Gå til innhold

Å bruke kredittkort til hverdags


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Wolfmoon

Hvis man heller ikke kan betale regninger med kredittkort uten gebyrer er i hvert fall trådstarters poeng helt vekk. Å utsette betalingen av småinnkjøp i noen få dager for å tjene penger med en eller to prosent bankrente er veldig mye bryderi for noen få øre.

Bankrenten i en vanlig norsk bank ligger på omtrent ti øre per hundrelapp per måned...

Jeg kan jo selvfølgelig betale hotellopphold, flybilletter og alt annet der man bruker kredittkort, men ja det er et gebyr på å betale andre regninger. Og at småinnkjøp ikke har noe å si? Bruker man kredittkortet på det meste i løpet av en måned, så blir det en stor del av ens økonomi. Mange bekker og alt det der. Det kan godt hende andre har bedre betingelser i forbindelse med betaling av regninger også, men jeg kjenner kun de jeg har på mine kredittkort i detalj.

At du bare har en prosent eller to bankrente er for meg likegyldig, jeg har høyere rente på min sparekonto. Og i tillegg legger jeg ut langt mer enn et par hundrelapper per måned, så jeg dekker fort opp en hel rekke tyggegummipakker ved å bruke mitt kredittkort.

Du klarer ikke å sette deg inn i fordelene med kredittkort, og snakker også kun utfra egne forhold og erfaringer. Når vi hevder noe annet, sier du at nei, det lønner seg ikke... igjen utfra egne betingelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var da voldsomt

Poenget mitt er hele tiden at trådstarter tar feil ved å hevde at han har en rentegevinst av å utsette betalinger på regninger.

Det du beskriver som gratis er det heller ikke. Du må ut med minimum 650 kroner i året for Amex. Det er dyrt for gratis.

Reiseforsikringen som du får ved å kjøpe med amex har mange av oss uansett gratis gjennom jobben men med bedre betingelser. Da har det liten hensikt å betale et årsgebyr bare for å få noe som er gratis.

Det var mitt innlegg du refererte, ikke TS sitt.

Jeg betaler ingenting for kortene mine, det gjør arbeidsgiver. Likevel er 650 kroner i året mye mindre enn det en reiseforsikring koster, og i alle fall mye mindre enn det døds- og uføreforsikring koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da voldsomt

Poenget mitt er hele tiden at trådstarter tar feil ved å hevde at han har en rentegevinst av å utsette betalinger på regninger.

Det du beskriver som gratis er det heller ikke. Du må ut med minimum 650 kroner i året for Amex. Det er dyrt for gratis.

Reiseforsikringen som du får ved å kjøpe med amex har mange av oss uansett gratis gjennom jobben men med bedre betingelser. Da har det liten hensikt å betale et årsgebyr bare for å få noe som er gratis.

Jeg blir helt oppgitt over argumentasjonsteknikken din. Så fordi du får reiseforsikring gjennom jobben er det ingen fordeler med kredittkort for oss andre? Unnskyld meg, men kan du være så snill å tenke en smule gjennom det argumentet ditt? Verken jeg, min kjæreste, mine foreldre, hans foreldre eller mine søsken har reiseforsikring dekt av jobben, ingen av mine venner som har reist en del har fått det gjennom jobben heller. Jo, EN jeg har reist med fikk det gjennom jobben, men han jobbet innen forsikring da. Da er det en stor fordel å kredittkort inkludert reiseforsikring. Men det poenget klarer ikke du å se, fordi DU får gratis forsikring?

Det er også en stor fordel å ha kredittkort når man reiser, for mister man debetkortet mens man er på reise er man i litt trøbbel... Den fordelen ser ikke du fordi...? Kredittkort er en kjempefordel ved handel på nettet (du gir ingen tilgang til bankkontoen din hvis du skulle bli utsatt for svindel), den fordelen ser du ikke fordi...? Noen kredittkort tilbyr cashback (tilbyr rabatt på f.eks alle klesbutikker i hele verden samtidig som de er helt gebyrfrie ved betaling innen forfall), den fordelen ser ikke du fordi...?

Du må da innse at du ikke kan forkaste alle fordelene ved kredittkort fordi noen ikke klarer å betale innen forfall? Kredittkort ER supert for de med kontroll på økonomi, det er de aller fleste økonomer klar over, men du motsier dem alle fordi...???

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er mulig å overleve bruk av kredittkort, men se hva tråden handlet om opprinnelig. Noen mente faktisk at de kunne tjene penger på å bruke kredittkortet til å utsette betalingen av regninger noen få dager og dermed få en rentegevinst. Regner man på dette ser man fort at rentegevinsten blir så latterlig liten at det ikke er bryet verdt.

Det kommer jo helt an på hvor mye man handler for og hva slags rente man har. Gevinst er gevinst, enten den er stor eller liten. Og "ikke bryet verdt"? Hvilket bry? Det er gratis fortjeneste uten noe som helst bryderi i det hele tatt. Du får det tl å høres ut som noe veldig komplisert å betale en regning på forfall i måneden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kredittkort og bruker det flittig.

Hovedgrunnen til deg er ikke det spor relatert til å spare penger, men snarere det faktum at betaling med kredittkort gir betydelig mer sikkerhet enn debetkort ved betaling på nett. I tillegg bruker jeg kortet mye i jobbsammenheng og med det slipper å legge ut for utgifter som min arbeidsgiver skal dekke.

For meg er kredittkort gull verdt. Har verdt oppe i 60.000 kroner på en måned, og jeg vil ikke en gang tenke meg å legge ut for dette direkte av min lønnskonto.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt oppgitt over argumentasjonsteknikken din. Så fordi du får reiseforsikring gjennom jobben er det ingen fordeler med kredittkort for oss andre? Unnskyld meg, men kan du være så snill å tenke en smule gjennom det argumentet ditt? Verken jeg, min kjæreste, mine foreldre, hans foreldre eller mine søsken har reiseforsikring dekt av jobben, ingen av mine venner som har reist en del har fått det gjennom jobben heller. Jo, EN jeg har reist med fikk det gjennom jobben, men han jobbet innen forsikring da. Da er det en stor fordel å kredittkort inkludert reiseforsikring. Men det poenget klarer ikke du å se, fordi DU får gratis forsikring?

Det er også en stor fordel å ha kredittkort når man reiser, for mister man debetkortet mens man er på reise er man i litt trøbbel... Den fordelen ser ikke du fordi...? Kredittkort er en kjempefordel ved handel på nettet (du gir ingen tilgang til bankkontoen din hvis du skulle bli utsatt for svindel), den fordelen ser du ikke fordi...? Noen kredittkort tilbyr cashback (tilbyr rabatt på f.eks alle klesbutikker i hele verden samtidig som de er helt gebyrfrie ved betaling innen forfall), den fordelen ser ikke du fordi...?

Du må da innse at du ikke kan forkaste alle fordelene ved kredittkort fordi noen ikke klarer å betale innen forfall? Kredittkort ER supert for de med kontroll på økonomi, det er de ateller fleste økonomer klar over, men du motsier dem alle fordi...???

Å, er det noe galt med argumentasjonsteknikken min... :) Det er ikke bare det at du ikke er enig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kredittkort og bruker det flittig.

Hovedgrunnen til deg er ikke det spor relatert til å spare penger, men snarere det faktum at betaling med kredittkort gir betydelig mer sikkerhet enn debetkort ved betaling på nett. I tillegg bruker jeg kortet mye i jobbsammenheng og med det slipper å legge ut for utgifter som min arbeidsgiver skal dekke.

For meg er kredittkort gull verdt. Har verdt oppe i 60.000 kroner på en måned, og jeg vil ikke en gang tenke meg å legge ut for dette direkte av min lønnskonto.

Dersom du reiser med jobben er det arbeidsgiver som skal legge ut alle utgifter på forhånd. Det er ikke du som skal betale og deretter kreve arbeidsgiver for pengene.

