Dalila Skrevet 22. februar 2012 #1 Skrevet 22. februar 2012 Skal på hyttetur, og har ansvar for middagen den ene dagen. Noen tips? Trenger ikke være noe fancy eller innviklet... Tror fantasien min har tatt vinterferie :gjeiper:
Gjest Consensio Skrevet 22. februar 2012 #2 Skrevet 22. februar 2012 Gryte av noe slag? Renskav eller en med biffkjøtt
Gjest Solsmil Skrevet 22. februar 2012 #3 Skrevet 22. februar 2012 gryte, som consensio over meg sa, er vel ganske vanlig på hyttetur. finnes uendelig med varianter
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #4 Skrevet 22. februar 2012 Kjøp jegerggryte og reinsdyrskav. Tilsett i tillegg stekt bacon og sjampingjong. Serveres med poteter og tytterbærsyltetøy/ripsgele. Evt grønnsaker. 1
Dalila Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 22. februar 2012 Noen som har en god oppskrift da? hvor mye reinsdyrskav og bacon ca per pers evt til den jegergryta?
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #6 Skrevet 22. februar 2012 Kjøp jegerggryte og reinsdyrskav. Tilsett i tillegg stekt bacon og sjampingjong. Serveres med poteter og tytterbærsyltetøy/ripsgele. Evt grønnsaker. Hvorfor jegergryte? Det ødelegger jo bare de gode råvarene? Kjøp kraft fra Jacobs og fløte, som du bruker til sausen. Lag potetmos av potetene. 3
Gjest Consensio Skrevet 22. februar 2012 #7 Skrevet 22. februar 2012 Jeg bruker 1 pakke med skav til 3-4 personer. Bacon? Tar så mye at det ser greit ut Om du bruker slik skivet bacon, så blir det iallefall et par slike pakker til en pakke med skav Men jeg bruker ikke jegergryte-posen da. Jeg bruker fløte, løk, noen skiver brunost, purre, sopp...tror det er alt. Hjernen min er ikke helt på plass i dag
Gjest Spinell Skrevet 22. februar 2012 #8 Skrevet 22. februar 2012 Hvis posegryte: regn ca 2,5-3 personer per pose, altså 3 gryterettposer på 7 personer. Bruk den kjøtt- og baconmengden som står på posen, og reduser væskemengden slik det også er beskrevet. Husker ikke om det er jegergryta eller Rondane viltgryte som skal tilsettes bacon. Muligens begge (Jeg er blant de som tyr til Toro i ny og ne, ja...) Er for øvrig ikke uenig med den som foreslår å lage ting mer fra bunnen, men fikk på en måte et inntrykk av at TS kanskje ikke var helt der.
Gjest Consensio Skrevet 22. februar 2012 #9 Skrevet 22. februar 2012 Ååååh, om du har tilgang på stekovn også, så er det veldig godt med hvitløksbaguetter til nesten alle gryter For å gjøre det litt billigere enn å kjøpe de ferdige, så kan du kjøpe slike halvstekte baguetter, steke de nesten klare, ta de ut av ovnen og dele de i to på langs. Smør på masse hvitløkssmør og ha de i ovnen litt til så alt smøret har smeltet godt ned i brødet
Dalila Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 22. februar 2012 Fnis, jeg er egentlig sånn som helst lager fra grunnen, men har ikke prøvd meg på denne før og regner med at jeg er sliten etter hele dagen på ski, så tenkte Toro gjerne kunne få hjelpe meg Takk, høres godt ut, noen andre forslag??
Gjest Spinell Skrevet 22. februar 2012 #11 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Istedenfor den tradisjonelle "hyttegryta" lager jeg forresten ofte fajitas Deler opp kyllingfileter (ca 1,5 per person) i biter og steker. Krydrer med fajitaskrydder (Old El Paso. Tipper 1,5 - 2 poser krydder holder. Jeg bruker sjelden mer enn en halv pose når jeg lager til to pers. ) Hakker løk og paprika og surrer sammen med kyllingfiletene. Til 7 personer ville jeg brukt 3 løk og 6-7 paprika. Slenger gjerne oppi en boks eller to med maiskorn også. Til såpass mange personer kan det nok være at kyllingfiletene bør stekes i flere porsjoner, og grønnsakene surres for seg, for så å blande alle ingrediensene til slutt. Serveres med varme tortillas (3-4 per pers), salsa og creme fraiche/rømme. Dette er mat som er ganske rask å lage. Oppkutting av alle ingrediensene tar vel nesten lenger tid enn steking og oppvarming. Endret 22. februar 2012 av Spinell
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #13 Skrevet 22. februar 2012 Hva med en skikkelig god chili con carne? Jeg vet at Mat på Bordet har en oppskrift på det.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #15 Skrevet 22. februar 2012 Bakt potet med tilbehør (ost, bacon, skinke, mais, sopp, løk, ruccola, holiday-dip, kryddersmør ++) Server eventuelt salat og noen hvitløksbaguetter til.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #16 Skrevet 22. februar 2012 Kjøp et par spann med sodd. Bare å varme opp.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #17 Skrevet 22. februar 2012 Veldig enkelt. Toro meksikansk gryte med ekstra sopp, chili og krydder og med rømme. Litt mer jobb. Chili con Carne. Du kan kanske steke opp kjøttdeigen i forkant.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #18 Skrevet 22. februar 2012 PØLSEFEST! Og du stiller selvfølgelig med pølse? 1
Gjest gjest17 Skrevet 24. februar 2012 #19 Skrevet 24. februar 2012 Hva med den gryten Anders Rogg laget i går på "4-Stjerners Middag"? Er i allefall ett godt utgangspunkt så kan du tilpasse den hvordan du selv vil :-)
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #20 Skrevet 24. februar 2012 Chicken cacciatore med enten pasta eller poteter ved siden av. En enkel variant ligger bl.a på BBC Good Food sine sider, jeg tror også du kan finne oppskrift på flere norske matblogger. Man legger bare kylling i langpanne med en saus av tomat og mascarponeost og steker til ferdig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå