Gjest Bekymret Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Mine besteforeldre har ligget med influensa begge to (er i 70 årene). Bestemoren min har en stund hatt problemer med det ene beinet sitt. Det har vært vondt å gå på, og nå har det begynt å bli blålig pga et sår ho har gått med siden i sommer. Ho er sengeliggende med feber. Ho vil ikke til legen med det (ho har aldri gått til legen før). Nå tror vi i familien at det går en vei om ho ikke vil til legen og gjøre noe med beinet. Ho ligger inne på et rom nå og vil ikke vise beinet til noen. Vi i familien er svært rådløse og lurer på hva vi skal gjøre! Har vi noe som helst vi skulle ha sagt? Går det an å få ambulansen til å komme og hente ho, selvom ho sier nei. Ho kan ikke bare bli liggende der i et smertehelvete heller. I morgen skal to av døtrene hennes tilbake til ho for å prøve å overtale ho. Noen innspill? Hva skal vi gjøre??
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Forklare situasjonen for legen og få han til å komme hjem til henne? 4
Rainbow Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 (endret) Bestefaren min ville ikke på sykehus heller. Han endte med å dø av noe han kunne blitt frisk av hvis han hadde dratt. Det som fikk ham til sykehus var at søstera hans sa at han kom til å få sterkere og sterkere smerter hvis han ikke dro. Så det hjalp å skremme ham. Kanskje det funker. Si hun kan miste beinet og få enorme smerter. Og lov å være med og passe på. Edit: Han dro til slutt, men da var det for sent med behandling, han kunne bare få smertestillende. Endret 25. februar 2012 av Rainbow81
Gjest Bekymret Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 TS her, bestemoren min er rå på å tåle smerter, og sier aldri i fra når ho har vondt. Tidligere har ho hatt problemer med tennene som moren min også har hatt. Moren min dro og fikk behandlet det (er en tannsydom), mens bestemoren min ikke gjorde dette og mistet flere tenner og må ha hatt smerter med tanke på det. Det hjelper neppe å 'skremme' ho til å dra.
Eliine Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Få legen til å komme hjem til dere..? Hun må få tilsyn av lege. Lykke til,TS! God bedring til bestemoren din! 1
Gjest MorAase Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Kan ikke folk få lov å dø i fred? 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 Dere kan jo ringe legen og be h*n snakke med bestemoren din og prøve å fortelle henne alvoret, men h*n kan ikke undersøke bestemoren din hvis hun nekter så sant hun er ved sine fulle fem.
Mamma1 Skrevet 25. februar 2012 #8 Skrevet 25. februar 2012 Ring legen, få han til å komme. Når legen står der så nekter de neppe. 1
Gjest :) Skrevet 26. februar 2012 #9 Skrevet 26. februar 2012 Kan ikke folk få lov å dø i fred? Kem trur du har lyst t å mist noen av sine nærmeste?
Armitage Skrevet 26. februar 2012 #10 Skrevet 26. februar 2012 Kan ikke folk få lov å dø i fred? Nå er jo disse besteforeldre bare i 70åra da. De har full mulighet til å leve godt i flere år enda om de tar vare på helsa si. 1
Gjest :) Skrevet 26. februar 2012 #11 Skrevet 26. februar 2012 Forklare situasjonen for legen og få han til å komme hjem til henne? Enig Hva med å bestille ambulanse og få henne til legevakt/sykehus? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #12 Skrevet 26. februar 2012 [quote name=' timestamp='1330220037' post='10537409] Enig Hva med å bestille ambulanse og få henne til legevakt/sykehus?
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #13 Skrevet 26. februar 2012 Men de kan ikke ta henne med om hun nekter. Ja. Om det er fare for liv og helse, er de faktisk pliktige til å gjøre akkurat det. 1
Strikkemamma Skrevet 26. februar 2012 #14 Skrevet 26. februar 2012 Ambulansen kan ta henne med om det gjelder livreddende helsehjelp. Det sier loven
HvittHus Skrevet 26. februar 2012 #15 Skrevet 26. februar 2012 Ambulansen kan ta henne med om det gjelder livreddende helsehjelp. Det sier loven Hvor finner du det i loven? 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #16 Skrevet 26. februar 2012 Ja. Om det er fare for liv og helse, er de faktisk pliktige til å gjøre akkurat det. Nei, så sant hun er ved sine fulle fem så kan hun nekte dem å ta henne med seg. Vi kan selv bestemme om vi vil til lege eller ikke.
Strikkemamma Skrevet 26. februar 2012 #17 Skrevet 26. februar 2012 Hvor finner du det i loven? Helsepersonelloven § 7, hvis jeg ikke husker feil.
HvittHus Skrevet 26. februar 2012 #18 Skrevet 26. februar 2012 (endret) Helsepersonelloven § 7, hvis jeg ikke husker feil. Men pasientrettighetsloven går foran helsepersonelloven. Edit: Ser at jeg tar feil, og at pasientrettighetsloven kun går foran i disse tilfellene: § 4-9. Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik. En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres. Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen. Endret 26. februar 2012 av zellica
Strikkemamma Skrevet 26. februar 2012 #19 Skrevet 26. februar 2012 Men pasientrettighetsloven går foran helsepersonelloven. Hvor har du det fra?
HvittHus Skrevet 26. februar 2012 #20 Skrevet 26. februar 2012 Hvor har du det fra? Ved å lese loven. Men dette er tydligvis et tilfelle av at den ene loven slår den andre ihjel. For i følge pasientrettighetsloven, har man rett til å motsette seg behandling, men helsepersonelloven gir helsepersonel lov til å agere i øyeblikkelig hjelp tilfeller. Men nå kan man jo i denne saken kanskje ikke argumentere med at det er øyeblikkelig hjelp. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå