AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #1 Skrevet 25. februar 2012 Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre nå. Hvem jeg skal snakke med og hva slags rettigheter jeg har. Har tusen ting på en gang og har mistet kontrollen nå: Oppsigelsestiden er to måneder, og om fire dager er jeg nødt til å befinne meg på et nytt sted. -Jeg har ikke råd til depositum, har ikke råd til flere husleier og har vært dum nok til å ikke sjekke ut rettigheter og problematikken rundt det å havne i en slik situasjon. Så her sitter man. Jeg trodde jeg skulle leie her lenge, har allerede leid i 1år. Plutselig kommer en slik situasjon som sjokkerer meg veldig uplanlagt økonomisk. -Har husdyr, så jeg kan ikke bare flytte inn i en hybel inntil depositum er spart opp. Får arbeidsavklaringspenger av NAV og tar fag uten lån fra lanekassen. Det er problemene. Noen som vet hva jeg kan gjøre? Kunne ha latt husdyr bo hos foreldre som bor langt unna, mens jeg hadde funnet ny plass og spart opp selv! Men det synes jeg høres veldig drastisk ut når jeg faktisk blir kastet ut pga at utleier leier ut ulovlig. ?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #2 Skrevet 25. februar 2012 Rettelse: Jo, jeg kunne ha flyttet inn i hybel midlertidlig med husdyret mitt. Problemet er at det ikke dukker opp slike tilbud. Jeg leier leilighet til 8000-9000 hvor husdyr har vært lov. Hybler har som regel felles stue/kjøkken med noen andre og slipper sjeldent inn muligheten for husdyr, felles/ikke felles. Har også lagt ut annonse på nettsider.
AnneBonny Skrevet 25. februar 2012 #3 Skrevet 25. februar 2012 Stressende situasjon. Hva med depositumslån hos banken? Du har jo en form for inntekt. Det finnes noe som heter Bostøtte fra kommunen. Det er vel for slike tilfeller? Hvor en skal kunne ha bostøtte midlertidlig for å stabilisere seg. Men da må man kanskje ha en boplass først.. Hmmm. Ellers ville jeg vel ha satset på å snakket med NAV.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #4 Skrevet 25. februar 2012 Har du krav på lån fra Lånekassa? Da hadde jeg glatt benyttet meg av denne muligheten.
liv Skrevet 25. februar 2012 #5 Skrevet 25. februar 2012 Husleie/depositumsgaranti fra sosialtjenesten/NAV kan hjelpe... Ikke alle huseiere som godtar det. Men depositumet ditt som du har betalt huseier skal du jo ha tilbake samme hva. Hvorfor får du ikke tilbake det da? Selv om det er leid ut ulovlig så kan ikke huseier bare si at du må ut på en uke, dere har en kontrakt og oppsigelsestiden gjelder...
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Tusen hjertelig takk for svar. Er helt fra meg! Jeg har leiekontrakt og oppsigelsestid. Oppsigelsestiden er over om fire dager. Depositumet er på 1000kr og det får jeg nok tilbake. Men det er uvanlig lite. Jeg har betalt husleie, strømregning og mobilregning (to sistnevnte angrer jeg på at jeg ikke utsatte) i oppsigelsestiden og ikke fått til å spart opp 25.000kr i oppsigelsestiden. Om jeg er heldig finner jeg et nytt sted kjapt som ikke krever to-tre mnd depositum. Men det ser litt stressende ut Jo, jeg burde nok kanskje kontakte NAV ja. Det har dere nok rett i! Har bare en følelse av at de vil synes at jeg er dum fordi jeg ikke finner en hybel fort pga husdyr. Kanskje de vil be meg om å kvitte med med husdyret? Det er uakseptabelt. Jeg har trossalt boplass, men blir kastet ut pga utleierens feil. Er det rett av meg? NAV er stengt idag, så må vente til mandag. Er bare stressa... er nok best å faktisk prøve, de hjelper meg sikkert?? ÅÅåååååååååå
liv Skrevet 25. februar 2012 #7 Skrevet 25. februar 2012 De har ikke leiligheter stående... Men kan hjelpe med midlertidig bolig, (ofte motell/campinghytter med mye rus og sånt dessverre) så du ikke blir helt uten tak over hodet. Du må nok betale en egenandel for innkvarteringen, avhengig av din inntekt. 1
AnneBonny Skrevet 25. februar 2012 #8 Skrevet 25. februar 2012 Joda de hjelper deg TS. Det er ikke husdyret eller du som er problemet men depositum og den uheldige livssituasjonen din for øyeblikket hvor du blir kastet ut. Husk på det, få unnagjort litt pakking og behold roen i helgen. Tenk på at du skal kontakte NAV på mandag og da blir nok ting satt i gang!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #9 Skrevet 25. februar 2012 Takk ååå. Håper det ordner seg Neste gang jeg leier en leilighet skal jeg hvertfall forsikre meg om at utleier leier ut lovlig og ikke ulovlig. Søren altså!
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #10 Skrevet 25. februar 2012 Hvordan fikk du vite at det var ulovlig? Og på hvilken måte er det ulovlig? (Lurer, for vi bor muligens i en ulovlig utleig leilighet selv, den er visst ikke registrert som boenhet blant annet... ) Hvor stor by bor du i? Og hva slags husdyr er det du har? Ta kontakt med NAV med en gang! Har du eventuelt noen venner/bekjente/familie som kan være behjelpelige med små lån/boplass?
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #11 Skrevet 25. februar 2012 Kan jeg spørre hvor du bor hen? Mulig at jeg vet om en plass du kan bo med husdyret ditt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #12 Skrevet 25. februar 2012 Det er nok lurt å forsikre seg neste gang. Pass på uansett, det er mye smuss i leiemarkedet. Da jeg skulle leie leilighet for mange år siden prøvde jeg å forsikre meg om at det ikke var mugg og vannskader i leiligheten, da jeg hadde bodd i en kjellerleilighet mens jeg studerte og kunne ikke utsette meg for mer slikt. Han sa klart i fra om at leiligheten var sjekket for både vannskader, sopp og mugg. Men under tapet og på skjulte steder var det både vannskader, mugg og sopp. Ønsker deg Lykke til! Det ordner seg når du får det til å rulle
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #13 Skrevet 25. februar 2012 Kunne ha latt husdyr bo hos foreldre som bor langt unna, mens jeg hadde funnet ny plass og spart opp selv! Men det synes jeg høres veldig drastisk ut når jeg faktisk blir kastet ut pga at utleier leier ut ulovlig. ? Nei, det er ikke spesielt drastisk, det er en gylden mulighet. Det er jo en midlertidig ordning. Kanskje de vil be meg om å kvitte med med husdyret? Det er uakseptabelt. Jeg har trossalt boplass, men blir kastet ut pga utleierens feil. Er det rett av meg? Du har en veldig rar holdning her. Du vil at NAV skal hjelpe deg, men du påberoper deg innmari mye rettferdighetsregler. Sånn er ikke realiteten! Det er ikke noe argument som heter 'fordi jeg faktisk hadde et sted å bo der husdyr var tillatt så skal verden ordne opp for meg, for det er ikke min skyld at stedet ikke var godkjent.' Du kan ikke sammenligne sånn. Den nye huseieren din og NAV har jo ingenting med den forrige å gjøre. Hvis du først skal følge den rettferdighetsregla så har du jo vært innmari heldig (og dum) som betalte 1000 kr i depositum på den første leiligheten, og da er det jo totalt uakseptabelt at du skal få hjelp til depositum nå. Det er noen andres tur.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #14 Skrevet 25. februar 2012 Du skriver at oppsigelsestida er to mnd... Nå er det 4 dager til du er uten tak over hodet og uten depositum... Lurer på hva du har drevet med den siste måneden pluss 26 dager... Siden du fikk oppsigelsen... Nytter ikke å gi faen i 2 måneder å så snu seg 4 dager før utkastelse i håp om et mirakel. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2012 #15 Skrevet 25. februar 2012 Anonymen: Er det ikke litt umodent å sitte å hate alt en ikke liker. Jeg mener. Få litt luft inn i trangsynet.
