Gå til innhold

Tilrettelegging av ferie dersom man har barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har litt problemer med konstant ekstra tilrettelegging for småbarnsforeldre, men det kan være fordi jeg har jobbet med noen som alltid måtte gå tidlig for å hente i barnehage, aldri kunne jobbe kveld eller helg, og alltid måtte prioriteres hele jula og sommerferien pga. barna (og nei, de var ikke aleneforeldre).

På en arbeidsplass bør man være mest mulig fleksible og hjelpsomme, ofte får jeg imidlertid inntrykk av at det kun gjelder foreldre, for de skyver barna foran seg.

(Nå er jeg forøvrig frilanser, og slipper heldigvis å forholde meg til slikt. Jeg tar ferie akkurat når jeg ønsker :nigo: )

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Dersom du har barn som går i barnehagen så må barnet ha fri fra barnehagen sammenhengende i minst 3 uker i året i følge loven og 4 uker til sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Det at ungene ikke har skole eller b.hage å gå til skal ikke gå utover arbeidskollegene til foreldrene deres. Det finnes SFO store deler av sommeren, og de fleste jeg kjenner med barn deler opp ferien sin slik at mor og far er hjemme på skift. Altså får ikke familien 4 uker ferie sammen. Men det er medaljens bakside, sånn er det bare. Man kan ikke forlange at man skal ha ferie når det passer seg bare fordi man har barn. Man får følge et rettferdig feriesystem på jobben, også får hver enkelt barnefamilie lappe det sammen innad i familien de årene det ikke er deres tur til å ha ferie midt i juli'n.

Gud hjelpe meg. Har du barn? Du kan ikke forlange å ha ferie når du vil for at du ikke har barn heller da. Skaff deg en unge så er problemet løst!

Anonym poster: a08ab9732aecb47f9dad8db15ef4841a

AnonymBruker
Skrevet

Gud hjelpe meg. Har du barn? Du kan ikke forlange å ha ferie når du vil for at du ikke har barn heller da. Skaff deg en unge så er problemet løst!

Desverre det er ikke så enkelt, det er ikke alle som har delt ansvar og det er ingen selvfølge at slekt skal stille opp, det er en bonus. så hva foreslår du som alternativ? Slutte å jobbe? :D

AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er forsvarlig å plassere ungen sin "hvor som helst" bare for at en kollega ikke gidder å ha ferie akkurat de 2 ukene, for å være vanskelig. Hvis du som ikke har barn ikke klarer å godta når du har ferie, så kan du i ALLEFALL ikke kreve at en forelder skal gjøre det!

Synes det er ganske egoistisk å tenke slik. Du er vel ikke 5 år?

Skrevet

Finnes mange løsninger, for de som aldri har hatt problemet med at noen andre kan passe barna. Finnes mange løsninger, for de som ikke har barn og som bare ser seg selv. Finnes mange løsninger, når man har andre som kans tille opp, men hva gjør man når man ikke har det?

Jeg har aldri hatt foreldre som kan passe barna, rett og slett fordi de har jobbet selv. Tenk det, at det er ikke alle foreldre som kan ta fri fra jobben, for å ta seg av barnebarna.

Jeg har heller ikke hatt en mann som kunne ta seg av barna, rett og slett fordi han ikek brydde seg nok til å ta vare på de men gjorde som han selv ville. Hvordan skulle jeg ha løst en slik problematikk, der de som ikke ha rbarn skal okkupere de få ukene på sommeren der jeg har hatt mine muligheter til å ta ferie sammen emd mine barn, fordi jeg ikke hadde noen andre som kunne stille opp?

Som sagt, er det enkelt å løse dette om man er to i forholdet, og aldri ønsker å ha ferie sammen som en familie, og der man har familie og venner som kan stille opp. Da er det enkelt da, og man kan se løsninger. Jeg selv tar ikke hvem som helst inn og skal passe mine barn noen få uker i året, fordi enkelte er så egoistiske at de bare må ha ferie akkurat når barnehage eller sfo er stengt.

