Gå til innhold

Hva er god råd for deg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg får en del tyn av venninnene mine om dagen. De klager på at jeg har for dårlig råd, og aldri kan være med på noe. Jeg vet jeg sier nei til mye, som for eksempel helgeturer til London, Paris o.l. Men venninnekvelder på kino, ute å spise o.l. har jeg alltid råd til. Når alle utgifter er betalt og mat er kjøpt inn, sitter jeg igjen med mellom 2000 og 3000 som er til overs til andre ting. Aller helst ønsker jeg å spare noe av dette, og sier derfor nei til utenlandsturer o.l. Jeg synes ikke jeg har spesielt dårlig råd, for ting går jo rundt og jeg får spart litt, men kanskje jeg egentlig har dårlig råd sånn sett i forhold til normalen?

Hva er god råd for deg? Hva sitter du igjen med når alt det nødvendige, månedlige er betalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

god råd for meg om jeg har 400 kr i uken som jeg kan bruke på alt utenom regninger :)heldigvis er jeg ikke særlig dyr i drift, så det går greit!

men kan du ikke forslå å gjøre ting av billigere alternativ da?

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per i dag sit eg att med ca 2000, og dei skal rekke til mat/hygieneartiklar og sparing og eventuelle turar heim (som kostar ca 1200 t/r). Set av 400 kr av dei 2000 til sparing kvar mnd fast.

Eg prioriterer heller turar til utlandet enn kafébesøk, fyll og kino. Skal eg vere med vener tek vi heller ein kaffi/te heime hjå ein av oss, og lagar ein middag som passar inn i det vanlege matbudsjettet. Eller vi går tur eller trenar.

Eg synest ikkje at eg har spesielt god råd, men føler heller ikkje at eg må gi avkall på spesielt mykje. Ofte blir eg heller glad for å ikkje ha råd til å fare på byen, for det er verkeleg ikkje kjekt. Det handlar jo i stor grad om kva ein prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Hei!

Jeg får en del tyn av venninnene mine om dagen. De klager på at jeg har for dårlig råd, og aldri kan være med på noe. Jeg vet jeg sier nei til mye, som for eksempel helgeturer til London, Paris o.l. Men venninnekvelder på kino, ute å spise o.l. har jeg alltid råd til. Når alle utgifter er betalt og mat er kjøpt inn, sitter jeg igjen med mellom 2000 og 3000 som er til overs til andre ting. Aller helst ønsker jeg å spare noe av dette, og sier derfor nei til utenlandsturer o.l. Jeg synes ikke jeg har spesielt dårlig råd, for ting går jo rundt og jeg får spart litt, men kanskje jeg egentlig har dårlig råd sånn sett i forhold til normalen?

Hva er god råd for deg? Hva sitter du igjen med når alt det nødvendige, månedlige er betalt?

Går i overskudd hver måned dog i veldi varierende grad alt etter hvor"flink" jeg er hver enkelt måned. Jeg nyter så godt som aldri alkohol kanskje en til to ganger annethvert år hvis det er en morsom anledning. Unner meg luksus iblant som hudpleie samt treningssenter sunn mat. Jeg synes jeg er priviligert som kan prioritere slik luksus. Og jeg tar alltid med meg niste i veska samme hva jeg skal.Samt handler på tilbud. Jeg er nok en raring festbremsen som verdsetter å slippe bakrus, spiser billig lungemos fiskeboller og skeier ut med hudpleie. Men Gud hvor deilig det er å ta selvstendige særegne valg uavhengig av hva gjengen måtte mene!Er heldigvis ikke av den typen som kjeder meg så lett,så billig budsjett der!Jeg har en håndfull venninner jeg vil kalle mine nærmeste og de er natutlig nok litt ulike hva økonomisk sans angår. Vel ta eksempel en handletur med hver enkelt av dem blir ganske annerledes enn om jeg er med den av venninnene som prioriterer mest likt meg. Ganske så avslappende shoppe med henne og ofte har vi vært så fordypet i å skravle og kose oss med te på kafe at vi forlater senteret uten å handlet noe særlig, mens med de andre, venninnene med sort belte i shopping, blir rene mararonet og smitteffekten kan fort bli stor selv for en som ikke lett lar seg påvirke.Gjett hvilken av turene som gir mest valuta i energipåfyll og glede da....?? :gjeiper: :ler:

Endret av Sanne__
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student: 6500 kr fra staten + gjennomsnittlig 3000 i lønn = 9500. 4500 gikk til husleie, ytterligere 1000 til regninger(trening,strøm,mobil,nett). 1500 til skoleutstyr i måneden i gjennomsnitt(studerte fotografi). Satt igjen med 2500 til mat og moro. Sparte ingenting da jeg studerte, men hadde spart opp endel på en låst konto før jeg gikk igang. Det var knapt, men for en fantastisk tid!

Nå når jeg jobber: 17000 utbetalt i måneden etter skatt. 5000 til husleie, 1000 til regninger, 2000 til mat, 4000 til tull, 5000 til sparing. Nå kjeder jeg meg. Alt er så tilgjengelig og lett.

Men sparing er smart, ikke gi opp det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ville ca. 2000 i mnd til fyll og fanteri vært helt greit liksom. Litt klær, litt kino, litt fyll. Sånne ting.

Jeg har ca. 2000 kr å more meg med i mnd. + at samboeren min også har 2000, så noen ganger sparer vi på det. Feks hvis vi skal på kino sammen, så betaler vi hver for oss. Eller hvis vi skal leie film, deler vi på det osv. Men hvis jeg skal shoppe, så må jeg begrense meg litt... Lever litt på kredittkort også da, så blir som regel litt mer enn 2000 uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slitsomt med slike venner da, det handler jo om å prioritere. De kan jo ikke klage på at du har dårlig råd? Det syns jeg virkelig er dårlig gjort altså.

Jøss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handler alt i selve innlegget ditt om dårlig råd når spørsmålet omhandler god råd. Fordi om man ikke har god råd så betyr ikke det at man har dårlig råd. Det finnes noe i mellom forstår du.

God råd for meg er at man kan ta seg denne helgeturen til Paris når man ønsker det, uten å snu på hver krone. At man rett og slett går en god del tusenlapper i pluss hver måned som man er fri til å disponere som man selv ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler jeg har veldig god råd. Nå sitter jeg igjen med 10-11000 kr etter at alle utgifter er betalt, og det er deilig. Jeg sparer dog det meste av pengene mine og jeg sløser sjelden bort pengene mine. Jeg er nok litt motsatt av ts: prioriterer utenlandsreiser framfor kino etc.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Er nok enig med Yvonne her. Jeg synes også jeg må ha igjen hvertfall 10000 etter at faste utgifter er betalt. Og ville nok heller prioritert utenlandsreiser fremfor lett underholdning som kino. Man sitter sjelden igjen med noe etter et kinobesøk eller en middag ute, men en reise gir som regel minner for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God råd for meg er å kunne kjøpe den maten jeg har lyst på uten å måtte tenke pris. Ha råd til feriereiser. Kunne være med på konserter, hotellweekend eller en købentur. Handle de klærne jeg trenger og kanskje litt til uten å se på pris. Gå til frisør ofte nok og å kunne få det farget i tillegg til klipp. Kjøpe sminke og hudpleieprodukter. Kunne tillate meg en tur til en hudpleier. Medlemsskap på treningssenter. Kunne bytte ut møbler uten å måtte gå for det billigste. Ikke få veltet økonomien om bilen må repareres eller at jeg må kjøpe ny tørketrommel. At jeg kan tillate meg kino, cafe og restaurantbesøk uten å sjekke lommeboka. At bufferkontoen er stor nok og at jeg alltid har kroner igjen ved neste lønning. Da har jeg god råd.

Av denne lista så er det kun treningsstudio som jeg har tatt meg råd til.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

god råd for meg om jeg har 400 kr i uken som jeg kan bruke på alt utenom regninger :)heldigvis er jeg ikke særlig dyr i drift, så det går greit!

men kan du ikke forslå å gjøre ting av billigere alternativ da?

400 til mat og alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får en del tyn av venninnene mine om dagen. De klager på at jeg har for dårlig råd, og aldri kan være med på noe.

For det første er det utrolig frekt å klage på at andre har dårlig råd. Neste gang de klager på din dårlige råd får du klage på dine dårlige venner.

Mitt syn på hva som er god råd endrer seg litt i takt med at jeg faktisk får bedre råd. Før ville jeg sagt at jeg hadde god råd da jeg akkurat klarte å betale mine utgifter uten å få problemer. For jeg sultet jo ikke, og kunne unne meg litt ekstra nå og da. Nå har jeg lagt meg til litt dyrere vaner, så nå ville jeg opplevd det som dårlig råd om jeg ikke lenger kunne reise utenlands flere ganger i året, gå på teater når jeg har lyst osv. Men jeg ville aldri, aldri klaget på at vennene mine har dårlig råd. Det er som sagt veldig, veldig frekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

400 til mat og alt annet?

...

Høres helt greit for meg. Hvis det er snak om bare mat og dagligvarer.

... ja, til mat, dagligvarer, kino, kaffe ute, ut på byen, gave om noen har bursdag, ... ja, alt annet enn regninger!

men det funker fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

For det første er det utrolig frekt å klage på at andre har dårlig råd. Neste gang de klager på din dårlige råd får du klage på dine dårlige venner.

Mitt syn på hva som er god råd endrer seg litt i takt med at jeg faktisk får bedre råd. Før ville jeg sagt at jeg hadde god råd da jeg akkurat klarte å betale mine utgifter uten å få problemer. For jeg sultet jo ikke, og kunne unne meg litt ekstra nå og da. Nå har jeg lagt meg til litt dyrere vaner, så nå ville jeg opplevd det som dårlig råd om jeg ikke lenger kunne reise utenlands flere ganger i året, gå på teater når jeg har lyst osv. Men jeg ville aldri, aldri klaget på at vennene mine har dårlig råd. Det er som sagt veldig, veldig frekt.

Så hjertens enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest True Khaleesi

Jeg har heller ikke råd til å dra på helgeturer til storbyer. Eller jeg har nok penger, men jeg ønsker ikke å bruke de på det. Jeg bruker heller pengene på nødvendige ting som møbler, interiør og godteri :gjeiper:

God råd for meg er å ha råd til å kjøpe seg sko når man egentlig ikke trenger det eller å dra på kafé noen dager i uka. Man bør også ha god råd når man betaler 100 kr i parkering hver fuckings dag (noe jeg gjør dessverre!)

Dette ble litt rotete egentlig, men det jeg vil fram til er at jeg har ikke god råd, men helt grei råd.

De som har god råd er de som uten problemer kan ta seg en helgetur til New York som inkluderer shopping og overnattinger, pluss at de har penger nok til regninger og dagligvareartikler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God råd for meg vil være å ha ca 8000 til overs hver måned, etter leia er betalt. Nå har jeg ca 4300, så jeg mangler en del for å ha god råd :gjeiper:

Forresten så sparer jeg heller til reiser, og har et litt stramt matbudsjett, enn å spare pengene til bolig eller bruke de på shopping og dyr mat.

Endret av Lilu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

... ja, til mat, dagligvarer, kino, kaffe ute, ut på byen, gave om noen har bursdag, ... ja, alt annet enn regninger!

men det funker fint :)

Hvordan klarer du det? Herlighet så flink du er!!!! :blomst:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke råd til å dra på helgeturer til storbyer. Eller jeg har nok penger, men jeg ønsker ikke å bruke de på det. Jeg bruker heller pengene på nødvendige ting som møbler, interiør og godteri :gjeiper:

Man bør også ha god råd når man betaler 100 kr i parkering hver fuckings dag (noe jeg gjør dessverre!)

De som har god råd er de som uten problemer kan ta seg en helgetur til New York som inkluderer shopping og overnattinger, pluss at de har penger nok til regninger og dagligvareartikler.

Har du muligheten til å reise kollektivt eller parkere et annet sted? Hvis du har bil og i tillegg må ut med 100 kroner hver dag i parkering så kunne du jo potensielt reist til New York flere ganger i året. Men nå kjenner jeg jo ikke din situasjon. Hadde jeg hatt bil kunne ikke jeg heller reist på hyppige utenlandsturer. Jeg kjenner dog flere som surmuler litt over min reisevirksomhet, dette er folk som kjører bil, røyker, går på fylla i helgene, stadig skifter garderobe osv. Så for deres vedkommende er det bare prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...