AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #21 Skrevet 26. februar 2012 § 4-9. Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik. En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres. Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen. I dette tilfellet tror jeg neppe denne bestemoren har forstått konsekvensen av behandlingsnekt. Ut i fra innlegget til TS ser det heller ikke ut som det ligger noen alvorlig overbevisning bak.
Strikkemamma Skrevet 26. februar 2012 #22 Skrevet 26. februar 2012 Selv om det ikke er nødvendig med livreddende behandling enda, vil det tidsnok komme til et punkt hvor det blir det. så da må ambulansen bare vente til den tid, desverre.
Gjest Nuppdupp Skrevet 26. februar 2012 #23 Skrevet 26. februar 2012 spør om det er greit legen kommer til henne? som de andre her sier. det kommer sikkert snart til å bli livstruende med det beinet. så da er hun nødt til å ta imot hjelp
HvittHus Skrevet 26. februar 2012 #24 Skrevet 26. februar 2012 Jeg synes det er trist at vi i Norge har et lovverk som faktisk gir helsepersonell lov til å tvangsbehandle deg, selv om du ikke ønsker denne behandlingen. Så lenge man er åndsfrisk og har samtykkekompetanse, burde ethvert menneske ha rett til å selv bestemme over liv og død. 2
Strikkemamma Skrevet 26. februar 2012 #25 Skrevet 26. februar 2012 (endret) Jeg synes det er trist at vi i Norge har et lovverk som faktisk gir helsepersonell lov til å tvangsbehandle deg, selv om du ikke ønsker denne behandlingen. Så lenge man er åndsfrisk og har samtykkekompetanse, burde ethvert menneske ha rett til å selv bestemme over liv og død. Vel, det er derfor vi har menneskerettigheter. Disse går foran alt annet lovverk. Hvis denne dama står i fare for å bli krenket når helsepersonellet skal hjelpe henne (som at de behandler henne med tvang selv om hun er samtykkekompetent og nekter), så skal de så langt det lar seg gjøre få henne til å gå med på behandlingen, ved hjelp av god og rikelig informasjon om behandlingen og om konsekvenser for utelatt behandling. Hvis hun fortsatt nekter, så kan de faktisk ikke gjøre noe (tror jeg). Da krenker de menneskerettighetene. Dette er en typisk vanskelig etisk dilemma. Endret 26. februar 2012 av Susih89
Gjest Blubberella Skrevet 26. februar 2012 #26 Skrevet 26. februar 2012 En ting er å kunne få velge selv å dø mett av dage når kroppen og sinnet ikke orker mer, men er det virkelig noen som ønsker å avslutte livet med kjøttetende bakterier og/eller koldbrann? Jeg tror ikke det er ønsket om å få dø i fred som er greia her, men at enkelte har en legeskrekk som er så ille at de velger sykdom og smerter foran å søke hjelp. I tillegg er mange eldre veldig redd for å bry legen og folk rundt seg for mye. Denne kombinasjonen gjør at alt virker bedre enn å søke legehjelp eller bry andre, inkludert fare for livstruende sykdom og voldsomme smerter. "det er ikke så nøye med meg, de har da andre viktigere ting å ta seg av", liksom... Jeg holder med dem som foreslår å tilkalle lege på hjemmebesøk. Ikke for å tvangsbehandle, men for å snakke med den/de syke og forklare konsekvensene av å ikke få hjelp. Jeg tror terskelen er høyest for å tilkalle hjelp, så når hjelpen først er der er det kanskje lettere å ta imot info og takke ja til behandling. 1
Gjest SemperFi Skrevet 26. februar 2012 #27 Skrevet 26. februar 2012 Snakk med legen, kanskje han kan ta turen hjem og snakke litt med henne før han ser på benet?
Gjest :) Skrevet 26. februar 2012 #28 Skrevet 26. februar 2012 Snakk med legen, kanskje han kan ta turen hjem og snakke litt med henne før han ser på benet? Enig, familien er vel glad i henne, og vil ha henne litt lengre blant seg.. Teller ikke d at et familiemedlem ikke klarer å se på at noen pines til døde? Da må de prøve alt for å få den syke til å la legen til å hjelpe seg!!
SmallTalk Skrevet 26. februar 2012 #29 Skrevet 26. februar 2012 Forklar dama at hun vil ende opp med å miste beinet dersom hun ikke tar til vettet snart. Og enda verre at hun sannsynligvis vil dø av blodforgiftning eller nekrose dersom hun venter enda lenger. Når man er 70 år og aldri har vært hos legen før, da er det jaggu meg på tide at man tar seg en tur.
Gjest :) Skrevet 26. februar 2012 #30 Skrevet 26. februar 2012 Mennesker i den alderen vil jo ikke "plage" legen, hadde ikke mennesker blitt syke og hatt behov for hjelp hadde de heller ikke hatt noe å leve av En lege vil jo bli "plaget".
Vegas Skrevet 26. februar 2012 #31 Skrevet 26. februar 2012 Jeg ville ringt legevakta å fått de til å komme innom, å ventet der hos de slik at jeg er sikker på at legevakta fikk komme inn.
Gjest navnelapp Skrevet 26. februar 2012 #32 Skrevet 26. februar 2012 § 4-9. Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik. En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres. Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen. I dette tilfellet tror jeg neppe denne bestemoren har forstått konsekvensen av behandlingsnekt. Ut i fra innlegget til TS ser det heller ikke ut som det ligger noen alvorlig overbevisning bak. §4-9 seier at pasienten kan motsette seg dei følgande typar behandling: -Blodoverføring -Avbrot av sultestreik (tvangsforing/intravenøs næring ved sultestreik) .Livreddande behandling viss pasienten er døyande. All anna behandling kan pasienten ikkje motsette seg. Denne bestemora er ikkje døyande (enno). Då kan ho ikkje motsette seg behandling. Det er ingen motstrid mellom dette tilfellet og helsepersonellova §7. 1
Gjest :) Skrevet 26. februar 2012 #33 Skrevet 26. februar 2012 §4-9 seier at pasienten kan motsette seg dei følgande typar behandling: -Blodoverføring -Avbrot av sultestreik (tvangsforing/intravenøs næring ved sultestreik) .Livreddande behandling viss pasienten er døyande. All anna behandling kan pasienten ikkje motsette seg. Denne bestemora er ikkje døyande (enno). Då kan ho ikkje motsette seg behandling. Det er ingen motstrid mellom dette tilfellet og helsepersonellova §7. Da hadde jeg rett, familien kan og har rett til å reagere slik de gjør! Men hvem vet, kanskje bestemora rett og slett har legeskrekk, at det er derfor hun nekter å ta i mot hjelp... Håper i såfall at hun overvinner skrekken, fremfor å pines!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #34 Skrevet 26. februar 2012 §4-9 seier at pasienten kan motsette seg dei følgande typar behandling: -Blodoverføring -Avbrot av sultestreik (tvangsforing/intravenøs næring ved sultestreik) .Livreddande behandling viss pasienten er døyande. All anna behandling kan pasienten ikkje motsette seg. Denne bestemora er ikkje døyande (enno). Då kan ho ikkje motsette seg behandling. Det er ingen motstrid mellom dette tilfellet og helsepersonellova §7. Så sant pasienten er ved sinne fulle fem så kan INGEN tvinge henne til behandling! Helsepersonell kan ikke tvangsinnlegge henne på sykehuset og behandle benet hennes. Tvang tas i bruk på psykisk ustabile pasienter. Tror du legen kan tvangsbehandle deg for en lungebetennelse? Jeg tror på at hun muligens skifter mening om legen kommer hjem til henne og forteller henne hvor alvorlig dette er. Men hun har fortsatt muligheten til å si nei takk til behandling.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #35 Skrevet 27. februar 2012 AB over her. § 4-1. Hovedregel om samtykke Helsehjelp kan bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. For at samtykket skal være gyldig, må pasienten ha fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen. Pasienten kan trekke sitt samtykke tilbake. Trekker pasienten samtykket tilbake, skal den som yter helsehjelp gi nødvendig informasjon om betydningen av at helsehjelpen ikke gis. Altså; ingen kan tvinge denne damen til behandling.
Gjest :) Skrevet 27. februar 2012 #36 Skrevet 27. februar 2012 Mine besteforeldre har ligget med influensa begge to (er i 70 årene). Bestemoren min har en stund hatt problemer med det ene beinet sitt. Det har vært vondt å gå på, og nå har det begynt å bli blålig pga et sår ho har gått med siden i sommer. Ho er sengeliggende med feber. Ho vil ikke til legen med det (ho har aldri gått til legen før). Nå tror vi i familien at det går en vei om ho ikke vil til legen og gjøre noe med beinet. Ho ligger inne på et rom nå og vil ikke vise beinet til noen. Vi i familien er svært rådløse og lurer på hva vi skal gjøre! Har vi noe som helst vi skulle ha sagt? Går det an å få ambulansen til å komme og hente ho, selvom ho sier nei. Ho kan ikke bare bli liggende der i et smertehelvete heller. I morgen skal to av døtrene hennes tilbake til ho for å prøve å overtale ho. Noen innspill? Hva skal vi gjøre?? Hvordan går d med bestemora di? Fokuset på BARE HENNE forsvant jo i diskusjonen...
Gjest Nuppdupp Skrevet 27. februar 2012 #37 Skrevet 27. februar 2012 er ikke gøy å se på mennesker som sier de ikke vil plage legen, men lider. kanskje få legen til å ringe å si at han bare er der for å hjelpe? og at hun overhode ikke er noe til plage for legen?
Gjest :) Skrevet 27. februar 2012 #38 Skrevet 27. februar 2012 er ikke gøy å se på mennesker som sier de ikke vil plage legen, men lider. kanskje få legen til å ringe å si at han bare er der for å hjelpe? og at hun overhode ikke er noe til plage for legen? Ja nettopp, hadde nettopp ei bestemor som var sånn! Selv ikke da hun fikk slag og ikke kunne stå på bena en gang, sa hun at ambulansepersonellet bare kunne kjøre henne hjem så hun kunne ligge på divanen >) D er i sånne tilfeller d kan bli feil å la de bestemme sjøl for å ikke "plage" legen!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #39 Skrevet 27. februar 2012 Ambulansepersonell påtvinger behandlinger hver eneste dag.
Gjest :) Skrevet 28. februar 2012 #40 Skrevet 28. februar 2012 Ambulansepersonell påtvinger behandlinger hver eneste dag. Vi i familien hadde ikke mulighet for å pleie henne, dessuten var hun i sjokk da hun sa d.. Dessuten da hun var kommet til sykehuset var hun glad for all hjelp hun fikk!! Jeg ville heller ikke på sykehus da jeg brekte ankelen, men måtte opereres fordi d var komplisert. Som sagt, det er ikke alt familien eller hjemmesykepleien KAN gjøre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå