Gå til innhold

Trenger trene hjelp!


mina s kortvedt

Anbefalte innlegg

Hei til alle der ute! :)

Jeg trenger å trene, men har noen hinder i veien.

Jeg er 16, 158 cm og veier ca 60kg. Jeg går på vidregående og bor på internat, så treningstudio går ikke her...

Og det er øvelser jeg ikke får lov til og gjøre som sit-ups, push-up, planken osv, av fysioterapaut og kiropraktor for jeg har store problemer med rygg, nakke og hofte.

Poeget mitt er ikke å gå ned kilo, men og strappe opp kroppen, hovedsaklig mage, lår, rumpa og spesielt ryggen og nakken. Vil ønske og vise med i bikini til sommeren, har store problemer med det..

Jeg har veldig store pupper ikke bare for aldreren heller, bruker 65 F og det sliter på nakken.

Er det noen som har noe tips til effektive og morsomme treningsmetoder som jeg kan gjøre ''hjemme'' og noen tips til hvordan jeg kan spise riktig, når du er 16 og bor alene blir det mye godt for og si det sånn!

Takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med dvd av jillian, 30 days shredd? den syns jeg er veldig bra, har trent til den i litt over en uke, men du har litt begrensninger med hva du kan gjøre skjønner jeg.. Men du kan jo prøve deg på det du kan klare å gjennomføre da. :)

Et lite tips hvartfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har såpass med hindringer, har ikke du fått noe opptreningsprogram av fysioen? Om ikke det, så kan du alltids be om det og gjerne ta med kiropraktor sine anbefalinger. Er ikke bra å bare satse på at noen øvelser går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dvd av jillian, 30 days shredd? den syns jeg er veldig bra, har trent til den i litt over en uke, men du har litt begrensninger med hva du kan gjøre skjønner jeg.. Men du kan jo prøve deg på det du kan klare å gjennomføre da. :)

Et lite tips hvartfall :)

Generelt fungerer ikke "30 days shred" for noen. Hvis man er overvektig skyldes det feil livsstil over lengre tid, og da hjelper det ikke å (over)trene i 30 dager, man må endre livsstil permanent.

Nå er ikke TS å anse som overvektig, men TS har jo ipso facto en del problemer som i hvertfall delvis kan bedres med trening.

Jeg skjønner godt at fysioterapeuten din sier nei til sit-ups, det er en forferdelig øvelse som ingen egentlig bør ta. Det gir f. eks. stor belastning på korsryggen uansett hvor "riktig" du tar dem.

Jeg kan skjønne at stor byste er en belastning for skuldre og nakke, men dette må da kunne avhjelpes med trening. Selv om du har problemer med ryggen må det da være noen øvelser du kan ta, særlig i terapimaster. Snakk med fysioterapeuten om å få et treningsprogram. Ved å styrke muskulaturen i ryggen og skuldrene kan bysten bli mye lettere å bære.

Dessuten vil brystene sannsynligvis bli mindre hvis du klarer å gå ned i fettvekt. Den mest effektive måten å gå ned i fettvekt på er å trene utholdenhetstrening. Jogging er nok utelukket for deg, men svømming eller spinning går vel kanskje an? I vannet blir du jo vektløs. Jeg kunne sagt mye om å trene utholdenhet, men nøyer meg med dette:

- Begynn pent. Det er mange som virkelig skal ta i når de begynner å trene, og går på en smell.

- Til å begynne med er muskulaturen uvant med å trene, og du vil nok bli temmelig støl. Det er sånn det må være de første gangene. Vent til den verste stivheten har gitt seg før du tar neste økt.

- Kroppen trenger tid til å hente seg inn etter en økt. For best netto treningsutbytte bør ikke øktene være hardere enn at du kjenner deg fullt restituert etter to dager. Det er bedre å trene fire middels økter i uka enn to virkelig harde.

- Hvis du trener noe annet enn svømming, så husk å ha med vannflaske. Kroppens ytelsesevne synker med 10% for hver prosent kroppsvæske du mister, så drikk et par store slurker hvert 10.-15. minutt.

- Hold intensiteten nede til å begynne med. Jeg vet at det har vært mye hype rundt intervalltrening de siste åra, men for folk som skal begynne å trene gir det bedre effekt i et langtidsperspektiv å bygge et grunnfjell av rolig langkjøring enn å gå rett på intervaller. Dessuten må det for mange være lite motiverende at man skal ha blodsmaken i munnen hver gang man trener.

Du sier at du bor på internat, og at du ikke har tilgang til noe treningsstudio. Er det noe sted på internatet der det kan være mulig å skru opp en terapimaster eller minimaster? De er veldig bra for folk med ryggproblemer, sjekk ut http://www.redcord.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har såpass med hindringer, har ikke du fått noe opptreningsprogram av fysioen? Om ikke det, så kan du alltids be om det og gjerne ta med kiropraktor sine anbefalinger. Er ikke bra å bare satse på at noen øvelser går fint.

Jeg har fått treningsoplegg, men det er bare for ryggen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...