Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min tre måneder gammel baby viser tegn til å bli skeptisk til folk allerede. Men er ikke det ganske tidlig? Man bare ser på han at han blir litt sjokkert og skeptisk når han kommer til andre enn meg og barnefar.

Hvis han er trøtt og grinete, så kan han finne på å begynne å skrike. I alle fall om det er noen han ikke kjenner så godt igjen. Mormoren hans ser han jo hele dagen en gag i uken, så tror han kjenner henne litt igjen. Mens f.eks tanten hans som han ikke ser like ofte og like lenge, kan han bli mye mer skeptisk til.

Og hva gjør man da? Regner med vi bare må ta han tilbake til fanget vårt når han blir redd, og heller gi han tryggheten han trenger, fram til han er klar for å "utforske" mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn har mine vært og, minste har vært sånn siden han var nyfødt omtrent.

Gjest Trøffel
Skrevet

Tror det er veldig opp og ned. Jenta mi er snart 12 mnd, og har ennå ikke fått denne fremmedfrykten. Noen barn hopper jo glatt over den :sjenert:

Grunnen til denne fremmedfrykten er at barnet går gjennom et nytt utviklingstrinn hvor det blir mer bevisst seg selv og sin egen eksistens. Det begynner også å forstå hvor viktige foreldrene er for barnet. Det har nok kunnet skjelne folk fra hverandre tidligere, faktisk alt som nyfødt, men først nå er det modent nok til å tydelig forstå at kjent er bedre enn ukjent og tydelig demonstrere dette med atferden sin.

Så jeg syns du gjør helt rett i å ta babyen din tilbake til din eller pappaens trygge favn, når den viser at den er redd og ønsker trygghet! Det at babyen føler seg hørt og forstått når den uttrykker sine behov, tror jeg er svært viktig. Babyens selvbilde og forståelse av seg selv er i en ekstrem utvikling fra de er 0-3 år (b la legges grunnlaget for selvbildet i denne perioden), så vi gjør rett i å lære babyen at den er viktig og bør bli hørt, spesielt mtp selvtillit og trygghetsfølelse i fremtiden :)

Skrevet

Det er helt normalt at de blir sånn når de er 2-3 mnd. gamle, omtrent alle jeg kjenner forteller om det samme. Det er først da de blir "skikkelig" oppmerksomme på hvor de er og hva som er rundt dem, og tilknytningen til foreldrene er kommet mer på plass enn da babyen var helt nyfødt. Min sønn hylte så man skulle tro han ble mishandlet bare han ble forsøkt plassert hos faren sin. Det var vanskelig og trist for faren husker jeg, men det gikk relativt kjapt over.

Jeg synes dere ikke skal la henne være hos andre når hun er redd og usikker, nei. Om det går, kan dere jo ha henne på fanget selv, og la den hun er skeptisk til sitte så nærme som mulig ved siden av dere.

Skrevet

Jenta vår var akkurat sånn på samme alder. Så gikk det bort, og nå er det kommet tilbake igjen, i noen situasjoner.

Skrevet

Jenta mi hadde en sånn periode fra 3-5 mnd. Så gikk det greit et par mnd, før hun fikk den igjen sånn ca ved 7 mnd alder, men da varte det ikke så lenge.

Gutten min var aldri skeptisk til noen. Så er så forskjellig tydeligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...