Gå til innhold

Hva gjør jeg med NRK-lisensen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet for meg selv i sommer til et sameie hvor tv fra Canal digital er inkludert i husleie. I høst (ca. september) skaffet jeg meg HD-dekoder fra Canal digital, og regnet med å få lisenskrav fra NRK på dette. Det har jeg fortsatt ikke fått. Jeg har ikke vært registrert som lisensbetaler før, vi betalte lisens i kollektivet jeg bodde i før jeg flyttet, men den var ikke registrert på meg.

Nå tenkte jeg å registrere meg som lisensbetaler, men spørsmålet mitt er: hvis jeg skriver dato for anskaffelse av mottaker i september, så får jeg vel kanskje krav for forrige termin også? Kan jeg skrive f.eks. 1.februar, eller vil de sjekke dette opp?

Huff, teit spørsmål, men akkurat nå har jeg ikke råd til å betale dobbelt opp på en gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Bare skriv en beskjed om at du nå har fått tv, og at du ønsker giro for innbetaling av lisens. Eller noe sånt, ikke noe poeng i å skrive dato.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt meg unna i mange år, men en dag kom de på døra. Da måtte jeg ikke betale mer en den ene terminen, sa bare at jeg akkurat hadde flyttet inn. Vet om andre det har skjedd med også, de sjekker ikke opp noe, og lar det bare "gå" ;)

Så jeg hadde driti i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skrive i det hele tatt?

Fordi jeg orker ikke å leve med "frykten" for at kontrollørene skal komme på døren lenger. Har gjort det i flere år før vi ble tatt, og jeg liker ikke stå og lyve til fremmede mennesker heller. Synes det er bedre å si fra selv enn at noen kommer og tar meg i å snike meg unna. Har ikke så mye imot lisensen heller, egentlig.

Satser på å skrive februar jeg, så ser jeg hva som skjer...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lisens-mannen kom her på døren hadde jeg sneket meg bort i mange år. I og med at jeg hadde skaffet meg abbonement og dekoder, så ble jeg "oppdaget". Jeg betalte da resten av kvartalet jeg var i, ca 700kr, og siden har jeg betalt "vablig" lisens.

Var ingen spm om når og hvor lenge jeg hadde hatt tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer de på døra så kan de finne på å spørre om hvor lenge du har hatt TV. Sender du beskjed selv så trenger du ikke si noenting om når den ble anskaffet, da får du bare krav for denne terminen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt meg unna i mange år, men en dag kom de på døra. Da måtte jeg ikke betale mer en den ene terminen, sa bare at jeg akkurat hadde flyttet inn. Vet om andre det har skjedd med også, de sjekker ikke opp noe, og lar det bare "gå" ;)

Så jeg hadde driti i det ;)

*Facepalm x1000* Og du var så "smart" at du innrømmet det, eller slapp dem inn? Isåfall har du kun deg selv å takke. Det er kun Politi som har krav på å komme inn, og du kunne sagt "nei, jeg har ikke tv" eller "nei, dere får ikke komme inn". Det er det folk som prøver å slippe unna NRK sin lisens gjør, og de får ikke noe problemer i ettertid, så du hadde heller ikke trengt å frykte at dem hadde kommet tilbake med Politi, for det gjør dem ALDRI.

Men gjort er gjort, men det var en dyr tabbe kan man si. Tenk på at iløpet av 10 år så har du brukt over 25.000 på rikskringkastningsavgiften, tenk på hva du kunne ha gjort for de pengene? :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidde å oppgi noe i det hele tatt før det eventuelt står en lisenskontrollør på døra? Uansett så vil du ikke få krav for mer enn den ene terminen, og de kan ikke kreve lisenspenger etterbetalt, så jeg for min del ville ventet så lenge som mulig. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidde å oppgi noe i det hele tatt før det eventuelt står en lisenskontrollør på døra? Uansett så vil du ikke få krav for mer enn den ene terminen, og de kan ikke kreve lisenspenger etterbetalt, så jeg for min del ville ventet så lenge som mulig. :)

Eller ikke oppgi noe i det hele tatt? Så lenge de ikke kan bevise at man har Tv så slipper man unna avgiften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Facepalm x1000* Og du var så "smart" at du innrømmet det, eller slapp dem inn? Isåfall har du kun deg selv å takke. Det er kun Politi som har krav på å komme inn, og du kunne sagt "nei, jeg har ikke tv" eller "nei, dere får ikke komme inn". Det er det folk som prøver å slippe unna NRK sin lisens gjør, og de får ikke noe problemer i ettertid, så du hadde heller ikke trengt å frykte at dem hadde kommet tilbake med Politi, for det gjør dem ALDRI.

Men gjort er gjort, men det var en dyr tabbe kan man si. Tenk på at iløpet av 10 år så har du brukt over 25.000 på rikskringkastningsavgiften, tenk på hva du kunne ha gjort for de pengene? :fnise:

Skrev jo at jeg hadde lurt" dem i mange år, men jeg dro den ikke så langt da jeg ført ble "oppdaget". Herremin, måte på hvor langt man skal dra den for å slippe å betale da. Greit man ikke registrerer seg, men å hardnakket stå på at man ikke har TV når de først kommer, synes jeg blir litt drøyt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lurt å si ifra, ellers kan du plutselig få en stor regning når de finner ut at du har hatt tv en stund. Det skjedde med meg, fikk plutselig regning for 2 år, det er nesten 5000kr det.. Her kom det bare plutselig en regning i posten, hadde ikke hatt besøk av kontrollør eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev jo at jeg hadde lurt" dem i mange år, men jeg dro den ikke så langt da jeg ført ble "oppdaget". Herremin, måte på hvor langt man skal dra den for å slippe å betale da. Greit man ikke registrerer seg, men å hardnakket stå på at man ikke har TV når de først kommer, synes jeg blir litt drøyt...

Det er ikke snakk om å dra den langt, nek, alt du hadde trengt å si var "jeg har ikke tv" og lukket døren, og så hadde det vært slutten på hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lurt å si ifra, ellers kan du plutselig få en stor regning når de finner ut at du har hatt tv en stund. Det skjedde med meg, fikk plutselig regning for 2 år, det er nesten 5000kr det.. Her kom det bare plutselig en regning i posten, hadde ikke hatt besøk av kontrollør eller noe.

I call bs? Det tar ikke så lang tid å få avgiften, det tar toppen et par måneder, jeg har aldri hørt om folk som har fått en regning 2 år etter, det er ikke mulig. Regningen blir sendt ut 2 ganger i året, og listen over hvem som har kjøpt tv blir konstant oppdatert av NRK, så at det har tatt 2 år, vel, det er noe skurrer.

De kan ikke plutselig finne ut av det av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I call bs? Det tar ikke så lang tid å få avgiften, det tar toppen et par måneder, jeg har aldri hørt om folk som har fått en regning 2 år etter, det er ikke mulig. Regningen blir sendt ut 2 ganger i året, og listen over hvem som har kjøpt tv blir konstant oppdatert av NRK, så at det har tatt 2 år, vel, det er noe skurrer.

De kan ikke plutselig finne ut av det av seg selv.

Ikke vet jeg hvordan de har funnet det ut, men det var dette som skjedde.. Sitter ikke her og lyver liksom. Og jeg hadde faktisk kjøpt tven for 2,5 år siden når jeg fikk denne regningen. Kan jo hende det har skjedd en glipp i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper tv eller tv-mottager blir det faktisk registrert til lissenskontoret. Det er Canal Digital pliktig til. Du vil før eller siden få krav fra og med september, så det er likegreit å registrere deg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjøper tv eller tv-mottager blir det faktisk registrert til lissenskontoret. Det er Canal Digital pliktig til. Du vil før eller siden få krav fra og med september, så det er likegreit å registrere deg nå.

Men er det ikke litt rart at jeg ennå ikke har fått et krav siden det faktisk er 5 måneder siden? Hvor lang tid tar det før de rapporterer?

Er dekoder det samme som en tv-mottaker, forresten? Jeg hadde Canal digital gjennom sameie før jeg var i kontakt med CD, og kjøpte bare dekoder for å få opptaksfunksjon. Blir det likevel registrert på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alene, men tv'en min står på mamma og dekoderen står på de jeg leier av, da er det vel ingen sjanse for å bli tatt av disse kontrollørene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...