Ei heller er det ditt ansvar å skaffe deg reiseforsikring. Jobber du på et sted med en viss grad av seriøsitet betaler de det for deg. En alminnelig reiseforsikring i f.eks europeiske koster omtrent en tusenlapp og gjelder et år. Selvsagt betaler arbeidsgiver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du reiser med jobben er det arbeidsgiver som skal legge ut alle utgifter på forhånd. Det er ikke du som skal betale og deretter kreve arbeidsgiver for pengene.

Ei heller er det ditt ansvar å skaffe deg reiseforsikring. Jobber du på et sted med en viss grad av seriøsitet betaler de det for deg. En alminnelig reiseforsikring i f.eks europeiske koster omtrent en tusenlapp og gjelder et år. Selvsagt betaler arbeidsgiver det.

Herregud, du gir deg ikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvor mye man handler for og hva slags rente man har. Gevinst er gevinst, enten den er stor eller liten. Og "ikke bryet verdt"? Hvilket bry? Det er gratis fortjeneste uten noe som helst bryderi i det hele tatt. Du får det tl å høres ut som noe veldig komplisert å betale en regning på forfall i måneden.

Som sagt tjener du rundt en promille per måned, hvis du har en god bankforbindelse.Det betyr at hvis du til enhver tid har 5000 kroner utestående i gjennomsnitt gir opplegget ditt.... 60 kroner i året! (minus årsgebyret på kortet hvis du har et slikt)

Jippi, det er nesten nok til en øl i året!!

Eventuelt holder det til en gratis plastikkpose en gang i uken når du er ute og handler

(og nei, ikke argumenter med "cashback". Det er rentebesparelsen jeg kommenterer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og poenget ditt ?

At du lever i en verden hvor du tror du vet alt om, og kan diktere betingelsene for, alt fra andre menneskers privatøkonomi til arbeidsforhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du lever i en verden hvor du tror du vet alt om, og kan diktere betingelsene for, alt fra andre menneskers privatøkonomi til arbeidsforhold.

Jeg skjønner jo at du foretrekker å være anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner jo at du foretrekker å være anonym

Vel, du er jo anonym du også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Dersom du reiser med jobben er det arbeidsgiver som skal legge ut alle utgifter på forhånd. Det er ikke du som skal betale og deretter kreve arbeidsgiver for pengene.

Ei heller er det ditt ansvar å skaffe deg reiseforsikring. Jobber du på et sted med en viss grad av seriøsitet betaler de det for deg. En alminnelig reiseforsikring i f.eks europeiske koster omtrent en tusenlapp og gjelder et år. Selvsagt betaler arbeidsgiver det.

Du må gjerne fortelle dette til staten, for de har ikke fått det med seg :roll:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du reiser med jobben er det arbeidsgiver som skal legge ut alle utgifter på forhånd. Det er ikke du som skal betale og deretter kreve arbeidsgiver for pengene.

Det er feil. De aller fleste reiser på regning, der de først får penger fra arbeidsgiver når reisen er gjennomført, og man har sendt inn en reiseregning med vedlagte kvitteringer til arbeidsgiver. Dette gjelder både i det private og i det offentlige.

Nettopp derfor får mange kredittkort med gode betingelser gjennom jobben. Slik at man kan sende inn reiseregning og få pengene tilbake før kredittkortregningen må betales. Mange arbeidsgivere forutsetter derfor også at du betaler reiser på kredittkortet, og har derfor ikke reiseforsikring ved siden av kredittkortet.

Nå begynner også jeg å bli lei av å svare deg her inne. Du slenger jo ut bastante meninger om ting du ikke kan noe om. Snakk om å være sta, og uvitende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne fortelle dette til staten, for de har ikke fått det med seg :roll:

Ikke fylkeskommunen heller, eller en av landets største IT-bedrifter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som sagt tjener du rundt en promille per måned, hvis du har en god bankforbindelse.Det betyr at hvis du til enhver tid har 5000 kroner utestående i gjennomsnitt gir opplegget ditt.... 60 kroner i året! (minus årsgebyret på kortet hvis du har et slikt)

Jippi, det er nesten nok til en øl i året!!

Eventuelt holder det til en gratis plastikkpose en gang i uken når du er ute og handler

(og nei, ikke argumenter med "cashback". Det er rentebesparelsen jeg kommenterer).

Hvorfor gjetter du en tilfeldig sum jeg har utestående, og tar utgangspunkt i en veldig lav rente? For min del utgjør beløpet ca 400 kroner i året i gevinst hvis man ser kun på renten. Og selv om du ikke ønsker å høre om cashbacken så kommer jo den i tillegg. Og på toppen av det summen jeg sparer på å ikke ha separat reiseforsikring. Men selv om jeg kun sparte de 400 kronene i renter, så hadde jeg jo beholdt kortet uansett. Det er som sagt gratis gevinst uten en eneste ulempe. Hvis du kjøper noe for kr 600 og betaler med en tusenlapp, hva gjør du da? Kaster vekslepengene i fleisen på kassadama mens du ler og sier at dette får du jo bare noen øl for? Så ingen vits å beholde pengene? :lete:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fornuftige mennesker er et kredittkort rett og slett et gratis lån, med hauger av fordeler og ingen ulemper. Men hver gang det dukker opp en tråd om emnet på kg, ser man at det finnes noen enkeltpersoner som ikke har forstått konseptet. Synd for dem, men de står jo fritt til å bruke kontanter og debetkort. Så kan vi andre heve vår cashback og vår gratis forsikring og vår rentegevinst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankrenten i en vanlig norsk bank ligger på omtrent ti øre per hundrelapp per måned...

Jøss, hva slags bank bruker du? Jeg har 3,7% på sparepengene mine. Det er ikke mye, men i hvert fall vesentlig mer enn ti øre pr hundrelapp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lureste er alltid å ha noen penger på en bufferkonto. Da kan man alltid takle uforutsette utgifter og sove godt om natten i tillegg. Bruker man av bufferkontoen kan man fylle den opp senere.

Jeg har bufferkonto OG kredittkort, og sover veldig godt om natten. Ingen grunn til å gjøre uttak fra bufferkontoen og tape renter, når jeg får gratis lån på kredittkortet.

At det finnes folk som er villige til å utsette betaling av regninger bare fordi de tror de kan tjene penger når rentenivået ligger på en prosent eller to bekrefter egentlig bare hvor tåpelig ola pottit tenker.

Et kjapt regnestykke viser at man ved å utsette betalingen til slutten av måneden tjener en promille ved dagens rentenivå. Har man for eksempel 5000 kroner i konstant gjeld vil man tjene 5 kroner på å spekulere i å utsette betalingen mest mulig. Jeg håper virkelig man bruker den femmeren til noe nyttig.....

De beste sparerentene er i underkant av 4%. Har man 1-2% bør man bytte bank asap.

Det er riktig at hvis du betaler en gang i måneden så slipper du gebyrer og renter og straffeavgifter, men hvis du en gang ikke gjør det så er tapet så stort at du uansett har gått i minus.

Så, hvis du uansett har pengene så kan du like gjerne betale kontant. Det du tjener i renter på å vente noen få dager er lik null.

Lokketilbudene til kredittkortselskapene er bagatellmessige i forhold til gjennomsnittskostnadene folk har ved bruk av kortet.

En liten sjekk av prislister viser ellers at "versting-kortet" 365 tar 50 kroner i straffegebyr for et ordinært uttak på 500 kroner i en helt vanlig norsk minibank..... I tillegg kommer andre gebyrer hvis du f.eks ikke gjør opp med en gang.

Trådstarters innlegg handlet om de av oss som betaler innen fristen, og dermed ikke får noen utgifter.

For meg viser dette at det lønner seg å ha en bufferkonto på noen titusener i en bank. Har man det vil ikke hverdagslige små-utgifter være noen bekymring. I tillegg får man litt renter og kontroll på økonomien, og best av alt , man slipper kredittkort og forbrukslån.

Jeg liker å betale med kontanter i utlandet av ulike grunner. Da er ikke uttak med kredittkort særlig lurt. Minibankkortet mitt gir faktisk bedre betingelser når jeg tar ut valuta på Gardermoen. selv i utlandet kan jeg ta ut lokal valuta uten bekymringsmessig høye kostnader. Og ja, hotellet har safe....

Jeg har en velfylt bufferkonto, og tar som sagt ikke ut penger derfra når jeg får gratis lån på kredittkortet. Jeg ønsker ikke å slippe kredittkort, siden det har cashback og utallige andre fordeler og ingen ulemper. Selvsagt tar jeg ikke ut kontanter på kredittkortet.

Og "tapte renteinntekter" av å legge ut noen få tusen en kort periode er omtrent en halv pakke tyggegummi.

Da har du ekstremt dårlige rentebetingelser.

Jeg kan utmerket godt bruke kredittkort men jeg ser ikke poenget med det. Du sparer ikke renter i det hele tatt på å utsette betalingen av regningene dine noen få dager ved hjelp av et kredittkort.

Og hvis alle bruker kredittkortet sitt så smart som du sier, hvorfor har kredittkortkundene en samlet gjeld bare i Norge på 47 milliarder med rådyre renter ?

Tråden handler ikke om de som ikke klarer betale regningene sine i tide. Tråden handler om hvorvidt det er mulig å spare ved bruk av kredittkort, og det er det.

Joda, det er mulig å overleve bruk av kredittkort, men se hva tråden handlet om opprinnelig. Noen mente faktisk at de kunne tjene penger på å bruke kredittkortet til å utsette betalingen av regninger noen få dager og dermed få en rentegevinst. Regner man på dette ser man fort at rentegevinsten blir så latterlig liten at det ikke er bryet verdt.

Man utsetter ikke betalingen av regninger. Man handler med kredittkort, og betaler innen frist. Les ts sitt innlegg på nytt: "Ser at mange skriver de bruker kredittkortene sine og betaler før det har gått et visst ant. dager og dermed sparer penger på dette". Det er dette smart kredittkortbruk handler om. Hvis jeg handler en vare den første i måneden, betaler jeg den 15. i måneden etter. Rentefritt, og med cashback.

Poenget mitt er hele tiden at trådstarter tar feil ved å hevde at han har en rentegevinst av å utsette betalinger på regninger.

Se over. TS snakker om å betale innen et visst antall dager (dvs fristen på kredittkortet) og dermed få et gratis lån.

Hvis man heller ikke kan betale regninger med kredittkort uten gebyrer er i hvert fall trådstarters poeng helt vekk. Å utsette betalingen av småinnkjøp i noen få dager for å tjene penger med en eller to prosent bankrente er veldig mye bryderi for noen få øre.

Bankrenten i en vanlig norsk bank ligger på omtrent ti øre per hundrelapp per måned...

Allerede besvart, men renten er høyere enn du sier, lånet er gratis (igjen) og det er ikke noe bryderi å betale alle sine utgifter, små og store, samlet en gang i måneden.

Som sagt tjener du rundt en promille per måned, hvis du har en god bankforbindelse.Det betyr at hvis du til enhver tid har 5000 kroner utestående i gjennomsnitt gir opplegget ditt.... 60 kroner i året! (minus årsgebyret på kortet hvis du har et slikt)

Jippi, det er nesten nok til en øl i året!!

Eventuelt holder det til en gratis plastikkpose en gang i uken når du er ute og handler

(og nei, ikke argumenter med "cashback". Det er rentebesparelsen jeg kommenterer).

Renten er som sagt høyere enn dette, og ts nevner faktisk ikke renten. TS spør om man kan spare renter på dette, og da tar man selvsagt cashbacken med i regnestykket.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...