AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #1 Del Skrevet 27. februar 2012 Et par kjøpte hus ilag på hans hjemplass. Lånene og huset står på henne, han er ikke kredittverdig. Etter et dramatisk brudd flyttet begge ut ( huset var ikke ferdig oppusset). De kom sammmen igjen (hun flyttet ikke inn) men de gjorde seg ferdig med oppussing. De har gjort alt arbeidet selv, bortsett fra det elektriske og rørarb. Det var meningen at hun skulle flytte tibake til han etterhvert men nå har hun ombestemt seg. Han bor i huset men er ustabil mtp husleien.Hun vil at de skal skrive en leiekontrakt, han vil at han også skal stå som huseier, noe hun nekter så lenge det er hun som er ansvarlig for lånene. De årene paret bodde i lag kom alt av regninger i hennes navn: tlf, strøm, internett og..ja alt. Nå vil hun selge huset men får ikke lov av han. Ingen av dem kommer seg videre i livet så lenge dette henger over dem. Hvilke rettigheter har han og hvilke rettigheter har hun? Håper på informative og saklige svar. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Britt Banditt Skrevet 27. februar 2012 #2 Del Skrevet 27. februar 2012 Så lenge han ikke står som eier på huset så kan hun jo bare selge huset? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 27. februar 2012 #3 Del Skrevet 27. februar 2012 Så lenge det bare er hun som står som eier av huset, så er det vel fritt fram for henne å selge huset. Det er selvsagt litt kjedelig for ham, i og med at han sikkert har lagt ned mye arbeid (og penger?) i oppussingen, men han stiller ikke med formelle rettigheter. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #4 Del Skrevet 27. februar 2012 Jepp, han har ingen eienandel i huset i det hele tatt. Mulig han har krav på et vederlagskrav for arbeid med huset. Hvis jeg var henne ville jeg tatt kontakt med advokat. Mange steder kan man få en halvtime gratis rådgiving fra advokat. Det kalles gjerne advokatvakten og er ofte i samarbeid med Frivillighetssentralen/Røde Kors eller lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #5 Del Skrevet 27. februar 2012 Så lenge han ikke står som eier på huset så kan hun jo bare selge huset? TS her. Ja, det er nettopp det hun er usikker på. Han forlanger betaling for alt arbeidet han har utført på huset. En pris som snekkere ville tatt for samme arbeidet. Hvis ikke hun blar opp vil han ta advokat. De har begge gjort alt arbeidet sammen så det virker urimelig at han skal ta seg betalt som om han hadde gjort alt alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #6 Del Skrevet 27. februar 2012 Så lenge det bare er hun som står som eier av huset, så er det vel fritt fram for henne å selge huset. Det er selvsagt litt kjedelig for ham, i og med at han sikkert har lagt ned mye arbeid (og penger?) i oppussingen, men han stiller ikke med formelle rettigheter. TS her. Mye arbeid har han (begge)lagt ned, men hun tok lån som finansierte både huskjøpet og all oppussing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #7 Del Skrevet 27. februar 2012 Selg skiten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #8 Del Skrevet 27. februar 2012 Så mye for å være anonym. :gjeiper: 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bachata Skrevet 27. februar 2012 #9 Del Skrevet 27. februar 2012 Det blir jo bare ord mot ord dersom han trekker inn advokat. Han kan si han har gjort arbeid på huset og skal ha betalt for det. Hun kan svare med at han har ubetalt husleie stående, OG at han kun gjorde 50% av jobben, siden hun gjorde den sammen med ham. En snekker står gjerne for innkjøp og fakturerer eier, her er det eier som har kjøpt alt av material, så alt av materialer de har brukt, har hun allerede betalt for. Så der er kun selve arbeidskraften for halve arbeidet da i tilfelle, minus de månedene han ikke har betalt husleie mens han har leid huset av henne etter at hun flyttet ut. Om hun vil være grei og ikke bare nekte for hele greia. Uansett kan han vel ikke akkurat nekte henne å selge, selv om han skulle finne at han har krav på betalt, så har han likevel ingen påvirkning på om hun selger huset sitt eller ikke. Be henne gå til advokat, få råd og inviter ham til å gjerne skaffe sin egen advokat. Da får de det jo ryddig. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #10 Del Skrevet 27. februar 2012 Tillegsopplysning: Hun er ikke ute etter å tjene stort på evt salg, men ønsker at gjelden blir dekket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 27. februar 2012 #11 Del Skrevet 27. februar 2012 TS her. Ja, det er nettopp det hun er usikker på. Han forlanger betaling for alt arbeidet han har utført på huset. En pris som snekkere ville tatt for samme arbeidet. Hvis ikke hun blar opp vil han ta advokat. De har begge gjort alt arbeidet sammen så det virker urimelig at han skal ta seg betalt som om han hadde gjort alt alene. Men da må han vel også kunne bevise at han har utført arbeid for de timene? Og dersom han hadde fått betalt for arbeidet (snekkerpris hadde han vel aldri fått), så måtte han vel skatte av pengene. Nei, jeg kan ikke se at han stiller med så mange rettigheter, og hun står fritt til å selge huset. Et eventuelt oppgjør kan komme seinere. Hadde jeg vært henne hadde jeg kontaktet advokat. I noen (mange?) kommuner kan man få en halvtime gratis rådgiving av advokat som kan gi råd om hva hun bør gjøre. Jeg ville kontaktet biblioteket for å spørre om noe slikt tilbud finnes der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #12 Del Skrevet 27. februar 2012 Tusen takk for svar. Skal overbringe alt som er kommet av råd og innspill til henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Del Skrevet 27. februar 2012 Selvsagt kan hun selge. Han truer med advokat, men har vel sikkert ikke råd til å betale for det. Hun må kontakte advokat for rådgivning. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #14 Del Skrevet 27. februar 2012 I overskriften din så står det; Betaler ikke husleie. Hva betyr det? Er det sånn at X ikke betaler husleie til huseier? Har han hatt lavere husleie siden han har hjulpet til med oppussing, eller har han betalt markedspris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #15 Del Skrevet 27. februar 2012 I overskriften din så står det; Betaler ikke husleie. Hva betyr det? Er det sånn at X ikke betaler husleie til huseier? Har han hatt lavere husleie siden han har hjulpet til med oppussing, eller har han betalt markedspris? De ble enige om en husleie først, muntlig. Han har betalt noen ganger, andre ganger litt nå og litt da. De 5 første mnd betalte han ikke i det hele tatt, han ville ikke betale husleie i tillegg til at han hadde jobbet på huset. Nå har hun økt husleien, fom denne mnd(februar) med 1 mnd varsel via SMS. Det gjorde hun for å få kabalen til å gå opp. Hun har egen husleie og regninger hun må betale og ligger i - hver mnd. Hun har enda ikke fått husleia for denne mnd. Hun har hele tiden ville ha en fastsatt dato for innbetaling av husleie men det vil ikke han. Dermed vet hun aldri når (og om) pengene kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #16 Del Skrevet 27. februar 2012 De ble enige om en husleie først, muntlig. Han har betalt noen ganger, andre ganger litt nå og litt da. De 5 første mnd betalte han ikke i det hele tatt, han ville ikke betale husleie i tillegg til at han hadde jobbet på huset. Nå har hun økt husleien, fom denne mnd(februar) med 1 mnd varsel via SMS. Det gjorde hun for å få kabalen til å gå opp. Hun har egen husleie og regninger hun må betale og ligger i - hver mnd. Hun har enda ikke fått husleia for denne mnd. Hun har hele tiden ville ha en fastsatt dato for innbetaling av husleie men det vil ikke han. Dermed vet hun aldri når (og om) pengene kommer. Da har jo ikke han overholdt sine betalingsforpliktelser spør du meg. Hun kan sikkert bevise dette ved kontoutskrift. Så han mente at han skulle bo så å si gratis. Har han jobbet på huset 24/7 da? Tror nok din venninde gjør klokest i å kaste han ut og selge huset sånn at i det minste hun kan betjene sine faste utgifter. Lurer også på om det forholdet kan være noe å satse på så lenge de har så ulike syn og holdninger til økonomi. De vil aldri kunne klare å samarbeide om økonomien så lenge han har en sånn slapp holdning til penger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #17 Del Skrevet 27. februar 2012 Da har jo ikke han overholdt sine betalingsforpliktelser spør du meg. Hun kan sikkert bevise dette ved kontoutskrift. Så han mente at han skulle bo så å si gratis. Har han jobbet på huset 24/7 da? Tror nok din venninde gjør klokest i å kaste han ut og selge huset sånn at i det minste hun kan betjene sine faste utgifter. Lurer også på om det forholdet kan være noe å satse på så lenge de har så ulike syn og holdninger til økonomi. De vil aldri kunne klare å samarbeide om økonomien så lenge han har en sånn slapp holdning til penger. De jobbet på huset fra morgen til kveld for å bli ferdig. I sommer var hun der hele sommeren før hun dro hjem igjen ved skolestart. Hun sendte han oppsigelse i Nov-11 etter råd fra lensmannen men da begynte han å betale. Men så dabbet det av igjen. Hun er følelsesmessig ferdig med han men blir aldri helt ferdig så lenge situasjonen er slik den er. Han vil ha henne tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #18 Del Skrevet 27. februar 2012 De jobbet på huset fra morgen til kveld for å bli ferdig. I sommer var hun der hele sommeren før hun dro hjem igjen ved skolestart. Hun sendte han oppsigelse i Nov-11 etter råd fra lensmannen men da begynte han å betale. Men så dabbet det av igjen. Hun er følelsesmessig ferdig med han men blir aldri helt ferdig så lenge situasjonen er slik den er. Han vil ha henne tilbake. Uff, stakkars. Hun kan jo risikere å bli sittende med både han og huset i lang tid å tape masse penger på det. Han viser null respekt for henne ved å ikke betale husleie. Han er sikkert typen til å trenere ev hussalg for henne også. Skjønner ikke at han kan tro at dette er veien å gå hvis han vil ha henne tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huskatta Skrevet 27. februar 2012 #19 Del Skrevet 27. februar 2012 Uff, stakkars. Hun kan jo risikere å bli sittende med både han og huset i lang tid å tape masse penger på det. Han viser null respekt for henne ved å ikke betale husleie. Han er sikkert typen til å trenere ev hussalg for henne også. Skjønner ikke at han kan tro at dette er veien å gå hvis han vil ha henne tilbake. Huff! Grunnen til at hun fortalte alt dette til meg var pga at jeg spurte henne om å være med på å spleise på en bårebukett til en avdød bekjent. Til min store forskrekkelse begynte hun å strigråte. Hun ville såklart være med på det men hun hadde ikke et rødt øre å avse. Det syns hun var grusomt og det fikk henne til å føle seg gjerrig. Så fikk jeg hele historien servert. Vi satt å snakket i timesvis om dette i helga og jeg fikk hennes tillatelse til å legge det ut her på KG. Jeg og vi andre i vennegjengen visste at hun hadde dårlig råd, hun avslo alle invitasjoner hun fikk hvis det var noe som kostet. Men aldri hadde jeg trodd at det sto så dårlig til med henne. Hun ER også redd for at han kan finne på å skremme vekk evt huskjøpere og sant og si har jeg tenkt det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #20 Del Skrevet 27. februar 2012 At han kompenseres med en viss sum grunnet at han har hjulpet til, ville jeg kunne ansett som rimelig, dersom denne er skikkelig og vesentlig. Om han ikke har betalt sin leie som de har blitt enig om, derimot, synes jeg imidlertid at dette bør trekkes fra. Hvis hun har betalt strøm, internett, kommunale utgifter o.l. alene uten at andre enn han har bodd der (strøm og internett, TV o.l. er jo heller ikke vanlig at er innbakt i leien), synes jeg en kompensasjon bør falle bort, da dette utgjør en god del tusen i løpet av et år. Du sier også at dette er et par, og det virker ikke som om forholdet er særlig stabilt. Da blir det idioti fra hennes side å "gi" ham halve huset. Så lenge det står i hennes navn, så står hun også fritt til å selge det. Jeg ville rådet henne til å gi ham beskjed om at hun kommer til å selge, la ham få litt tid til å ordnes seg, og bli kvitt huset. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå