AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #1 Skrevet 28. februar 2012 Hei! Jeg er helt ny her på forumet, og håper noen kan hjelpe meg før jeg tar turen til legen. Jeg har et veldig pinlig problem. Jeg svetter helt ekstremt mye, og lukter generelt vondt pga det. Jeg vet ikke helt nøyaktig hvor lenge det har pågått, men etter at sjefen min måtte si ifra om det for to år siden fordi det ødela for kundene (som var ubeskrivelig ydmykende) på jobb, har jeg tenkt mye på det. Jeg var klar over det før det også, men jeg prøvde å overbevise meg selv om at det bare var i hodet mitt. Jeg tror det begynte like før den nye jobben. Muligens pga stress? Jeg vet ikke. Det er i hovedsak ekstrem svette under armene som gjør at alle klærne mine lukter etter 10 minutter. Jeg kan sitte helt stille og allikevel svetter jeg. Dette begrenser jo hva jeg kan ha på meg veldig, og jeg sliter skikkelig med det. Jeg svetter også i underlivet, og det fører jo til litt ubehagelig lukt. I tillegg har jeg dager hvor jeg svetter masse i ansiktet, særlig når jeg har vært ute (uavhengig av temperatur) og går inn et sted. Dette kan være skikkelig ille én dag og helt borte den neste. Det samme gjelder faktisk svettelukten, selv om det er ca 80% dårlige dager. Jeg må dusje hver morgen for at det i det minste ikke lukter helt forferdelig av meg, og jeg vasker klærne mine hele tiden. Jeg har prøvd Yerka uten hell, Stop24 fungerer kanskje litt, men ikke nok. Nå har jeg nettopp kjøpt meg aliminiumsklorid og håper virkelig det fungerer. Dette skaper massive problemer for meg! For det første er det ydmykheten å vite at jeg stinker sammen med venner, familie eller kjæreste når jeg dusjet bare to timer tidligere og gjør alt jeg kan for ikke å lukte! Nå må det sies at jeg er nokså overvektig (168cm og ca 110kg), men jeg er ikke sikker på om det nødvendigvis er avgjørende, for jeg har vært overvektig nå i 5 år, og dette oppsto som sagt for ca 2 år siden. Vet ikke hvor mye det psykiske har å si, men jeg kan jo legge til at de siste 3 årene har vært fryktelig vanskelig for meg pga flere personlige grunner, og jeg er konstant stresset og for å være ærlig ganske deprimert. Jeg befinner meg i en ganske kjip situasjon nå økonomisk sett, så jeg er nødt til å skaffe meg en jobb snarest for å i det hele tatt kunne betale leien. Og der kommer problemet - jeg holder tilbake MANGE søknader på jobber jeg har lyst på pga lukten. Jeg har lyst til å jobbe i butikk, men istede har jeg nå en deltidsjobb på et kjipt sted. (Jeg ringer folk og spør om ting) Jeg hater det. Den jobben jeg nevnte øverst i innlegget har jeg også fortsatt, og det er i butikk. Jeg er flink i jobben, og regner med det er derfor jeg fortsatt jobber der. Men det er bare ekstravakter på tilkalling, så det holder ikke i det hele tatt. (Det holder ikke med den andre kjipe jobben heller. Jeg må ha fulltids.) Beklager at dette ble et fryktelig langt innlegg, håper dere tar dere tid til å lese det! Og håper på noen svar som kan hjelpe meg, kanskje noen som har slitt med det samme.
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #2 Skrevet 28. februar 2012 Har du tatt dette opp med fastlegen? 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #3 Skrevet 28. februar 2012 Hm, jeg tror du forverrer problemet, forstå meg rett, ved å være nervøs og redd for at det skal være et problem, MEN jeg tror også at dette er et stort og reellt problem for deg! Det virker veldig ille, og ingenting fungerer. Ei venninne av meg opplevde noe lignende, og legen sendte henne til å først ta botox i armhulene, også operere ut noe av svettekjertlene et annet sted. Det å ta botox fungerte veldig godt, det stoppet svetten nesten helt i forhold til hva det var. Uansett hva du ender opp med, du MÅ kontakte legen, når det er så ille at du ikke tør å søke de jobbene du ønsker deg, da må du ta kontakt med legen! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #4 Skrevet 28. februar 2012 Har du tatt dette opp med fastlegen? Nei, ikke enda. Tenkte å høre her om noen har noen lignende erfaringer før jeg gikk dit. Det er så ekstremt pinlig å måtte fortelle dette face to face med legen min. Aner ikke hvordan jeg skal bygge opp mot til å gjøre det.
sauen87 Skrevet 28. februar 2012 #5 Skrevet 28. februar 2012 Ville absolutt tatt dette opp med legen. Mener å ha hørt at hormonforstyrrelser kan føre til økt svetting? Så om dette på en episode av "Pinlige sykdommer", og der var det en som fikk noe behandling som hjalp veldig godt. Episodene ligger her, kanskje du finner det... Lykke til! 1
Gjest Anonym Skrevet 28. februar 2012 #6 Skrevet 28. februar 2012 Prøv Aluminiumsklorid (eller hva det nå heter). Finnes som roll-on på apoteket. Det fungerte supert på meg. Mitt største problem var ikke lukta, men at jeg ble søkkvåt under armene uten å ha gjort noe som helst. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #7 Skrevet 28. februar 2012 Jeg så dette problemet hos mange på programmet som het pinlige sykdommer. Det finnes en behandling for dette, en slags mild strøm du får på områder på kroppen som stimulerer svetten slik at alt reduseres, tror også det finner operasjoner for dette? Jeg hadde tatt en tur til fastlegen så blir du sikkert henvist til en spesialist. Legene klarer jo ikke si det ofte nok, at ingenting er pinlig. De har jo faktisk sett alt. 2
Inger88 Skrevet 28. februar 2012 #8 Skrevet 28. februar 2012 Kan være så mangt, men du skriver du er deprimert og stresset, nevn det for legen når du går der. Det kan være greit å få noen å snakka med. Lykke til! 1
Aldrisur Skrevet 28. februar 2012 #9 Skrevet 28. februar 2012 Jeg kan bare forestille meg hvor vanskelig dette er for deg. Har ikke erfaring med dette selv, men mener å ha lest at det kan være noe fysisk galt, og dermed noe som kan rette seg ved medisinering. Håper andre her inne har noen gode råd til deg! PS: Sikkert ikke dumt å prøve å gå ned i vekt, men gå til legen først! 1
heleneo Skrevet 28. februar 2012 #10 Skrevet 28. februar 2012 En av venninnene min slet med det og hun fjernet noen kjertler :-) Mye bedre etter det! 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #11 Skrevet 28. februar 2012 Hm, jeg tror du forverrer problemet, forstå meg rett, ved å være nervøs og redd for at det skal være et problem, MEN jeg tror også at dette er et stort og reellt problem for deg! Det virker veldig ille, og ingenting fungerer. Ei venninne av meg opplevde noe lignende, og legen sendte henne til å først ta botox i armhulene, også operere ut noe av svettekjertlene et annet sted. Det å ta botox fungerte veldig godt, det stoppet svetten nesten helt i forhold til hva det var. Uansett hva du ender opp med, du MÅ kontakte legen, når det er så ille at du ikke tør å søke de jobbene du ønsker deg, da må du ta kontakt med legen! Lykke til! Tusen takk for svar! Jeg er helt enig, jeg tror jeg gjør det enda verre med å tenke på det konstant. Men det er så vanskelig å ikke gjøre det når jeg vet det er der. Jeg er så redd for at legen min bare kommer til å si at det er fordi jeg er overvektig, og at eneste løsning er å gå ned i vekt. Det er jeg jo selvsagt klar over, og jeg jobber med saken. Men det tar TID, og jeg kan ikke akkurat sitte hjemme i mellomtiden med dette problemet..
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #12 Skrevet 28. februar 2012 Ville absolutt tatt dette opp med legen. Mener å ha hørt at hormonforstyrrelser kan føre til økt svetting? Så om dette på en episode av "Pinlige sykdommer", og der var det en som fikk noe behandling som hjalp veldig godt. Episodene ligger her, kanskje du finner det... Lykke til! Tusen takk for link, husker du hvilken sesong og episode det var..? Kommer nemlig bare til oversikten over alle episodene. Kan godt hende det er hormonforstyrrelse ja. Jeg har et P-implantat i armen, kanskje det er derfor? Det tenkte jeg ikke på engang.
Gjest Kim Skrevet 28. februar 2012 #13 Skrevet 28. februar 2012 Dette er helt klart noe du bør ta med legen din, kan være en hormonell ting. I mellomtiden, så får du kjøpe deodorant med aluminiumsoksid. den skal dekke over svettelukt mye bedre, fåes på apoteket.
Gjest Applecore Skrevet 28. februar 2012 #14 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Du trenger ikke å være flau over å snakke om dette med legen din; vedkommende støter på alskens pinlige problemer hver eneste dag, og er der for å hjelpe deg Endret 28. februar 2012 av Applecore 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #15 Skrevet 28. februar 2012 Dette er helt klart noe du bør ta med legen din, kan være en hormonell ting. I mellomtiden, så får du kjøpe deodorant med aluminiumsoksid. den skal dekke over svettelukt mye bedre, fåes på apoteket. Har nettopp kjøpt den, og håper virkelig den kommer til å hjelpe litt!
Gjest Applecore Skrevet 28. februar 2012 #16 Skrevet 28. februar 2012 Kan forøvrig nevne at jeg har slitt med det samme problemet selv i perioder. For min del var det faktisk stress. Jeg er kronisk utmattet, og når jeg var ute blant folk så var jeg forferdelig sliten hele tiden, men strevde veldig med å holde fasaden, dvs at kroppen min jobbet i høygir hele tiden, av rent stress. Det var som om kroppen min var på konstant joggetur :gjeiper: Så jeg svettet noe forferdelig hele tiden, av og til måtte jeg faktisk vaske t-skjortene mine flere ganger for å få vekk lukt... Men når jeg var hjemme i fred og ro og fikk hvile, så svettet jeg ikke i det hele tatt. Det hjalp veldig etter at jeg fikk mer kontroll over hverdagen og kroppen min. Nå har jeg det omtrent aldri sånn lenger.
Gjest gjesten Skrevet 28. februar 2012 #17 Skrevet 28. februar 2012 I den episoden av pinlige sykdommer så mener jeg hun fikk injisert botox i armhulene for å lamme svettekjertlene. Det funket visst veldig bra
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #18 Skrevet 28. februar 2012 Kan forøvrig nevne at jeg har slitt med det samme problemet selv i perioder. For min del var det faktisk stress. Jeg er kronisk utmattet, og når jeg var ute blant folk så var jeg forferdelig sliten hele tiden, men strevde veldig med å holde fasaden, dvs at kroppen min jobbet i høygir hele tiden, av rent stress. Det var som om kroppen min var på konstant joggetur :gjeiper: Så jeg svettet noe forferdelig hele tiden, av og til måtte jeg faktisk vaske t-skjortene mine flere ganger for å få vekk lukt... Men når jeg var hjemme i fred og ro og fikk hvile, så svettet jeg ikke i det hele tatt. Det hjalp veldig etter at jeg fikk mer kontroll over hverdagen og kroppen min. Nå har jeg det omtrent aldri sånn lenger. Så kjempebra at du har blitt kvitt det! Det gir meg håp. Jeg er uberstresset for tiden jeg også, og den tidligere så fyldige hårmanken min har blitt betydelig tynnere i løpet av året.. Jeg bestiller nok en legetime med en gang i morgen tidlig, dere har gitt meg motet til å gjøre det - så tusen takk for det!
Lammelåret Skrevet 28. februar 2012 #19 Skrevet 28. februar 2012 (endret) Skjedde det noe spesielt for to år siden? Det kan være hensiktsmessig å gå til psykolog, så dette bør du vurdere. Siden det er lang ventetid hos psykolog kan det være like lurt å få legen til å sende henvisning med det samme. Dersom du kommer fram til at time hos psykolog ikke er det rette for deg er det bare å avlyse når den tiden kommer. Jeg regner med at du har eksperimentert med ulike klær? Dersom du bruker singlet med genser som er romslig under armene over kan det redusere synligheten av problemet. Du kan også undersøke om visse matvarer gir mer lukt enn andre. Endret 28. februar 2012 av Lammelåret
daemonia Skrevet 28. februar 2012 #20 Skrevet 28. februar 2012 En vennine av meg hadde et omtrent likt problem og andre overgangsalder-aktige symptomer etter fødsel. Etter lange utredninger hos fastlege, sykehus, +++ fant de ut at hun måtte ha hormontilskudd. Etter hun begynte med dette har problemene blitt borte, og hun har endelig et normalt liv igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå