AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Jeg vurderer en neseoperasjon, men jeg er usikker og lurer på hva dere hadde gjort om dere var meg, eller om dere har egne erfaringer å dele. Dette er (utseende-)historien om mitt liv: Fra jeg var liten hadde jeg alltid litt valpefett, og når jeg ved skolestart fikk briller så var ikke utseendekortene i min favør. I tenårene kom de store kvisemengdene, og kombinert med den obligatoriske reguleringen så er det klart at selvtilliten ikke var videre høy, og oppmerksomheten fra det annet kjønn var hovedsakelig av den negative art. Jeg husker jeg gledet meg sånn til jeg vokste av meg kvisene, ble ferdig med regulering og kunne få kontaktlinser; da skulle jo jeg også bli pen. Hjernevasking fra litt for mange Disney-filmer (Princess Diaries, noen?) kan man si. Hva skjedde? Jo, jeg fikk kontaktlinsene når jeg var 16 og reguleringen kom av, og kvisene ble bedre. Men hva innså jeg da? Jo, at ansiktet bak var av den mindre pene sorten. Selvfølgelig ble det jo bedre, det ble et skritt eller to opp på skalaen, men det hjalp lite når den egentlig startet på bunn. Jeg har altså aldri vært pen, heller langt i fra. Dette er ikke sutring fra en tenåring som fant et dårlig bilde på facebook eller noen som ikke kom igjennom nåløyet på modellcastingen. Dette er kun et faktum. Jeg er en realistisk person og jeg eier speil og jeg kan se bilder; jeg er lite pen. De fleste av ansiktstrekkene er ikke så ille hver for seg, men samlet sett er de en dårlig kombinasjon. Jeg har heller ikke fordelen av symmetriske trekk, som jo er en av tingene man er glade i å trekke frem som det positive med folks utseende. Det sagt så er det fortsatt nesen som er desidert verst. Mens de andre ansiktstrekkene er mykere og små, så er nesen stor og klumpete, med en solid kul øverst (der min teori er at det er misdannelse fra briller i tidlig alder..) og en stor potetform på tuppen. I profil stikker den betydelig ut, og som sagt så står dette dårlig i stil til resten av av ansiktstrekkene. Det er da denne jeg ønsker å endre ved operasjon. Jeg har snakket med kirurg og det skal ikke være noe problem å fjerne kulen, samt redusere størrelsen og fremtredenheten av tuppen. Problemet ligger heller i prisen, som vil komme på litt over kr 40 000. Kan jo si hva jeg forventer som utfallet av en antatt vellykket operasjon. Jeg forventer ikke å gå til en modellkarriere. Jeg forventer ikke å plutselig få masse oppmerksomhet for utseendet. Jeg forventer derimot å ende i kategorien normalt utseende. Jeg forventer at utseende fjernes, eller i det minste reduseres, som en faktor i vurderingen av meg som person, både pga selve resultatet og pga den selvtillitsboosten det forhåpentligvis gir. Jeg forventer ikke et perfekt resultat, men en merkbar forbedring. Jeg har ikke noen drømmenese å si at "sånn vil jeg ha", men vet hva jeg ikke er fornøyd med i dag. Hva ville dere gjort om dere var meg? Selv tror jeg at jeg har tenkt ganske godt igjennom dette; det er ikke en impulsiv vurdering eller en rask løsning at jeg ønsker dette. Likevel er jeg usikker, pga prisen og pga fordommer jeg føler er knyttet til slike operasjoner. Om noen faktisk leste alt dette, så setter jeg stor pris på tilbakemelding.
TheHairyToothfairy Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 har selv hatt en neseoperasjon, etter å ha fått den skadet etter vold. jeg kan ikke gi deg noe frem eller tilbake på hva du skal gjøre, ut fra det du har skrevet så føler jeg at du egentlig allerede har tatt valget. hvis det er dette du vil gjøre, så gjør du det. det er ingenting å skamme seg over, det er heller ingenting spesielt. men jeg kan fortelle deg åssn det funker etterpå. jeg var uheldig, og fikk mye komplikasjoner. slik er det for fryktelig få, men det kan skje. jeg gikk med tamponger og jall i ca en uke etter selve operasjonen. det verket og gjorde vondt, samtidig som jeg måtte holde meg unna alle mulige former for påkjenning mens sårene grodde. dessverre gikk det betennelse i ene såret mitt, dette gjorde at blødningene fortsatte en stund og det gjorde såklart noen inngrep på humøret mitt. for min del var det ikke noe valg, men jeg hadde allerede vurdert det pga det estetiske ved utseendet fra før av. jeg var egentlig helt klar på at dette hadde jeg gjennomført uansett, så skitt au.
Myldre Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 jeg syns du virker som en veldig reflektert og fantastiskt jente som egentlig vet hva svaret er selv. Og det er vel å gjennomføre operasjonen. Husk at du bare lever en gang og om dette virkelig vil øke livskvaliteten din så vet du at det er dette du trenger. Om du har prøvd å jobbe med selvfølelsen og selvtilliten din, gjort alt det som kunne bedret livet ditt og fortsatt ikke er fornøyd så hvorfor ikke bedre livet ditt? Det er ditt liv, om du får det bedre med deg selv ved å operere nesen din så hvorfor ikke? Jeg bruker penger på extensions og sminke, jeg bruker mye penger på det.. Og det hjelper på selvtilliten min. Folk får si hva de vil om det, mange sier extensions er harry. Men er det harry at jeg har det bra? Nei. Så fuck dem. Dette handler om deg, gjør det som får livet ditt til å bli bra. Har du noen i livet ditt som støtter deg i dette? Eller har du ikke pratet med noen om det enda? Jeg fikk i hvertfall svaret mitt på om jeg skal fikse en ting med utseendet mitt som jeg har lurt på lenge nå. Og mens jeg leste innelegget ditt her så fant jeg ut at jeg skal gjennomføre det, om du har mulighet for å bruke 40.000 på det og du føler det er verdt pengene, go for it ! 7
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Jeg sier go for it! Du har reflekterte meninger rundt det! Men jeg tror ikke du kommer til å bli fornøyd med utseendet selv etter en neseoperasjon, utifra det jeg leser her må du også jobbe med selvfølelsen din! Hva om du setter opp en operasjon to år frem i tid, og i løpet av de to åra jobber du(og kanskje en psykolog?) med å heve selvbildet ditt. Du er garantert penere/mer attraktiv enn du tror!
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Du er GARANTERT penere enn du tror. Helt sikkert. Når det er sagt, virker du veldig reflektert, og hadde jeg vert deg, så hadde jeg operert nesa. Rett og slett fordi du har tenkt over det lenge, det er ikke noe du kom på i går. Og har man lyst og mulighet til å operere nesa, så syns jeg helt oppriktig at det ikke er NOE galt med det! Jeg tror ikke noen kommer til å slenge dritt til deg heller, kanskje det blir litt folkesnakk bak ryggen din? Bare la de snakke! Det betyr bare at de tenker på deg :-) Det er en del risikoer.. du kan få masse komplikasjoner, få problemer med å puste, det kan bli skjevt, du kan få infeksjoner osv.. bare tenk over slike ting også. Er det verdt forsøket? Ja? Ta opp lån og gjør det!
CaspertheGh0st Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 (endret) Jeg hadde kanskje gjort det om jeg var deg... men jeg vet nå ikke åssen du ser ut så jeg vil egentlig verken si "gjør det" eller "dropp det". Det er nok viktig at du har tenkt gjennom dette meget nøye og at du e klar over risikoen. Endret 27. februar 2012 av regia
Snøvott Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Du er GARANTERT penere enn du tror. Helt sikkert. Det kan du umulig vite uten å ha sett TS. TS, jeg synes du burde ta operasjonen, siden den ser ut til å være ganske viktig for deg.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Hvor gammel er du TS? Og jeg oppfatter ikke egentlig hva du føler taler i mot en operasjon? Er det andre som mener at du burde ta en slik operasjon eller er det bare denne kirurgen som har uttalt seg? (Var dette en privatklinikk?) En ting som er helt klart: Du sier selvfølelsen er lav, men det ser i alle fall ut til at mange her, inkludert undertegnede, er imponert over ditt velformulerte innlegg!
Gjest gjesten Skrevet 21. februar 2012 #9 Skrevet 21. februar 2012 Om du velger å la deg operere, du må lese denne tråden først http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=357832&st=0 men jeg tipper du allerede har lest den.. Jeg kjenner meg så godt igjen i din beskrivelse og jeg valgte operasjon. Dessverre fantes ikke den tråden da, hadde jeg lest den og visst mer om dette hadde jeg sannsynligvis vært fornøyd i dag. Men det er jeg ikke fordi jeg valgte feil klinikk, og tok det som en selvfølge at kirurgen ville rette opp opp i ting dersom jeg ikke ble helt fornøyd etter inngrepet. Den gang ei. Så les den og still forberedt med krav dersom ting ikke blir som forventet, før du gjør avtale om operasjon, dersom du velger det. Og styr unna klinikk B! Du vil se hvem jeg mener i tråden der.. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #10 Skrevet 21. februar 2012 Åh, jeg hadde ikke forventet så mange tilbakemeldinger. Så snille dere er. Beklager at jeg var litt treg, jeg skal forsøke å svare dere så godt jeg kan. har selv hatt en neseoperasjon, etter å ha fått den skadet etter vold. jeg kan ikke gi deg noe frem eller tilbake på hva du skal gjøre, ut fra det du har skrevet så føler jeg at du egentlig allerede har tatt valget. hvis det er dette du vil gjøre, så gjør du det. det er ingenting å skamme seg over, det er heller ingenting spesielt. men jeg kan fortelle deg åssn det funker etterpå. jeg var uheldig, og fikk mye komplikasjoner. slik er det for fryktelig få, men det kan skje. jeg gikk med tamponger og jall i ca en uke etter selve operasjonen. det verket og gjorde vondt, samtidig som jeg måtte holde meg unna alle mulige former for påkjenning mens sårene grodde. dessverre gikk det betennelse i ene såret mitt, dette gjorde at blødningene fortsatte en stund og det gjorde såklart noen inngrep på humøret mitt. for min del var det ikke noe valg, men jeg hadde allerede vurdert det pga det estetiske ved utseendet fra før av. jeg var egentlig helt klar på at dette hadde jeg gjennomført uansett, så skitt au. Det kan nok hende du har rett i at jeg allerede har tatt valget; jeg vet i det minste hva jeg ønsker. Jeg er bare litt usikker på om jeg tør. Hadde jeg vært i din situasjon, hadde dette skyldtes en skade, og jeg kun ønsket å returnere til et bedre utgangspunkt eller en liten forbedring av dette, så ville jeg ikke tvilt i det hele tatt. Takk for erfaringene du delte. Komplikasjoner av typen du nevnte er blant det jeg er forberedt på, selv om jeg selvfølgelig håper det eventuelt går enklere.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #11 Skrevet 21. februar 2012 jeg syns du virker som en veldig reflektert og fantastiskt jente som egentlig vet hva svaret er selv. Og det er vel å gjennomføre operasjonen. Husk at du bare lever en gang og om dette virkelig vil øke livskvaliteten din så vet du at det er dette du trenger. Om du har prøvd å jobbe med selvfølelsen og selvtilliten din, gjort alt det som kunne bedret livet ditt og fortsatt ikke er fornøyd så hvorfor ikke bedre livet ditt? Det er ditt liv, om du får det bedre med deg selv ved å operere nesen din så hvorfor ikke? Jeg bruker penger på extensions og sminke, jeg bruker mye penger på det.. Og det hjelper på selvtilliten min. Folk får si hva de vil om det, mange sier extensions er harry. Men er det harry at jeg har det bra? Nei. Så fuck dem. Dette handler om deg, gjør det som får livet ditt til å bli bra. Har du noen i livet ditt som støtter deg i dette? Eller har du ikke pratet med noen om det enda? Jeg fikk i hvertfall svaret mitt på om jeg skal fikse en ting med utseendet mitt som jeg har lurt på lenge nå. Og mens jeg leste innelegget ditt her så fant jeg ut at jeg skal gjennomføre det, om du har mulighet for å bruke 40.000 på det og du føler det er verdt pengene, go for it ! Takk for snille ord, Myldre. Jeg har nevnt dette for min mor, og to venninner. Min mor er selvfølgelig helt uenig og kan ikke skjønne at jeg tenker tanken en gang. Men så er hun også mest bekymret for operasjonsdelen. Jeg ville ikke forventet noe annet. De to venninnene har hovedsakelig sagt at det er noe de ikke ville vurdert, og at de ikke mener jeg trenger det. Motargumentene oppfatter jeg nok mest som høflige, tingene man skal si til en venninne. Om vi diskuterer det så innrømmer de å se mitt synspunkt, nølingen virker som den ligger i balansen mellom ønsket om å ikke såre og det å være realistisk. Også dette er ganske som forventet, og mest sannsynlig slik jeg ville reagert om situasjonen var omvendt. Håper du blir fornøyd med valget ditt. Kan jeg spørre hva det er du ønsket å fikse på?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #12 Skrevet 21. februar 2012 Jeg sier go for it! Du har reflekterte meninger rundt det! Men jeg tror ikke du kommer til å bli fornøyd med utseendet selv etter en neseoperasjon, utifra det jeg leser her må du også jobbe med selvfølelsen din! Hva om du setter opp en operasjon to år frem i tid, og i løpet av de to åra jobber du(og kanskje en psykolog?) med å heve selvbildet ditt. Du er garantert penere/mer attraktiv enn du tror! Jeg tror nok du har rett til en viss grad. Jeg kommer nok aldri til å bli helt fornøyd med utseendet, men hvem er egentlig det? Det jeg egentlig ønsker og ser som realistisk å oppnå, er å bli mindre misfornøyd. Jeg syns forslaget ditt om å sette opp operasjon frem i tid var fornuftig, men jeg tror nok ikke jeg kommer i å følge det. Dette er noe jeg begynte å leke med tanken om å gjøre for omtrent åtte år siden. I tillegg endres livssituasjonen min betydelig til sommeren, så det er litt nå eller aldri. Om jeg gjennomfører dette, så blir det i løpet av sommerferien. Jeg kommer til å utdype litt mer om det i et annet svar lenger ned her. Du er GARANTERT penere enn du tror. Helt sikkert. Når det er sagt, virker du veldig reflektert, og hadde jeg vert deg, så hadde jeg operert nesa. Rett og slett fordi du har tenkt over det lenge, det er ikke noe du kom på i går. Og har man lyst og mulighet til å operere nesa, så syns jeg helt oppriktig at det ikke er NOE galt med det! Jeg tror ikke noen kommer til å slenge dritt til deg heller, kanskje det blir litt folkesnakk bak ryggen din? Bare la de snakke! Det betyr bare at de tenker på deg :-) Det er en del risikoer.. du kan få masse komplikasjoner, få problemer med å puste, det kan bli skjevt, du kan få infeksjoner osv.. bare tenk over slike ting også. Er det verdt forsøket? Ja? Ta opp lån og gjør det! Takk for tiltroen og takk for tilbakemeldingen. Er nok fortsatt litt redd jeg ville skuffet deg utseendemessig. Så er det selvfølgelig mulig å være litt penere enn man tror, uten at man er så høyt oppe på utseendeskalaen likevel... Risikoene er jeg bevisst på. De er blant grunnene til at jeg er i tvil. Men gjør jeg det så blir det uten lån, selv om sparekontoen kommer til å bli betydelig redusert. - TS (Det er forøvrig meg i de to svarene over også.)
Myldre Skrevet 21. februar 2012 #13 Skrevet 21. februar 2012 Takk for snille ord, Myldre. Jeg har nevnt dette for min mor, og to venninner. Min mor er selvfølgelig helt uenig og kan ikke skjønne at jeg tenker tanken en gang. Men så er hun også mest bekymret for operasjonsdelen. Jeg ville ikke forventet noe annet. De to venninnene har hovedsakelig sagt at det er noe de ikke ville vurdert, og at de ikke mener jeg trenger det. Motargumentene oppfatter jeg nok mest som høflige, tingene man skal si til en venninne. Om vi diskuterer det så innrømmer de å se mitt synspunkt, nølingen virker som den ligger i balansen mellom ønsket om å ikke såre og det å være realistisk. Også dette er ganske som forventet, og mest sannsynlig slik jeg ville reagert om situasjonen var omvendt. Håper du blir fornøyd med valget ditt. Kan jeg spørre hva det er du ønsket å fikse på? Bare hyggelig <3 Har vurdert tannregulering fra jeg var 12-13, men vi hadde ikke råd til det Har slitt med dårlig selvtillit pga et mellomrom mellom tennene mine som har gjort at jeg aldri smiler med tenner. Det høres kanskje lite ut, men det har plaget meg veldig.. Så nå skal jeg snart få fikset det :D Håper alt går bra med deg og at du gjør det som føles riktig for deg
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #14 Skrevet 21. februar 2012 Jeg hadde kanskje gjort det om jeg var deg. Men jeg vet nå ikke åssen du ser ut, så jeg vil egentlig verken si "Go for it" eller "Dropp det". Uansett så er det viktig at du har tenkt gjennom dette meget nøye, og at du er klar over risikoen. Det er flere ting jeg vurderer å endre på selv, for eksempel. Sjekker opp priser og gjør litt research ang. forskjellige klinikker. Men, i motsetning til deg så er jeg en pyse (etter å ha sett hvor mye blod og gørr som er involvert i slike operasjoner) så jeg må heller prøve å lære å leve med skavankene mine, eller hva nå enn jeg skal kalle de, istedet. Takk for støtten! Liker å tro at jeg ikke er så pysete, men tenker i det minste at ved de mest blod- og gørrfylte øyeblikkene vil være under narkose slik at jeg ikke merker det selv... Det kan du umulig vite uten å ha sett TS. TS, jeg synes du burde ta operasjonen, siden den ser ut til å være ganske viktig for deg.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #15 Skrevet 21. februar 2012 Det kan du umulig vite uten å ha sett TS. TS, jeg synes du burde ta operasjonen, siden den ser ut til å være ganske viktig for deg. Litt fort i svingene der. Snøvott, jeg setter pris på den realistiske innstillingen. Har du noen gang hørt noen klage over noe utseendemessig? Og hørt at de trøstes med noe liknende "Vel, i det minste har du ikke [sånn og sånn som beskriver en enda mindre pen person]"? Det er ganske frustrerende å være blant de som i mange tilfeller oppfyller sistnevnte beskrivelse. Det er gjerne slik at de fleste ser seg som litt over gjennomsnittet i de fleste kategorier, utseendemessig eller annet. Men det ligger i definisjonen at det finnes en god del også under gjennomsnittet. Utseendemessig er jeg blant de, dette ser jeg kun som en realistisk vurdering.