AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #1 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg skal flytte to timer vekk fra jobben, og lurer på hvordan dette skal funke økonomisk. Hvis arbeidsgiver ikke dekker utgiftene så går det vel på skatten. Er det noen som vil fortelle litt om dette? Hvor mye, hva må til osv? Jeg har tenkt å leie en leilighet attmed jobben privat for en billig penge og bo der 2-3 dager i uka. Takker for eventuelle svar!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #2 Del Skrevet 24. februar 2012 2 timer unna arbeidssted er nok for nærme til at du får godkjent fratrekk for pendlerbolig. Hvilket betyr at du "kun" kan kreve fratrekk på kr 1,50 per kilometer for de første 35 000 km per år (kr. 0,70 for overskytende). Deretter er det en egenandel på kr. 13.700 Det slår positivt ut skattemessig, men denne fordelen dekker neppe ekstrakostnaden for lengre reisevei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #3 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvor langt må det være? Det er 82 km hver vei. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amarinda Skrevet 24. februar 2012 #4 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvordan i alle dager bruker du 2 timer på 82 kilometer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #5 Del Skrevet 24. februar 2012 Hvordan i alle dager bruker du 2 timer på 82 kilometer? Bussen tar så lang tid. Båten og. Og så er det ferje og sånn. Det er bare sånn. TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 24. februar 2012 #6 Del Skrevet 24. februar 2012 Bussen tar så lang tid. Båten og. Og så er det ferje og sånn. Det er bare sånn. TS Bil? Jeg for min del har pendlet 82 km hver vei til jobb denne uken. Har brukt 45 min hver vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #7 Del Skrevet 24. februar 2012 Bil? Jeg for min del har pendlet 82 km hver vei til jobb denne uken. Har brukt 45 min hver vei. Ok, hvis kjøper en bil og kjører den og ALT klaffer, lite trafikk, ferja kommer med en gang så kan jeg klare det på 1 time og 45 min. Ikke mindre. Men fins det ikke regler på dette? Bør jeg bare gå på skattekontoret og legge frem saken? TS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #8 Del Skrevet 24. februar 2012 Det er ingen klar grense, hverken på avstand eller reisetid. Skatteetaten henviser kun til at den må være "nødvendig". Det er mange faktorer som spiller inn, slik jeg forstår. - Avstand. - Reisetid. - Reisemåte. - Arbeidstid. Jobber man f.eks. "ukurante" tider der ferjen ikke går.. - Familiesituasjon. Snakk med Skatteetaten du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #9 Del Skrevet 24. februar 2012 Bil? Jeg for min del har pendlet 82 km hver vei til jobb denne uken. Har brukt 45 min hver vei. På motorvei da, eller kjører du fortere enn fartsgrensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 26. februar 2012 #10 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg pendler også til jobb, korteste kjørerute er 38,3 km, men jeg bruker ca. 1 time og 30 minutter pga båtforbindelse og kollektivtrafikk. Om alt klaffer kan det gå på 1 time og 10 minutter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 27. februar 2012 #11 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) Bil? Jeg for min del har pendlet 82 km hver vei til jobb denne uken. Har brukt 45 min hver vei. Pendler med en snitthastighet på 110 km/t? Så vidt spesielt at du nok må forklare det litt nærmere hvis jeg skal tro deg! TS bør fremlegge situasjonen for Skatteetaten og sørge for å få svarene skriftlig. Regelverket er mildt sagt komplisert og både tid, avstand og familiesituasjoen spiller inn. Jeg pendler for øvrig 57 km. hver vei og på en fin sommerdag kan jeg bruke 50 minutter hvis jeg kjører fra dør til dør. I dårlig vær om vinteren kan det ta to - tre timer hver vei... Endret 27. februar 2012 av Leo 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 27. februar 2012 #12 Del Skrevet 27. februar 2012 Bil? Jeg for min del har pendlet 82 km hver vei til jobb denne uken. Har brukt 45 min hver vei. Faen meg godt jobbet. Har en av Bergens raskeste biler, og jeg ville aldri påtatt meg den utfordringen der. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #13 Del Skrevet 27. februar 2012 siden du velger å flytte unna jobben og det ikke er jobben som flytter kontor lenger unna skal det svært mye til for å få noe ekstra fra skatteetaten, som pendlerhybel, det vil si at du skal være griseheldig med saksbehandler. Det du gjør er jo helt selvvalgt. Hva med å søke jobb dit du flytter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #14 Del Skrevet 27. februar 2012 Når det gjelder pendlerstatus så vil jeg bare si at dette er noe du ikke får forhåndsgodkjent, men noe du eventuelt får igjen på neste skatteoppgjør. Jeg oppfyller alle kravene, og har sjekket opp i mente(pendler mellom to ulike landsdeler) - men grunnet ulik saksbehandling fra ulike byer(skal ikke være slik, men det har skjedd likevel9 fikk jeg overraskende ikke oppfylt pendlerstatus. Så dermed har jeg betalt for to leiligheter i lengre tider(eiebolig på hjemsted og leiebolig i jobbested)..... Ikke ta for gitt at du får pendlerstatus selv om du oppfyller krav, folkeregisteret og skatteetaten ser ikke likt på dette her når det kommer til saksbehandling, selv om de i teorien skal det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 27. februar 2012 #15 Del Skrevet 27. februar 2012 (endret) * Endret 27. februar 2012 av SmallTalk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 27. februar 2012 #16 Del Skrevet 27. februar 2012 E18 fra vestfoldgrensa og innover mot Oslo i vinterferie uten rushtrafikk pleier ikke akkurat å være det som tar lengst til. Ikke har jeg ligget noe særlig over fartsgrensa heller. Mattestykket tilsier at du må ha en gjennomsnittshastighet på 110 til 115 km/t.. Jeg gjentar GJENNOMSNITTSHASTIGHET! Det er det jeg hadde sist jeg var på Nürnbergring med Corvetten, og da bunnet jeg 290 km/t på Meuspath! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 27. februar 2012 #17 Del Skrevet 27. februar 2012 Mattestykket tilsier at du må ha en gjennomsnittshastighet på 110 til 115 km/t.. Jeg gjentar GJENNOMSNITTSHASTIGHET! Det er det jeg hadde sist jeg var på Nürnbergring med Corvetten, og da bunnet jeg 290 km/t på Meuspath! Jeg trodde ihvertfall at kjørekomputeren sa 45 min og 82 km, men veiviseren på 1881 sier at det er en del færre km. Uansett så ser jeg ikke helt hva som er skulle være så horribelt med denne farten på E18 4-felts vei med 100-sone hele veien når man ikke stopper i bommen i Sande og kun følger flyten innover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 28. februar 2012 #18 Del Skrevet 28. februar 2012 Jeg trodde ihvertfall at kjørekomputeren sa 45 min og 82 km, men veiviseren på 1881 sier at det er en del færre km. Uansett så ser jeg ikke helt hva som er skulle være så horribelt med denne farten på E18 4-felts vei med 100-sone hele veien når man ikke stopper i bommen i Sande og kun følger flyten innover. Du vet altså seriøst ikke hva gjennomsnittshastighet er for noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 29. februar 2012 #19 Del Skrevet 29. februar 2012 Du vet altså seriøst ikke hva gjennomsnittshastighet er for noe? Dvs at for å klare å kjøre disse 82 km på 45 min, må SmallTalk kjøre i gjennomsnitt 110 km/t hele veien. (egentlig 109,33 km/t) Om hun kjører nede i 80 km/t må hun plutselig opp i 140 km/t for å klare å kjøre ruten på 45 min. Men om SmallTalk kjører 110 km/t hele veien, så klarer hun det på 45 min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå