Gå til innhold

Hva gjør jeg med NRK-lisensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor alene, men tv'en min står på mamma og dekoderen står på de jeg leier av, da er det vel ingen sjanse for å bli tatt av disse kontrollørene?

Jo, de kan komme på døren din og kreve lisens, hvis ikke huseieren din betaler lisensen for deg da. Så lenge det ikke er registrert lisens på din adresse og du har tv, står du i fare for å få et krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, de kan komme på døren din og kreve lisens, hvis ikke huseieren din betaler lisensen for deg da. Så lenge det ikke er registrert lisens på din adresse og du har tv, står du i fare for å få et krav.

Ikke så lenge dekoder er noe som følger med leilighet fra før, og at det ikke er noe hun har bedt om selv. Isåfall så ligger bevisbyrden på NRK, og da kommer vi tilbake til det jeg skrev tidligere, man kan bare slenge døren igjen på kontrolløren. Enkelt og greit.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som lurer dere unna, dere jukser vel med skatten og betaler for svart arbeid også?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Canal Digital sin kundeservice-chat om de varslet Canal Digital, fordi jeg også hadde kjøpt dekoder fra dem og ikke fått noe lisenskrav i løpet av tre måneder. Da sa de at de hadde INGEN kontakt med dem, de ga ingen informasjon videre til NRK/lisensavdelingen osv. Synes det var veldig rart, og konfronterte dem med lisensloven (?) der det står at de som selger slike ting må varsle fra, men Canal Digital påsto likevel at de ikke hadde noen kontakt med lisensavdelingen og at de ikke varslet noen som helst.

Nå er det et halvt år siden og jeg har fortsatt ikke fått noe lisenskrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vanligvis veldig ærlig og passer på å ha mitt på det tørre, men tv-lisensen lurte jeg meg unna i mange år. Jeg bodde på studenthybel og noen andre slapp en kontrollør inn, og jeg ble på en måte tatt på fersken idet jeg kom ut av hybelen min der tv'n durte i bakgrunnen. :fnise:

Så jeg innrømte at "Ja, jeg har tv, men den er ikke min" (jada, spilte litt blond). Mannen forklarte tålmodig at jeg måtte betale lisens likevel, og jeg aksepterte det med et smil. Han spurte når jeg hadde flyttet på hybel, og jeg svarte "i august", og han skrev ut lisens regnet fra siste august måned. Det jeg ikke sa noe om var at det var i august flere år tidligere at jeg hadde flyttet på hybel. En misforståelse fra hans side. :lur:

Ellers betaler jeg skatt og er veldig pliktoppfyllende. Men noen svin på skogen må vel alle ha. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte Canal Digital sin kundeservice-chat om de varslet Canal Digital, fordi jeg også hadde kjøpt dekoder fra dem og ikke fått noe lisenskrav i løpet av tre måneder. Da sa de at de hadde INGEN kontakt med dem, de ga ingen informasjon videre til NRK/lisensavdelingen osv. Synes det var veldig rart, og konfronterte dem med lisensloven (?) der det står at de som selger slike ting må varsle fra, men Canal Digital påsto likevel at de ikke hadde noen kontakt med lisensavdelingen og at de ikke varslet noen som helst.

CD meldte fra da jeg kjøpte dekoder i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som lurer dere unna, dere jukser vel med skatten og betaler for svart arbeid også?

Har det slått deg at dette er en idiotisk avgift, og det er en god grunn til at folk prøver å unngå den? Jeg betaler skatten min, prøver ikke å snylte på hverken det eller på svart arbeid, det blir en veldig dårlig sammenligning.

Her er det snakk om en idiotisk avgift, for å ha et apparat med mottaker, selvom mange blonde folk tror at man betaler for NRK kanalen i seg selv. Nei, man kunne godt ha valgt en egen pakke uten NRK, og fortsatt fått rikringkastningsavgiften (som det heter, det heter ikke nrk lisens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdesnyltere er det kjempepopulært å rakke ned på, her på KG, men lisenssnyltere?! Nei de skal vi hylle!

Forstå det den som kan.

Og nei, vi betaler ikke lisens for å se på NRK, vi betaler lisens for å ha TV- og radiokanaler som er uavhengige, slik at vi f.eks kan se nyheter som ikke er finansiert av alskens reklameinntekter.

Jeg er ingen stor fan av lisensen selv, og mener at det heller burde blitt finansiert over skatten. Men selv om jeg er uenig går jeg ikke rundt og rettferdiggjør unnasluntring og snylting på andre lisensbetalere.

Det hadde jo tatt seg ut om trygdesnyltere hadde sagt det samme, "det er idiotisk at jeg ikke får trygd uten å lyge, så derfor lyger jeg, jeg er nemlig sterk uenig i kravene for trygd." Fantastisk samfunn vi går mot, med slike holdninger...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD meldte fra da jeg kjøpte dekoder i hvert fall.

Rart... De kan vel ikke lyve på kundeservicechaten heller? Jeg spurte der anonymt nå for ikke mange ukene siden, og da sa det jeg skrev i sted. Har printscreen av det også :gjeiper: Som sagt så kjøpte jeg dekoder tidlig i høst, og har ikke fått noen NRK-lisens. Jeg bor ikke på min folkeregistrete adresse (har forsåvidt ikke fått noe dit heller) men det skal vel ikke ha noe å si..?

Og nei, vi betaler ikke lisens for å se på NRK, vi betaler lisens for å ha TV- og radiokanaler som er uavhengige, slik at vi f.eks kan se nyheter som ikke er finansiert av alskens reklameinntekter.

Føler at hver gang NRK står på på TV'en her, så kommer det masse "Sendingen presenteres i samarbeid med Nille - Statoil - Telenor" osv uansett om det er ski, musikkprogram eller andre ting som er verdt å se på. Selv sendinger som Melodi grand prix jr., som er rettet mot BARN, har slike reklamer før, etter og midt i, så da skjønner jeg virkelig ikke poenget. (Jeg skjønner intensjonen, men føler ikke at det fungerer slik i praksis.)

For meg som er student så er 2500 kroner MYE penger å sløse bort på slikt, så for meg så står det egentlig mellom å ikke ha TV (og dermed ikke kunne gjøre det jeg bruker den mest til, nemlig å se på filmer fra DVD) eller å ha TV, men ikke betale lisensavgift. Hadde avgiften vært lavere for studenter, så kunne jeg betalt, men 2500 gjør en stor inngripen på min økonomi. Skal jeg sulte i to måneder da? Samtidig så bør man jo som student følge litt med på hva som skjer i verden, så det å miste feks. TV2 Nyhetskanalen og diverse faktaserier er jo dumt.

Når jeg blir ferdigutdannet kommer jeg nok sikkert til å betale lisens.

(Forøvrig tullete at en familie med feks. to voksne opp mot 50-årene og to barn i VGS-alder med samlet inntekt på 1,5 millioner eller mer skal betale det samme som meg, student med studielån på 90k og sommerjobb i min fem uker lange "sommerferie" hvor flere tusen går bort på å beholde hybelen over sommeren...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du nevner, AB, at det er like dyrt for en student som for en familie. Men jeg synes IKKE det rettferdiggjør å snylte på lisensen (som mange andre studenter faktisk betaler). Jeg henger ikke med på logikken om at det er OK å snylte på en ting fra staten, men ikke en annen. Dobbeltmoral.

Jeg er også student, og har ikke TV fordi jeg ikke har råd til lisensen. DVD ser jeg på laptop-en. Vil du absolutt se det på en TV-skjerm, og ikke en PC-skjerm, kan du få tv-en plombert s.a. den ikke kan motta tv-signaler eller hva som enn gjelder nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du nevner, AB, at det er like dyrt for en student som for en familie. Men jeg synes IKKE det rettferdiggjør å snylte på lisensen (som mange andre studenter faktisk betaler). Jeg henger ikke med på logikken om at det er OK å snylte på en ting fra staten, men ikke en annen. Dobbeltmoral.