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Hvor gammel er du TS? Og jeg oppfatter ikke egentlig hva du føler taler i mot en operasjon? Jeg er 25. Til sommeren fullfører jeg studier og flytter til en annen del av landet for å jobbe. Som jeg nevnte over her, så er det litt nå eller aldri. Dette blir en overgangsfase i livet mitt, og det passer fint å gjøre det nå. Jeg er gammel nok til å ha tenkt på dette lenge, jeg begynte å leke med tanken allerede før jeg ble myndig. Samtidig er jeg såpass gammel at jeg føler det er litt på tide å gjøre dette, om jeg skal få utbytte av det. Jeg tror jeg har dekket begrunnelsen for hvorfor jeg ønsker operasjon ganske nøye; det kan oppsummeres som ønsket om å eliminere den enkelttingen ved utseendet som gjør meg mest misfornøyd. Blant argumentene imot er det flere som er veldig personlige og går ganske dypt under huden på meg som person. Jeg kan ta de litt punktvis: - Det er selvfølgelig prisen. Det er snakk om, for meg iallfall, MYE penger. Jeg har dette på sparekontoen, men ikke veldig mye mer kan man si. Det utgjør en ganske stor del av potensiell egenandelen for bolig, f.eks. - Det er de generelle risikoene ved operasjon. Narkose alene er ikke risikofritt, og det er mye annet rart som kan gå galt. Skrekkhistorier mangler det ikke på når man søker litt på Google. - Jeg føler at en estetisk operasjon som denne er noe som er veldig tabulagt. Det er liksom en oppfatning om at det bare er glamourmodellene og de mest håpløse av unge mødre-bloggerne, selv om det da helst er silikon det refereres til... - Det er mulig jeg blir misfornøyd med resultatet. Dette ser jeg ikke som den største risikoen selv, fordi målet i større grad er direkte korrigeringer, som reduserer spesifikke problemer fremfor å sikte seg inn på et ideal. - I tillegg bekymrer jeg meg litt for at at om jeg får fikset nesen, som plager meg mest av utseende mitt, så vil jeg finne noe annet å henge meg opp i på samme måte. Som enten betyr at jeg ikke blir mer fornøyd etter operasjon, eller at jeg ønsker å følge opp med flere operasjoner (ser heller ikke dette som en veldig stor risiko, siden dette spesifikt er noe jeg har vurdert i mange år). - Det er dessverre slik at jeg er bekymret for hva andre vil mene. Jeg har på de fleste måter et fint liv, med venner og ganske stor omgangskrets. Det er litt vanskelig å finne helt ordene for å formidle hva jeg mener her, men; I dagliglivet unngår man gjerne å fokusere på ting man selv ser som negativt. Jeg har på mange måter en rolle hvor jeg er slik og sånn som er positivt kanskje på tross av nettopp utseende, og oppfattes som en person som hever seg litt over akkurat dette. En innstilling om at utseende er irrelevant, og at det ikke er noe i veien med meg slik jeg er. Det å gjennomføre en slik operasjon vil da være en innrømmelse av at dette virkelig plager meg (som det jo gjør selv om jeg ikke skriker det ut hver dag) og det blir som å sette en lyskaster på alle usikkerhetene mine (selv om de fleste jo har en del av de), noe jeg frykter kan bli ganske ukomfortabelt. - Helt ærlig, så er jeg i tillegg litt bekymret for at selv om jeg har vurdert dette lenge, så tar jeg selve avgjørelsen på dette tidspunktet på litt feil grunnlag, etter en ganske sårende personlig hendelse som skjedde nylig. (Egentlig tror jeg at jeg tok avgjørelsen for ganske lenge siden, mens det som skjedde, uten å gå i detalj, støtter mer opp under at det er det rette valget for meg...) Uff, dette ble litt rotetet, håper dere skjønte hva jeg mente likevel. Er det andre som mener at du burde ta en slik operasjon eller er det bare denne kirurgen som har uttalt seg? (Var dette en privatklinikk?) En ting som er helt klart: Du sier selvfølelsen er lav, men det ser i alle fall ut til at mange her, inkludert undertegnede, er imponert over ditt velformulerte innlegg! Jeg har kun snakket med én kirurg, ved en privatklinikk på Østlandet. Han stilte seg positiv, men det er vel tross alt dette han lever av... Men basert på det jeg har gjort av research på forhånd tror jeg han er et godt valg. Tusen takk for snille ord - TS (glemmer hele tiden å undertegne..)
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Om du velger å la deg operere, du må lese denne tråden først http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=357832&st=0 men jeg tipper du allerede har lest den.. Jeg kjenner meg så godt igjen i din beskrivelse og jeg valgte operasjon. Dessverre fantes ikke den tråden da, hadde jeg lest den og visst mer om dette hadde jeg sannsynligvis vært fornøyd i dag. Men det er jeg ikke fordi jeg valgte feil klinikk, og tok det som en selvfølge at kirurgen ville rette opp opp i ting dersom jeg ikke ble helt fornøyd etter inngrepet. Den gang ei. Så les den og still forberedt med krav dersom ting ikke blir som forventet, før du gjør avtale om operasjon, dersom du velger det. Og styr unna klinikk B! Du vil se hvem jeg mener i tråden der.. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for! Takk for link og takk for lykkeønskninger. Du har helt rett i at jeg har lest mesteparten av tråden tidligere. Den har definitivt bidratt til noen av bekymringene for alt som muligens kan gå galt... Selv om den tråden får det til å virke som en god del risikoer reduseres bare ved å unngå klinikk B. Kirurgen "min" er nevnt flere ganger i den tråden, såvidt jeg kan se kun positivt.
Mamma1 Skrevet 22. februar 2012 #18 Skrevet 22. februar 2012 Jeg hadde det nok litt på samme måte som deg. Jeg opererte nesen min og er fornøyd nå:-) men syns det var en stiv pris du nevnte. Koster det virkelig så mye nå? Jeg betalte 17000 for ca 9 år siden. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2012 #19 Skrevet 22. februar 2012 Jeg er 25. Til sommeren fullfører jeg studier og flytter til en annen del av landet for å jobbe. Som jeg nevnte over her, så er det litt nå eller aldri. Dette blir en overgangsfase i livet mitt, og det passer fint å gjøre det nå. Jeg er gammel nok til å ha tenkt på dette lenge, jeg begynte å leke med tanken allerede før jeg ble myndig. Samtidig er jeg såpass gammel at jeg føler det er litt på tide å gjøre dette, om jeg skal få utbytte av det. Jeg tror jeg har dekket begrunnelsen for hvorfor jeg ønsker operasjon ganske nøye; det kan oppsummeres som ønsket om å eliminere den enkelttingen ved utseendet som gjør meg mest misfornøyd. Blant argumentene imot er det flere som er veldig personlige og går ganske dypt under huden på meg som person. Jeg kan ta de litt punktvis: - Det er selvfølgelig prisen. Det er snakk om, for meg iallfall, MYE penger. Jeg har dette på sparekontoen, men ikke veldig mye mer kan man si. Det utgjør en ganske stor del av potensiell egenandelen for bolig, f.eks. - Det er de generelle risikoene ved operasjon. Narkose alene er ikke risikofritt, og det er mye annet rart som kan gå galt. Skrekkhistorier mangler det ikke på når man søker litt på Google. - Jeg føler at en estetisk operasjon som denne er noe som er veldig tabulagt. Det er liksom en oppfatning om at det bare er glamourmodellene og de mest håpløse av unge mødre-bloggerne, selv om det da helst er silikon det refereres til... - Det er mulig jeg blir misfornøyd med resultatet. Dette ser jeg ikke som den største risikoen selv, fordi målet i større grad er direkte korrigeringer, som reduserer spesifikke problemer fremfor å sikte seg inn på et ideal. - I tillegg bekymrer jeg meg litt for at at om jeg får fikset nesen, som plager meg mest av utseende mitt, så vil jeg finne noe annet å henge meg opp i på samme måte. Som enten betyr at jeg ikke blir mer fornøyd etter operasjon, eller at jeg ønsker å følge opp med flere operasjoner (ser heller ikke dette som en veldig stor risiko, siden dette spesifikt er noe jeg har vurdert i mange år). - Det er dessverre slik at jeg er bekymret for hva andre vil mene. Jeg har på de fleste måter et fint liv, med venner og ganske stor omgangskrets. Det er litt vanskelig å finne helt ordene for å formidle hva jeg mener her, men; I dagliglivet unngår man gjerne å fokusere på ting man selv ser som negativt. Jeg har på mange måter en rolle hvor jeg er slik og sånn som er positivt kanskje på tross av nettopp utseende, og oppfattes som en person som hever seg litt over akkurat dette. En innstilling om at utseende er irrelevant, og at det ikke er noe i veien med meg slik jeg er. Det å gjennomføre en slik operasjon vil da være en innrømmelse av at dette virkelig plager meg (som det jo gjør selv om jeg ikke skriker det ut hver dag) og det blir som å sette en lyskaster på alle usikkerhetene mine (selv om de fleste jo har en del av de), noe jeg frykter kan bli ganske ukomfortabelt. - Helt ærlig, så er jeg i tillegg litt bekymret for at selv om jeg har vurdert dette lenge, så tar jeg selve avgjørelsen på dette tidspunktet på litt feil grunnlag, etter en ganske sårende personlig hendelse som skjedde nylig. (Egentlig tror jeg at jeg tok avgjørelsen for ganske lenge siden, mens det som skjedde, uten å gå i detalj, støtter mer opp under at det er det rette valget for meg...) Uff, dette ble litt rotetet, håper dere skjønte hva jeg mente likevel. Jeg har kun snakket med én kirurg, ved en privatklinikk på Østlandet. Han stilte seg positiv, men det er vel tross alt dette han lever av... Men basert på det jeg har gjort av research på forhånd tror jeg han er et godt valg. Tusen takk for snille ord - TS (glemmer hele tiden å undertegne..) (Det er meg du besvarte.) Du virker så reflektert og det virker som at du har tenkt over dette veldig grundig. Det gjør det jo veldig vanskelig å si noen fornuftige ord til deg, siden du ser ut til å ha gjennomtenkt det meste rundt dette (og det er et stort komplement til deg). Vi har jo ikke sett deg, så det er vanskelig å vite om du virkelig har en nese som "trenger" litt korrigering. (Jeg er selv heller negativ til kosmetiske operasjoner for "normale" mennesker. På den annen side har jeg forståelse for de som virkelig har et problem med en fysisk attributt, velger å gjøre noe med det.) Men siden du sier du hadde en dårlig opplevelse nettopp som virket som en katalysator for å ta skrittet, kanskje det er en idé og vente litt til du har fått dette litt på avstand?
Ramona Skrevet 22. februar 2012 #20 Skrevet 22. februar 2012 (endret) jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men: jeg kjenner flere jenter som har tatt neseoperasjon, og 1) ingen har blitt penere 2) ingen har SELV blitt mer fornøyde, iallefall ikke alltid 3) ingen har fått bedre selvfølelse/selvtillitt. De problemene de trodde skulle forsvinne etter operasjonen, er der fremdeles, noe de selv har innrømmet. så konklusjonen er? hmm, vet ikke. Det må du bestemme selv. Men det er en alvorlig avgjørelse å ta. Og 40.000 er mye penger. For 40.000 kan du f.eks backpacke halve jorda rundt, og jeg lover deg at selvfølelsen din ville ha fått et kraftigere boost av det enn av en operasjon. Men det er bare min mening. Lykke til med valget!! edit: jeg var forresten med en bekjent til konsultasjon en gang. Det eneste hun sa, med lav stemme, var at hun ville ha en mindre nese. Kirurgen la ut om alle "feilene" ved nesa hennes, og sa "ja, vi må slipe litt her, fjerne den og den delen, tette igjen her" osv. Jeg fikk en utrolig ubehagelig følelse av hans kyniske holdning. Det bør nevnes at jenta slet med en moderat depresjon, og var redd for at hun skulle bli nektet operasjon. Men kirurgen dreit i å spørre om hennes psykiske helse, og så sikkert dollartegn i ansiktet hennes jeg synes det var litt trist jeg.... Endret 22. februar 2012 av Ramona
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå