Gå til innhold

7åring som slår mamma


Minnavin

Anbefalte innlegg

Hvilke konsekvenser synes dere er ok for en normalt snill syvåring som har fått en dårlig uvane med å dunke, slå, sparke mamma når h*n blir frustrert?

Som regel en angrende synder som ber om unnskyldning etter hvert, men atferden gir seg ikke. Føler det meste er prøvd, og tenker jeg må ha en konsekvens som er lik for hver gang det skjer. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

FØrst må du kansje finne ut hvor han har fått denne atferden fra, er det noen han leker med som gjør dette mot sin mamma? Og så kan du ta fra han en leke han er glad i hver gang han slår/sparker. Se om ikke det hjelper. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. Jeg syntes time-out hadde fungert her? har du prøvd det?

Hver gang han slår, sparker, klyper og lignende får han en timeout. Med en gang han gjør det sier du at nå får han time-out fordi han slo mamma.

Sett han på trappen eller i et hjørne litt for seg selv.

Jeg husker ikke helt hvor lenge en time-out vanligvis skal vare for en 7 åring. Er det ikke et minutt for hvert år barnet er? Altså 7 minutter her.. Selv om det hørtes lenge ut;/

Når tiden er ute. Må barnet si unnskyld og du forklare at når han sparker og slår deg får mamma vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FØrst må du kansje finne ut hvor han har fått denne atferden fra, er det noen han leker med som gjør dette mot sin mamma? Og så kan du ta fra han en leke han er glad i hver gang han slår/sparker. Se om ikke det hjelper. :-)

Å ta i fra barnet leker har jo ingenting med "forbrytelsen" å gjøre. En 7-åring begynner å bli såpass stor at hun skal klare å forstå at mamma blir lei seg av slik oppførsel. Ikke minst kan det gjøre vondt.

Snakk med barnet ditt, med en gang han slår. Prøv å finn ut av hvorfor barnet tyr til slikt, og gjør noe med dette.

Lykke til :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid så sykt mange som driver å spekulerer så mye i disse trådene!!!!

Jeg blir helt gal av det..

Bare fordi en 7. åring slår så blir moren slått???

Alvorlig talt! Det er ganske vanlig at barn slår!!!!!

Alltid er det noen som legger noe ekstra i det trådstarteren skriver. Kan man ikke bare svare på det som blir spurt om?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det alltid så sykt mange som driver å spekulerer så mye i disse trådene!!!!

Jeg blir helt gal av det..

Bare fordi en 7. åring slår så blir moren slått???

Alvorlig talt! Det er ganske vanlig at barn slår!!!!!

Alltid er det noen som legger noe ekstra i det trådstarteren skriver. Kan man ikke bare svare på det som blir spurt om?

Hvilken tråd er det du har lest i nå!? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timeout er en god løsning. Sett ungen på vaskerommet eller under trappa og la han sitte der og tenke seg om en stund.

Her hender det at vi sender 7-åringen på soverommet sitt, og det har egentlig fungert greit.. da tar vi vekk bøker, blader osv. så det ikke skal være så gøy å sitte der. Men vi har det meste av leker, lego osv i et annet rom, så rent praktisk så fungerer soverommet best til timeout her.

Og når han har sittet der lenge nok, så setter vi oss ned og snakker ordentlig med ham. Trenger ikke nødvendigvis å kjefte, men forklare på en saklig måte at sånt gjør man ikke, og vi lar også barna selv få sette ord på hva de tenker om situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at 7 åringer slår? Ingen av mine har slått og av alle de barn jeg kjenner er det kun en som slår sin mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å tenke over årsaker. Jeg slo som liten - kan ikke huske at jeg slo foreldrene mine, men andre barn, ødela ting osv. Slik jeg tolker det i ettertid, skyldtes det mest frustrasjon over å ikke få sagt fra hva jeg egentlig følte. Foreldrene mine gjorde en del feil... Nå mener jeg at det å slå bør få konsekvenser for barnet der og da uansett bakenforliggende årsaker, men jeg tror at hvis en skal ha håp om å avlære det skikkelig, må en også lære barnet alternativer. Og om en selv er "medskyldig" i for eksempel at en ikke lytter skikkelig, må en kanskje lære noe selv også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Time out er prøvd, med litt dårlig resultat. Kan eksalere da pga stikker av. Snakking er prøvd. Spille veldig lei meg, prøvd. Funker veldig bra, men jeg gidder ikke spille noe "offer" hver gang når jeg egentlig er sinna som fy. Unnskyldning kreves hver gang. Det som har svidd mest er å kutte barnetv og databruk. Så jeg tenker at det får være konsekvensen.

Ellers kan jeg si at ingen andre slår eller har slått mamma. Men 7åringen har før blitt slått av andre barn både i barnehage og på skolen. Slett ikke uvanlig at barn slår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen slår meg så blir jeg sint og vil ikke ha mer med vedkommende å gjøre. Hvordan er det med dere andre om f.eks en annen voksen- kollega venn el.l slår til deg, hvordan reagerer du, er det en slik persom du vil være venn med ?

Det er helt uakseptabelt at noen som helst, voksen eller barn slår meg, og det får de vite både i handling og ord. Deretter blir de ignorert.

TS må iallefall reagere kraftig på å bli slått av en 7-åring, det er jo vold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hvordan du opplever han når han slår? Er han umåtelig sint og frustrert eller vil han få viljen sin til noe? oppmerksomhet for noe?

Hvordan reagerer han da når du umiddelbart tar tak i han og sier rett til han at dere ikke slår hverandre i hjemmet deres? Angrer han? Blir han lei seg etterpå? helt likegyldig, flirer han?

Hva er mønsteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest happy_me

Om noen slår meg så blir jeg sint og vil ikke ha mer med vedkommende å gjøre. Hvordan er det med dere andre om f.eks en annen voksen- kollega venn el.l slår til deg, hvordan reagerer du, er det en slik persom du vil være venn med ?

Det er helt uakseptabelt at noen som helst, voksen eller barn slår meg, og det får de vite både i handling og ord. Deretter blir de ignorert.

TS må iallefall reagere kraftig på å bli slått av en 7-åring, det er jo vold.

Ærlig talt så er det jo snakk om mor og barn her, ikke en vilt fremmed person som kommer og slår deg!

Å ignorere ungen vil ihvertfall ikke løse noe, man ender kun opp med et usikkert barn, som ikke helt vet om mor er sint, lei seg eller om det er noe i det hele tatt, og etterhvert kan problemet heller vokse seg større.

Jeg foreslår ihvertfall at noe drastisk må skje som konsekvens av at h*n har slått. (Noe blir fratatt barnet i en viss tid eller lignende.) Hva med å holde tilbake lørdagsgodis og ukelønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så er det jo snakk om mor og barn her, ikke en vilt fremmed person som kommer og slår deg!

Å ignorere ungen vil ihvertfall ikke løse noe, man ender kun opp med et usikkert barn, som ikke helt vet om mor er sint, lei seg eller om det er noe i det hele tatt, og etterhvert kan problemet heller vokse seg større.

Jeg foreslår ihvertfall at noe drastisk må skje som konsekvens av at h*n har slått. (Noe blir fratatt barnet i en viss tid eller lignende.) Hva med å holde tilbake lørdagsgodis og ukelønn?

Ignoreringsmetoden kan løse mye så lenge det brukes rett.Ikke engang barn har lov å slå foreldrene sine, dessverre er det alt for mange foreldre som lar barna sine dundre løs på seg uten andre konsekvenser enn litt negativ oppmerksomhet, og negativ oppmerksomhet er bra oppmerksomhet, det. Barna skal forstå at å slå er fullstendig uakseptabel og de må ikke bli gitt flere sjanser. Dagens barn får for mange sjanser og konsekvenser blir ikke fulgt opp av foreldre og andre omsorgspersoner. Derfor er det mange barn i dag som ikke forstår hva "Nei" betyr, og barna tror foreldre skrøner når de er alvorlige, siden foreldre ofte er så utydelige/usikre i beskjeder.

Dermed blir barna et stort problem. Fratak av goder er også en måte. Men barn som slår fortjener virkelig ikke oppmerksomhet, snarere tvert i mot. En 7-åring begynner å bli ganske stor og fortår mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme greia med mitt barn. Han slo når han ble frustrert og følte at vi ikke hørte på ham. Altså, vi hørte jo på det han hadde å si, men vi var ikke enige, og han skulle argumentere og så ble han sint og frustrert fordi han ikke kunne bestemme over seg selv.

Jeg sa til ham, at du har ingen rett til å slå meg, dette er min kropp og ingen har lov til å gjøre den vondt.

Det hjalp etterhvert å bare være helt tydelig, ikke krangle med ham, og snakke, snakke og snakke om det når han ikke var sint.

Det tok vel et år, så ble det bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker en episode i supernanny der dette var et problem, en ganske stor unge slo moren sin. Når han slo skulle hun si i fra til gutten at han får ikke lov å slå for det gjør vondt! Gjorde han det en gang til skulle hun skyve han unna og snu seg eller gå bort. Altså ignorere han, men skyve han unna når han slo. Ikke la han slå.

All oppmerksomhet er god oppmerksomhet og ignorering fungerer nok bra på de litt større barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frøken am

Hvorfor er timeout meningsløst?

Jo, fordi barnet lærer INGENTING av å sitte for seg selv og tenke! Der er derfor de har voksne, de trenger hjelp til å korrigeres.

Å sette ungen fra seg og be h*n tenke over hva h*n er gjort er pointless.

Dessuten begynner ikke barn å reflektere så smått før de er 11.

Timeout meg i rævva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er timeout meningsløst?

Jo, fordi barnet lærer INGENTING av å sitte for seg selv og tenke! Der er derfor de har voksne, de trenger hjelp til å korrigeres.

Å sette ungen fra seg og be h*n tenke over hva h*n er gjort er pointless.

Dessuten begynner ikke barn å reflektere så smått før de er 11.

Timeout meg i rævva.

Du må uten tvil være den minst intelligente brukeren på hele KG, frøken am.

Ut i fra både dette, og tidligere innlegg fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...