om, og kjøper samtykket dette.

Les innlegget før du skriver er du grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det kommer helt an på hva som forårsaker lekkasjen. Det er ingen problem å påvise ca-alder på en vannlekkasje.

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dørene lekker vann må gudene vite. Dette har jeg ikke hatt kjennskap til mens bilen var min, eller ved salg.

Det er ikke manglende pakninger. Dørene er hele. Kjøper ble tipset godt om at begge dørene var litt hengslete, men ingen lekkasje er merket her. Streker under at det ble gitt info om, og kjøper samtykket dette.

Les innlegget før du skriver er du grei.

Jeg har lest innlegget, men greien er at en vannlekkasje uten manglende pakninger eller synlig rust er en skummel affære. Det første som slår meg er en større skade i bærende konstruksjon, aka rammeskjevhet. Da ville jeg og krevd kjøpet hevet. En uavhengig test av bilen er eneste alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest innlegget, men greien er at en vannlekkasje uten manglende pakninger eller synlig rust er en skummel affære. Det første som slår meg er en større skade i bærende konstruksjon, aka rammeskjevhet. Da ville jeg og krevd kjøpet hevet. En uavhengig test av bilen er eneste alternativ.

Ja, det er synlig rust på døren. Også ved salg, og de ble opplyst om. I tillegg til hengslete dører. Jeg er IKKE da ansvarlig videre for om det skulle begynne å lekke inn vann pga at dørene ikke ble fikset.

Test av bilen ble gjennomført rett før salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er synlig rust på døren. Også ved salg, og de ble opplyst om. I tillegg til hengslete dører. Jeg er IKKE da ansvarlig videre for om det skulle begynne å lekke inn vann pga at dørene ikke ble fikset.

Test av bilen ble gjennomført rett før salg.

Men da har du jo test. Da får du bare stå på ditt, eventuelt oppfordre til at det taes via forliksråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da har du jo test. Da får du bare stå på ditt, eventuelt oppfordre til at det taes via forliksråd.

Ja, altså kjøper prøvekjørte bilen. I pissregn..så lekkasje burde vell vert merket kan man tro, ikke 2 måneder etter kjøp.

Det ble levert en slags tilstandsrapport av bilen fra bilverksted dagen før. Det jaldt mest understellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, altså kjøper prøvekjørte bilen. I pissregn..så lekkasje burde vell vert merket kan man tro, ikke 2 måneder etter kjøp.

Det ble levert en slags tilstandsrapport av bilen fra bilverksted dagen før. Det jaldt mest understellet.

Det er ikke slik at all vannlekkasje dukker opp under bruk. Kan jeg spørre om hva bil dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at all vannlekkasje dukker opp under bruk. Kan jeg spørre om hva bil dette er?

Jeg har kjørt i all slags vèr, så jeg skjønner ingenting.

Det er alikevel ikke helt rimelig å komme 2 måneder etter kjøp? I følge kjøpsloven. Den krever at det er innenfor rimelig tid.

Det er en Volgswagen Polo 96 modell. Kjørt ca. 160 tusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt i all slags vèr, så jeg skjønner ingenting.

Det er alikevel ikke helt rimelig å komme 2 måneder etter kjøp? I følge kjøpsloven. Den krever at det er innenfor rimelig tid.

Det er en Volgswagen Polo 96 modell. Kjørt ca. 160 tusen.

Det er ikke helt uvanlig med vannlekkasjer som kun synes når bil står parkert. Dette kommer helt an på hvordan vannet får lov til å renne.

Er du sikker på at vannlekkasjen kommer fra dørene? Kan vannlekkasjen påvises ved vannskade på tepper, dører etc - SER du noen plass at vannet renner inn?

Første plass å lete er å ta av dørtrekket og se hvor våt beskyttelses plasten som henger i døren er. Denne vil naturlig nok alltid fange noe vann (derfor den er der), men ved større lekkasje vil du se det tydelig.

Kjenner Poloen godt, jeg vet at de bruker lekke fra selve fronruten/pakingen rundt der. Dette er en kjent feil, "alle" vet om den. Det forekommer også at dørene lekker ved A-stolpe hvis bilen har vært utsatt for skade, hvis døren er feil justert/montert. Døren er i to deler, øverste del kan justeres. Bagatell å fikse om man kan skru litt. Kan også løse seg ved nye dørpakninger, men da er det såklart et tidsspørsmål før det lekker igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...