AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Hvor mange dager kan man gå uten å ha hatt avføring før det blir "skadelig"? Jeg har utrolig treg fordøyelse (prøvd ALT! svisker, mer fiber, mer vann, laktuloe osv) Her om dagen hadde jeg gått godt over en uke..... Mener å ha lest et sted at man ikke skal gå mer enn tre dager. Kjøpt meg "Frukt og Fiber" terninger, men de anbefales ikke å tas regelmessig de heller.. Det skumle er at magen er like flat, ikke oppblåst, hard eller noe. Men når jeg først kommer på do, så er det jo ganske mye som skal ut. Blir helt kvalm av tenke på at det har vært inni meg i 5-12 dager!!! Noen som har noen superråd for hva jeg kan spise slik at tarmene jobber selv? Vil ikke ta avføringsmiddel, for det er skadelig for tarmene på sikt, kan bli avhengig feks. Er i bevgelse også. Men husker fra jeg var liten jente at dette har vært et problem for meg...
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #3 Skrevet 23. februar 2012 Hvis du har hatt det sånn hele livet, kan det jo være at det bare er sånn? Alle er forskjellige, så noe som er unormalt og kanskje tegn på sykdom kan være helt normat for et annet menneske. Opplever du ubehag i forbindelse med dette, eller syns du bare det er rart at du har avføring så sjelden? Ta deg en tur til legen hvis du virkelig vil finne ut av det!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2012 #4 Skrevet 23. februar 2012 Hvis du har hatt det sånn hele livet, kan det jo være at det bare er sånn? Alle er forskjellige, så noe som er unormalt og kanskje tegn på sykdom kan være helt normat for et annet menneske. Opplever du ubehag i forbindelse med dette, eller syns du bare det er rart at du har avføring så sjelden? Ta deg en tur til legen hvis du virkelig vil finne ut av det! Legen sier bare at jeg å spise mer fiber.. Og har prøvd dette... (Tar det ikke så seriøst) Jeg har ingen ubehag ved å ikke komme på do på de dagene, men når jeg først kommer på do, så går jeg fler ganger den dagen, da er det endel som skal ut liksom. Det er jo avfallsstoffer, derfor jeg lurer på om det er "farlig" å ha det så lenge inni seg. Ville gjerne vært på do hverfall annenhver dag...
Gjest a Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 Mener jeg har sett noen med samme problemet på serien "pinlige problemer" (ironisk nok, det du kaller det). Husker ikke hva serien heter på engelsk, men det går an å søke opp. Handlet iallfall om en jente som hadde problemer med å bæsje, men husker dessverre ikke hva løsningen ble. Dette er kanskje ikke til så mye hjelp, men du kunne jo prøvd å søke det opp selv, og kanskje finne episoden eller noe
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #6 Skrevet 24. februar 2012 Mener jeg har sett noen med samme problemet på serien "pinlige problemer" (ironisk nok, det du kaller det). Husker ikke hva serien heter på engelsk, men det går an å søke opp. Handlet iallfall om en jente som hadde problemer med å bæsje, men husker dessverre ikke hva løsningen ble. Dette er kanskje ikke til så mye hjelp, men du kunne jo prøvd å søke det opp selv, og kanskje finne episoden eller noe Takk for tipset, men husker du når, hvem kanal eller lignende? Ellers er det vel mer aktuelt å ta opp med legen
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #8 Skrevet 24. februar 2012 Er det farlig når det går mer enn tre dager?! Jeg går på do ca 1 gang i uka jeg :S
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #9 Skrevet 24. februar 2012 1 gang i uken, og ikke oppblåst mage av det? Spiser dere fast føde i det hele tatt?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #10 Skrevet 24. februar 2012 Har du prøvd linfrø? Ja, men det er noen år siden, kanskje jeg skal prøve igjen.. Skal de fortsatt "ligge til bløtt" en stund før de drikkes/spises?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #11 Skrevet 24. februar 2012 1 gang i uken, og ikke oppblåst mage av det? Spiser dere fast føde i det hele tatt? TS her, Ja, selvfølgelig spiser jeg fast føde. Spiser 4 ganger om dagen. Morgen, formiddag, middag, kveld. Skal innrømme at jeg ikke spiser så mye bestandig, men jeg går jo ikke ned i vekt, så jeg får vel i meg det jeg behøver...
Gjest a Skrevet 24. februar 2012 #12 Skrevet 24. februar 2012 Husker ikke kanal, men mener serien var britisk. Så det for kanskje 1,5 år siden Mye gjetning her nå, men er vanskelig å huske noe slikt.. Overrasket over at jeg i det hele tatt kom på det!
Gjest Applecore Skrevet 24. februar 2012 #13 Skrevet 24. februar 2012 Ja, men det er noen år siden, kanskje jeg skal prøve igjen.. Skal de fortsatt "ligge til bløtt" en stund før de drikkes/spises? Jeg pleier ikke å gjøre det, visste ikke at det var vanlig...? Jeg pleier å ha en ss eller to i hjemmelaget frokostblanding. Magen min er veldig samarbeidsvillig når jeg spiser linfrø regelmessig i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #14 Skrevet 24. februar 2012 Er det farlig når det går mer enn tre dager?! Jeg går på do ca 1 gang i uka jeg :S En lege sa det til megg en gang, at etter tre dagr, så burde man gjøre noe med at man ikke har hatt avføring.. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #15 Skrevet 24. februar 2012 Jeg hadde skikkelig forstoppelse en gang og da hadde det gått langt over en uke - sikkert nærmere to, før jeg endelig begynte å gå på do igjen som normalt. Prøvde det meste men ingenting hjalp! Til og med stikkpille som skulle løse opp avføringen og trigge tarmene til å få ut resten men nei... det hjalp ikke mye. Kaffe gjorde ting værre. Linfrø hjalp ikke. Ei heller en fiberrik diett eller å drikke mye vann. Det gikk over av seg selv etterhvert, men skjer det igjen så er det rett bort til legen eller apoteket! Så det anbefaler jeg at du gjør! Jo lengre maten ligger i kroppen jo mer råtner og forgifter den systemet.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #16 Skrevet 24. februar 2012 Fett! Om jeg ikke spiser nok fett så blir jeg treg i magen. Å spise et veldig fettrikt måltid gjør at jeg får fettdiare og løser opp alt. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #17 Skrevet 24. februar 2012 Kanskje bruke mer fett i maten, men synes liksom det blir feil også. Det urde jo fungere bedre en som så disse tarmene Jeg mener selv jeg har variert kosthold, og drikker masse vann på jobb, hvertfall 2 liter i løpet av dagen! + væsken jeg får imeg via mat da..
Jinta Skrevet 24. februar 2012 #18 Skrevet 24. februar 2012 Du må drikke mer væske, spesielt vann, i hvertfall 1,5-2 liter. Spis en salatbolle om dagen og vær i god bevegelse en time hver dag.
Jinta Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Kanskje bruke mer fett i maten, men synes liksom det blir feil også. Det urde jo fungere bedre en som så disse tarmene Jeg mener selv jeg har variert kosthold, og drikker masse vann på jobb, hvertfall 2 liter i løpet av dagen! + væsken jeg får imeg via mat da.. Må si jeg synes det høres rart ut at du har så treg avføring. Spiser du mye pasta, loff, blåbær osv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå