Gå til innhold

Når NAV utbetaler mer penger enn jeg skal ha..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har gått sykemeldt siden september. Siste sykemelding gikk fra 03.02.12-27.02.12

Rundt den 05.02 var jeg på NAV og leverte kopi av oppsigelsen min, som jeg skulle levere på arbeidsplassen jeg var sykemeldt fra. I oppsigelsen stod det (i samråd med min veileder på NAV) at pga medisinske årsker opphører mitt arbeidsforhold den 15.02.12

I går fikk jeg utbetalt sykepenger fra 03.02 - 26.02. Dvs at jeg har fått sykepenger for ca 10 dager for mye. Men NAV har jo fått skriftlig at jeg begynte i ny jobb den 16.02.

Så hva gjør jeg da? Jeg føler det ikke er mitt ansvar å si fra om det, for de har jo som sagt dette skriftlig.

Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig skal du si ifra om det! Feil kan jo skje. Dessuten er jeg ganske sikker på at du hadde sagt i fra om det hadde blitt utbetalt for lite...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvsagt hadde jeg det! Men jeg har jo sagt i fra, tom skriftlig! Og de har surra så masse med saken min, pengene fra oktober, november, desember og januar fikk jeg nå feks, fordi de bare surrer. Så føler jeg ikke har noe å gi tilbake til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Du spør om synspunkter, og mitt er at det er uærlig å ikke si ifra. "De" er her en enorm organsisasjon, hvor feil kan- og blir gjort. Det at du føler du ikke "skylder" de noe har ikke noe med saken å gjøre. Enten er man ærlig eller uærlig. Det er ikke en rettighet å ta i mot for mye penger fra staten som er feil utbetalt. Så enkelt er det i mine øyne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde gi beskjed, for om NAV finne ut at de har gjort en feil, blir det automatisk din feil å du må betale for den. Min tidligere samboer hadde fått utbetalt feil beløp (i en liten periode) og h*n måtte da svi for det, å fikk en regning på over 15 000 kr. Dette pga Nav hadde gjort en liten feil... nyttet ikke å klage heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snylter jo ikke nav da.............

Du er pliktig til å si fra når du oppdager feil utbetalinger. Så her må du ta kontakt med nav og si fra slik at pengene kan bli tilbakeført.

Lar du være å si fra, vil det tilslutt bli oppdaget, og da har du et problem som du ikke ønsker deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette faller tilbake til deg, noe det kan gjøre ved årets slutt vil det koste deg veldig dyrt.

Så ta en tlf til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese sakspapirene dine nøyere. Du er ansvarlig for å passe på at du ikke får utbetalt for mye. Det vil si at du kan straffes for det samme hvor mye feil NAV har gjort eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler ikke du har noe å gi tilbake til dem? Kan love deg du blir å føle mye når du må gi tilbake pengene du fikk utbetalt som du ikke skulle ha. Bare gjør deg selv den tjenesten å si i fra en gang til, pengene får du ikke beholde uansett. Det blir oppdaget. Ville rett å slett satt av de pengene på en sparekonto, for når de oppdager det blir de å kreve det tilbake. Har lest om flere som har fått beskjed om at de skulle bare beholde penger som ble overført med en feil, som etter en tid har fått en sint beskjed fra nav om at det har de aaaldri sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Koala Lompa

Selvfølgelig ringer du dem og varsler ifra om dette! Jeg skal love deg at feilen blir oppdaget uansett engang i fremtiden (det er Nav faktsik gode på :fnise: ) og da er det bedre å gjøre opp nå.

Karma kommer vel å biter deg i ræva snart skal du se :natti:

Edit; Skulle egentlig legge til det Aubree sier i siste setning over her,for det stemte for meg iallefall.

Endret av Koala Lompa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett pengene på en sparekonto og send en epost til NAV om at du har fått for mye. Er du heldig så tar det litt tid før du må gi pengene tilbake, og da får du utnyttet rentene så lenge. Ellers skal jeg bare ha sagt at du har faktisk juridisk plikt til å melde fra om du har fått en utbetaling. Vanligvis blir sånt oppdaget, og NAV og statens innkrevningssentral får alltid pengene sine til slutt. Bedre å gi dem tilbake nå (når du ikke har brukt dem enda) enn å krav på deg når du ikke har råd til å tilbakebetale.

Og forresten: Det er like ille å ta imot feilaktige utbetalinger som å snylte på systemet! Det er uærlig og undergraver velferdsstaten....

Edit: leif.

Endret av messy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å snylte NAV kan gi deg en enorm fengselsstraff om du blir oppdaget.

Dette stemmer ikke.

Hilsen ei som har gjeld til NAV.

TS, jeg råder deg til å si ifra med en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har sykemeldingen min som går til 26.02, jeg har jo og fylt ut sykepengekravet for denne peeioden. Men jeg har avbrutt sykemeldingen, og blitt friskmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hvor mye du vil argumentere for at du "fortjener" pengene, så er de ikke dine. Det blir oppdaget før eller sener, og da må du betale de tilbake.

Og hva er det med dere som oppførere dere som om nav har en egen skattekiste? Det er penger som kommer fra alle skattebetalere. Så om flere hadde vært mindre opptatt av å karre til seg urettmessige penger slik som ts (nei, jeg sier ikke de som rettmessig er trygdet av en eller annen årsak), så hadde kanskje andre goder kunne vært prioritert i større grad.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Samme hvor mye du vil argumentere for at du "fortjener" pengene, så er de ikke dine. Det blir oppdaget før eller sener, og da må du betale de tilbake.

Og hva er det med dere som oppførere dere som om nav har en egen skattekiste? Det er penger som kommer fra alle skattebetalere. Så om flere hadde vært mindre opptatt av å karre til seg urettmessige penger slik som ts (nei, jeg sier ikke de som rettmessig er trygdet av en eller annen årsak), så hadde kanskje andre goder kunne vært prioritert i større grad.

Enig rett og slett :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utbetalt for mye penger en gang.. 14 dager jeg ikke skulle ha) Spurte pr tlf og ved oppmøte.. Fikk beskjed om at det var riktig! Ingen problem..

SÅ etter 3-4 mnd fikk jeg brev fra NAV sentralt at jeg måtte tilbakebetale pengene... Hjalp ikke å klage pr tlf eller brev.. MÅTTE betale tilbake alt!! :kjefte:

Hvis det skjer en gang til skal jeg ha det skriftlig fra en eller annen idiot på NAV;)

Lykke til hvis du ikke sier ifra;)!! :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plikter å kontakte NAV og betale tilbake.Har hørt flere historier der folk har fått utbetalt for mye og fått beskjed fra NAV at alt er "OK" ..Men som nevnt over,kommer det et krav plutselig.

Ville fått ting bekreftet skriftelig OG ikke minst : Satt pengene over på en konto og ikke brukt de på 1år.Nav har mye rart for seg og vet ikke alltid hva de driver med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være vanskelig å forholde seg til feilutbetalinger. Jeg har fått feilutbetalinger men jeg får ikke betale det tilbake fordi NAV sier det ikke er nødvendig. Men det er jo vanlig at de sier det, og så sender de etter lang tid brev med trussel om anmeldelse for å ha tatt imot feilutbetalinger. Derfor har jeg opprettet en NAV-feilutbetalingkonto der pengene får stå mens jeg venter på at NAV skal reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...