Gå til innhold

Til de som elsker å hakke på unge mødre

kmsv91

Anbefalte innlegg

Siden dere har så utrolig mange meninger om akkurat det, så vil jeg si min mening:

Da jeg var 18 år, myndig og VISSTE at jeg kunne få økonimisk hjelp fra NAV for en periode frem til jeg var ferdig med utdannelsen min så hadde jeg ingen grunn til å velge abort.

Jeg var nesten 3 måneder på vei, jeg elsket barnet mitt fra første stund og jeg valgte å ta ansvar! Jeg hadde alltid elsket barn, jobbet i barnehage, vært dagmamma, barnevakt og i det hele tatt. Hele graviditeten brukte jeg på å forberede meg på et liv som mor, hva som var pedagogisk rett for barnet og jeg fikk veldig mye støtte fra familien. Familien min hadde rett og slett blitt knust om jeg hadde valgt abort. Jeg hadde aldri satt et liv til verden om jeg visste at jeg ikke kom til å klare å ta vare på det!

Barnet mitt lider ingen nød for at jeg er ung. Det eneste er at økonomien er litt stram akkurat nå, frem til jeg er ferdigutdannet. Ungdomstiden min har jeg lagt på hylla, jeg bruker all fritiden min på barnet mitt og hun får ta del i både mitt og faren sitt liv selv om vi ikke er sammen lengre.

Men som jeg regner med at alle vet så har faktisk tenåringer sex! Hvis ikke vet dere det nå. Jeg gikk også på prevensjon, men man kan ikke alltid stole på den.

Før dere kan si noe om en person, bør dere sette dere inn i deres situasjon! Dere kan ikke kjenne alle unge mødre, vi er forskjellige individer alle sammen. Jeg skjønner bekymringene, men alikevel må man passe på hva man sier til hvem. Men jeg er også fullt klar over at det sitter en del gretne folk ved pc-skjermen som bare elsker å kverulere og provosere.

Så jeg synes dere skal tenke dere om før dere går til et evt. personangrep her inne, bare fordi jeg nevner at jeg er ung mor! Det er ikke noe godt å bli beskyldt for å være en dårlig mor.

Barnet mitt forandret livet mitt til det bedre. Takket være henne ble jeg mer ansvarsbevisst, la større planer for fremtiden min som jeg har allerede har begynt på og jeg kommer aldri til å angre på at jeg fikk henne. Jeg la aldri planer om å bli mor i så ung alder, det var ikke noe jeg ville skulle skje, men jeg personlig tror det var en mening med det.

Jeg vet det finnes en god del unge mødre der ute som ikke klarer å ta vare på barnet sitt, men samtidig så er det en god del godt voksne mødre, som heller ikke klarer det.

Jeg er forresten 20 år nå og kan komme tilbake til dere om 5 år for å fortelle hvordan tilstanden til ungen min er, etter noen harde år hos en mamma som ikke har hatt de siste ekstra årene på seg ;-)

Hvis dere fremdeles vil slenge dritt til meg, så værsågod, men nå vet dere faktisk litt mer om meg.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Statestikk viser at majoriteten av tenåringsmødre lever under fattigdomsgrensen, og ikke kommer seg ut av det heller. Det handler om å være realistisk og bevisst på hvilken oppvekst barn risikerer å få fordi mødrene er tenåringer, det er realistisk, og handler ikke om å hakke på.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statestikk viser at majoriteten av tenåringsmødre lever under fattigdomsgrensen, og ikke kommer seg ut av det heller. Det handler om å være realistisk og bevisst på hvilken oppvekst barn risikerer å få fordi mødrene er tenåringer, det er realistisk, og handler ikke om å hakke på.

Det er en forskjell på det å henvise til statistikk på en saklig og konstruktiv måte, og på å dømme alle unge mødre nord og ned uten å ta hensyn til at "majoriteten" ikke betyr alle.

Synes det virker som om TS har opplevd personangrep og at folk har kalt henne for en dårlig mor, kun fordi hun er en ung mor. Det er over streken! Hun kan like gjerne være et av unntakene og da er det lavmål å gå til angrep på henne.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men så er det også forskjell på unge mødre som går på prevansjon og blir gravide - og velger å ta ansvar, og på de som er 17-18 år og planlegger å blir gravide for de har så lyst på barn... Vesentlig forskjell både på intelligens og modenhet her spør du meg..

