Gå til innhold

"kanhende"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker å bruke "kanhende" i stedet for kanskje noen ganger, eller i stedet for muligens. Men det er muligens gammeldags? Kanskje ikke engang lov lenger? Altså "kanhende" i ett ord. Noen som vet/greier å finne ut noe om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok at det er to ord der ja, selv om jeg forstår fristelsen ved å lage ett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vær så streng du AB som svarer. Det er da mye hyggeligere å snakke med noen, spørre og diskutere litt, enn å slå opp på nett. Det er som regel slik et forum funker skjønner du. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, "neste gang bruker du ordboken"...

Jeg er faktisk veldig god i rettskriving. Tar du meg på feil, er det helst slurv eller tastefeil. Det skal litt til å sette meg fast på rettskriving, og jeg kan nesten ikke huske sist jeg hadde behov for å sjekke noe i en ordbok.

Jeg bruker selvfølgelig i all hovedsak "kan hende" i to ord. Jeg ville aldri skrevet "Det kanhende, ja."

Men jeg vil gjerne skrive

"Kanhende visste hun ikke svaret. Kanhende brydde hun seg ikke."

Er ganske sikker på at dette var gjengs skrivemåte før, men lurer altså på om det er (blitt) forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil gjerne skrive

"Kanhende visste hun ikke svaret. Kanhende brydde hun seg ikke."

Er ganske sikker på at dette var gjengs skrivemåte før, men lurer altså på om det er (blitt) forbudt.

Jeg kjenner til måten å uttrykke seg på. Jeg vet ikke om det var lov tidligere, eller om det bare var vanlig, men nå står det i alle fall ikke i ordboken, og det høres veldig gammeldags ut i mine ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til måten å uttrykke seg på. Jeg vet ikke om det var lov tidligere, eller om det bare var vanlig, men nå står det i alle fall ikke i ordboken, og det høres veldig gammeldags ut i mine ører :)

Jeg liker gammeldags. ;)

Og så liker jeg å leke med språket, bruke det kreativt. Jeg kommer uansett til å skrive "kanhende" i mine skriblerier, når jeg synes det passer, var bare litt nysgjerrig på om det ville blitt rødstrek om jeg var tjue år yngre og elev på videregående.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vil gjerne skrive

"Kanhende visste hun ikke svaret. Kanhende brydde hun seg ikke."

Dette ser/høres jo helt feil ut!

I så fall ville det vel blitt: Det kanhende hun ikke visste svaret. Det kanhende hun ikke brydde seg.

Hele setningsoppbyggingen i begge setningene blir jo helt feil og syns også da at kanhende bør deles opp i to ord.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ser/høres jo helt feil ut!

I så fall ville det vel blitt: Det kanhende hun ikke visste svaret. Det kanhende hun ikke brydde seg.

Hele setningsoppbyggingen i begge setningene blir jo helt feil og syns også da at kanhende bør deles opp i to ord.

Jeg er helt og fullstendig og komplett uenig med deg! :)

"Det kanhende hun ikke brydde seg", høres veldig klønete ut, totalt uelegant.

"Kanhende hun ikke brydde seg", derimot.... Ah.... Vakkert. :)

Men er spent på å høre hva andre språknerder og andre språkkunstnere mener.

ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Kanhende i ett ord er lov i riksmål, men riksmål er ikke offisiell norsk rettskriving. På bokmål og nynorsk skrives det, som allerede nevnt av andre, i to ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kan hende" er jo et synomym for "kanskje" (helt bokstavlig: kan=kan, hende=skje), og kan benyttes på samme måte. Mens sistnevnte har gått inn i språket i samskrevet versjon, er det ikke tilfellet med førstnevnte (i den offisielle rettskrivingen). Hvorfor ikke bare gå for en særskrivingsvariant? Kan hende det egentlig ikke har så mye å si?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette ser/høres jo helt feil ut!

I så fall ville det vel blitt: Det kanhende hun ikke visste svaret. Det kanhende hun ikke brydde seg.

Hele setningsoppbyggingen i begge setningene blir jo helt feil og syns også da at kanhende bør deles opp i to ord.

"Kan hende" er jo et synomym for "kanskje" (helt bokstavlig: kan=kan, hende=skje), og kan benyttes på samme måte. Mens sistnevnte har gått inn i språket i samskrevet versjon, er det ikke tilfellet med førstnevnte (i den offisielle rettskrivingen). Hvorfor ikke bare gå for en særskrivingsvariant? Kan hende det egentlig ikke har så mye å si?

Nettopp, Jamme. Og forslaget til CoffeeCup blir dermed helt feil. Du kan jo ikke si "Det kanskje hun ikke visste svaret". Da måtte det blitt "Det kunne hende hun ikke visste svaret", men den setningen får en helt annen smak enn "Kanhende visste hun ikke svaret". Og spesielt med de to setningene etterhverandre - da får man understreket den bevisste bruken av "arkaisk preadventure" (fantastisk navn på fenomenet): "Kanhende visste hun ikke svaret. Kan hende brydde hun seg ikke."

Kanhende i ett ord er lov i riksmål, men riksmål er ikke offisiell norsk rettskriving. På bokmål og nynorsk skrives det, som allerede nevnt av andre, i to ord.

Ok, med andre ord lov, men ikke offisielt lov. ;)

Har lest en del riksmål, og har nok en viss forkjærlighet for det - i visse typer tekster. På samme måte som jeg i andre tekster skriver svært muntlig, og a-endinger brukes...kreativt. :fnise:

ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt og fullstendig og komplett uenig med deg! :)

"Det kanhende hun ikke brydde seg", høres veldig klønete ut, totalt uelegant.

"Kanhende hun ikke brydde seg", derimot.... Ah.... Vakkert. :)

Men er spent på å høre hva andre språknerder og andre språkkunstnere mener.

ts

Mulig det går på smak og behag, men setningen jeg har uthevet ville jeg selv skrevet "Kanhende brød hun seg ikke". Skal man først skrive konservativt (som riksmålet må sies å være), så ville jeg vært konsekvent i både ordvalg og ordstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt feil ut med 'kanhende', og jeg er langt fra noen 20 år gammel videregåendestudent altså... :fnise:

Synes forøvrig både "Det kan hende hun ikke viste svaret/kanhende hun ikke visste svaret/Det kanskje hun ikke visste svaret" høres like rart ut alle tre.. :sjenert:

Jeg ville satt opp setningen helt annerledes, som f.eks "Det er mulig hun ikke visste svaret? Og det er mulig hun ikke brydde seg!"

hmm.... når jeg tenker det inni hodet mitt, kunne jeg nok kanskje skrevet "Kanskje hun ikke visste svaret? Kanskje hun ikke brydde seg?"

Men "Kanhende" i ett ord har jeg nok aldri skrevet, sagt: jepp. Ikke skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det går på smak og behag, men setningen jeg har uthevet ville jeg selv skrevet "Kanhende brød hun seg ikke". Skal man først skrive konservativt (som riksmålet må sies å være), så ville jeg vært konsekvent i både ordvalg og ordstilling.

Nja, ikke uenig. Men vet ikke om jeg er 100% enig, heller. :) Ikke helt enig med meg selv.

Jeg synes det høres helt feil ut med 'kanhende', og jeg er langt fra noen 20 år gammel videregåendestudent altså... :fnise:

Synes forøvrig både "Det kan hende hun ikke viste svaret/kanhende hun ikke visste svaret/Det kanskje hun ikke visste svaret" høres like rart ut alle tre.. :sjenert:

Jeg ville satt opp setningen helt annerledes, som f.eks "Det er mulig hun ikke visste svaret? Og det er mulig hun ikke brydde seg!"

hmm.... når jeg tenker det inni hodet mitt, kunne jeg nok kanskje skrevet "Kanskje hun ikke visste svaret? Kanskje hun ikke brydde seg?"

Men "Kanhende" i ett ord har jeg nok aldri skrevet, sagt: jepp. Ikke skrevet.

"Kanskje hun ikke visste svaret? Kanskje hun ikke brydde seg?"

(Må få presisere at med spørsmålstegn blir feelingen i setningen uansett en helt annen - synes jeg.)

Dette er selvfølgelig helt korrekt skrevet. Men det er skrevet i en helt annen stil og gir en helt annen stemning enn setningene jeg skrev - uten spørsmålstegn.

Og i hvertfall disse:

"Det er mulig hun ikke visste svaret? Og det er mulig hun ikke brydde seg!"

Blir noe helt, helt annet. :)

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...