Gå til innhold

Oksygenopptak under kondisjonstrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Kanskje et litt teit spørsmål, men, jeg trener endel kondisjonstrening. Problemet er at jeg føler at jeg ikke får nok luft når jeg løper, det føles nesten som om jeg skal besvime, og jeg får derfor ikke gitt alt. Vil gjerne løpe, men ender opp med rask gange/jogg.

Spørsmålet: kan dette være pga noe så enkelt som at jeg har litt tett nese i forbindelse med allergier? Jeg har lest at oksygenopptaket øker etterhvert som formen blir bedre, men nå har jeg trent ca 3-4 dager/uke i et halvt år, uten endring.

Noen som vet, eller har synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Kanskje et litt teit spørsmål, men, jeg trener endel kondisjonstrening. Problemet er at jeg føler at jeg ikke får nok luft når jeg løper, det føles nesten som om jeg skal besvime, og jeg får derfor ikke gitt alt. Vil gjerne løpe, men ender opp med rask gange/jogg.

Spørsmålet: kan dette være pga noe så enkelt som at jeg har litt tett nese i forbindelse med allergier? Jeg har lest at oksygenopptaket øker etterhvert som formen blir bedre, men nå har jeg trent ca 3-4 dager/uke i et halvt år, uten endring.

Noen som vet, eller har synspunkter?

Mannen min begynte å skylle nesen med sånn neseskyller som en kan kjøpe på apoteket. Bruker bare saltvann. Etter det har han fått mye bedre pust og oksygenopptak når han trener. Verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Kanskje et litt teit spørsmål, men, jeg trener endel kondisjonstrening. Problemet er at jeg føler at jeg ikke får nok luft når jeg løper, det føles nesten som om jeg skal besvime, og jeg får derfor ikke gitt alt. Vil gjerne løpe, men ender opp med rask gange/jogg.

Spørsmålet: kan dette være pga noe så enkelt som at jeg har litt tett nese i forbindelse med allergier? Jeg har lest at oksygenopptaket øker etterhvert som formen blir bedre, men nå har jeg trent ca 3-4 dager/uke i et halvt år, uten endring.

Noen som vet, eller har synspunkter?

Det kan høres ut som om du jogger med for høy intensitet. Senk intensiteten til et tempo du klarer over lengre tid. Tett nese i forbindelse med allergier kan selvsagt ha sitt å si, men er du allergisk hele tida? Er det ikke bedre nå om vinteren?

Oksygenopptaket øker hvis man trener riktig. Hvis du har trent regelmessig i et halvt år uten særlig bedring bør du kanskje vurdere om du skal endre treningsmetodene.

Okysgenopptaket øker når hjertets slagvolum øker, og når de fine kapilærene i muskulaturen blir bygd ut. Det siste blir i stor grad stimulert når du trener under syreterskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maja: det kan jeg prøve :)

Lance: nei, allergien er like ille hele året. Er allergisk mot både støvmidd, hund, katt, parfyme + +. Er nok at en person som har hund hjemme er i nærheten så kan jeg reagere. Endret faktisk på treningsopplegget idag, håper det hjelper.

Takk begge to! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...