Gå til innhold

Intervalltrening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter et par måneders sykdom og ingen trening er jeg nå straks klar igjen! Ønsker å forbedre kondisjonen betraktelig, samt å miste litt overflødig fett på mage. Planen er å kjøre intervalltrening for å oppnå disse målene, men det er så mange forskjellige tips der ute! Kondisen min er helt elendig nå, og jeg vil ikke begynne for hardt og risikere å bli syk igjen, så er et 4*4 intervallprogram ok å begynne med? Vil dette si 4min løp, 4min gå 4 ganger?

Hva bør jeg gjøre for å raskest mulig oppnå resultater? Og er det bedre å jogge lange turer eller kortere og raskere turer?

Vil i tillegg stramme opp hengerumpen - her må det styrketrening som knebøy, utfall osv til, sant?

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at intervall-hypen brer om seg. Det er særlig et miljø på NTNU som anbefaler 4x4-intervaller for folk som trener seg opp etter sykdom, men også til alle som trener utholdenhet. Jeg er sterkt uenig med dem, andre som mener det samme som jeg er Johan Kaggestad (som trente Ingrid Kristiansen), Thor Hushovd, Marit Bjørgen etc.

Ved å bare trene intervall opplever de fleste rask framgang. Imidlertid vil man etter en tid stabilisere seg på et platå som er lavere enn om man hadde et grunnfjell av rolig mengdetrening som grunnlag. Å øke kondisjonen vil hovedsakelig si to ting: Å øke hjertets slagvolum, samt å bygge ut de fine kapilærene i muskulaturen for å bedre oksygentransporten. Det siste gjøres best ved langkjøring under syreterskel.

Derfor bør du glemme det med "raskest mulig resultater". Fort ned i vekt = fort opp i vekt. En rolig og kontrollert vektnedgang kan derimot ha gode sjanser til å vare.

En annen innvending jeg har mot intervalltrening er at for folk som ikke er vant med å trene må det være vanskelig å motivere seg til å trene når det innebærer blodsmak i munnen i X antall intervaller.

Begynn pent, du bør kjenne deg helt restiuert to dager etter forrige økt. Da kan du trene netto mer enn om du kjører to beinharde økter i uka.

Du trenger ikke tenke enten eller. Etterhvert som du kjenner at du har litt grunnlag kan du kjøre en kort og rask økt en dag, og heller ta en rolig langtur en annen dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med rolige joggeturer da jeg skulle ned i fettprosent. Økte så med lengre og lengre distanser inntil løpeformen ble så bra at jeg kunne løpe en mil uten å bli sliten. Så startet jeg med intervaller for å bedre kondisen og ta formen et steg lenger. Nå varierer jeg med rolig langkjøring og intervaller.

Tror det er lettere å bli skadet om en ikke har god løpeteknikk før en starter med intervaller, så ville startet med rolige joggeturer. Fettet brant av meg med det iallefall(samt godt kosthold selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to!

Da bør jeg kanskje vente med intervalltrening (i allefall en stund) og heller starte mer "vanlig". Målet mitt er dog ikke å gå ned i vekt, men å minke fettprosenten samt å øke kondisjonen betraktelig - den er virkelig elendig pdd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...