Gjest care Skrevet 9. januar 2004 #1 Skrevet 9. januar 2004 Hva mener dere? Vi diskuterte dette på jobben. Dama får 17.900 i måneden og kan ikke la datteren få være med på fritidsaktiviteter. Datteren oppfatter dem som fattige. Vi vet jo selvsagt ikke hvordan moren prioriterer, men vår sekretær på jobb understreket at hun hadde mindre i lønn, var også alenemor, men hadde bil, camping, eide hest og hadde det godt nok. Få av oss, hadde denne månedeslønnnen og de fleste av oss har lang utdannelse. En dame hos oss, påpekte at hun med 34 års ansinnitet ikke kom opp i den lønna noen gang. Hva mener dere?
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #2 Skrevet 9. januar 2004 Joda, men regnestykket blir jo litt feil. Hvis vi skal sammenligne med vår lønn, for det er jo 85oo (overg.stnd) + 450 (bostøtte) + ca 2000 (anslått strøm som kommunen dekker), dvs ca 11000 som er hennes "lønn". REsten av pengene er jo barnetrygd, kontantstøtte og barnebidrag, noe alle som har barn får (vel er man to foreldre som bor ilag får man ikke barnebidrag, men den andre bidrar jo). Dermed mener jeg at man må diskutere ut fra ca 11000,-. Det virker jo lite, men hvis du har en lønn du skal skatte av (ca 35 % skatt?) er du faktisk nødt til å tjene 17000 (16950 for å være nøyaktig) for å sitte igjen med 11000 utbetalt.. Poenget er vel uansett at denne moren har regnet ut at det lønner seg ikke for henne å ta en betalt jobb (det sier hun jo rett ut). Hun vil komme dårligere ut av det, og da er noe veldig feil, tenker jeg.
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #3 Skrevet 9. januar 2004 Hvis hun er så forbanna fattig kan hun jo si opp parkplassen til 600,- i måneden slik at datteren slipper å bruke av sparepengene sine for å gå i speider'n! Hallo! Hun går jo hjemme og får kontantstøtte! En leilighet for 3 personer til 8425,- er også råflott, spesielt i Skjedsmo, der må det da gå an å få noe langt billgere. Vi er en familie på 4 som leier leilighet i Oslo til 6500,- i måneden. Ble skikkelig provosert av dette innlegget, jeg har selv vært student (jada, jeg vet at jeg valgte det selv) med to små barn og levd på Lånekassens budsjett, så jeg vet godt hva det vil si å virkelig ha dårlig råd. Dette var den mest usakelige artikkelen jeg har lest på lenge, tydelig at det ikke er stort å skrive om på Romerike...
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #4 Skrevet 9. januar 2004 Bare et lite apropos: For en stund siden hadde samme avis (tror jeg?) en lignende artikkel der en fattig mor "sto fram". Dette resulterte i følgende gladsak en tid etter: Mange samvittighetsfulle mennesker hadde gitt penger og annet til den fattige moren. Sier ikke at det er noen sammenheng, men erfaring viser uansett at det kan lønne seg å "stå fram" som fattig..
Gjest agurk Skrevet 9. januar 2004 #5 Skrevet 9. januar 2004 Arg! Ble skikkelig provosert jeg nå! Jeg var fattig den gangen jeg og sønnen min bodde alene og vi hadde 11 000 utbetalt alt inkludert! Og hun er fattig med 17000? Joda når jeg fikk så mye penger ble jeg rik jeg! Og desuten kan hun jo lette på ræva og jobbe i stedet for å syte! Andre alenemødre har klart det før henne..
Gjest Hilde K S Skrevet 9. januar 2004 #7 Skrevet 9. januar 2004 Skal vi se; 17900,- minus 8600,-. Da skal det være igjen kr 9300,- til mat og livsopphold. Jeg skulle klart å fått ungene avgårde på fritidsaktiviteter. Etter at mat/ hushold er betalt bør det være igjen 5300,- til klær og fritid.
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #8 Skrevet 9. januar 2004 Hvem i heite h......med vanlig lønn har utbetalt så mye penger? Tenker på de som sitter i butikk, hotell og andre lavtlønnsyrker. Jeg har utbetalt 13000. Jeg MÅ leve etter hva jeg tjener. Hun skal jamen det jobbe mye for å få utbetalt så mye pr.mnd. Om hu har en vanlig jobb. Hva i heite hoppe h##### forventer en enslig mor at hun skal FÅ av det offentlige hver mnd? To gjennomsnittrslønninger? Om det er så lite lukrativt så er det forsent å snyte seg når nesen er borte. Trøsten får være at hun slipper å gå slik da det er gått tre år, men hun skal vel først få r### i sving for å få utdannelse. Slik kan man jo holde på en god stund til å syte.
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #9 Skrevet 9. januar 2004 Hvem i heite h......med vanlig lønn har utbetalt så mye penger? Tenker på de som sitter i butikk, hotell og andre lavtlønnsyrker. Jeg har utbetalt 13000. Jeg MÅ leve etter hva jeg tjener. Hun skal jamen det jobbe mye for å få utbetalt så mye pr.mnd. Om hu har en vanlig jobb. Hva i heite hoppe h##### forventer en enslig mor at hun skal FÅ av det offentlige hver mnd? To gjennomsnittrslønninger? Om det er så lite lukrativt så er det forsent å snyte seg når nesen er borte. Trøsten får være at hun slipper å gå slik da det er gått tre år, men hun skal vel først få r### i sving for å få utdannelse. Slik kan man jo holde på en god stund til å syte. Joda, men ikke glem at en god del av pengene som nevnes er barnetrygd, kontantstøtte og barnebidrag fra far. Dette er penger som alle som har barn får (ved siden av ordinær lønn/trygd)
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #10 Skrevet 9. januar 2004 Fult klar over at enkelte ikke regner med det som inntekt, men noe ekstra de får.
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #11 Skrevet 9. januar 2004 Fult klar over at enkelte ikke regner med det som inntekt' date=' men noe ekstra de får.[/quote'] Poenget mitt var bare at hvis man sammenligner sin egen økonomi med denne moren sin økonomi, så må man huske på å trekke fra barnetrygd/etc fra hennes eller legge den til sin egen. For å få et rett sammenligningsgrunnlag.
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #12 Skrevet 9. januar 2004 Om man velger å få barn tidlig eller andre måter bli alene så er det et valg du tar der og da. Det er ment som en overgangsordning fra trygdekontor. Om du da heller ikke velger å gjøre noe med din situasjon for å få det bedre, ja så er det deres valg. Kom ikke og syt etterpå. Kjenner personlig en alenemor som leier leilighet til 8000. Hun må bo i byen. Det ble så dyrt at hun måtte søke bostøtte. Hun kan få rimeligere leilighet ut av sentrum, men når du vet at hun må tilbringe dagene på kjøpesentrene.Da må du bare ha en bolig til 8000 da.
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #13 Skrevet 9. januar 2004 17900 kr er for meg i dag mange penger. Jeg har ett budsjett på ca 2500 kr i mnd etter at husleia på 3000 er betalt. Det skal dekke klær, mat, etc , etc. Synd jeg ikke har blitt smelt på tjukken slik at jeg nå kunne levd på barnet mens jeg studerte. Akkurat d der er d en hel del som spekulerer i.
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #14 Skrevet 9. januar 2004 17900 kr er for meg i dag mange penger. Jeg har ett budsjett på ca 2500 kr i mnd etter at husleia på 3000 er betalt. Det skal dekke klær, mat, etc , etc. Synd jeg ikke har blitt smelt på tjukken slik at jeg nå kunne levd på barnet mens jeg studerte. Akkurat d der er d en hel del som spekulerer i. Tror ikke det er så veldig lukrativt å være student med små barn, hverken sosialt, faglig eller økonomisk..
Gjest agurk Skrevet 9. januar 2004 #15 Skrevet 9. januar 2004 Det kalles jo overgangstønad for at det er noe man får i en overgang, ikke noe man skal leve av for all tid. det kan jo være en fordel å få seg jobb og mens man går på overgangstønad. da får man faktisk MANGE penger da! Du mister ikke all overgangstønaden, men den blir redusert etter inntekta di! (fikk utbetalt ca 5000 selv om jeg jobba 70 %) Da har man jo faktisk muligheten og spare slik at man har til man mister overgangstønaden og kanskje trenger litt ekstra!
Gjest sexysadie Skrevet 9. januar 2004 #16 Skrevet 9. januar 2004 Tror ikke det er så veldig lukrativt å være student med små barn, hverken sosialt, faglig eller økonomisk.. De jeg kjenner har d enklere mht økonomi iallfall. Slipper å ta seg opp lån
Gjest Embla s Skrevet 9. januar 2004 #17 Skrevet 9. januar 2004 De jeg kjenner har d enklere mht økonomi iallfall. Slipper å ta seg opp lån Hvis man er alenemor, sikkert. Hvis man derimot bor sammen med barnefaren får man ikke noe ekstra.
Gjest Nicoline Skrevet 9. januar 2004 #18 Skrevet 9. januar 2004 Det er jammen noen av det dummeste jeg har lest. At de tør stå fram og drite seg loddrett ut ? Friske folk - også sitter de hjemme og klager. Hun skulle fått en fot bak og kommet seg ut i jobb fortere enn svint. Det er bare to typer kvinner som er hjemme i årevis uten å nøle - det er enslige mødre og kvinner som har menn som tjener godt. Så står det skrevet at hun gjerne kunne tenke seg utdanning innen helse og sosial - herremin, hvorfor har hun ikke gjort det mens hun gikk hjemme da ? Nei, det er så dumt at jeg orker ikke kommentere det mer ...
vivi Skrevet 9. januar 2004 #19 Skrevet 9. januar 2004 Det er jammen noen av det dummeste jeg har lest. At de tør stå fram og drite seg loddrett ut ? Friske folk - også sitter de hjemme og klager. Hun skulle fått en fot bak og kommet seg ut i jobb fortere enn svint. Det er bare to typer kvinner som er hjemme i årevis uten å nøle - det er enslige mødre og kvinner som har menn som tjener godt. Så står det skrevet at hun gjerne kunne tenke seg utdanning innen helse og sosial - herremin, hvorfor har hun ikke gjort det mens hun gikk hjemme da ? Nei, det er så dumt at jeg orker ikke kommentere det mer ... Kunne ikke vært mere enig!!!
Gjest Anonymous Skrevet 9. januar 2004 #20 Skrevet 9. januar 2004 Utdanning innen helse og miljø??? Ja skal hun begynne på toppen da eller? Blir ikke rik av og jobbe der. Pussig at jenter med barn hjemmeboende som ikke har all den offentlige støtten kan klare seg på mindre. Er bare slik når du får både i pose og sekk. Yrkesaktive må i jobb etter 1 år, men enslige drar det ut i åresvis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå