Gå til innhold

Språk og jobb

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg har forundret meg mange ganger over meget høyt utdannet folk med svært gode jobber, som faktisk ikke kan skrive rett. F.eks viss(bokmål) istedetfor hvis. Og kansje istedet for kanskje...osv osv...Dette er såvisst ikke slurve skrivefeil for de blir gjentatt og gjentatt.

Synes det er så merkelig at disse besitter gode jobber, gjerne der språket er noe av det viktigste arbeidsverktøyet de har.

En annen ting er jo de almennkunnskapene de har..utrolig dårlige geografiskunnskaper f.eks.

Huff ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har forundret meg mange ganger over meget høyt utdannet folk med svært gode jobber, som faktisk ikke kan skrive rett. F.eks viss(bokmål) istedetfor hvis.

Jeg lærte på skolen at man kan skrive både "viss" og "hvis" på bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

viss er en klammeform. Det står [viss] i ordboka. Betyr at det ikek kan brukes i lærebøker eller i statstjenesten, men vanlige folk har lov til å skrive det (skolelever har lov å skrive det i skriftlige arbeider, og voksne folk har jo da også lov)

Men at kunnskaper, om norsk språk eller mer generelt kan være lave hos mange mennesker, det er sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver selfølgelig mer uformelt her enn på jobb, retter sjelden feil, sjekker lite for gjentakelser osv. Forøvrig jobber jeg mye med engelsk som arbeidsspråk mht det skriftlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så merkelig at disse besitter gode jobber

Jeg aner et snev av misunnelse? :wink:

Forøvrig heter det allmennkunnskaper. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Gjest ..............

Gjest skrev

Jeg har forundret meg mange ganger over meget høyt utdannet for de blir gjentatt og gjentatt.

Synes det er så merkelig at disse besitter gode jobber, gjerne der språket er noe av det viktigste arbeidsverktøyet de har.

En annen ting er jo de almennkunnskapene de har..utrolig dårlige geografiskunnskaper f.eks.

Huff ja....

...rettelser:

utdannet - utdannede

slurve skrivefeil - aaaargh! orddeling! slurveskrivefeil kanskje?

almenkunnskap - allmennkunnskap

....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Gjest skrev

Jeg har forundret meg mange ganger over meget høyt utdannet for de blir gjentatt og gjentatt.

Huff ja....

...rettelser:

utdannet - utdannede

slurve skrivefeil - aaaargh! orddeling! slurveskrivefeil kanskje?

almenkunnskap - allmennkunnskap

....

:ler: Hvem har sagt at JEG har høy utdanning?

Er du min tidligere sjef? Den RØDE skriften kunne tyde på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er klar over at det f.eks er ganske vanlig å ha en form for dysleksi?

du er klar over at det å ha gode evner på ett område ikke betyr noe for hvilke evner man har på et annet område?

du er klar over at alle kan ha en dårlig dag?

du er klar over at svært mange ulike skriftformer faktisk er tilatt?

du er klar over at rettskriving ikke er noe det blir fokusert på (med noen unntak selvfølgelig) på høyskoler og universitet, slik at nivået av "skriveopplæring" er det samme for dem med høyere og lavere nivå av utdanning (så lenge de har fullført videregående)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg antydet at min kritikk gikk på de som hovedsaklig har språket som arbeidsverktøy. Men dette var vel litt vagt fremstilt, da jeg brukte ordet "gjerne"...Jeg ville ikke være for bombastisk, men heller antyde at jeg siktet til disse som - altså - har spesielt språk som sitt arbeidsverktøy.

Ar de har språket som arbeidsverktøy skulle jo da også tilsi en viss vekt på språk under utdanningen.

Jeg sa jo også noe om høyt utdannedes kunnskapsnivå ellers, f.eks i forhold til geografiskunnskaper. Noe jeg virkelig gremmer meg over :ler:

Lurer på hvor mange feil jeg har...både her og der???? :roll:

Heretter skal jeg prøve å bare ta opp mine store ergelser når jeg har en god dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...