Jeg er også student, og har ikke TV fordi jeg ikke har råd til lisensen. DVD ser jeg på laptop-en. Vil du absolutt se det på en TV-skjerm, og ikke en PC-skjerm, kan du få tv-en plombert s.a. den ikke kan motta tv-signaler eller hva som enn gjelder nå til dags.

Det hjelper ikke lenger å plombere tv'en. Jeg flyttet inn i et borettslag, kjøpte tv'en og et par måneder senere dumpet kravet ned i postkassen. Etter mye frem og tilbake, og etter å ha undersøkt på nett så fant jeg ut at det egentlig skulle holde med å skrive inn at den kun skulle brukes til multimedia.

Neida, de skulle vite hvilken modell det var, og når jeg skrev det, så brukte de det at jeg hadde cam modul som unnskyldning for at jeg kunne motta tv-signaler fra den, uten å benytte meg av et kort fra de (eller for eks CD). Egentlig elendig argument, for jeg kunne bare plugget den til veggen også, men greit nok.

Poenget er at for å kunne slippe unna, så må jeg altså kjøpe en brukt tv? Og du kan f*en ikke sammenligne skatte og trygdesnylting med det å ikke ville betale den forbanna avgiften. Det er så utrolig mange som kun bruker tven til multimedia, og da er det ikke rettferdig å betale for noe man ikke bruker. Og som jeg har skrevet i en annen tråd, prøv å finn en BRA tv uten tuner, da må du kjøpe brukt, i og med at det kun er Pioneer sin KURO (uten tuner) som har bra kvalitet.

Det er NRK som er skurkene her, ikke oss. Jeg betaler skatt, prøver hverken å snylte på det eller noe annet, og mener at sammenligningen er helt idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det du nevner, AB, at det er like dyrt for en student som for en familie. Men jeg synes IKKE det rettferdiggjør å snylte på lisensen (som mange andre studenter faktisk betaler). Jeg henger ikke med på logikken om at det er OK å snylte på en ting fra staten, men ikke en annen. Dobbeltmoral.

Jeg er også student, og har ikke TV fordi jeg ikke har råd til lisensen. DVD ser jeg på laptop-en. Vil du absolutt se det på en TV-skjerm, og ikke en PC-skjerm, kan du få tv-en plombert s.a. den ikke kan motta tv-signaler eller hva som enn gjelder nå til dags.

Det hjelper ikke lenger å plombere tv'en. Jeg flyttet inn i et borettslag, kjøpte tv'en og et par måneder senere dumpet kravet ned i postkassen. Etter mye frem og tilbake, og etter å ha undersøkt på nett så fant jeg ut at det egentlig skulle holde med å skrive inn at den kun skulle brukes til multimedia.

Neida, de skulle vite hvilken modell det var, og når jeg skrev det, så brukte de det at jeg hadde cam modul som unnskyldning for at jeg kunne motta tv-signaler fra den, uten å benytte meg av et kort fra de (eller for eks CD). Egentlig elendig argument, for jeg kunne bare plugget den til veggen også, men greit nok.

Poenget er at for å kunne slippe unna, så må jeg altså kjøpe en brukt tv? Og du kan f*en ikke sammenligne skatte og trygdesnylting med det å ikke ville betale den forbanna avgiften. Det er så utrolig mange som kun bruker tven til multimedia, og da er det ikke rettferdig å betale for noe man ikke bruker. Og som jeg har skrevet i en annen tråd, prøv å finn en BRA tv uten tuner, da må du kjøpe brukt, i og med at det kun er Pioneer sin KURO (uten tuner) som har bra kvalitet.

Det er NRK som er skurkene her, ikke oss. Jeg betaler skatt, prøver hverken å snylte på det eller noe annet, og mener at sammenligningen er helt idiotisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...