Gå til innhold

Hva er gyldig fravær når det kommer til begravelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig usikker hvor jeg skal poste dette. Men hva er gyldig fravær når det kommer til begravelse. Må ringe sjefen min i morgen, men prøver og finne ut om det er noen 'vanlige'rettningslijer. I min familie regner jeg med det er foreldre, søsken og besteforeldre (tanter, onkler og søskenbarn?) men hva med min ektefelles familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har kun krav på fri til din mor, fars, ektefelle eller egne barns begravelse. Søsken, besteforeldre eller annen slekt har du ikke krav på fri til, men man kan jo håpe at man har en arbeidsgiver som er litt grei :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fri med lønn da jeg skulle i begravelse til onkelen til mamma. Det var pga han var min fadder.

Mens venninnen min fikk ikke fri i det hele tatt, for å følge barna sin i begravelsen til bestefaren. Hennes eks svigerfar.

Tror dette varierer fra plass til plass.

Jeg og venninnen min hadde samme arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass har man rettigheter til nær familie som er definert som foreldre, søsken, barn, barnebarn og besteforeldre.

Om det hadde vært mennesker utenom disse, hadde jeg spurt/snakket med sjefen. Han er ganske grei, så det skulle nok gått. Sjekk personalforskriftene eller spør hva som gjelder på din arbeidsplass. Noen ganger tillater de at du tar fri, men kanskje ikke med lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun krav på fri til din mor, fars, ektefelle eller egne barns begravelse. Søsken, besteforeldre eller annen slekt har du ikke krav på fri til, men man kan jo håpe at man har en arbeidsgiver som er litt grei :)

Er det virkelig slik at man ikke har krav på fri når det gjelder søsken? :frown:

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer tydeligvis veldig fra sted til sted. Jeg fikk gyldig permisjon for å kunne være sammen med mamma når hennes nærmeste barndomsvenninne (også moren til en av mine venninner) skulle begraves. Mange arbeidsgivere har heldigvis den holdningen at om man ønsker å gå i en begravelse, så skal man også få muligheten til det. Kommer selvsagt an på hva slags jobb man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min jobb får vi fri så lenge vi kjenner personen.

Være det foreldre, søsken, besteforeldre, barnebarn,tanter,unkler,søskenebarn, venner, venners venner.

Forskjellen er bare at vi "bare" får betalt når foreldre eller søsken dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig slik at man ikke har krav på fri når det gjelder søsken? :frown:

Hmm, jo kanskje søsken.. ble sannelig usikker. Jeg ble bare fortalt dette i forbindelse med at jeg ønsket fri til pappas bryllup.. da fikk jeg beskjed om at det kun var begravelse av foreldre, ektefelle og barn man fikk fri til.. ikke bryllup! ...men det må da gjelde søsken også.. synes det virker rart ellers :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge lovverket har man ikke krav på fri i forbindelse med begravelser i det hele tatt, men det er regulert i tariffavtaler, samt at det helt sikkert er regulert i personalhånboken deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten, og vi får fri med lønn for besteforeldre, søsken, foreldre, og ektefelle, egne barn. Ikke svigerfamilie. De regner i rette linjer, Fri kan en nok få, men da uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber privat (men følger tariff og sentrale overenskommelser på veldig mye). Og vi får betalt fri for besteforeldre, foreldre, søsken, nevøer/nieser og barn og barnebarn. Ektefelles/Samboers familie stiller likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra vår personalhåndbok: Ved dødsfall / begravelse i nær familie (ektefelle, barn, barnebarn, foreldre, besteforeldre, søsken, svigerforeldre og svigerbarn) gis det 2 dager fri med lønn. I spesielle tilfelle kan det søkes om utvidet permisjon.

Jeg jobber i det private.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg jobber i det private, og her følges bestemmelsene om "korte velferdspermisjoner", og der gjelder betalt permisjon for å delta i begravelse til nærmeste familie. Nærmeste familie er definert på samme måte som Rosalie nevner.

Det gis også permisjon for å gå i kollegas begravelse.

Skal man i andre begravelser må man rett og slett avspasere eller søke ubetalt permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spurte lederen min i dag hva som er reglene i kommunen, da Oslo kommune, og det er oppadgående og nedadgående. Det vil si foreldre og egne barn. Ingen andre... men dette er jo det du har krav på, men min lederen min sa at hun ville gjort det hun kunne for å gi sine ansatte fri til en hver begravelse de ønsket å delta i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg driter i lovverket og går i begravelser der vedkommende faktisk har betydd noe for meg. Det er blondsbånd ingen garranti for, for å si det pent...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg driter i lovverket og går i begravelser der vedkommende faktisk har betydd noe for meg. Det er blondsbånd ingen garranti for, for å si det pent...

Temaet var ikke hvilke begravelser man går i.

TS spør etter hvilke begravelser man har rett til permisjon for å gå i.

De fleste av oss møter i langt flere begravelser enn de som nevnes i permisjonsreglementet, men da på egen tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest MorAase

Temaet var ikke hvilke begravelser man går i.

TS spør etter hvilke begravelser man har rett til permisjon for å gå i.

De fleste av oss møter i langt flere begravelser enn de som nevnes i permisjonsreglementet, men da på egen tid.

Mitt indirekte poeng er at permisjonsreglene er på tur... Dog, da menneskers affeksjon er vanskelig å verifisere for utenforstående så må det vel bli sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en avart av staten og der er det kun oppadstigende og nedadstigende linje som gir automatisk rett til fri. Imidlertid kan man søke velferdspermisjon, og det har jeg gjort minst tre-fire ganger (venner, tanter, søskenbarn), og det har aldri vært noe problem overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Kun foreldre/søsken og egne barn som er gyldig fravær.

Begravelser til onkler, tanter, besteforeldre, søskenbarn, venner osv må du avspassere/bruke feriedager på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass får vi fri med lønn uansett. Som sjefen sier, ingen går i en begravelse hvis de ikke føler de må, det er jo ikke noe man liker å gjøre, så permisjonen innvilges enten det er foreldre, gode venner, svigerfamilie etc..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...