Jeg vet jeg fikk barn av egen fri vilje, og jeg vet de er mitt ansvar, men hvordan løser man det når man ikke har andre muligheter. Det er ikke så enkelt å få noen til å være barnevakt midt på sommeren, for det er da de fleste reiser på ferie.

Sign!
Skrevet (endret)

Hvis det hvert år er rift om å få ta ferie i juli, så kan jeg ikke skjønne annet enn at sjefen eller personalansvarlige må kjøre en streng, men rettferdig, rotasjon. Etter mitt syn går det ikke an å konsekvent la noen gå foran andre på en arbeidsplass, uansett hva årsaken måtte være.

Hos oss er det for øvrig ikke rift om juli i det hele tatt, men det er jo hvert år flere som slett ikke får det de hadde håpet på. Men de som ikke får førstevalget sitt innfridd det ene året, kommer høyere på prioriteringlista det andre året, sånn at det skal bli noenlunde likt.

Tillegg: det betyr ikke at man ikke som kollega kan ta hensyn til andre dersom det er mulig. Hvis jeg vet at kollega A ønsker veldig å bli med på en tur sammen med familien i uke 30 og 31, så ville jeg ikke lagt ferieønsket mitt til akkurat samme tidspunkt hvis det ikke var så viktig for meg. Og tilsvarende hvis det var barnehagefri, mannen jobbet offshore, eller annet. Men at det fra ledelseshold skulle være en slags rangordning for hva som er de mest tyngende feriegrunnene, og at dette skulle være en ordning hver eneste sommer, virker for meg helt merkelig (og jeg er småbarnsmor... men også klubbleder ;) )

Endret av Mafalda
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det sier seg selv at det er urettferdig at foreldre skal få forrang. Hvordan skal man løse det på arbeidsplasser hvor alle har barn da?

Anonym poster: a8f9ef7091c2d3d1801b0e4a180ecfc5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss har vi løst det på en enkel måte. Vi har en kalender hvor vi skriver ned ferie/ dager som vi ønsker fri. Det vil si at første som skriver seg opp har førsterett på ferie eller fri de dagene/ukene som er satt opp.

Det gjør det rettferdig og oversiktlig for oss alle. På avdelingen jeg jobber er det 10 med barn og 7 uten barn. Vi har aldri på de 3 årene jeg har jobbet der fått problemer med at den ferien vi setter opp får vi ikke.

Da jeg bestilte sydenturen jeg skal på i sommer hadde jeg tenkt å bestille i uke 30-31. Men da var det to kollegaer som allerede hadde bestilt ferie.

Når man har 8-10 mnd å planlegge de to ukene man ikke har bhg/sfo, burde det la seg gjøre for de fleste

Anonym poster: 08fd2be5b3cd36ceec13d388332a6f78

Skrevet

Det er urettferdig for barna at de skal måtte gå på rundgang fordi foreldrene nektes å løse ferieutfordringene. Særlig hvis grunnen er at single "Tonje" på 25 blir sur (sykmeldt) dersom hun ikke får dra på den viktigste festivalen i hele verden.

For min del får de single bare bli sure, de har kun seg selv å passe på. I familier har man kanskje tre andre (utenom exen, den nåværende, exens nye samboer og alles barn) som krever at mamma skal være der.

I en ideell verden skulle alle fått ferie når det passet alle best, og kunder/klienter hadde hatt forståelse for at de ikke fikk service enkelte uker i året. Men slik er det nå ikke.

Hos oss rullerer det. Ett år passer det, et annet år ikke. Men jeg vet mange år i forveien når jeg har ferie, da..

Men etter hva man leser i media og her på KG så driter jo folk i når skolene har ferie da, for til syden skal man pokkern meg uansett.

AnonymBruker
Skrevet

I nabokommunen er barnehage og SFO stengt i hele juli, siste arbeidsdag før jul, i romjula, første arbeidsdag i januar samt hele påsken.

I min kommune har barnehage og SFO åpent i disse periodene. Her samles barnehagebarn i en barnehage og så er resten stengt. Dette gir foreldrene en fleksibilitet som er gull verdt. Ser hvordan en kollega som er alene om den daglige omsorgen strir fordi hun bor i nabokommunen. Her måtte besteforeldre ta ut feriedager for å passe barnebarn. En annen kollega er gift og her tar hun og mannen hver sine 2 uker alene med barn og 2 uker som en familie.

Jeg er alene med store barn. Jeg er gjerne fleksibel sånn at mine kollegaer får det til å gå i hop. Nettopp fordi jeg har vært der selv.

Anonym poster: 9a638c689df19cebabfbe0d8750c7e7d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I nabokommunen er barnehage og SFO stengt i hele juli, siste arbeidsdag før jul, i romjula, første arbeidsdag i januar samt hele påsken.

I min kommune har barnehage og SFO åpent i disse periodene. Her samles barnehagebarn i en barnehage og så er resten stengt. Dette gir foreldrene en fleksibilitet som er gull verdt. Ser hvordan en kollega som er alene om den daglige omsorgen strir fordi hun bor i nabokommunen. Her måtte besteforeldre ta ut feriedager for å passe barnebarn. En annen kollega er gift og her tar hun og mannen hver sine 2 uker alene med barn og 2 uker som en familie.

Jeg er alene med store barn. Jeg er gjerne fleksibel sånn at mine kollegaer får det til å gå i hop. Nettopp fordi jeg har vært der selv.

Anonym poster: 9a638c689df19cebabfbe0d8750c7e7d

Nettopp!

De som har vært der selv, men nå har store barn, er fleksible og forståelsesfulle. De som er unge single og barnløse, det er de som klager!

Synes foreldre til barnehagebarn skal ha førsteprioritet, som sagt er det ikke alle som har familie i nærheten som kan passe.

Anonym poster: 686015b11486584c6e1c3c7d3602c4bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal ALLE småbarnsforeldre ha førsteprioritet når det kun er noen som ikke får det til å gå opp?

På min arbeidsplass har vi en grei ordning. Før jul blir neste års sommerferiefordeling publisert (dette blir fordelt ut fra fastsatt system uten spesielle hensyn). Så har man 6 uker på seg på å bytte med noen andre. Får man ikke byttet, har man nesten et halvt år på seg på å finne en løsning for disse ukene. Jeg synes dette er et veldig rettferdig system, og det har aldri som jeg kan huske noe problem å få bytte. I fjor var jeg satt opp slik at jeg ikke hadde noen felles ferieuker med min mann, og da byttet jeg en uke med en kollega slik at vi fikk en ferieuke sammen. Men hadde hun ikke villet bytte, så hadde jeg hatt forståelse for det. Selv om vi har barn og det et mye som skal planlegges, kan man ikke regne med å alltid bli prioritert og få alt i fanget. Hvis man ikke klarer å finne en løsning for ferien når man har 6 mnd på seg, er man ganske hjelpeløs i min mening...

Anonym poster: fd319daa37259bc1a019d992c9cbae03

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare ikke fåtte at dere seriøst mener at dere skal få velge ferie først fordi dere har små barn!! Blir helt paff assa. Jeg har veldig friskt i minne min første jobb der jeg alltid måtte jobbe i påske og i juli fordi jeg ikke hadde barn. At det går an å forskjellsbehandle på den måten!

Nå har jeg små barn selv, og i min nåværende jobb har vi heldigvis et rulleringssystem som fungerer fint. Som regel passer det sånn at alle får ønskene sine oppfylt. Men hvis kabalen ikke går opp så er det de som står nederst på liste som må vike. Og ikke de som er barnløse/har store barn :-)

Anonym poster: 7fe8c2150a2330a783c1645fae2f58ee

• Liker 7
Skrevet

Skrevet (endret)

Ja jeg har barn, hvordan det? Men selv om jeg har barn og er "en av de" som mener de bør ha førsteretten på å velge ferie, og at de barnløse må vike og tilpasse seg - så må jeg da få lov til å være TOTALT UENIG?

Det hører ikke hjemme noen plass at foreldre skal få velge ferie i juli hvert år, mens de barnløse liksom har plikt til å være greie å ta ferie når det passer småbarnsforeldre-kollegaene da eller??

En ting er om man synes det er helt greit selv å flytte på ferien sin for å få feriekabalen til vedkommende å gå lettere opp - men retten til å velge ferie/følge ferierulleringen på jobb er like stor åkke som.

