Gå til innhold

hvor lenge holder en Volvo-motor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har en 12 år gammal volvo jeg vurderer å bytte ut etter at en venn av meg solgte sin gamle bil og motoren på den ble ødelagt kort tid etter. Min venns bil var et par år eldre, men det fikk meg til å tenke på å bytte ut den jeg har. Hvor lenge holder en volvo motor egentlig? Er det noen som har erfaring med det? Min bil er kjørt i underkant av 200000 kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde en volvo som var førstegangsregistrert i 1983 i Norge, og vi vraket den først i 2011 siden pga feil på eukontrollen, noe med kanalene og rust eller hva det var. Motoren holdt hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hva Volvo/motor det er. De gode gamle Volvoene går til Dovre faller med rett vedlikehold. Verdensrekordene på kilometer fra samme motor har i mange år tilhørt et par forskjellige Volvoer. Det finnes dog noen motorer i Volvos historie som er regelrett grusomme (2.8 V6 feks) og som strengt tatt går og venter på sammenbrudd. Disse tilhører heldigvis sjeldenhetene.

Deler til Volvo er lett å få tak i, og de er billige. Det er lett å skru på, vedlikehold er verken dyrt eller vanskelig.

Nyere Volvo kan nok dessverre ikke forvente den samme driftsikkerheten. Jeg legger merke til flere nye modeller som har sammenbrudd og ulumskheter man før ikke brukte forbinde med Volvo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en v70 98mod. 2.5 tdi, har snart gått 300000. Dieselbiler går vel gjerne lenger enn bensin? Man bør jo kunne forvente at de går minst 350000 uten problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en v70 98mod. 2.5 tdi, har snart gått 300000. Dieselbiler går vel gjerne lenger enn bensin? Man bør jo kunne forvente at de går minst 350000 uten problemer?

Nå aner jo ikke jeg hva vedlikehold du har hatt på den, det kan såklart hende bilen er i forrykende god stand. Men jeg ville personlig begynt å tenke på å skifte den ut. I alle fall om det er en automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes dog noen motorer i Volvos historie som er regelrett grusomme (2.8 V6 feks) og som strengt tatt går og venter på sammenbrudd. Disse tilhører heldigvis sjeldenhetene.

Jeg har en 2,5 liters V6 motor, og bilen er egentlig 13 år gammel, men førstegangsregistrert for 12 år siden (eller noe sånn). Hører denne motoren inn under "møkkahistorien"?

Kommer uansett til å holde øynene åpne for et hvert tegnn på sammenbrudd for å si det sånn :)

Takk for svar alle sammen! TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva i alle dager har Volvo levert med 2.5 V6?

Oisann, jeg har tatt feil, jeg googlet og fikk tydeligvis opp noe helt annet. Beklager :)

Men så lenge det ikke er en V6 så går det greit eller..?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager har Volvo levert med 2.5 V6?

hehe, det var sikkert feil ;) Jeg har en '97 modell V70 med 2,5 liters 10V motor og sånn rundt 150 HK. Den nærmer seg 230.000 kilometer nå, og det er ingen tegn til at den er utskiftningsklar enda :)

Tror du kan slappe av så lenge du overholder servicer og har et godt vedlikehold. Jeg regner med å ha min et par år til frem til jeg har råd til å kjøpe meg en relativt ny V70 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, jeg har tatt feil, jeg googlet og fikk tydeligvis opp noe helt annet. Beklager :)

Men så lenge det ikke er en V6 så går det greit eller..?

TS

2.5ern du sannsynligvis har var en helt grei motor, som eksisterer i en litt modernisert utgave enda. Det er ikke en V-motor, men en rekkemotor.

For å oppklare, 2.8eren jeg nevnte tidligere ble levert senest i Volvo 760 GLE og Volvo 780 som begge sluttet produksjon på 80-tallet. Den er svært sjelden å komme over idag, har du denne så ville jeg restaurert den så godt som overhodet mulig og satt den til sides. Kuriositet, samme motoren finner du i kultbilen DeLorean, kjent fra Back To The Future-filmene.

Det er IKKE den samme motoren som du finner i 960, S80 og XC90 med 3 liter motor. Motoren heter forøvrig PRV-V6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå aner jo ikke jeg hva vedlikehold du har hatt på den, det kan såklart hende bilen er i forrykende god stand. Men jeg ville personlig begynt å tenke på å skifte den ut. I alle fall om det er en automat.

Nei, det er manuell. Godt vedlikeholdt og går så billig at jeg ikke tenker på å bytte den inn ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...