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har ikke engasjer meg i ung mor debatten tidligere.men jeg var 28 da jeg fikk mitt første barn.

da hadde jeg levd ut på ulike måter,reist,festet og hadde hatt fast jobb siden jeg var 18 år.

klart jeg har sett mødre som ikke tok vare på barna sine,ungene slang rundt mens vi festet! helt uansvarlig!

unge mødre har en stor fordel som eldre mødre ikke har,nemlig hjelp fra familien.

eldre mødre har ikke den støtten fra familien og har oftere mer ansvaret alene. unge mødre deler gjerne ansvaret med flere.

Eldre mødre har ikke den trangen til å leve ut(det er alerede gjort)og vil veldig ofte vere mere stabli hjemme enn unge mødre er.trangen til ¨oppleve kommer muligens ikke før barnet blir litt større,sånn fra 5-6 år ofte.

eldre mødre har ofte sett hvordan alle har feilet og ønsker å gjøre det rette.

som "eldre"mor hadde jeg en fast god jobb å komme tilbake til etter hvert svangerskap.

Synest det er galt å sette mennesker i bås,fordeler og bak deler med beggedeler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste som kritiserer det å bli mor tidlig tenker vel i utgangspunktet på de som velger å bli gravide. Situasjonen er en helt annen når det skjer på tross av prevensjon.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jeg har ikke engasjer meg i ung mor debatten tidligere.men jeg var 28 da jeg fikk mitt første barn.

da hadde jeg levd ut på ulike måter,reist,festet og hadde hatt fast jobb siden jeg var 18 år.

klart jeg har sett mødre som ikke tok vare på barna sine,ungene slang rundt mens vi festet! helt uansvarlig!

unge mødre har en stor fordel som eldre mødre ikke har,nemlig hjelp fra familien.

eldre mødre har ikke den støtten fra familien og har oftere mer ansvaret alene. unge mødre deler gjerne ansvaret med flere.

Eldre mødre har ikke den trangen til å leve ut(det er alerede gjort)og vil veldig ofte vere mere stabli hjemme enn unge mødre er.trangen til ¨oppleve kommer muligens ikke før barnet blir litt større,sånn fra 5-6 år ofte.

eldre mødre har ofte sett hvordan alle har feilet og ønsker å gjøre det rette.

som "eldre"mor hadde jeg en fast god jobb å komme tilbake til etter hvert svangerskap.

Synest det er galt å sette mennesker i bås,fordeler og bak deler med beggedeler

Mye riktig i det du sier. Planen min før jeg fikk barn var å oppleve mest mulig, reise og "leve livet", men den tanken har jeg lagt til sides. Nå frister det ikke engang å dra ut på byen og jeg liker ikke følelsen av å være beruset lengre. Jeg ser nå hvor lite innholdsrikt og meningsløst det er å leve et liv der man drikker seg sanseløs hver helg. Jeg får ingenting ut av det. Det som frister nå er kosetid hjemme i stua med ungen eller å dra på turer med henne :-)

Mange er også så heldig å ha familie til støtte, men jeg har nok ansvaret for barnet mitt helt alene. Det har jeg hatt fra dag én. At familien min er der for meg dersom jeg trenger dem er jo klart, men det er nok eldre mødre som også har familie til støtte seg på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke alltid man skal dømme de som velger å få barn tidlig heller...

Jeg fikk mitt første barn som 19åring, nr 2 som 21 åring. Da jeg var 23 var jeg ferdig utdannet førskolelærer, og har siden den gang vært i så og si full jobb (80-90% for å få litt ekstra fri dager med barna). Jeg er gift med barnefar. Barna er nå 7 og 5 år.

Og bare for å ha det sagt: Jeg fikk ALDRI noe støtte fra NAV, bortsett fra vanlige foreldrepenger som alle andre får, på grunnlag av min inntekt under graviditet.

Fullførte 3årig høgskoleutdanning selv om jeg fikk et barn midt i studieforløpet, med en mann som tok ut store deler av permisjonen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at statistikken viser det du sier. Men veldig ofte er statistikkene slik at du kan lese det på flere måter, og dermed får de svarene man vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at statistikken viser det du sier. Men veldig ofte er statistikkene slik at du kan lese det på flere måter, og dermed får de svarene man vil ha...

ro ro til fiskeskjær.

Den eneste unge moren jeg har respekt for er neala har inne, hun er en jente med bein i nesa og voksen og moden for alderen.

Dere andre som synes dere er så kjempe modne som 17 åringer og velger å lage barn kan heller ta dere en bolle.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at de som kritiserer unge mødre, ofte er disse som nesten vil være pensjonister da det første barnet sitt blir konfirmert.

men jeg vil også seie at jeg også forstår irritasjonen over unge jenter som blir gravide kun for at de ønsker seg en baby, og ikke forstår alvoret i hva det vil seie og bli foreldre.

Jeg ble planlagt gravid som 20 åring. Hadde gått 1 år på høyskole, men studiet ble ikke som forventet så jeg valgte å jobbe året etter. Jeg fullførte året og fikk studiepoengene, men fant ut at jeg ikke vil kaste bort 3 år på et studie jeg aldri kommer til å bruke.

Kjæresten min er litt eldre enn meg, og han har vert klar for barn en stund (7 år mellom oss). Vi er rolige begge 2, og jeg er en veldig familiekjær person, uten det store behovet for fest og fyll, slik som mange på min alder har.

Jeg jobbet fult hele graviditeten, og opparbeidet meg rett til foreldrepenger. samboeren min tjener godt fra før av, så økonomien vår har aldri vert noe problem. Vi har ny leilighet med god plass, bil, og ikke minst familie og venner rundt oss :) I mine øyne er dette et godt utgangspunkt for at ungen(e) våre skal få en god og trygg oppvekst.

Nå er han snart 1 år og jeg har tatt meg av ungen min selv uten hjelp fra noen (bortsett fra samboeren da). kan telle på en hand de gangene vi har hatt barnevakt.

Føler heller ikke at jeg går glipp av for mye sosialt. Enkelte venner har falt fra, men når de ikke takler at jeg har valgt familie foran fest, fyll og one night stands, så får det vere deres problem.

vi kan selvfølgelig ikke dra ut når som helst når vi har en liten baby hjemme, men det er ingen problem i og invitere venner på besøk og heller sitte der en lørdagskveld med god mat og prating. like koselig det som å dra ut synest da jeg.

Vi har økonomi til at jeg skal vere hjemme første 1,5 år, så skal jeg jobbe litt og deretter starte på skolen igjen høsten etter.

Selv om utdanningen min ble satt på vent i 2 år, føler jeg meg ikke uansvarlig i det hele tatt.

Det finnes unge uansvarlige mødre, og det finnes eldre uansvarlige mødre. Ingen er like, men man kan ikke måle modenhet i alder.

men som sagt, noen får sikkert det her og til å virke negativt og uansvarligt, men så lenge det funker for oss er jeg fornøyd :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye riktig i det du sier. Planen min før jeg fikk barn var å oppleve mest mulig, reise og "leve livet", men den tanken har jeg lagt til sides. Nå frister det ikke engang å dra ut på byen og jeg liker ikke følelsen av å være beruset lengre. Jeg ser nå hvor lite innholdsrikt og meningsløst det er å leve et liv der man drikker seg sanseløs hver helg. Jeg får ingenting ut av det. Det som frister nå er kosetid hjemme i stua med ungen eller å dra på turer med henne :-)

Mange er også så heldig å ha familie til støtte, men jeg har nok ansvaret for barnet mitt helt alene. Det har jeg hatt fra dag én. At familien min er der for meg dersom jeg trenger dem er jo klart, men det er nok eldre mødre som også har familie til støtte seg på.

Leser hovedinnlegget ditt, og ser mye samme av det som jeg selv har gått gjennom/valgt å gjøre.

Skrev i en annen tråd her ang dette også.

Jeg var 17, men skjønte også at jeg kunne bruke pengene fra NAV til å få meg en utdannelse. Nå er Jeg "8 år lengre fremme enn deg", dvs at barnet mitt snart blir 10. Jeg har bachelorgrad, hus og bil. Vi mangler ingenting!

Selvfølgelig har det vært hardt mange ganger! Spesielt under udanningen min. Og jeg vært på et helt annet nivå enn mine jevnaldrende til tider.

STÅ PÅ! Det går hvis man vil!!!

Jeg ble gravid ved et uhell, dvs, at jeg glemte noen et par dager på p-pillebrettet, og da var det gjort. Uansvarlig? Kanskje det, men nå er mitt barn veldig oppgående, riktig stiulert pedagogisk, og riktig oppdratt, gitt riktig kosthold osv. Var hvertfall ansvarlig når jeg først ble mor!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leser hovedinnlegget ditt, og ser mye samme av det som jeg selv har gått gjennom/valgt å gjøre.

Skrev i en annen tråd her ang dette også.

Jeg var 17, men skjønte også at jeg kunne bruke pengene fra NAV til å få meg en utdannelse. Nå er Jeg "8 år lengre fremme enn deg", dvs at barnet mitt snart blir 10. Jeg har bachelorgrad, hus og bil. Vi mangler ingenting!

Selvfølgelig har det vært hardt mange ganger! Spesielt under udanningen min. Og jeg vært på et helt annet nivå enn mine jevnaldrende til tider.

STÅ PÅ! Det går hvis man vil!!!

Jeg ble gravid ved et uhell, dvs, at jeg glemte noen et par dager på p-pillebrettet, og da var det gjort. Uansvarlig? Kanskje det, men nå er mitt barn veldig oppgående, riktig stiulert pedagogisk, og riktig oppdratt, gitt riktig kosthold osv. Var hvertfall ansvarlig når jeg først ble mor!

Må legge til, nå som jeg er ferdig utdannet, og har så god kommunikasjon/kontakt med BF, så kan man reise og oppleve da også! Jeg er hvertfall på to-tre utenlandsturer i året, Da har far han, så tar jeg igjen disse dagene når jeg kommer hjem. Og nå har jeg bedre råd enn jeg hadde hatt å reise for når jeg var 19 også ;)

Resier selvfølgelig ikke alltid alene, han er ofte med, men noen steder i verden er det ikke alltid like enkelt/morsomt for barnet å være med på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ro ro til fiskeskjær.

Den eneste unge moren jeg har respekt for er neala har inne, hun er en jente med bein i nesa og voksen og moden for alderen.

Dere andre som synes dere er så kjempe modne som 17 åringer og velger å lage barn kan heller ta dere en bolle.

Velger å beholde? Er det det samme som å velge og lage?

Tror du bør ta deg en bolle.... Jeg har et prakteksemplar av et barn, og har en god utdannelse, selvom jeg fikk han ung! Mange 30 åringer som ikke egner seg som foreldre heller!

Valgte å beholde da jeg uplanlagt ble gravid, sitter bedre i det enn de fleste jeg kjenner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere andre? TS skriver jo at det ikke var planlagt. For alt du vet er hun også en voksen og moden jente med bein i nesa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, NOEN 16åringer KAN ta vare på barna sine.

Men finnes det noen gode argumenter for at jenter i den aldersgruppa burde få barn i 2012, utover det at de har blitt gravide?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at unge mødre kan være minst like gode mødre som eldre mødre. Det er selvfølgelig ikke alle som takler det like bra. Noen drar på fest og tar med ungene ut på fylla, osv.. men det at noen gjør det betyr ikke at alle gjør det!! Det er også folk i 30-årene som får barn og som overlater barnene til seg selv mens de drar ut på fest, men vi sier ikke at alle 30-åringer er dårlige foreldre alikevel?

Jeg mener at dette faktisk minner litt om synet noen har på at "alle muslimer er terrorister", for det er de ikke. Og alle unge mødre er ikke dårlige mødre.

Søsteren min ble gravid når hun var 17, og hun er en fantastisk mor selv om hun har en stram økonomi! Penger og alder er ikke alt!

Er det noen som leser mammasilje.blogg.no? Hun er en fantastisk flink mor! Jeg er overbevist om at det er mange eldre mødre som ikke er like gode mødre som Silje!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Er det noen som leser mammasilje.blogg.no? Hun er en fantastisk flink mor! Jeg er overbevist om at det er mange eldre mødre som ikke er like gode mødre som Silje!

Det er mange her som snakker om unge mødre og hvor flinke de er, mange glemmer da den unge faren, hvor er han? Tenåringsmamma'n silje har ingen far til sitt første barn og det er vel en stor mangel eller?

Min erfaring er at de mest modne og ansvarsfulle tenåringene ikke planlegger barn, da de vet at tenåringsforhold ofte er ustabile og at det er en fordel å ha økonomi til å ta seg av barnet.

Det er noe helt annet å bli uplanlagt gravid og ikke ønske å ta abort.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...