Jeg har vært på begge sider av "streken", og kan skrive under på at det ikke føles ok. I flere år hadde jeg jobben. Måtte hvert år ta ferie seeeent i august når resten var ferdig, for jeg hadde jo ikke barn å ta hensyn til... De andre skulle jo på død og liv ha ferie samtidig som sin bedre halvdel. Det fikk jeg aldri oppleve jeg, for jeg hadde jo ikke barn. Trengte jeg å ha ferie likt med typen min da?

Likens med helgejobbing. De som hadde barn hadde 3.hver, mens vi barnløse ble satt opp hver helg, til nød annenhver helg.

Poenget er at man har et liv like fullt om man har barn eller ikke. Og alt til sin tid i livet. Vil "single Tonje på 25" på festival i ferien sin, så er det hennes valg - og bør være likestilt med "2 barnsmoren kine på 38" som ønsker å på hytta på sørlandet likt med mannen.

Vi kommer til å måtte fordele ferien vår. Da slipper man å putte unger "hvor som helst".

Endret av Knøtteliten
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor barnfrie folk absolutt vil ha fri i fellesferien når barnehage/SFO er stengt, jeg. Da er det jo unger over alt! :fnise: Før vi fikk barn, tok vi helst ferien når som helst utenom fellesferien. Man får jo mye mer reise for penga når man ikke drar samtidig med alle andre. Skulle gjerne fortsatt med det også, men med en liten en så blir det jo etterhvert til at vi må ta ferie når vi ikke har barnepass, vi også.

Forøvrig er det jo sånn at noen MÅ jobbe i fellesferien/på helligdager også. Som student jobbet jeg fast nesten hver eneste helligdag og selv om det tidvis var kjipt å høre "men de andre kan ikke jobbe, de har små barn", hadde jeg forståelse for at det var mindre heft for meg å jobbe de dagene. Dessuten ble det jo mer penger på meg.

Anonym poster: 305908e2735ad968785b6de36b261410

• Liker 2
Skrevet

Det er arbeidsgivers ansvar og rett å fordele ferie. Deteneste arbeidstakern ar krav på, er å få ta ut all ferie samt at en kan kreve tre ukers sammenhengende ferie i peroden juni-september.

Arbeidsgiver har mange hensyn han må ta. At barnehage og skole er stengt er et av disse. Ansatte med barn er selvsagt ikke like fleksible som de som ikke har barn, spesielt ikke når barna ikke er på skolen eller i barnehagen.

Personlig har jeg aldri tatt ut ferie i juli før jeg fikk barn. Dels på grunn av at det har vært bedre for oss å feriere til andre tider, men også dels fordi jeg mener man må ta hensyn til de som har barn. De fleste kommer før eller siden i den samme situasjonen, så det går seg til etter hvert.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor barnfrie folk absolutt vil ha fri i fellesferien når barnehage/SFO er stengt, jeg. Da er det jo unger over alt! :fnise: Før vi fikk barn, tok vi helst ferien når som helst utenom fellesferien. Man får jo mye mer reise for penga når man ikke drar samtidig med alle andre. Skulle gjerne fortsatt med det også, men med en liten en så blir det jo etterhvert til at vi må ta ferie når vi ikke har barnepass, vi også.

Forøvrig er det jo sånn at noen MÅ jobbe i fellesferien/på helligdager også. Som student jobbet jeg fast nesten hver eneste helligdag og selv om det tidvis var kjipt å høre "men de andre kan ikke jobbe, de har små barn", hadde jeg forståelse for at det var mindre heft for meg å jobbe de dagene. Dessuten ble det jo mer penger på meg.

Vel, jeg har også barn i familien det er hyggelig å tilbringe litt tid i ferien sammen med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mann er lærer, så om vi skal kunne ha ferie sammen, så må jeg få ta ut hovedferien min i skoleferien. Vi foretrekker å ta ferien i juli, da vi pleier å reise til sør-Europa, og der begynner ikke hovedferien før i august.

Anonym poster: a354857deda2adad5ec7cefac41a125e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...