Gå til innhold

Rundt 1000 kcal per dag

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har delvis et spiseproblem som følge av slanking og depresjon. Har de siste to mnd levd på rundt 1000 kcal, gjerne litt mindre enkelte dager. Når det er sagt spiser jeg "sunn" mat som havregryn, fisk og kylling, men holder meg samtidig unna mat med mye kcal i (sauser, farsemat og godteri), samt at jeg spiser for lite fett. Jeg vet selv at det er for lite, og jobber med saken, men hvor skadelig er dette for kroppen? Nå skal det sies at jeg er en liten spik i overkant av 150 cm, og har bmi på ca 18,5 så er ikke sykelig tynn eller noe. Til tross for det lave kaloriinntaket har vekten ikke rikket seg siden oktober. Er jo så mye diskusjon rundt sparemodus og forbrenning, vet ikke helt hva som gjør at jeg ikke går mer ned med dette inntaket (ikke at jeg skal mer ned, men er bare nysgjerrig). Og hvordan kommer kroppen til å reagere hvis jeg begynner med et inntak på, la oss si 1500 kcal per dag? Kan jeg gå opp mye i vekt da eller?

Håper noen kan svare meg, har googlet litt, men finner ikke ut så mye...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min ville at jeg skulle spise rundt 1000 kcal for dag, så tviler på at det er skadelig, med mindre du går så mye ned i vekt at du blir undervektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delvis et spiseproblem som følge av slanking og depresjon. Har de siste to mnd levd på rundt 1000 kcal, gjerne litt mindre enkelte dager. Når det er sagt spiser jeg "sunn" mat som havregryn, fisk og kylling, men holder meg samtidig unna mat med mye kcal i (sauser, farsemat og godteri), samt at jeg spiser for lite fett. Jeg vet selv at det er for lite, og jobber med saken, men hvor skadelig er dette for kroppen? Nå skal det sies at jeg er en liten spik i overkant av 150 cm, og har bmi på ca 18,5 så er ikke sykelig tynn eller noe. Til tross for det lave kaloriinntaket har vekten ikke rikket seg siden oktober. Er jo så mye diskusjon rundt sparemodus og forbrenning, vet ikke helt hva som gjør at jeg ikke går mer ned med dette inntaket (ikke at jeg skal mer ned, men er bare nysgjerrig). Og hvordan kommer kroppen til å reagere hvis jeg begynner med et inntak på, la oss si 1500 kcal per dag? Kan jeg gå opp mye i vekt da eller?

Håper noen kan svare meg, har googlet litt, men finner ikke ut så mye...

Kroppen er veldig flink til å omstille seg, og dersom du spiser mindre kcal over tid vil også kroppen forbrenne mindre. Når du i tillegg er stresset i forbindelse med spisingen vil også dette påvirke forbrenningen i negativ retning. Hvis du øker matinntaket til 1500 kcal vil det booste forbrenningen. Du vil nok gå opp i vekt, ja, men ikke i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed om at lavt kaloriinntak, veldig lite fett, og en BMI på 18-19 da jeg var i tenårene, sannsynligvis er årsaken til at jeg ikke kan få barn. Har prøvd å bli gravid i flere år, gjennomført alle de offentlige prøverørsforsøkene man får, men dårlig eggkvalitet gjør dette umulig.

Det har skapt mye fortvilelse og anger de siste årene. Så vær så snill - gjør alt du kan for å starte å spise normalt igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiste 1200 kalorier til dagen i tillegg til trening. Det klarte jeg i litt over en uke, før jeg nesten besvimte på trening en gang. Etter det har jeg spist rundt 1500 kalorier til dagen, og har ikke hatt problemer siden. Så for meg er det altfor lite. Jeg vil anbefale deg å ta en tur til legen, det er ikke sunt å ha et usunt forhold til mat.

Jeg har forresten gått ned 21 kg på et kalorinivå på 1400-1500, men har også trent mye.

Endret av antibac
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest scorpius

Legen min ville at jeg skulle spise rundt 1000 kcal for dag, så tviler på at det er skadelig, med mindre du går så mye ned i vekt at du blir undervektig.

Tror ikke en lege ville anbefalt dette med mindre man er overvektig, noe du kanskje er?

Og hvis man skal ned i vekt er jo trening veldig viktig i tillegg, og da blir jo

1000kcal uansett veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt vilt. En treningsøkt på en time til en og halv time medfører ofte rundt 700 kalorier forbrukt for en dame rundt 65 kg. Normalt forbruk ca 2000 i døgnet. Så inntak på dette nivået gir ikke kroppen den næringen den trenger. Slår over på proteiner og fett lagret i kroppen så lenge det er mulig. Trener du regelmessig mener jeg at inntaket på 1700-2500 må være min for damer. For menn 1900 til 3000. Ved regelmessig trening opp mot 10 t i uka trenger jeg mellom 3000 og 3500 daglig.

Dette er sikkert kjent stoff. Som du nevner lider du av depresjoner, dette avhjelpes ikke av dette kostholdet. Er på vei i en negativ spiral her. Søk hjelp et annet sted enn her inne.. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke en lege ville anbefalt dette med mindre man er overvektig, noe du kanskje er?

Og hvis man skal ned i vekt er jo trening veldig viktig i tillegg, og da blir jo

1000kcal uansett veldig lite.

Jeg har normal BMI (så jeg er heller ingen anorektiker på "oppfeiting" som andre har trodd når jeg har fortalt om rådet fra legen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...