Gå til innhold

Hvordan lære noen norsk?


The Kitten

Anbefalte innlegg

Faren min forsøkte dette, men hun gjentok bare "VANN!"

Hun hørtes jo litt frekk ut:P hvorfor henter hun ilkke vannet selv? :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp Donald til henne:) Der er enkelt men dagligdags språk, samt bilder som illustrerer handlingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Donald til henne:) Der er enkelt men dagligdags språk, samt bilder som illustrerer handlingen:)

Ja, eller eventuelt et norsk blad/en norsk bok som handler om noe hun interesserer seg for? La oss si at hun er kjempeinteressert i hekling da, bare for å ta et halvteit eksempel, så finnes det blader på Narvesen og bøker i bokhandelen om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hovedproblemet er at hun har brasilianske venninner som hun snakker portugisisk med. Ser nyheter på portugisk, leser portugisisk og rett og slett bruker lite norsk. Så tror ikke hun ser viktigheten i å lære seg det.

Dette oppsummerer i grunnen selve problemstillingen. For hvis hun ikke har lyst, så finnes det ikke en metode i hele verden som hjelper. Sånn sett hører denne tråden hjemme på Samliv & relasjoner snarere enn i språkforumet. For problemstillingen her er jo HVORDAN GI HENNE LYST, snarere enn hvordan man bør forholde seg for å optimalisere språktilegnelsen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hun er motivert er det nesten umulig å lære henne norsk tror jeg. Men dere kan f.eks henge gullapper på ting slik at hun kan lære seg ihvertfall enkeltord. Hvis dere spør om noe og hun skjønner ikke hva dere mener kan dere vise ann hva dere mener mens dere gjentar spørsmålet.

Selv har jeg bodd i Norge i nesten to år nå, og til tross for at vi ikke snakker norsk på jobben min (dessverre) og bor alene tror jeg at jeg har lært språket ganske fort. En ting er å lære ord og grammatikk fra bøker/tv, en annen er å bruke språket og å ikke være redd å drite seg ut. Dessverre er det siste forskjellig fra person til person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke hun er motivert er det nesten umulig å lære henne norsk tror jeg. Men dere kan f.eks henge gullapper på ting slik at hun kan lære seg ihvertfall enkeltord. Hvis dere spør om noe og hun skjønner ikke hva dere mener kan dere vise ann hva dere mener mens dere gjentar spørsmålet.

Selv har jeg bodd i Norge i nesten to år nå, og til tross for at vi ikke snakker norsk på jobben min (dessverre) og bor alene tror jeg at jeg har lært språket ganske fort. En ting er å lære ord og grammatikk fra bøker/tv, en annen er å bruke språket og å ikke være redd å drite seg ut. Dessverre er det siste forskjellig fra person til person.

Har du lært så godt norsk på to år? Da er jeg isåfall kjempeimponert. Ikke alle som greier det. Gratulerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, takk. Har vært på norskkurs jeg da, og ser bare på norsk tv/hører på norsk radio.

Jeg, for min del, synes det er viktig å gjøre en innsats. Man trenger kanskje ikke å snakke norsk fordi nordmenn snakker engelsk, men alt blir mye lettere hvis man kan språket. Både i sosiallivet og i andre sammenhenger kommer man mye nærmere folk. Dessuten setter folk flest pris på at man prøver. Det er viktig å ikke bare omgåes folk fra hjemmelandet sitt. Hvis man vil aktiv delta i samfunnet da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at hun selv har lyst å lære språket. Uansett om hun liker det eller ikke, det er viktig for henne å forstå at man trenger å lære språket i landet hvor man bor. Da jeg flyttet hit, kunne jeg utmerket engelsk og alle rundt meg kunne engelsk ganske godt, da var det ikke noe problem å kommunisere. Men jeg var misfornøyd fordi jeg ikke kunne delta aktivt i det som skjedde rundt meg på grunn av språkbarrière. Jeg begynte å lære norsk, men nektet å snakke fordi jeg var sikker at jeg sier mye feil. :sjenert: I en periode kunne jeg forstå alt som sies til meg, men nektet å svare fordi jeg ble flau at jeg ville si noe feil og folk ville le av meg. :sjenert: Det er mange utlendinger som sliter med akkurat dette her. Etterhvert sluttet jeg å bry meg så mye om hva andre ville si og begynte å snakke. Det ble lettere og lettere og selv om jeg fortsatt sier en del ting feil, skjønner folk veldig bra hva er det jeg egentlig mener.

Sørg for at hun selv forstår at det er nødvendig å kunne språket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en brasiliansk kvinne som bodde i Norge i 5 år og er gift med en norsk mann. Vi har barn sammen som født prematur i 2007. Når han ble født, jeg forstått/snakket/lest/skrivet ingenting i norsk og hadde ikke noe brasiliansk venn som kunne snakke norsk og hjelp meg i å forstår hva de sies på sykehuset. Jeg snakket litt engelsk i den tid men det var ikke nok til å forstår alle tingene som kjedde med barnet. Etter vi kommet hjem, jeg begynt med 300 timer norskopplæring og lært mange grunnleggende ord der. Nå har han det bra, han går i barnehagen og skal begynne i skole neste år og jeg har ikke slutte å lære norsk. Poenget med dette er at det hjelper mye når én har barn og må bo i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å henge post-it lapper på forskjellige ting? Heng "bord" på bordet, "dør" på døra, "kjøleskap" på kjøleskapet osv.. Da ser hun det daglig og får det inn uten at dere trenger å mase om det. Støtter også forslaget om diverse lærebøker for barn/1-2-3-klasse lærebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...