AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #21 Del Skrevet 22. februar 2012 TS du er en sterk og modig kvinne, veldig bra innlegg!! Til dere andre.... Det kommer helt an på fra person til person. Selvom en er så ung som 18åring(som de fleste sier) så kan det hende at enkelte er mer moden enn en som er 30år. Det er helt individuelt, så det å dømme andre og snakke dritt til venninna si eller bekjente om at hvorfor i al verden skal du ha unge nå, har ikke noe med dere å gjøre, det er kvinnes liv, hun kan velge hva som helst da hun er myndig. Og barnet blir ikke noe psykopat av å bli født av en ung mor. Barnet får mer trygghet for da barnet blir eldre er moren fortsatt og ung og den gode. Klem til TS 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #22 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg hadde store fordommer mot unge mødre. Men plutselig satt jeg der som 17åring og gravid. Da merket jeg hvor vondt det var å få stempelet "ung mor". Husker jeg var på Rema 1000 med stormagen, da var det en gammel dame som så med et skikkelig forferdelig blikk på magen min. Ikke arti! Men, det er bare å heve hodet å leve vidre, så får folk tro hva de vil! Nå begynner snart eldstemann på skolen, å nr 2 begynner i barnehagen 1.mars Jeg og mannen min (som også er pappaen til begge barna mine) har både hus, bil og bikkje! God helg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmsv91 Skrevet 22. februar 2012 Forfatter #23 Del Skrevet 22. februar 2012 TS du er en sterk og modig kvinne, veldig bra innlegg!! Til dere andre.... Det kommer helt an på fra person til person. Selvom en er så ung som 18åring(som de fleste sier) så kan det hende at enkelte er mer moden enn en som er 30år. Det er helt individuelt, så det å dømme andre og snakke dritt til venninna si eller bekjente om at hvorfor i al verden skal du ha unge nå, har ikke noe med dere å gjøre, det er kvinnes liv, hun kan velge hva som helst da hun er myndig. Og barnet blir ikke noe psykopat av å bli født av en ung mor. Barnet får mer trygghet for da barnet blir eldre er moren fortsatt og ung og den gode. Klem til TS Takker for fin kommentar. Det varmer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #24 Del Skrevet 22. februar 2012 Det er mange her som snakker om unge mødre og hvor flinke de er, mange glemmer da den unge faren, hvor er han? Tenåringsmamma'n silje har ingen far til sitt første barn og det er vel en stor mangel eller? Min erfaring er at de mest modne og ansvarsfulle tenåringene ikke planlegger barn, da de vet at tenåringsforhold ofte er ustabile og at det er en fordel å ha økonomi til å ta seg av barnet. Det er noe helt annet å bli uplanlagt gravid og ikke ønske å ta abort. Kenneth har vært far for Celine siden hun har veldig liten, hun har en farsfigur som hun kaller pappa. Tror ikke hun mangler noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #25 Del Skrevet 22. februar 2012 Takker for fin kommentar. Det varmer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #26 Del Skrevet 22. februar 2012 Det er mange her som snakker om unge mødre og hvor flinke de er, mange glemmer da den unge faren, hvor er han? Tenåringsmamma'n silje har ingen far til sitt første barn og det er vel en stor mangel eller? Jeg har vokst opp uten far fordi pappa ikke ville ha noe med meg og mamma å gjøre når mamma ble gravid. Mamma og pappa var i 30-årene, så det trenger ikke å være bare unge gutter som svikter her. Jeg som har vokst opp uten far synes ikke det har vært noen stor mangel, og er overbevist om at antall foreldre ikke betyr alt. Kenneth er en farsfigur for Celine, datteren til Silje, så du kan ikke si at Celine ikke har noen far. Fordi selv om han ikke er hennes biologiske far så er han pappaen hennes, hun ser på han som pappa, og han ser på henne som datteren hans. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 22. februar 2012 #27 Del Skrevet 22. februar 2012 Jeg har vokst opp uten far fordi pappa ikke ville ha noe med meg og mamma å gjøre når mamma ble gravid. Mamma og pappa var i 30-årene, så det trenger ikke å være bare unge gutter som svikter her. Jeg som har vokst opp uten far synes ikke det har vært noen stor mangel, og er overbevist om at antall foreldre ikke betyr alt. Kenneth er en farsfigur for Celine, datteren til Silje, så du kan ikke si at Celine ikke har noen far. Fordi selv om han ikke er hennes biologiske far så er han pappaen hennes, hun ser på han som pappa, og han ser på henne som datteren hans. Det er sjokkerende at flere her mener at det ikke er så farlig at barna vokser opp uten kontakt med faren sin, de har jo en stefar så da er det jo greit da. Dette vitner om en utrolig enkel holdning til foreldrerollen, det er greit at en av dem stikker så lenge det dukker opp en ny… Jeg mener oppriktig at barn som ikke har kontakt med sin biologiske far mangler noe i livet sitt. Jeg har ikke sagt at fedre i 30-årene ikke kan stikke fra barna sine, men det er vel mer vanlig at guttunger har liten kontakt med barna sine enn at voksne menn har det. Jeg tror det i stor grad handler om tenåringsjenter som ønsker seg barn og guttunger som egentlig ikke ønsker seg barn, men som er med på leken. Jeg har selv vokst opp uten far da min far døde da jeg var veldig liten, en snill stefar er ikke det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 22. februar 2012 #28 Del Skrevet 22. februar 2012 Den eneste unge moren jeg har respekt for er neala har inne, hun er en jente med bein i nesa og voksen og moden for alderen. Takk for det (Nå lurer jeg fælt på hvem du er!) Ellers har jeg ikke så mye å bidra med i denne diskusjonen. Jeg har ikke noe behov for å forsvare meg som ung mor. Jeg gjør mitt beste som forelder, og datteren min lider ikke med meg som sin mor. Det finnes nok av foreldre, enten de er 16 eller 40 som ikke burde hatt barn. Fokuser nå på alle barna som har udugelige foreldre, ikke bare de med unge mødre (og/eller fedre). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #29 Del Skrevet 22. februar 2012 Takk for det (Nå lurer jeg fælt på hvem du er!) Ellers har jeg ikke så mye å bidra med i denne diskusjonen. Jeg har ikke noe behov for å forsvare meg som ung mor. Jeg gjør mitt beste som forelder, og datteren min lider ikke med meg som sin mor. Det finnes nok av foreldre, enten de er 16 eller 40 som ikke burde hatt barn. Fokuser nå på alle barna som har udugelige foreldre, ikke bare de med unge mødre (og/eller fedre). Det er akkurat det som er poenget, det er tydelig at du er en god og moden mor fordi du ikke ser behovet for å måtte forsvare deg i tråder som angriper unge mødre. Nettopp fordi du er trygg i rollen som mamma uansett hvor gammel du er og derfor spiller det jo ingen rolle hva ukjente troll måtte mene om kategorien "unge mødre". Og det er her TS har endel og lære, spesielt hvis man vil være aktiv på internett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 22. februar 2012 #30 Del Skrevet 22. februar 2012 Det er akkurat det som er poenget, det er tydelig at du er en god og moden mor fordi du ikke ser behovet for å måtte forsvare deg i tråder som angriper unge mødre. Nettopp fordi du er trygg i rollen som mamma uansett hvor gammel du er og derfor spiller det jo ingen rolle hva ukjente troll måtte mene om kategorien "unge mødre". Og det er her TS har endel og lære, spesielt hvis man vil være aktiv på internett. Da skjønner du iallefall hvor jeg står i forhold til det hele, for ja, jeg føler meg helt trygg i rollen som mamma. Jeg forstår TS, og jeg forstår alle som setter piggene ut, for det er jo helt ærlig ikke noe gøy å få fortalt "over alt" at ung mor er synonymt med dårlig forelder. Jeg tror heller ikke det at TS skriver her gjør henne til en dårligere mor. Kanskje gjør det henne usikker at "alle" hakker på henne? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 22. februar 2012 #31 Del Skrevet 22. februar 2012 Må innrømme jeg tenker mitt om fjortissfittegraviditer. Det er ikke greit jenter som ikke har fullført videregående får barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kmsv91 Skrevet 23. februar 2012 Forfatter #32 Del Skrevet 23. februar 2012 Det som virkelig er umodent er å gå til personangrep istedenfor å si ting på en fin og saklig måte. Her i livet må man vise respekt og ta hensyn til andre mennesker, selv om man ikke liker dem og selv om man sitter gjemt bak en pc-skjerm. Det er kun fjortiser som driver med drittkasting over nett! Alle kan ikke like alle, nei. Det er jeg fullstending klar over! Men man kan ta hensyn til folk uansett. Jeg ble med i dette forumet kun for én ting og det var for å kunne prate med andre mødre, ikke for å måtte forsvare meg selv hele tiden. Denne tråden opprettet jeg for at dere hvertfall skulle vite litt mer om meg før dere sa noe. Selv om jeg bare er et "ukjent nick" for dere, så er det ikke akkurat en robot som sitter her og skriver, jeg er et menneske. Jeg kan få lyst til å komme med noen saftige kommentarer jeg og, men holder det for meg selv, fordi jeg ble oppdratt til å vise respekt for andre. Dette er en egenskap dere også burde lære dere for å kunne leve i en verden med mennesker som er annerledes enn dere selv. Dette er et forum, ikke ungdomsskolen. Dere som er så innmari voksne og vet alt om hvordan verden fungerer, burde ha nok sosial intelligens til å kunne prate ordentlig til folk! Hvordan jeg er som mor, har dere forsåvidt ikke noe med, men jeg er er en GOD mor, som har opplevd nok i livet til å ha en større livserfaring enn de fleste av dere. Dere kjenner ikke meg som dere sier, AKKURAT, så ikke prøv å fortell meg hvordan jeg er. Det vet jeg best selv. Takk for meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mammamora90 Skrevet 23. februar 2012 #33 Del Skrevet 23. februar 2012 Siden dere har så utrolig mange meninger om akkurat det, så vil jeg si min mening: Da jeg var 18 år, myndig og VISSTE at jeg kunne få økonimisk hjelp fra NAV for en periode frem til jeg var ferdig med utdannelsen min så hadde jeg ingen grunn til å velge abort. Jeg var nesten 3 måneder på vei, jeg elsket barnet mitt fra første stund og jeg valgte å ta ansvar! Jeg hadde alltid elsket barn, jobbet i barnehage, vært dagmamma, barnevakt og i det hele tatt. Hele graviditeten brukte jeg på å forberede meg på et liv som mor, hva som var pedagogisk rett for barnet og jeg fikk veldig mye støtte fra familien. Familien min hadde rett og slett blitt knust om jeg hadde valgt abort. Jeg hadde aldri satt et liv til verden om jeg visste at jeg ikke kom til å klare å ta vare på det! Barnet mitt lider ingen nød for at jeg er ung. Det eneste er at økonomien er litt stram akkurat nå, frem til jeg er ferdigutdannet. Ungdomstiden min har jeg lagt på hylla, jeg bruker all fritiden min på barnet mitt og hun får ta del i både mitt og faren sitt liv selv om vi ikke er sammen lengre. Men som jeg regner med at alle vet så har faktisk tenåringer sex! Hvis ikke vet dere det nå. Jeg gikk også på prevensjon, men man kan ikke alltid stole på den. Før dere kan si noe om en person, bør dere sette dere inn i deres situasjon! Dere kan ikke kjenne alle unge mødre, vi er forskjellige individer alle sammen. Jeg skjønner bekymringene, men alikevel må man passe på hva man sier til hvem. Men jeg er også fullt klar over at det sitter en del gretne folk ved pc-skjermen som bare elsker å kverulere og provosere. Så jeg synes dere skal tenke dere om før dere går til et evt. personangrep her inne, bare fordi jeg nevner at jeg er ung mor! Det er ikke noe