Gå til innhold

Har du sittet i fengsel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du sa han jobber i oslo fengsel? Fengslene i oslo er litt i særstilling, fordi det er ofte til gardermoen og oslo de utenlandske kriminelle kommer. På landsbasis er det 80% nordmenn som soner. Det med at utlendinger fyller opp fengslene våre er bare en myte.

Husk også at en stor andel av de utenlandske sitter i varetekt, fordi de ikke har noen tilknytning til norge. Derfor er unnvikelsesfaren mye større og de blir satt i varetekt under etterforskningen.

Det var derfor jeg skrev "Fengsler varierer, men nå jobber han i et fengsel i Oslo."

Det er helt riktig at Oslo-fengslene kan ofte være verre enn andre steder i landet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men sett på "politiet" på tv norge, og er litt yskjerig på forskjellige historier om detjeg også, ts!

Sånn som når politiet tar på folk håndjern, de ser jo j... vondt ut.....

Det å påsette håndjern er egentlig helt opp til mistenkte om hvor vondt det skal bli. Slapper man av og ikke gjør motstand så er det no case, om enn noe ubehagelig. Begynner man å gjøre motstand og bli vanskelig - yep, da gjør det vondt.

Håndjern godkjent for bruk her i Norge skal ha en låsefunksjon som hindrer dem i å bli strammere mens mistenkte har de på seg, denne er dessverre noe kinkig å aktivere på noen merker hvis mistenkte gjør mye motstand. Jeg selv setter ikke min egen helse i risiko for at den jeg/vi pågriper skal ha det behagelig.

• Liker 1
Skrevet

Det å påsette håndjern er egentlig helt opp til mistenkte om hvor vondt det skal bli. Slapper man av og ikke gjør motstand så er det no case, om enn noe ubehagelig. Begynner man å gjøre motstand og bli vanskelig - yep, da gjør det vondt.

Håndjern godkjent for bruk her i Norge skal ha en låsefunksjon som hindrer dem i å bli strammere mens mistenkte har de på seg, denne er dessverre noe kinkig å aktivere på noen merker hvis mistenkte gjør mye motstand. Jeg selv setter ikke min egen helse i risiko for at den jeg/vi pågriper skal ha det behagelig.

det skjønner jeg godt! Men vil gjerne høre noen historier jeg, fra dere som har sittet i fengel, bak i en celle bil eller på glattcelle? Og hvordan jobber dere som politi ? Vurderten utdannelse innfor dette, så er intrersert i alt som har med det og gjøre! :)- ikke ts

Skrevet

Jeg selv setter ikke min egen helse i risiko for at den jeg/vi pågriper skal ha det behagelig.

Ikke det at jeg er noe kriminell eller tenker i de baner, men altså, selv om en er rolig og ikke viser noe tegn til aggresjon? Med andre ord, hva skal til for at man ikke skal bli torturert som arrestert?

Skrevet

det skjønner jeg godt! Men vil gjerne høre noen historier jeg, fra dere som har sittet i fengel, bak i en celle bil eller på glattcelle? Og hvordan jobber dere som politi ? Vurderten utdannelse innfor dette, så er intrersert i alt som har med det og gjøre! :)- ikke ts

Tror ikke du kommer til å få så veldig mange historier på hvordan det er bak lås og slå. Vi som jobber der har taushetsplikt, og tidligere innsatte ønsker vel stort sett ikke snakke så mye om det.

Du kan jo gå inn på forskjellige nettsider tilhørende fengsler. Kanskje wayback har noe informasjon. Ellers hender det jo at enkelte fengsler åpner for besøk av nysgjerrige (skoleklasser å sånn hvertfall, aner ikke hvordan det er for vanlige hvermansen).

Ellers kan du jo se amerikanske fengsler på NationalGeographic da :lur:

Ikke det at jeg er noe kriminell eller tenker i de baner, men altså, selv om en er rolig og ikke viser noe tegn til aggresjon? Med andre ord, hva skal til for at man ikke skal bli torturert som arrestert?

Tror han mener at om det er tilbøyeligheter til voldelighet er det bedre å være litt "brutal" med å få på plass håndjernene enn å bli skadet selv/andre blir skadet/den pågripne skader seg selv.

Skrevet

Det må du spørre de som torturerer. Selv tror jeg ikke på tortur under pågripelse, jeg blir bare svett og sliten av sånt. Og, er uansett ikke jeg som skal avhøre mistenkte.

Skrevet

Det må du spørre de som torturerer. Selv tror jeg ikke på tortur under pågripelse, jeg blir bare svett og sliten av sånt. Og, er uansett ikke jeg som skal avhøre mistenkte.

-.-

Tar oss selv litt høytidelig, gjør vi ikke? Kremen av norsk ungdom liksom... Pfft!

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

nei. til tross for at jeg ble hentet av politiet støtt og stadig da jeg var tenåring. de kjørte meg bare hjem til mor :gjeiper: men som de truet med glattcella!! og sa "nå blir du hjemme!" haha, stakkars moren min

Endret av Nuppdupp
Skrevet

Kjenner en som satt inne 30 dager for fyllekjøring. Han sier det var helt greit. Det ble en avslappende måned med poker og bygging av paller.

Eneste han klager på var at det ikke var riktig type næring i maten. Alt for mye fiber bla. Han skjønner godt at det ikke skal være luksusmat i fengsel, men han synes ikke f.eks. pannekaker til middag ga voksne menn den næringen de trengte.

Skrevet

-.-

Tar oss selv litt høytidelig, gjør vi ikke? Kremen av norsk ungdom liksom... Pfft!

Nei, er faktisk helt sant. Jeg er jævlig lat. Hvorfor skal jeg gidde stresse og lage mer arbeid for meg?

Og det er temmelig mange år siden jeg var ungdom.

Skrevet

Jeg har vært på glatta fem ganger og jeg synes politiet gjør en forferdelig dårlig jobb. Det er traumatisk å være der uansett, men behandlingen man får fra politiet som håndterer en (litt avhengig av om en er bøtelagt, skal registreres eller annet) er kritikkverdig.

Jeg forstår hvorfor folk som havner i systemet i ung alder får avsky for politiet. Jeg var heldigvis mer voksen da jeg satt på glatta, men det er en grusom opplevelse og svært ofte unødvendig i forhold til hva man er innbragt for. Mange ganger hadde det holdt med en enkel legitimering.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...