slask Skrevet 27. februar 2012 #16 Skrevet 27. februar 2012 Men det synes jeg høres veldig drastisk ut når jeg faktisk blir kastet ut pga at utleier leier ut ulovlig. ? Lurer også på hvem som sier hva her. Har du fått brev? Fra hvem? Leietakere blir gjerne hysteriske når de hører at leiligheten er ulovlig utleid. Faktum er at veeeeldig mange utleieleiligheter er "ulovlige" siden de ikke er søkt om. Dette er ikke spesielt alvorlig med mindre det foreligger skrekkelig farlige årsaker til at det anses ulovlig (brannfeller/rømmingsveier osv). Er det bare søknad fra huseier til kommunen som mangler så er det ikke noe å hoppe i taket for så lenge huseier er seriøs i forholdet til deg som leier. Jeg ville ikke stolt på hvem som helst i sånn sak.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #17 Skrevet 27. februar 2012 Du sier du har hatt 2 måneders oppsigelsestid, med andre ord har du hatt goooood tid, men ikke evnet å gjøre noe før nå. Du får penger fra NAV, men andre ord har du ikke så mye rett til å påberope deg rettigheter ift. dyr. Vær glad du får penger for å ikke gjøre noe, hvis du ikke firer på kravene så får du ta inn på hotell eller bo på gaten.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #18 Skrevet 29. februar 2012 Du sier du har hatt 2 måneders oppsigelsestid, med andre ord har du hatt goooood tid, men ikke evnet å gjøre noe før nå. Du får penger fra NAV, men andre ord har du ikke så mye rett til å påberope deg rettigheter ift. dyr. Vær glad du får penger for å ikke gjøre noe, hvis du ikke firer på kravene så får du ta inn på hotell eller bo på gaten. Oj, vet du hva? Hva vet du om meg? 1) Jeg har foreldre som har betalt skatten sin i 40år! 2) Jeg har selv betalt skatt siden jeg var 18! Har gått på skole og jobbet, jeg. Så hva vet du egentlig om situasjonen min ang NAV? Hva du sitter og forteller meg ang mine rettigheter er bare full av tåpelig uvitenhet og fordommer. Ang ulovlig utleie: Det har vært en flott leietid i leiligheten og jeg vet at byggelovene er strenge etc. Ang "tiden jeg har brukt" så føler jeg at det er merkelig at jeg må sitte å forsvare meg for ukjente her. Har fått svar på spørsmålene mine, men bare slik at dere kan få dere et nebb tilbake denne gangen... Jeg har brukt tiden min på å finne noen å leie sammens med. Har funnet en venninne som jeg skal leie med som først Kunne. Ikke kunne. Også kunne hun! Så ja, sånn kan det gå seg. Det har hvertfall ordnet seg da! Jeg hadde ikke trengt å bekymre meg sånn. Er utrolig lettet! TS 1
slask Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Det har hvertfall ordnet seg da! Jeg hadde ikke trengt å bekymre meg sånn. Er utrolig lettet! TS Men fortell oss litt om ditt møte med "ulovlig utleie" da. Har du fått/sett brev fra kommunen? Er det bare noe huseier har sagt? Hva med alle gamle boliger fra 40-50-60-70-tallet hvor eier har mekka leilighet i kjelleretasjen. De er neppe bare plutselig ulovlige over natten fordi det ikke eksisterer noen godkjennelse fra kommunen. Kommunen skulle nok gjerne dratt inn admin.gebyrer for å gokjenne alt de klarer. Det gjelder å kjenne litt til lover å regler for hvermansen.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 Men fortell oss litt om ditt møte med "ulovlig utleie" da. Har du fått/sett brev fra kommunen? Er det bare noe huseier har sagt? Hva med alle gamle boliger fra 40-50-60-70-tallet hvor eier har mekka leilighet i kjelleretasjen. De er neppe bare plutselig ulovlige over natten fordi det ikke eksisterer noen godkjennelse fra kommunen. Kommunen skulle nok gjerne dratt inn admin.gebyrer for å gokjenne alt de klarer. Det gjelder å kjenne litt til lover å regler for hvermansen. Antagelig ingenting å hente for kommunen der, fordi de fleste byggesaker går under selvkostprinsippet, altså at de kun skal tjene inn ressursene de bruker på saken (og heller ikke har lov til å tjene mer på det).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå