Gå til innhold

skal momsen være med?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei

driver et enkeltpersonforetak (EPF), og skal nå levere selvangivelse og momsoppgave og annet.

har gjort ferdig momsoppgaven. og kom på et skyldig beløp på 19.000kr. dette skal jeg selvsagt betale til staten senere når jeg har levert oppgaven.

spørsmålet er selvangivelsen som jeg skal levere senere, elelr næringsoppgaven da. har jo summert alle kjøp for 2011, alle salgsinntenkt og andre kostnader og utgiter som lønn og leie og strøm og aga osv (noen av disse er tatt med i momsoppgaven pga av fradragene)... så hele momsbeløpet som er skyldig 19.000kr,skal denne også beregnes som en kostnad eller utgift for bedriften? eller skal bare i balansen og har ikke noe påvirkning når det gjelder beregning av resultetet??

hadde ikke spurt om det ikke hastet. vet ikke hvor ellers jeg kan spørre. har hatt et par år med regnskap, men lurer litt på dette ang momsen..

...hjelpe???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ts

med tanken på at momsoppgjøret skjer bare en gang i året og leveres i mars og betales i mars 2011. derfor kan det vel ikke telles som en kostnad for 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mva skal stå som en gjeld i balansen din per 31.12.

Ellers høres det ut som at du ville ha god bruk for enten et regnskapskurs eller en regnskapsfører.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har problemer med dette anbefaler jeg på det sterkeste at du bruker noen tusenlapper på en ekstern regnskapsfører. Her kan du potensielt tape mange kroner i mva og skatt.

Jeg har aldri jobbet med økonomi, men fikk likevel med meg følgende på skolen. Når selskapet er mva registrert føres alle bilag med inngående/utgående mva med momskode, dermed er det totalbeløp som går ut/inn på bank, beløp eks mva går som inntekt kostnad, mva beløp går mot skyldig/til gode mva. Hadde du holdt styr på dette, og brukt rene konti, hadde du ikke hatt dette spørsmålet nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri jobbet med økonomi, men fikk likevel med meg følgende på skolen. Når selskapet er mva registrert føres alle bilag med inngående/utgående mva med momskode, dermed er det totalbeløp som går ut/inn på bank, beløp eks mva går som inntekt kostnad, mva beløp går mot skyldig/til gode mva. Hadde du holdt styr på dette, og brukt rene konti, hadde du ikke hatt dette spørsmålet nå.

All moms som kan trekkes fra, føres slik du nevner her. Det finnes også tilfeller hvor momsen ikke kan trekkes fra (f.eks ved innkjøp av gaver), og man må da føre bruttobeløpet. Fradragsberettiget mva skal dermed ikke inngå i resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

All moms som kan trekkes fra, føres slik du nevner her. Det finnes også tilfeller hvor momsen ikke kan trekkes fra (f.eks ved innkjøp av gaver), og man må da føre bruttobeløpet. Fradragsberettiget mva skal dermed ikke inngå i resultatet.

Enig. Man bruker da mva kode 0, og bilaget føres inkl. mva. (om jeg husker dette riktig fra bed.øken nå 15 år etter)

Dette er en av grunnene til at TS bør ha ekstern regnskapsfører, mva reglene er komplekse, så man må ha full kontroll for å ikke føre for mye/for lite fradag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...