Gå til innhold

Blir man sterk av yoga?


Gjest LilleLovely

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna

Pga sykdom har jeg vært veldig lite aktiv nå i over ett år. Jeg føler meg veldig svak og har mistet en del muskler. Jeg trenger derfor å bli sterkere igjen, men har ikke lyst til å drive med styrketrening.

Kan yoga være riktig? Blir man sterk av det etter hvert? Eller går det bare på avspenning ol?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

JA! Jeg trener asthanga yoga og det er den treningsformen jeg har svetta mest av noen gang. Og man styrker kroppen veldig bra med yoga. Man får en god balanse også. Nå er min yogatrener ganske hard, så jeg får fult utbytte av dette (har testa en annen, som var litt mer puslete, men det ga god trening det også). Med rette pusten og full fokus så er yoga en helt fantastisk bra treningsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Takk for svar! Fordi jeg er såpass svak nå, vil jeg ikke trene noe som krever apparater av noe slag. Vil bare bruke min egen kropp i starten. Og pilates, der bruker man som oftest en del hjelpemidler? Det virker gøy og de som trener pilates ser steinbra ut men jeg må nok vente litt.

Yoga høres riktig ut for meg, jeg trenger også å øve opp balansen igjen. Har mistet litt "kontakten" med kroppen min det siste året.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ashtanga yoga (som nevnt over) er glimrende trening, det er mer flyt og mindre statisk trening. Det tror jeg er glimrende når man skal trene seg opp igjen, da fordeles nok belastningen jevnere. Men det er kanskje greiest å begynne med et par timer med mer "standard" yoga likevel, så man får tatt det litt grundig før man begir seg ut på lengre serier med øvelser? (Ellers kan det kanskje fort se ut som om man spiller Twister, ikke driver med yoga. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Ashtanga yoga (som nevnt over) er glimrende trening, det er mer flyt og mindre statisk trening. Det tror jeg er glimrende når man skal trene seg opp igjen, da fordeles nok belastningen jevnere. Men det er kanskje greiest å begynne med et par timer med mer "standard" yoga likevel, så man får tatt det litt grundig før man begir seg ut på lengre serier med øvelser? (Ellers kan det kanskje fort se ut som om man spiller Twister, ikke driver med yoga. :fnise: )

hehe ja blir litt krøll på kroppen innimellom. Men jeg begynte rett på asthanga etter et langt sykdomsopphold selv og kroppen var helt elendig da jeg begynte. Men jeg prøvde så godt jeg kunne fra starten av og klarte fint å holde følge på de fleste seriene. Begynte med et introkurs til asthanga, så alle var ferske der. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja du blir definitivt sterkere av yoga.

Jeg anbefaler deg Iyengaryoga, som er svært skånsom og tilpasses den enkeltes behov slik at man kan yte sitt ytterste på en trygg og god måte.

Vet ikke hvor du bor, men anbefaler Oslo Iyengar Yoga Senter (har lenket rett til kurssiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er fantastisk :) Yoga kan alltid tilpasses deg og din dagsform, og du kan presse deg så mye eller lite du selv vil. Men jeg går mye på pilates også, og har aldri brukt noen hjelpemidler der heller så du kan nok vurdere det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA! Har blitt mye sterkere av yoga, spesielt i rygg og skuldre. Vil absolutt anbefale det til en som vil bygge seg opp igjen. :jepp:

Man trenger forresten ikke hjelpemidler til pilates, du kommer veldig langt med en matte på gulvet. Om du skal trene hjemme vil jeg anbefale en video slik at du lærer pusteteknikken fra begynnelsen av, det vil du ha mye igjen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Takk for svar alle sammen! Inntil videre må jeg trene på sats pga bindingsfristen. De har både yoga og pilates der, så får prøve det der først...vet ikke hvordan sats-yoga er da men..bor i oslo,så takk for tipset suzy!bytter nok til et rent yogasenter senere hvis det slår ann:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener på ett vanlig treningssenter jeg også. Jeg anbefaler å prøve ut alle de forskjellige instruktørenes timer (her hos meg er det ihvertfall 5 ulike instruktører som har yoga). Jeg står faktisk opp to timer tidligere enn jeg må bare for å gå på timene til hun ene instruktøren, mens det er instruktør jeg aldri går på timene til. Så ikke gi opp yoga før du treffer riktig instruktør for deg :skravle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og pilates, der bruker man som oftest en del hjelpemidler? Det virker gøy og de som trener pilates ser steinbra ut men jeg må nok vente litt.

Pilates utøves også ofte uten hjelpemidler. Dette er en treningsform som kom til for å hjelpe skadde dansere til å fortsette å trene. Det er en skånsom treningsform og blir veldig ofte brukt i rehabilitering. Du kan finne timer på treningssenter, Oslo har eget pilatessted og ellers så er det bøker og dvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener også yoga på SATS. Der jeg trener har de noe de kaller for SATSyoga og så har de asthanga yoga. Satsyogaen er en roligere form, og passer til de som ikke har prøvd yoga før eller er rusten og vil bygge seg opp litt. Jeg trener bare SATSyoga nå, for a.yoga timen de har passer ikke iforhold til tidspunkt og jobb. Veldig synd, men som andre sier lenger opp så passer øvelsene til din kropp. Så da kan man velge å presse seg litt hardere, gå lenger/dypere i øvelsene. Så fungerer fint for min del :) Jeg trener bare en gang i uka, og har gjort det siden oktober. Har blitt sterkere og mykere. Mykheten og styrken kommer overeraskende fort. Jeg merket forskjell allerede andre gangen jeg trente. Lykke til med yoga treningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar alle sammen! Inntil videre må jeg trene på sats pga bindingsfristen. De har både yoga og pilates der, så får prøve det der først...vet ikke hvordan sats-yoga er da men..bor i oslo,så takk for tipset suzy!bytter nok til et rent yogasenter senere hvis det slår ann:)

Jeg vil anbefale deg et rent yogasenter - det er noe heeeelt annet enn treningssenter-yoga, men det er helt sikkert smart å se om det føles helt merksnodig først ;)

Hør om du kan få en prøvetime på Oslo Iyengar Yoga Senter, så får du en smak på det de har å tilby også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...