Gå til innhold

Da du kjøpte din første bolig ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva får dere brukt de pengene til da, da?

Til når vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Vi tjener på å ha pengene i banken enn så lenge, med den gode renta. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva får dere brukt de pengene til da, da?

Disse pengene kan tas ut til å kjøpe møbler osv. Det har vi planer om, da vi ikke trenger å bruke de pengene vi heller. Eller de kan spares videre til man evt skal kjøpe ny bolig om noen år igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 26 år siden jeg kjøpte min første leilighet. Hadde ingen oppsparte midler og måtte låne til egenkapitalen i en annen bank. Husker at det var utrolig hardt, men det gikk greit. Hadde ikke råd til middag hver dag, men jeg reiste til mor og far og spiste sånn dann og vann.

Idag har jeg en egenkapital på 3,5 - 4 mill i boligen - ikke ved å spare penger, men ved å hele tiden kjøpe dyrere og dyrere bolig. Det neste og siste prosjektet vårt er leilighet og den kommer vi til å sitte med gjeldfri. Da skal vi kjøpe hytte eller leilighet i sørlige strøk - ihvertfall et sted hvor vi skal tilbringe store deler av pensjonstilværelsen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til når vi skal bygge hus en gang i fremtiden. Vi tjener på å ha pengene i banken enn så lenge, med den gode renta. :)

Dersom BSUen er full er ikke dette økonomisk gunstig, da boliglånrenten er høyere enn sparerenten på BSU. Du kan når som helst putte BSUen inn i boliglånet, og dermed spare på fremtidige rentebetalinger. Og egenkapitalen har du jo uansett når du skal kjøpe på nytt, de har bare blitt forvaltet på en bedre måte i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får dere brukt de pengene til da, da?

Feks til å kjøpe en annen bolig senere (er veldig få som blir boende i sin første leilighet til evig tid), eller til å betale ned lån. Per dags dato er renten på BSU høyere enn lånerenten, ergo lønner det seg å ha de stående så lenge man kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom BSUen er full er ikke dette økonomisk gunstig, da boliglånrenten er høyere enn sparerenten på BSU. Du kan når som helst putte BSUen inn i boliglånet, og dermed spare på fremtidige rentebetalinger. Og egenkapitalen har du jo uansett når du skal kjøpe på nytt, de har bare blitt forvaltet på en bedre måte i mellomtiden.

Da har du en veldig høy lånerente! Jeg har ikke den høyeste BSU-renten, men den er uansett høyere enn lånerenten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feks til å kjøpe en annen bolig senere (er veldig få som blir boende i sin første leilighet til evig tid), eller til å betale ned lån. Per dags dato er renten på BSU høyere enn lånerenten, ergo lønner det seg å ha de stående så lenge man kan.

Betale ned boliglånet mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom BSUen er full er ikke dette økonomisk gunstig, da boliglånrenten er høyere enn sparerenten på BSU. Du kan når som helst putte BSUen inn i boliglånet, og dermed spare på fremtidige rentebetalinger. Og egenkapitalen har du jo uansett når du skal kjøpe på nytt, de har bare blitt forvaltet på en bedre måte i mellomtiden.

Nei, sparerenten er faktisk høyere enn boliglånsrenta... Og vi kan fortsatt spare 50 000 til hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sparerenten er faktisk høyere enn boliglånsrenta... Og vi kan fortsatt spare 50 000 til hver.

Ok, da har jeg ikke undersøkt i det siste. Har full kontroll på at boliglånsrenta er tilstrekkelig konkurranseutsatt. Men BSU renta har jeg ikke forhold til. Men det var slik da jeg tok opp det første boliglånet for mange år siden.

Og når du fortsatt kan spare penger i BSU må du ikke finne på å løse inn denne. Det skrev jeg også over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligen kostet nesten 4,1 mill. Jeg studerer og jobber ca 1 dag i uken (akkurat nå er jeg i mammapermisjon, men sånn ellers), altså har jeg en inntekt på ca 14 000 i mnd (studielån/stipend/lønn deltid), mannen har rundt 23 000 utbetalt. Altså totalt 37 000 i mnd.

Jeg hadde egenkapital på 2,1 mill, og vi tok felles lån på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ca 500k i egenkapital og kjøpte en leilighet til 3,2 mill. Har utbetalt ca 35k i mnd. Fikk lån på timen hos banken. Var svært overasket over hvor raskt og hvor lett det var å få lån. Skjønner godt at de som sliter med å komme seg inn på boligmarkedet finner verden urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte første boligen vår i 2006. Hadde kr 0 i egenkapital (lånte til om med til omkostningene).

Leiligheten kostet 1,3 mill.

Jeg hadde bare studielån og mannen hadde årslønn på 350 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet alene i 2005. Prisen var 1.250.000.

Hadde ca 20 000 utbetalt hver mnd i lønn, og 300 000 på BSU som jeg hadde spart opp bl.a. ved å jobbe ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...