godt å bli beskyldt for å være en dårlig mor. Barnet mitt forandret livet mitt til det bedre. Takket være henne ble jeg mer ansvarsbevisst, la større planer for fremtiden min som jeg har allerede har begynt på og jeg kommer aldri til å angre på at jeg fikk henne. Jeg la aldri planer om å bli mor i så ung alder, det var ikke noe jeg ville skulle skje, men jeg personlig tror det var en mening med det. Jeg vet det finnes en god del unge mødre der ute som ikke klarer å ta vare på barnet sitt, men samtidig så er det en god del godt voksne mødre, som heller ikke klarer det. Jeg er forresten 20 år nå og kan komme tilbake til dere om 5 år for å fortelle hvordan tilstanden til ungen min er, etter noen harde år hos en mamma som ikke har hatt de siste ekstra årene på seg ;-) Hvis dere fremdeles vil slenge dritt til meg, så værsågod, men nå vet dere faktisk litt mer om meg. Jeg er også ung mor, ble mor da jeg var 19 (to måneder før jeg ble 20 da), var heller ikke ferdigutdannet, men holder på med utdanning nå da I mitt hode tenker jeg at de som blir unge mødre og ikke kommer ut av fattigdomsgrensen (fordi de ikke har tatt utdannelse) og ikke kommer seg ut av den så tror jeg det har mer med personlig karakter enn at de ble mødre unge. Kjenner flere unge mødre som hat tatt utdannelse etter de har fått barn, så det er ikke umulig, det handler mer om man at man må takle å bite tenna sammen og bare stå på og ikke gi seg selv om det kan være litt stramt økonomisk en periode, men gevinsten er jo stor og i tillegg så får man kanskje en større motivasjon med at man har et barn man ikke vil skuffe, man vil jo at ungen sin skal være stolt av en. Jeg tenker at de som ikke prøver å ta utdanning bare fordi de får unge eller gir opp etter et par måneder kanskje hadde droppet ut uansett om de var unge mødre eller ikke hadde barn i det hele tatt.. For å droppe utdannelse bare fordi man har fått barn er uansett en veldig dårlig unnskyldning når gevinsten med en utdannelse er så stor.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest m Skrevet 23. februar 2012 #34 Del Skrevet 23. februar 2012 Det er nesten litt rart, for i det virkelige liv så opplever jeg ingen kritikk eller negativitet i forhold til det at jeg er en ung mor (ble mor som 20-åring). Tvert imot opplever jeg det motsatte. Folk blir imponerte og fatter ikke hvordan jeg får til alt jeg gjør. Men så forviller jeg meg inn på visse tråder da, der alle unge mædre nærmest blir hetset, og jeg begynner å lure på hvor alle disse mødrene (det skal visst være de fleste av oss) som hører hjemme i den typiske båsen er 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #35 Del Skrevet 23. februar 2012 Hvorfor skal skattebetalerne betale utdanningen til "unge mødre" samtidig som de får støtte å leve for til seg og barn? Dette får ikke andre studenter. Er ikke udannelse ett privat annliggende også for "alenemødre" på samme måte som for ikke unge som er "alenemødre" ? Staten mener tydligvis noe annet da de får dekket levekostnader under utdannelse. Dette er noe rart da støtte burde gå direkte til barnet og ikke til mor. Jeg kunne selv hatt bedre utdannelse med støtte fra staten. Hvorfor fikke ikke jeg slik støtte som "alenemødre" til utdannelse når jeg ikke er "alenemor"? Er bare tull oog si det er for at de skal kunne forsørge seg selv. De har tatt et valg i å føde barn. Det er ingen sykdom å føde barn så en kan ikke sammenligne dette heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2012 #36 Del Skrevet 23. februar 2012 Støtter TS hundre prosent! Tommel opp og meget gode poenger. Ikke døm folk man ikke kjenner! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 23. februar 2012 #37 Del Skrevet 23. februar 2012 Tråden er ryddet for avsporinger og persondebatt. Yvonne (mod) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå